Automobilka Mercedes-Benz v apríli tohto roku predstavila v podobe modelu sedan novú generáciu triedy E, krátko na to nasledovala karosárska verzia T-Modell (kombi) a tiež univerzálny model All-Terrain v druhej generácii.
Klasické trojpriestorové sedany to v aktuálnych trhových podmienkach, nielen na Slovensku, nemajú jednoduché. Väčšina kupujúcich volí obľúbené modely SUV a ak už sa zákazník rozhodne pre tradičné karosérie, nezriedka si vyberie praktickú verziu kombi.
Nová generácia triedy E však môže priniesť oživenie záujmu o klasický sedan. Dôvod je zrejmý na prvý pohľad, novinka je mimoriadne vizuálne príťažlivá. Dokonalé proporcie s dlhou prednou kapotou, oblúkom kabíny pripomínajúcim štvordverové kupé a krátkou zadnou časťou tvoria príťažlivý celok.
Práve exteriérový dizajn môže byť prvkom, ktorý spolu s koncepciou pohonu spaľovacími motormi osloví najmä konzervatívnejších zákazníkov.
Trieda E svojou filozofiou predstavuje protipól elektrických modelov Mercedes-EQ nielen vo forme pohonu, ale predovšetkým svojim dizajnom. Hoci čierne orámovanie prednej masky odkazuje práve na modely EQ, zvyšné dizajnové prvky jednoznačne nadväzujú na predchádzajúce generácie triedy E.
Slovenská dynamická prezentácia novej triedy E priniesla aj logickú otázku, ktorá generácia označovaná ako model W214 sa tento rok predstavila náročnému zákazníkovi prémiovej triedy?
Krátko z histórie
Oficiálne označenie E-Klasse pre modely vyššej strednej triedy začal Mercedes-Benz používať od roku 1993 a teda za prvú generáciu triedy E môžeme označiť model 124, ktorý sa však vyrábal už od roku 1984 a vo výrobe zotrval do roku 1995. Pre zjednodušenie budeme ďalšie generácie označovať kódom „W“ určeným pre model sedan, karosárske verzie kombi („S“), kupé („C“) a kabriolet („A“) nebudeme brať do úvahy.
Mercedes-Benz 200 (W124), rok výroby 1984
V roku 1995 nasledoval model W210, prvá trieda E so štvoricou kruhových svetlometov, ktoré sa v dynamickejšej podobe predstavili v roku 2022 v rámci triedy W211.
Mercedes-Benz W210, rok výroby 1995
Mercedes-Benz triedy E (W211), rok výroby 2008
V roku 2009 nasledoval model W212, ktorý štvoricu predných, tentoraz hranatých, svetlometov v rámci faceliftu vymenil za dvojicu predných svetiel klasického strihu.
Mercedes-Benz E-class (W212)
V roku 2016 debutoval modelový rad W213, ktorý sa po prvýkrát predstavil aj ako model All-Terrain.
Mercedes-Benz E 220 d 4MATIC (W213) facelift, foto: Jakub Čajko
Novinka, modelový rad W214, je teda len šiestou generáciou modelu vyššej strednej triedy označovanej ako trieda E.
História klasických sedanov vyššej strednej triedy od značky Mercedes-Benz však siaha až do roku 1946. Počnúc modelom W136 vyrobila automobilka viac ako 16 miliónov vozidiel vyššej strednej triedy. Zaujímavosťou je, že doposiaľ najpredávanejším modelom bol rad 124 s počtom 2,74 milióna kusov všetkých karosárskych verzií.
Priamym predchodcom radu 124 bol modelový rad 123 vyrábaný v rokoch 1976 až 1985. Model S123 bol od roku 1977 vôbec prvým modelom dostupným v karosárskej verzii kombi priamo z produkcie automobilky Mercedes-Benz. Medzičasom legendárne označenie T-Modell nadväzovalo na vtedajšiu marketingovú komunikáciu, keď modely kombi značka označovala ako T-Limousine. Označenie „T“ pritom znamenalo „Touristik“ a „Transport“, čím zvýrazňovalo dvojrolu flexibilne použiteľného vozidla vyššej strednej triedy.
