Oprášme prach zo zážitkov, ktoré sme kedysi prežívali vďaka ikonickým kupéčkam... Už dlhšie vidíme trend aktuálnej doby, ktorá im nepraje tak, ako by si zaslúžili.
Generačná výmena sa postarala o postupné zabúdanie na nádherné tvary kedysi tak obľúbených modelov. Našťastie sa ešte nájde perla, ktorá nás vytrhne zo spomienok a vráti do aktuálnej reality, kedy sa opäť môžeme ocitnúť za volantom atletického kupéčka. Takého, akým je nové kupé CLE.
Som presvedčená, že nová CLE bude spoluautorom mnohých príbehov hodných do románov pre ženy aj mužov. Dizajn vyvolá túžbu priblížiť sa, snahu zblížiť sa s tajným vedľajším účinkom - potrebou vlastniť toto ikonické kupé.
V čom tkvie príťažlivosť nového kupé s označením CLE?
Základom receptu je rozhodnutie o zlúčení koncepčných a technických inovácií triedy C a triedy E do jedného modelu. Základnou ingredienciou vizuálnej príťažlivosti je ikonický dizajn s ladnými krivkami stredovekej Venuše. K tomu pridali poriadnu hrsť dominancie stelesnenú dlhou a masívnou kapotou, ktorá je vyvážená výraznou, avšak submisívne pôsobiacou maskou chladiča posiatou malými trojcípymi hviezdami.
Nárazník s nádychom športového dizajnu lemujú skvelé svetlomety DIGITAL LIGHT s funkciou premietania. Priam dokonalú funkciu svetiel nie je možné autenticky popísať, tú potrebujete vidieť na vlastné oči. Tiahla zvažujúca sa profilová línia s asymetricky prevládajúcou prednou časťou, ktorú prerušujú dlhé a ťažké dvere, osobne považujem za najkrajšiu siluetu veľkého kupé.
Nová CLE s dĺžkou 4.850 mm, šírkou 1.860 mm a výškou 1.428 mm je najväčším kupé v segmente strednej triedy. Zadnej časti prischol prívlastok svalnatý, ktorý môže prameniť aj z prítomnosti masívneho nárazníka s párom falošných, avšak na pohľad atraktívnych "koncoviek" výfuku s chrómovými rámikmi.
V recepte na dokonalé kupé sa pozabudlo na praktickú stránku veci. Vlastne sa nezabudlo, túto vlastnosť od kupé pravdepodobne nikto (okrem matiek rebeliek) nevyžaduje. Pravdou je, že úzke veko batožinového priestoru limituje možnosť uloženia veľkých / širokých predmetov a nepomôže ani fakt, že objem kufra je až 420 litrov.
Ako vieme, na to, aby bol výsledok receptu dokonalý, len estetický zážitok nestačí. Základom a nevyhnutným prvkom sú kvalitné technické ingrediencie. Interiér spája moderné technológie s elegantným, ale zároveň klasicky pôsobiacim dizajnom. Vizuálne prvenstvo v interiéri získava vertikálny displej infotainmentu s uhlopriečkou 11,9 palcov s najnovšou, treťou generáciou MBUX, ktorý preberá množstvo inovácií z novej triedy E.
Ovládanie infotainmentu je primárne dotykové, avšak nájdu sa tu aj klasické funkčné tlačidlá, ale Vami požadované pokyny splní aj hlasom ovládaná, vždy dobre naladená a komunikatívna slečna Mercedes. Pred vodičom sa vertikálne vypína voľne stojaci 12,3 palcový digitálny združený displej a priam dokonalý projekčný head-up displej. Pozornosť upútajú aj rozmerné výduchy klimatizácie v strede a po stranách, pričom ich čaro tkvie v jednoduchosti ovládania.
