Označenie štyristo (e) v názve znamená systémový výkon 280 kW (381 koní) a 650 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,4 sekundy a kombinovanú spotrebu podľa normy WLTP 0,6 litra / 18,5 kWh na 100 km. Aká bola naša osobná skúsenosť?
Na úvod prezradím reálnu spotrebu, ktorú sa nám v našom teste v zimnom období podarilo dosiahnuť. Po najazdení 911 kilometrov palubný systém vykázal celkovú priemernú spotrebu 6,4 litra a 5,2 kWh na 100 kilometrov so zostávajúcim elektrickým dojazdom 40 kilometrov. Prevažná väčšina kilometrov bola odjazdená v hybridnom režime, hoci pokušenie jazdiť len elektricky bolo veľké.
Reálny elektrický dojazd sa aj v zime pohybuje na úrovni viac ako 90 kilometrov a pri každodennom nabíjaní striedavým prúdom v domácich podmienkach môžete bežnú dennú porciu kilometrov najazdiť výlučne na elektrickú energiu.
Dôležitou informáciou pre posúdenie primeranosti dosiahnutej priemernej spotreby je počet nabíjaní, za celý týždeň sme mali akumulátor naplnený energiou do plnej kapacity len trikrát. Inými slovami, nepoužívali sme hybrid nabíjateľný zo siete spôsobom, ktorý predpokladá automobilka. Napriek tomu je dosiahnutá spotreba jednoducho fantastická, pre porovnanie, Škoda Fabia s motorom 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 koní) mala v našom teste v porovnateľných zimných podmienkach priemernú spotrebu 6,9 litra.
Výnimočný hybridný pohon
V čom spočíva výnimočnosť plug-in hybridných modelov od Mercedesu? V porovnaní s konkurenciou disponujú veľkou kapacitou batérie, v prípade modelu C 400e je to 25,4 kWh a predovšetkým ponúkajú možnosť nabíjania jednosmerným prúdom s výkonom až 55 kW. V záujme ochrany akumulátora je prvotné nastavenie nabíjania limitované výkonom 20 kW, po odomknutí tohto obmedzenia dokážete nabiť prázdnu batériu na 100 % za menej ako 30 minút. Aj prípade nabíjania striedavým prúdom ponúka Mercedes-Benz nadštandardnú rýchlosť nabíjania až 11 kW. Zaujímavý je tiež údaj o rekuperačnom výkone, pri brzdení dosahuje viac ako 100 kW.
Plug-in hybridné modely triedy C disponujú aj funkciou Pripojiť a nabíjať (Plug & Charge), ktorá bude spočiatku fungovať na viac ako 1 800 rýchlonabíjacích bodoch IONITY v celej Európe a asi na 700 rýchlonabíjacích bodoch Aral pulse v Nemecku. Znamená to, že komunikácia medzi nabíjacím bodom a vozidlom a následná autorizácia prebieha automaticky, vodič vozidlo len pripojí a nabíjanie sa už spustí samočinne. Funkcia Pripojiť a nabíjať predstavuje ďalší prvok k zvýšeniu komfortu vodiča.
Špecifické jazdné režimy
Podobne ako ostatné modely triedy C, aj plug-in hybridné modely disponujú nastavením jazdných profilov DYNAMIC SELECT. V tomto prípade však ponuka namiesto režimov Eco, Comfort, Sport, Sport+ a Individual obsahuje špecifické jazdné režimy: zachovanie stavu nabitia akumulátora (B), elektrický pohon (EL), hybridný pohon (H), športový režim (S) a individuálny režim (I*). V prípade dostatočného nabitia batérie sa vozidlo zobudí do elektrického režimu (EL), ktorý sa snaží udržať čo najdlhší čas, samozrejme v závislosti od štýlu jazdy. Ak teda máte plne nabitý akumulátor a neprekročíte rýchlosť 140 km/h, prípadne neaktivujete spaľovací motor razantným zošliapnutím akcelerátora jazdíte výlučne v elektrickom režime. Ako som už v úvode spomínal, hybridný režim je ideálnym kompromisom pre všetky situácie, používanie spaľovacieho a elektrického motora je veľmi dobre prispôsobené štýlu jazdy. Jazdný režim umožňujúci zachovanie stavu nabitia batérie obmedzuje používanie elektrickej energie, avšak neumožňuje udržať plné nabitie batérie, resp. akumulátor dobíjať spaľovacím motorom nad úroveň aktuálneho nabitia batérie.
Rovnako ako v prípade modelov Mercedes-EQ máte k dispozícii hodnotne pôsobiace a na dotyk mimoriadne príjemné „rekuperačné“ pádla pod volantom. V jazdných režimoch (B), (EL), (H) a podľa zvoleného nastavenia aj v režime (I*), umožňujú nastavenie miery rekuperácie. Ľavým pádlom „podraďujete“, teda zvyšujete mieru rekuperácie, pravým naopak „zrýchľujete“, teda mieru rekuperácie znižujete. V športovom režime (S) a v individuálnom režime pri nastavení pohonu do režimu (S) sa funkcia pádiel zmení a pádlami ovládate radenie deväťstupňovej automatickej prevodovky 9G-TRONIC (!). To je jednoducho skvele vymyslené riešenie, ktoré v športovom režime prináša viac interakcie medzi vodičom a autom.