Mercedes-Benz 230 E (W123), rok výroby 1981
V rýchlosti spomeniem aj prvé štyri generácie modelov vyššej strednej triedy. Od roku 1947 sa vyrábal model W136, ktorý sa spolu s naftovou verziou W191 udržal vo výrobe až do roku 1955.
Mercedes-Benz 170 DS (W 191)
V roku 1953 sa predstavil model W120/121 so samonosnou karosériou. Jeho karoséria vo forme pontónu priniesla aj charakteristické označenie „Ponton“. Tento model sa vyrábal až do doku 1962.
Mercedes-Benz 180 (W 120) Ponton, rok výroby 1953
V roku 1961 automobilka predstavila ďalšiu generáciu sedanu strednej triedy (W110), tá neskôr získala prezývku „Heckflosse“, podľa plutvového tvaru zadných svetiel. Popri štvorvalcových modeloch sa s označením 230 prvýkrát objavuje aj šesťvalcový model.
Mercedes-Benz 190 (W 110) "Heckflosse", rok výroby 1961
Rok 1968 priniesol modelový rad W114/115, ktorý podľa roku predstavenia dostal prezývku „lomeno-8“ (/8 alebo v originály „strich-8“, resp. „stroke-8“). Sedan predstavený v roku 1968 bol prvým vozidlom značky, ktorý prekonal hranicu jedného milióna predaných kusov a to veľmi výrazne. Viac ako 1,8 milióna predaných kusov bolo základom pre ďalšie úspechy modelov vyššej strednej triedy. Po technickej stránke došlo prvýkrát k použitiu zadnej nápravy s vlečenými ramenami, ktorá nahradila od roku 1931 (!) používanú výkyvnú nápravu, nová bola aj predná náprava. Od začiatku výroby sú k dispozícii štvorvalcové modely (W115) 200, 220, 200 D a 220 D, ale aj šesťvalce s označením 230 a 250 (W114). V roku 1972 modelový rad dopĺňajú špičkové šesťvalcové modely 280 a 280 E. Číselné označenie odkazuje na objem motorov.
Mercedes-Benz 250 (W114), rok výroby 1968
V roku 1974 sa pod kapotou modelu 240 D 3.0 (neskôr označovaného ako 300 D) prvýkrát v osobnom vozidle objavuje päťvalcový naftový motor. Mal objem troch litrov a výkonom 59 kW (80 koní) naznačil potenciál naftových motorov.
Popri sedanoch bola od roku 1968 k dispozícii aj karoséria Coupé a obidva modely (W114 a W115) boli po celú dobu výrobného cyklu dostupné aj vo verzii s predĺženým rázvorom. Zo všetkých verzií sa však vyrobilo menej ako desať tisíc kusov a teda boli ešte zriedkavejšie ako modely Coupé (tých sa vyrobilo približne 67 tisíc). Práve model W114/115 svojimi novými technickými riešeniami (prvýkrát použité elektronické vstrekovanie paliva Bosch D Jetronic), ale aj výnimočnou robustnosťou a spoľahlivosťou prispel k skvelému renomé značky. V roku 2004 grécky taxikár Gregorios Sachinidis venoval svoj Mercedes-Benz 240D z roku 1976 do kolekcie múzea značky. Dôvod? Nájazd viac ako 4,6 milióna kilometrov (!)
Stručný výlet do histórie vysvetľuje dôležitosť modelov vyššej strednej triedy pre značku Mercedes-Benz, trieda E je stále jedným z pevných pilierov značky. Ako už bolo spomenuté v úvode, nová trieda E cieli na konzervatívnych zákazníkov stále preferujúcich klasickú koncepciu karosérie a pohonu spaľovacím motorom. Na tom nič nemení ani úplná elektrifikácia, všetky pohonné jednotky sú k dispozícii ako mild-hybrid, resp. ako hybridné modely dobíjateľné zo siete.
