Prvá generácia GT od AMG bola takmer neuveriteľnou kompozíciou extrémneho dizajnu, famóznej ovládateľnosti na ceste, až prekvapujúcej rýchlosti na pretekárskej trati a nezameniteľného zvukového prejavu. Druhá generácia pokračuje tam, kde prvá prestala a pridáva slušnú porciu každodennej použiteľnosti.
Silueta nového GT je len zdanlivo evolúciou predchodcu, aj s ohľadom na použitú techniku sa podstatným spôsobom zmenili proporcie, ktoré teraz vyzerajú vyváženejšie. Zostala dlhá predná kapota, už však nie je tak komiksovo dlhočizná, čo umožnilo zväčšiť vnútorný priestor v kabíne. Pozvoľna klesajúca zadná časť úplne jednoznačne čerpá inšpiráciu zo slávneho Mercedesu 300 SL Gullwing, či dokonca 300 SLR Uhlenhaut Coupé, ktoré bolo s cenou 135 miliónov EUR najdrahšie vydraženým automobilom všetkých čias.
Dizajn nového GT je aj v druhej generácii nezameniteľne jedinečný, o to viac prekvapia niektoré dizajnové riešenia, ktoré síce na prvý pohľad tvoria zaujímavý detail, na ten druhý už prinášajú určité... prekvapenie. Mám na mysli predovšetkým bočné „výduchy“ na predných blatníkoch a tiež tie v zadnom nárazníku, k dokonalosti by mali byť funkčné (ale nie sú). A čo ten náznak difúzora? Na druhej strane, nie som si istý, ako by auto vyzeralo bez týchto detailov.
Nezvyknem v testoch príliš filozofovať o dizajne, či sa ho dokonca pokúšať opísať, každý si urobí názor z fotiek alebo na základe reálnej skúsenosti. V prípade nového GT však cítim potrebu vyjadriť, že to auto vyzerá nádherne, nielen v skutočnosti, ale aj na fotografiách (alebo naopak?).
Nech si predstavím akúkoľvek konkurenciu, či už je to tá klasická (BMW M8 Competition Coupé, či Porsche 911 Turbo) alebo exotickejšia (Ferrari Roma, Aston Martin DB12 alebo Vantage, prípadne nové Bentley GT), silnou stránkou nového GT od AMG je jednoducho dizajn.
V našom prípade bola zvolená netradičná spektrálna modrá MANUFAKTUR magno, ku ktorej sa vynikajúco hodili obrovské 21 palcové kované disky AMG s dizajnom krížových lúčov vo vyhotovení MANUFAKTUR v zlatistej farbe.
Obrovské disky dostatočne maskujú nárast rozmerov oproti prvej generácii GT a nemenej extrémne je aj obutie. Pneumatiky Michelin Pilot Sport S 5 majú vpredu rozmer 295/30 ZR 21, vzadu 305/30 ZR 21... ešte som sa nestretol s autom, ktoré by malo vpredu obuté širšie pneumatiky.
Interiér bol celý čalúnený kožou nappa, v kombinácii čiernej a hnedej farby. Preferujem síce obyčajnú čiernu, či výstrednú červenú, ale aj táto konkrétna konfigurácia, s exteriérom v matnej modrej, vyzerá famózne.
Asi ste pochopili, že mi ku šťastiu stačilo posadiť sa do škrupinových sedadiel AMG Performance a kochať sa pohľadom na vizuálne dokonalý dizajn s obkladom z pravých uhlíkových vlákien.
Motor a prevodovka
Nefalšovaná radosť však prišla až s prvým naštartovaním motora. Burácajúca výfuková sústava, pod záťažou aj famózny zvuk motora, to je tak typické pre AMG. Práve zvukový prejav je dôvodom, pre ktorý AMG milujú majitelia a fanúšikovia značky a zároveň je to aj prvok, ktorým má nové GT navrch od svojho teoretického konkurenta, Porsche 911 Turbo. Prečo teoretického?
Mercedes-AMG GT je koncepciou pohonu (osemvalec umiestnený vpredu oproti šesťvalcu vzadu) úplne iné auto a hoci nechcem spochybňovať kvality modelu 911 Turbo, jeho až klinická presnosť môže niekomu pripadať trochu nezáživná. Naopak, GT 63 svojim zvukovým prejavom dokáže potešiť aj pri predpisovej, či dokonca pomalej jazde.