Významnú úlohu v recepte pre skvelé auto hrajú sedadlá. Kožené sedadlá s integrálnym športovým dizajnom exkluzívne vyvinuté pre model CLE majú funkcie vyhrievania i chladenia, masážnu funkciu a vďaka mnohým možnostiam nastavenia individuálnych potrieb rôznych typov ľudskej postavy dokonale „sadnú“ každému.
Sedadlá v druhom rade ponúkajú plnohodnotné sedenie aj pre dve dospelé osoby. Samozrejme, klesajúca línia auta nepovoľuje neobmedzenú výšku osôb sediacich na zadných sedadlách, ale väčšina populácie sa sťažovať nebude. Horšie to bude s vystupovaním zo zadných sedadiel. Tam si to vyžaduje správnu postupnosť, cvik a pomoc galantného pomocníka. Mne osobne padol do ruky aj kožený volant, ktorého veniec je o niečo „hutnejší“.
Čo však z receptu nikdy nesmie chýbať je akési „tajomno“. Tým by mohlo byť korenie, ktoré sa skrýva pod kapotou. V ponuke je viacero motorizácií so štvorvalcovými agregátmi, ale aj čerešnička, trojlitrový benzínový radový šesťvalec.
Náš rozprávač príbehov mal pod kapotou štvorvalcový benzínový dvojliter so zdvihovým objemom 1999 cm3 s výkonom 190 kW (258 koní) pri 5800 ot./ min a krútiaci moment vrcholil hodnoutou 400 Nm v rozsahu od 2.000 do 3.200 ot./min. Benzínovému motoru asistuje pomocný hybridný pohon s integrovaným štartér-generátorom (48-voltovým elektrickým systémom) s dodatočným výkonom 17 kW (25 koní) a 200 Nm.
Motor spolupracuje s 9-stupňovou automatickou prevodovkou 9-G TRONIC. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h tomuto ťažkému kupéčku (prevádzková hmotnosť 1.991 kg) trvá podľa údajov automobilky 6,2 sekundy, ale subjektívny pocit zo zrýchlenia je o niečo vlažnejší. Maximálna rýchlosť je nemeckých 250 km/h. So 66 litrovou nádržou a priemernou spotrebou 8,3 l/100 km (papierová kombinovaná spotreba 7,6 l/ 100 km) nebudeme musieť kvôli tankovaniu zastavovať každých 500 km.
V kombinácii s výborným podvozkom (sériovo znížený o 15 mm), možnosťou voľby jazdných režimov (Eco, Comfort, Sport a Individual) sa v ňom môžu rodiť príbehy aj pre ženy, aj pre mužov. Nepatrí do skupiny trhačov asfaltu a viac ako prehnane dynamickú jazdu si budete užívať sebaistú a komfortnú jazdu, čomu dopomáha aj riadená zadná náprava, ktorá umožňuje natáčanie kolies o 2,5 stupňa (súčasť príplatkového technického balíka).
Na reálne prežité príbehy patriace do románov pre ženy či mužov je toto kupé viac ako ideálny zdroj každodenných zážitkov. Obsidiánová čierna metalíza exteriéru, 20 palcové disky AMG, panoramatická posuvná strecha v kombinácii interiérových farieb (koža napa hnedá Tonka/čierna) dodáva pridanú hodnotu exkluzivity. Základná cena nového kupé CLE 300 je 69.600 EUR, ale vďaka zvoleným prvkom príplatkovej výbavy - asistenčných balíkov a balíkov komfortu sa výsledná cena nami testovaného „storytellera“ vyšplhala na 94.512,- EUR.
Možno je to vekovou zrelosťou, možno zažitými príbehmi, ale fluidum novej CLE kupé v kooperácii s pozitívnou luxusnou energiou sálajúcou už aj pri letmom pohľade na ňu vnímam ako recept na dlhý román, ktorý napíše spolu so svojím jazdcom.
Sú dve skupiny ľudí, tí, ktorí romány píšu a tí, ktorí ich zatiaľ len čítajú. Tak čo, aký bude ten Váš príbeh…?
Autor: Amy Zaťková, Foto: Roman Chalama