Na druhej strane je potrebné pripomenúť pohotovostnú hmotnosť 2.117 kg (DIN) a naladenie podvozka, ktoré jednoznačne preferuje vynikajúci komfort pred prílišným športovaním. S tým je pre mňa spojená aj relatívna nadbytočnosť individuálneho jazdného režimu. Obvykle si ho prispôsobujem tak, že pre všetky parametre zvolím najšportovejšie nastavenie, s výnimkou podvozku, ten je vždy v režime komfort. V tomto prípade je to ale kontraproduktívne, pri plnom využívaní výkonu sú prenosy hmotnosti na komfortnom nastavení podvozku príliš výrazné a na dynamickú jazdu to nie je. Naopak, športový režim umožňuje aj veľmi svižnú jazdu s citeľnou preferenciou pohonu zadnej nápravy. Prekvapujúco jadrný je aj zvukový prejav benzínového štvorvalca s objemom dvoch litrov (1.999 cm³).
Pohonná sústava
Tým sa dostávame k pohonnej sústave, ktorá je tvorená práve benzínovým dvojlitrom s výkonom 185 kW (252 koní) a silou 400 Nm, elektrický motor integrovaný do deväťstupňovej prevodovky poskytuje výkon 95 kW (129 koní) a 440 Nm. Napriek systémovému výkonu 381 koní a sile 650 Nm prenášanému už spomínanou deväťstupňovou automatickou prevodovkou na všetky štyri kolesá nie je model C 400 e 4MATIC športovým sedanom, táto úloha je vyhradená modelu C 43 AMG a silnejšiemu C 63 AMG. Najsilnejší bežný model triedy C poskytuje prebytok svojho výkonu a dokonalú trakciu za akýchkoľvek adhéznych podmienok ako súčasť luxusného jazdného zážitku.
Interiér
K tomu prispieva aj vynikajúci interiér v kombinácii čiernej a hnedej kože, ako aj voľba obkladu palubnej dosky z čierneho nelakovaného dreva s hliníkovými prúžkami. Lepšou voľbou ako klavírny lak je špecifický obklad stredového tunela ako súčasť interiérového balíka AMG.
Posed za športovým AMG volantom je jedným slovom dokonalý. Vodič sedí perfektne nízko, pritom má na dosah všetky ovládacie prvky, vrátane celej dotykovej obrazovky multimediálneho systému MBUX. Druhá generácia MBUX spolu s rozšírenou realitou premietanou na stredový displej (v našej konfigurácii nebol head-up displej) je navyše jedným z najlepších multimediálnych systémov nielen spôsobom zobrazovania, ale aj rýchlosťou a presnosťou odozvy. Čerešničkou na torte je nastavenie profilu vodiča, ktoré dokonca môj avatar zobrazilo s okuliarmi...
Kritické poznámky k interiéru smerujú k dotykovým ovládačom na volante, aj keď musím priznať, že si už na tento spôsob ovládania začínam zvykať. Druhú kritickú poznámku mám k umiestneniu hasiaceho prístroja pod sedadlo vodiča. Pri mojom nastavení sedadla som pri nastupovaní a vystupovaní občas zachytil hasiaci prístroj topánkou a teda umiestnenie pod sedadlom spolujazdca by bolo šikovnejšie.
Rozsiahla výbava zahŕňajúca všemožné asistenčné systémy je na samostatný článok, čo je však dôležité, fungovanie každého z nich je bezchybné. Či je to adaptívny tempomat, aktívny asistent zmeny jazdného pruhu, rozšírený rozsah automatického opakovaného rozjazdu v zápche, aktívny asistent udržiavania jazdného pruhu alebo aktívny asistent riadenia, všetky fungujú plynulo, bez zbytočného stresovania vodiča príliš prehnanými reakciami a tým prispievajú ku komfortu cestovania.
Cena a záverečné hodnotenie
Mercedes-Benz C 400 e 4MATIC je výborný prémiový sedan strednej triedy, čomu zodpovedá aj jeho cenovka. Základná cena začína na sume 70.224,- EUR, náš testovaný kúsok bol s rozsiahlou (ale zďaleka nie úplnou) doplnkovou výbavu ohodnotený na sumu 84.240,- EUR.
Pred niekoľkými rokmi sme boli sklamaní informáciou, že Mercedes-Benz bude do svojich vozidiel implementovať mild-hybridný systém. Elektrická výpomoc nielenže pomohla udržať spaľovacie motory v produkcii, ale prináša skutočné benefity. Nižšia spotreba, spontánnejšia odozva na pokyny akcelerátora a plynulá aktivácia funkcie štart/stop sú len niektorými z nich.
Ďalším medzistupňom k plnej elektrifikácii sú skvelé plug-in hybridné modely s dojazdom na elektrickú energiu okolo sto kilometrov. Podobne ako v prípade elektromobilov, aj v prípade modelov PHEV platí, že nie každý zákazník dokáže využiť ich prednosti. Zároveň bude musieť byť zmierený s niektorými nevýhodami danými konštrukciou. Menší batožinový priestor (v našom prípade 315 litrov) a menšia palivová nádrž (dostatočných 50 litrov) však nie sú prekážkou plnohodnotného využitia výhod modelu Mercedes-Benz C 400 e 4MATIC, ktorý je vo svojej triede jednoducho najlepším z najlepších.
Autor: Miro Vilím, Foto: Andrej Šuhaj