Prvé jazdy na Slovensku
V rámci slovenskej dynamickej prezentácie máme k dispozícii päť vozidiel, všetky v prevedení AMG Line a s najpredávanejším motorom s označením E 220 d v kombinácii s pohonom všetkých kolies 4MATIC. Prepĺňaný štvorvalcový naftový motor s objemom 1.993 cm³ prenáša výkon 145 kW (197 koní) dosahovaný pri 3.600 otáčkach za minútu a silu 440 Nm dostupnú v rozsahu od 1.800 do 2.800 ot/min. na všetky štyri kolesá prostredníctvom deväťstupňovej automatickej prevodovky 9G-TRONIC. Integrovaný štartér generátor (ISG) druhej generácie poskytuje vďaka novej batérii dodatočný výkon 17 kW (23 koní) a 205 Nm. Dynamické parametre zodpovedajú hmotnosti 1.900 kg (DIN) a s hodnotami zrýchlenia z nuly na 100 km/h za 7,8 sekundy a maximálnou rýchlosťou 234 km/h uspokoja väčšinu zákazníkov triedy E.
Podrobnosti o ďalších motorizáciách nájdete v našom predchádzajúcom článku, na prezentácii však zástupcovia automobilky potvrdili aj šesťvalcové motorizácie s označením E 400 d 4MATIC s výkonom 270 kW (367 koní) a silou 750 Nm a E 450 4MATIC s výkonom 280 kW (381 koní) a 500 Nm. Obidva šesťvalce zrýchľujú z nuly na 100 km/h za menej ako 5 sekúnd (nafta za 4,8 s, benzín za 4,5 s) a majú maximálnu rýchlosť limitovanú na 250 km/h.
Celodenné jazdy začínam na zadnom sedadle najlepšie vybaveného modelu, za volantom je Jozef Murárik z magazínu Autogrip.sk. Príplatkový vzduchový podvozok AIRMATIC s natáčaním zadnej nápravy je mimoriadne komfortný a Jožko mi svojou plynulou jazdou umožňuje vychutnať priestor na zadných sedadlách (rázvor narástol o symbolických 22 milimetrov) v absolútnom pohodlí. Zaujímavosťou je, že cestujúci vzadu vnímajú natáčanie zadnej nápravy pri nízkych rýchlostiach viac ako je tomu vpredu. Komfort sedenia vzadu zodpovedá vyššej strednej triede prémiového segmentu a preto ani dlhé cesty nebudú pre štvoricu dospelých a ich batožinu (batožinový priestor má v tejto motorizácii objem 540 litrov) žiadnym problémom.
Prvá výmena v sedle Pezinskej Baby mi umožňuje vyskúšať novú triedu E prvýkrát aj za volantom. Na rozdiel od prvého vozidla však už v ďalších autách nie je k dispozícii vzduchový podvozok a v kombinácii s dvadsaťpalcovými kolesami, ktoré boli na všetkých autách, neposkytuje znížený podvozok AGILITY CONTROL takú mieru dokonalého komfortu ako vzduchový podvozok. Príplatok za AIRMATIC v balíku s natáčaním zadnej nápravy vo výške 3.348,- EUR teda veľmi odporúčam a považujem to za výbornú investíciu do pohodlia.
Po skúsenostiach s novou triedou C a novým GLC nie sú žiadnym prekvapením dynamické jazdné vlastnosti veľkého sedanu na náročných okresných cestách Záhoria a Myjavy. Popri dobrej miere komfortu je podvozok predovšetkým mimoriadne agilný a umožňuje, danej triede a motorizácii, až neprislúchajúcu dynamiku jazdy. Za volantom novej triedy E som sa jednoducho bavil a mal som radosť zo šoférovania.
Áno, dynamika modelu E 220 d 4MATIC v pozdĺžnom smere je v porovnaní so šesťvalcami len priemerná, ale trúfam si tvrdiť, že vďaka relatívne malému motoru a menšiemu zaťaženiu prednej nápravy môžu byť mild-hybridné štvorvalcové motorizácie tými najagilnejšími z ponuky bežných modelov.
Ďalšou parádnou disciplínou je samozrejme spotreba, ktorá ani v jednom z áut neprekročila hranicu sedem litrov na 100 km (!). A to je pri hmotnosti auta viac ako dve tony (s dvojčlennou posádkou a plnou nádržou paliva), dĺžke bezmála päť metrov a spôsobe jazdy s plným využívaním výkonu pohonnej sústavy vynikajúci výsledok.