V režime Race je odozva na povely akcelerátora okamžitá, s jeho každým zošliapnutím okamžite letí motor do otáčok a vaša hlava sa zastaví až o sedadlo. Brutálny záťah motora prekvapí o to viac, že biturbo osemvalec v modeli „63“ nemá viac výkonu ako predchádzajúce GT-R (585 koní), maximálna hodnota krútiaceho momentu však vzrástla o 100 Nm.
Osemvalcový motor s objemom 3.982 cm³ a dvomi turbami má bez akejkoľvek elektrickej podpory výkon 430 kW (585 koní) dostupný v rozsahu od 5.500 do 6.500 otáčok za minútu, maximálna hodnota krútiaceho momentu 800 Nm je dostupná v rozsahu od 2.500 do 5.000 otáčok za minútu.
Vďaka plne variabilnému pohonu všetkých kolies 4MATIC+ a automatickej prevodovke AMG SPEEDSHIFT MCT 9G trvá zrýchlenie z nuly na 100 km/h len 3,2 sekundy (!), maximálna rýchlosť je 315 km/h. Ak by niekomu tieto jazdné výkony nestačili, môže si zvoliť verziu GT 63 S E Performance so systémovým výkonom 600 kW (816 koní), ktorá napriek hmotnosti 2.195 kilogramov zrýchli z nuly na 100 km/h za 2,8 sekundy a jej maximálna rýchlosť je 320 km/h.
S hmotnosťou 1.970 kg (EU) je síce nové GT 63 ľahšie ako hybridný model, no zároveň je od predchodcu v podobe GT R ťažšie o 340 kilogramov. Vyššiu hmotnosť má na svedomí nielen pohon všetkých kolies, ktorý predchodcovi chýbal, ale aj už spomínaný nárast rozmerov.
Nové GT je oproti predchodcovi s dĺžkou 4.728 mm o 177 mm dlhšie, s výškou 1.354 mm o 70 milimetrov vyššie a jeho rázvor má s hodnotou 2.700 mm o 70 mm viac ako predchodca. Len pre úplnosť, takmer dvojmetrová šírka aktuálneho modelu o pár mm za predchodcom zaostáva (1.984 mm vs. 2.007 mm).
Nielen vďaka rázvoru, ale aj zmene koncepcie (motor s prevodovkou je vpredu, predchodca mal motor až za prednou nápravou a prevodovku vzadu) ponúka nové GT viac priestoru a komfortu v interiéri, a to aj vďaka rozsiahlej komfortnej výbave.
Za volantom nesedíte doslova na podlahe, no aj tak si viete sedačku nastaviť príjemne nízko, pri zachovaní výhľadu z auta (ten bol jednou zo slabších stránok predchodcu).
Podvozok a brzdy
Nové GT 63 jazdí napriek nemalej hmotnosti fantasticky a to aj vďaka high-tech podvozku AMG ACTIVE RIDE CONTROL. Na obidvoch nápravách sú dvojité hliníkové lichobežníkové ramená a päťprvkové zavesenie, adaptívne tlmiče s dvojventilovou technikou (jeden pre kompresiu, druhý pre odskok) nastaviteľné podľa zvoleného jazdného režimu alebo nezávisle v troch stupňoch (Comfort, Sport a Sport+) a podpora zatáčania pribrzďovaním kolies.
Štandardnou súčasťou podvozka je semi-aktívna stabilizácia náklonov karosérie, ktorej základom sú aktívne hydraulické prvky nahrádzajúce konvenčné mechanické torzné stabilizátory, všetky tlmiče sú navyše navzájom prepojené dvomi samostatnými okruhmi. Pohyby karosérie minimalizuje aj aktívne uloženie motora, ktoré v dynamických režimoch stuhne, v komfortnom naopak povolí.
Príplatkový systém umožňuje prednú nápravu zdvihnúť o 30 milimetrov, pričom MBUX si vie zapamätať miesto, kde bol systém aktivovaný a pri jeho uložení do pamäte (automaticky alebo manuálne) na danom mieste auto pri ďalšej návšteve zdvihne.
Agilite pomáha aj variabilný prevod riadenia (14,4:1 v nulovej pozícii) a riadená zadná náprava s natočením až o 2,5°, ktorá sa do 100 km/h natáča do opačného smeru ako predná náprava a nad 100 km/h v rovnakom smere pre zachovanie jazdnej stability.
Na zadnej náprave je umiestnený aj elektronicky riadený samosvorný diferenciál, ktorý na jednej strane pomáha so stabilitou pri náhlych zmenách smeru vo vysokých rýchlostiach, v jazdnom režime Drift je však riadiaca elektronika nastavená špecificky pre tento jazdný režim. Samozrejmosťou sú aj ďalšie jazdné režimy nastaviteľné na pravom satelitnom ovládači volantu (Klzko, Comfort, Sport, Sport+, Individual a Race).
V prípade nami testovaného exemplára bola k dispozícii sériová brzdová sústava s kompozitnými kotúčovými brzdami s rozmerom 390 x 36 mm a šesťpiestikovými strmeňmi vpredu a 360 x 26 mm vzadu, ak však plánujete pravidelne jazdiť na svojom obľúbenom kopci, či občas zablúdiť na okruh, zvážte príplatok za karbón-keramické brzdy (9.000,- EUR) s rozmerom 420 × 39 milimetrov vpredu a 360 × 32 milimetrov vzadu.
Zážitok z jazdy
Na prvé počutie (čítanie) je nové GT prešpikované špičkovou technikou, ktorá má svoju hmotnosť, na druhej strane je jazda s ním takmer analógovým zážitkom. Pre dynamickú jazdu je rozhodujúce nastavenie jazdnej dynamiky AMG Dynamics (v režime Individual manuálne nastaviteľné), ktorá podľa zvolenej úrovne (Basic, Advanced, Pro a Master) nastaví pohon a riadenie všetkých kolies, ESP a riadenie od opatrného až po „musíš vedieť šoférovať, dobre“.
Avšak aj v režime Race s úplne vypnutou stabilizáciou je auto nádherne čitateľné, prirodzenú neutralitu a ochotu zatáčať vďaka extrémnemu prednému obutiu môžete podporiť prácou s akcelerátorom. Na plné vyskúšanie dynamických schopností auta sa však odporúča bezpečie uzavretého priestoru, či pretekárskej trate.
Bez ohľadu na extrémnu dynamiku však nové GT dokáže byť komfortným kupé s pridanou prepravnou kapacitou. Odporúčame priplatiť si za zadné sedadlá (1.920,- EUR), ktoré síce nevyužijete na prepravu dospelých osôb (malé deti by sa mohli zmestiť), ale získate viac objemu batožinového priestoru. Základný objem batožinového priestoru 321 litrov viete sklopením operadiel zadných sedadiel zväčšiť až na 675 litrov.
Druhá generácia GT nahrádza nielen svojho predchodcu s rovnakým názvom, ale aktuálne je aj určitou náhradou za veľké kupé triedy S. Ponúka na jednej strane menej komfortu a priestoru, ale s ohľadom na pridanú dynamiku pri zachovaní výborného komfortu jazdy v zodpovedajúcom nastavení je ako SuperGT skutočnou alternatívou. S novým GT sa ale pokojne môžete pohybovať aj v meste, relatívne dobrú viditeľnosť na všetky strany samozrejme doĺňa 360° kamerový systém.
Popri testovanom vyhotovení GT 63, ktoré pokojne môžem označiť za zlatý rez ponuky je k dispozícii o niečo slabší osemvalec GT 55 4MATIC+ (350 kW/476 koní a 700 Nm) a už spomínané super výkonné GT 63 S E Performance, ktorého benzínový osemvalec má výkon až 450 kW (612 koní) a 850 Nm, ďalších 150 kW (204 koní) a 320 Nm dodáva elektromotor umiestnený na zadnej náprave. Úplným základom ponuky je model GT 43 s výkonom 310 kW (421 koní) a 500 Nm, ktorého pozdĺžne uložený radový štvorvalec s elektrickým turbom poháňa prostredníctvom automatickej prevodovky AMG SPEEDSHIFT MCT 9G výlučne kolesá zadnej nápravy.
Aktuálnou ponukou však model GT zrejme nekončí, ak si spomenieme na genézu vývoja modelu GT prvej generácie, od GT a GT S, cez GT C po okruhové GT R, GT R Pro a GT Black Series, môžeme asi právom očakávať, že aktuálne cestné varianty doplnia ešte športovejšie modely... Máme sa na čo tešiť!
Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko
P.S. Ak by čitateľa náhodou zaujímala priemerná spotreba autora textu počas testu, bola 18,8 litra na 100 km (vysvetlenie pre ten vážny pohľad na fotografii je jasné).