Najmenší Mercedes dostal minulý rok pár vizuálnych zmien, jemný technologický update a novú štruktúru ponuky výbav a príplatkových prvkov. K nám sa do testu dostala jeho základná motorizácia s označením A 180 hatchback.
V rámci faceliftu získal Mercedes triedy A novú kapotu s dvomi pozdĺžnymi „powerdomes“, prepracovanú masku chladiča s hviezdicovým vzorom a štíhlejšie LED svetlomety. Vzadu je zmien ešte menej, zachovaný zostal dokonca pôvodný tvar zadného nárazníka, nová je len jeho spodná časť imitujúca difúzor. Zadné LED svetlá majú podobne ako tie vpredu, novú grafiku. Minimálne zmeny sú pochopiteľné, dizajn predstavený v roku 2018 je stále aktuálny.
Zmeny v interiéri sú podobne decentné, zo stredového tunela sa vytratil touchpad s opierkou pre ruku a nové sú volanty s dotykovými ovládacími plochami. Na ovládacie prvky na volante v prevedení AMG som si stále zvykal, naopak, touchpad mi vôbec nechýbal, pôvodné riešenie nebolo ideálne a ovládanie cez dotykovú obrazovku je vďaka bezchybnému softvéru intuitívne a rýchle.
Na test hatchbacku nižšej strednej triedy od Mercedesu som sa veľmi tešil, chcel som spoznať úplný základ ponuky prémiovej značky a bol som presvedčený, že budem príjemne prekvapený. Prekvapenie sa dostavilo hneď na začiatku, po nahliadnutí do špecifikácie testovaného vozidla.
Základná cena modelu 33.960,- EUR s DPH znie v časoch, keď aj Škoda Fabia vie bez problémov atakovať hranicu 25 tisíc EUR viac než dobre, príplatková výbava v hodnote 12.912,- EUR však výslednú cenovku testovaného exempláru A 180 vystrelila na sumu 46.872,- EUR.
Cieľom ďalšieho textu nie zodpovedanie otázky, či si malý Mercedes svoju cenovku obháji, odpoveď je jednoznačná. Mercedes-Benz je prémiová značka a svojim zákazníkom ponúka prémiový produkt za prémiovú cenu. Nechcem tvrdiť, že lacnejší Mercedes by si nikto nekupoval, ale nemalá cena je jednoducho súčasťou filozofie značky.
Mercedes-Benz A 180 je na prvý pohľad a už po prvých kilometroch jazdy identifikovateľný ako prémiový produkt. Okamžite zaujme podvozok. V rámci variantu výbavy AMG LINE PREMIUM (za príplatok 8.922,- EUR) je komfortný podvozok síce znížený, ale aj v spojení s osemnásťpalcovými kolesami s pneumatikami Continental EcoContact 6 s rozmerom 225/45 R 18 ponúka vynikajúci komfort jazdy.
Trochu kryptograficky je v produktovom liste podvozok špecifikovaný označením „náprava so spriahnutými ramenami“, v skutočnosti to znamená, že model A 180 nemá viacprvkovú zadnú nápravu. Voľba jednoduchej zadnej nápravy však nemá zásadný negatívny vplyv na komfort jazdy a ani pri dynamickom jazdnom štýle nepôsobí podvozok neisto.
Pohon predných kolies v našom prípade zabezpečoval základný štvorvalcový motor s objemom 1.332 cm³ a výkonom rovných 100 kW (136 koní) pri 5.500 otáčkach za minútu, maximum krútiaceho momentu má hodnotu 230 Nm. Vďaka remeňom poháňanému štartér generátoru (RSG) a 48 Voltovej palubnej sieti je k dispozícii krátkodobo ďalších 10 kW (14 koní). Prenos výkonu na predné kolesá zabezpečuje vynikajúco odladená sedemstupňová dvoj-spojková prevodovka. Dynamické parametre zodpovedajú pohotovostnej hmotnosti 1.402 kilogramov (DIN), zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 9,2 sekundy a maximálna rýchlosť 215 km/h sú však príjemne svižné parametre.
Záujemcovia o výkonnejšie motorizácie majú možnosť zvoliť silnejšiu verziu motora s objemom 1,33 litra, ktorá má pod označením A 200 výkon 120 kW (163 koní) / 270 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 8,2 sekundy a maximálnu rýchlosť 225 km/h. Benzínové motory s objemom 1.991 cm³ a označením A 220 4MATIC a A 250 4MATIC sú k dispozícii výlučne s pohonom všetkých kolies a majú výkon 140 kW (190 koní) / 300 Nm, resp. 165 kW (224 koní) / 350 Nm a aj vďaka osemstupňovej dvoj-spojkovej prevodovke a pohonu všetkých kolies zrýchľujú z nuly na 100 km/h za 7,1, respektíve 6,3 sekundy. Maximálna rýchlosť je 235 km/h, resp. 250 km/h. A to stále nie je koniec ponuky, verzie Mercedes-AMG si však necháme do iného príbehu.