Naše jazdy dokonca končili so spotrebou na úrovni 6,5 litra, teda pri bežnom jazdení očakávam spotrebu pod hranicou šiestich litrov. Niet sa čo čudovať, že model E 220 d je tým napredávanejším v rámci modelového radu.
Pár slov k cenám a výbavám testovaných modelov
Základnú cenu 69.912,00 EUR pre model E 220 d 4MATIC podstatným spôsobom zvýšil balík výbavy AMG LINE ADVANCED PLUS za 9.006,- EUR a jedným z drahších prvkov boli aj 20 palcové kolesá za 1.680,00 EUR (tieto prvky výbavy mali všetky vozidlá), ostatné príplatky sa až na malé výnimky pohybovali v rozumných medziach niekoľkých stoviek EUR. Výsledná cena tak ani pri jednom z vozidiel zásadne nepresiahla hranicu 90 tisíc EUR s DPH. A to je práve suma, ktorú by ste si mali na kúpu modelu E 220 d 4MATIC rezervovať pri rozumnej konfigurácii. Do tejto ceny sa zmestíte aj so spomínaným vzduchovým podvozkom, v takom prípade to bude na úkor iných (z môjho pohľadu nepotrebných) prvkov výbavy.
Ak si zvolíte nové farebné odtiene, konkrétne zeleno-striebornú metalízu a zamatovú hnedú metalízu, alebo aj tradičnú striebornú high-tech metalízu, za farbu nepriplácate ani euro. Jediným autom s príplatkovou farbou bolo vozidlo s EČV AA869AF a jeho alpínska sivá MANUFAKTUR za 3.720,- EUR bola tým najdrahším samostatným prvkom príplatkovej výbavy testovanej flotily vozidiel. Favoritom našej posádky však bola zeleno-strieborná metalíza, ktorú budete na importérskom vozidle vidieť v klasických redakčných testoch častejšie.
Interiér
Zatiaľ čo dizajnové stvárnenie exteriéru je evolúciou predchádzajúceho modelu W213, úplnou novinkou je dizajn a architektúra interiéru. Nami testované vozidlá mali jeho základné prevedenie s 12,3 palcovou uhlopriečkou prístrojového panelu a centrálnym displejom s uhlopriečkou 14,4 palca posadeným na obklade palubnej dosky. Za priaznivý príplatok 1.788,- EUR si môžete zvoliť tzv. Superobrazovku MBUX (SUPERSCREEN MBUX), ktorá stredový displej s rovnakou uhlopriečkou ako v základnom vyhotovení dopĺňa displejom s uhlopriečkou 12,3 palca umiestneným pred sedadlom predného spolujazdca, selfie a video kamerou a funkciou ochrany pred nahliadaním vodiča na displej spolujazdca. Takéto riešenie palubnej dosky pôsobí, minimálne na fotografiách, mimoriadne exkluzívne, ale až čas ukáže, akej obľube zákazníkov sa bude tešiť tento prvok výbavy.
Nová generácia MBUX
Novinkou debutujúcou v novej triede E je tretia generácia MBUX, ktorá na prvý pohľad zaujme novou grafikou a čiastočne novým usporiadaním ovládacích prvkov. Logika ovládania však nadväzuje na predchádzajúcu generáciu, takže orientácia v novom menu bude pre majiteľov vozidiel značky Mercedes-Benz relatívne jednoduchá. Nová generácia MBUX prináša aj niektoré nové funkcie umožňujúce nastavenie a automatickú aktiváciu rutinných operácií, ale aj inštaláciu aplikácií tretích strán. Nové prostredie MBUX prináša najviac nových možností práve v kombinácii so Superobrazovkou a teda podrobnejšie informácie prinesieme po osobnej skúsenosti.
Záver
Nová trieda E je vynikajúcim zástupcom vyššej strednej triedy a ako sedan ponúka nielen dostatok priestoru pre štyroch dospelých, ale aj vysokú mieru prestíže a reprezentáciu business limuzíny. Pokojne môže slúžiť aj ako limuzína s vodičom, ale vďaka dynamicky skvelým jazdným vlastnostiam si ju viac užijete za volantom.
Autor: Miro Vilím, Foto: Mercedes-Benz Slovakia