Priaznivci nafty majú na výber tri výkonnostné verzie štvorvalca s objemom 1.950 cm³, vždy v kombinácii s osemstupňovou DCT poháňajúcou výlučne predné kolesá: A 180 d s výkonom 85 kW (116 koní) a silou 280 Nm zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 9,7 sekundy, maximálna rýchlosť je 206 km/h. Model A 200 d má výkon 110 kW (150 koní) a 320 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h má hodnotu 8,3 sekundy a maximálna rýchlosť je 220 km/h. Na vrchole naftovej ponuky je model A 220 d s výkonom 140 kW (190 koní) a silou 400 Nm, ktorý z nuly na 100 km/h zrýchli za 7,2 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 235 km/h.
Aby bol prehľad (bežných) motorizácií úplný, musím spomenúť aj model A 250 e, teda hybrid dobíjateľný zo siete (PHEV), ktorého základom je menší benzínový štvorvalec s výkonom 120 kW (163 koní) a elektromotor s výkonom 80 kW (109 koní). Systémový výkon je slušných 160 kW (218 koní) a 450 Nm, čo postačuje na zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 7,4 sekundy a maximálnu rýchlosť 225 km/h. Vďaka batérii s kapacitou 15,6 kWh výrobca udáva elektrický dojazd v rozsahu od 70 do 81 kilometrov.
Všetky vyššie uvedené motorizácie sú dostupné nielen v karosárskej verzii hatchback, ale aj vo verzii sedan. Vráťme sa späť k nami testovanému základnému modelu A 180.
Priemerné, ale plne dostačujúce dynamické parametre sú kompenzované slušnou spotrebou. Automobilka udáva kombinovanú spotrebu meranú podľa cykla WLTP v rozsahu 6,4 až 5,8 litra na 100 kilometrov. Nami dosiahnutá priemerná spotreba po viac ako tisícke najazdených kilometrov bola 5,9 litra / 100 km, s ľahkou nohou nebol problém jazdiť ešte s lepšou spotrebou. Minimálna priemerná spotreba mala v mojom prípade hodnotu 4,5 litra na 100 kilometrov.
Prémiové nároky určite uspokojí interiér, ktorý v prevedení AMG Line ponúka predné sedadlá s integrovanými opierkami hlavy. Výrobca ich označuje ako športové, ale predovšetkým sú veľmi pohodlné a dostatočnú bočnú oporu ponúkajú len operadlá, sedáky majú príliš mäkké (pohodlné!) bočnice. Imitácia kože ARTICO v kombinácii s mikrovláknom MICROCUT a s červeným kontrastným prešívaním vôbec nenaznačuje, že 65 percent poťahu sedadiel a dokonca 85 percent výplne je z recyklovaných materiálov.
Najvýraznejším vizuálnym prvkom interiéru naďalej zostáva displej s dvojitou obrazovkou, v našom prípade s dvomi displejmi s uhlopriečkami 10,25 palcov (základná verzia má prístrojový štít s uhlopriečkou 7 palcov, displej multimediálneho systému má vždy priemer 10,25 palcov). Prístrojový panel ponúka popri klasickom zobrazení jeho športovú verziu a minimalistickú decentnú verziu, ako aj režimy navigácia, asistenčné systémy a servis.
Najnovšia verzia MBUX ponúka intuitívne ovládanie multimediálneho systému hlasovými povelmi alebo dotykovými pokynmi na multimediálnom displeji, jeho odladenie je vynikajúce. V užívateľskom rozhraní MBUX je azda najviac zrejmá pridaná hodnota prémiovej značky, ponuka rozšírenej reality v navigácii je už len čerešničkou na torte.
Mercedes-Benz A 180 je skutočným prémiovým hatchbackom, avšak jeho cenovka môže šokovať viac ako jej štvornásobok pre luxusný sedan triedy S (Sonderklasse). Nie je to kritika, ale konštatovanie. Najmenší Mercedes so základným motorom pochádzajúcim od Renaultu a cenou viac ako 46 tisíc EUR je zrkadlom luxusu, ktorý v tejto triede vozidiel dokáže s takou samozrejmosťou a komfortom ponúknuť len máloktorá značka.
Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko