Najmenšie elektrické modely od Mercedesu dostali minulý rok na jeseň niekoľko zmien, ktoré snáď ani nie je možné označiť za facelift. Znamená to, že boli a sú také dobré?
Odpoveď na túto otázku veľmi záleží od vášho postoja k elektrickým autám a elektromobilite ako takej. Nikdy nebolo našou snahou vnucovať elektrický pohon ako jediný správny a snáď k tomuto záveru smeruje nielen automobilový priemysel, ale aj európska legislatíva.
Na druhej strane, elektrické autá, oproti tým so spaľovacími motormi, ponúkajú niekoľko nesporných výhod a pre veľkú skupinu zákazníkov dávajú zmysel. Jednou z nich je vynikajúci akustický komfort, potreba eliminácie zvukov spaľovacieho motora úplne odpadá. Samozrejme, ani elektrický motor nie je úplne bezhlučný a určitý zvuk je aj žiadúci, pre lepšie vnímanie pohybu auta.
Druhou z výhod je menej náročný servis a údržba, v prípade značky Mercedes-Benz máte ku každému vozidlu s čisto elektrickým pohonom naviac bezplatný servis počas 6 rokov alebo do najazdenia 90 000 kilometrov. Od 1. januára 2024 slovenský importér poskytuje na osobné elektrické vozidlá záruku po dobu 6 rokov (2 roky zákonná záruka bez obmedzenia km, 4 roky predĺžená záruka do 90 000 km).
Priemerný denný nájazd a tiež odpoveď na otázku, ako často absolvujete dlhé cesty sú rozhodujúce parametre na posúdenie, či dokážete využiť výhody elektromobilov. Ak denne najazdíte viac ako sto kilometrov a často jazdíte dlhé trasy nad 300 kilometrov, lepším riešením pre vás stále bude auto so spaľovacím motorom prípadne hybridné vozidlo dobíjateľné zo siete. Ak vám ale na deň stačí do päťdesiat kilometrov, máte možnosť nabíjať zo zásuvky doma alebo v práci, výhody elektrického auta by vás mohli presvedčiť.
Čo je nové?
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC (spolu s rovnakou verziou EQB) je najvýkonnejšou verziou elektrického modelového radu, ktorého základ je v modeloch GLA a GLB. Oproti modelu pred faceliftom dostal najnovšiu generáciu MBUX a centrálny multimediálny displej v sériovej výbave, update dostali aj asistenčné jazdné systémy, napríklad aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu teraz pracuje komfortnejšie prostredníctvom zásahu do riadenia namiesto zásahu systému ESP. Nová je aj multifunkčná mono-kamera a cúvacia kamera.
Zásadnou novinkou je inštalácia technológie nabíjania Pripojiť a nabíjať (Plug & Charge), ktorá umožňuje automatické nabíjanie vozidla po pripojení nabíjacieho kábla na verejných nabíjacích staniciach a to aj bez potreby dodatočnej autentifikácie.
Z hľadiska dizajnu sa zmenila predovšetkým predná maska, ktorá je po novom dostupná aj s dizajnom hviezd, ktoré vidíte aj na fotografiách, nová je aj grafika a svetelný podpis predných a zadných svetiel, jemným re-dizajnom prešiel aj zadný nárazník.
Nové EQA 350 4MATIC môže byť vybavené ťažným zariadením a dokáže potiahnuť až 750 kg (nebrzdený príves), resp. až 1.800 kg s brzdeným prívesom.
Pohon, výkony a dojazd
Medzičasom sme si zvykli, že elektrické vozidlá ponúkajú nadpriemernú dynamiku pri nadpriemernom akustickom komforte, no zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 6 sekúnd pre najsilnejší model EQA je stále dostatočne presvedčivé. Rovnako limitovaná maximálna rýchlosť 160 km/h je plne postačujúca a legálne využiteľná len na nemeckých diaľniciach.
Základom pre spomenuté dynamické parametre sú dva elektromotory s celkovým systémovým výkonom 215 kW (292 koní), maximálna hodnota krútiaceho momentu je 520 Nm. Výrobca neudáva výkony jednotlivých motorov, na prednej náprave však pracuje asynchrónny elektromotor, na tej zadnej synchrónny elektromotor. Pri modeli EQA 250+, ktorý je pre slovenský trh základnými modelom, je jediná (predná) náprava poháňaná synchrónnym elektromotorom. Konštrukčne sú teda elektrické modely radu EQA s pohonom všetkých kolies koncipované s primárne poháňanou zadnou nápravou, predný elektromotor sa zapája až v prípade potreby zvýšeného výkonu alebo znížených adhéznych podmienok.
Pri porovnaní modelov radu EQA je potrebné spomenúť aj využiteľnú kapacitu batérie, ktorá má v modeli s pohonom prednej nápravy hodnotu 70,5 kWh a hmotnosť 395 kilogramov. Batéria v nami testovanom EQA 350 4MATIC má využiteľnú kapacitu 66,5 kWh a udávanú hmotnosť až 469 kilogramov. Rozdiel v kapacite a hmotnosti bude zrejme spôsobený komponentmi potrebnými pre napájanie druhého elektromotora.
Automobilka uvádza dojazd pre EQA 350 4MATIC podľa metodiky WLTP v rozsahu od 419 do 459 kilometrov na jednu plne nabitú batériu, pre EQA 250+ je to 497 až 560 kilometrov. Podobne, teda hodnotami od / do, zobrazuje dojazd aj systém MBUX. Rovnako ako v prípade vozidiel so spaľovacími motormi, aj v prípade tých elektrických je skutočný dojazd závislý na spôsobe jazdy. V praktickej premávke sme si overili, že minimálny praktický dojazd je na úrovni viac ako 300 kilometrov a to vrátane vysokých diaľničných rýchlostí. Po prejdení viac ako 40 kilometrov so snahou o úspornú jazdu s priemernou spotrebou 14,3 kWh / 100 km a plnom dobití batérie nám palubný počítač dojazd zobrazil v rozsahu od 342 do 425 kilometrov. Uvedená hodnota 14,3 kWh / 100 kilometrov bola zároveň v rámci nášho testu minimálna dosiahnutá priemerná spotreba, celkový priemer po najazdení siedmich stoviek kilometrov však bol 20,8 kWh / 100 kilometrov.
V praktickej prevádzke však trakčnú batériu nebudete nabíjať do plnej kapacity a to ani v prípade dlhších ciest (ak je k dispozícii nabíjacia infraštruktúra) a to z dvoch dôvodov: prvým je šetrenie batérie, výrobca odporúča pravidelné nabíjanie do 80% kapacity a tiež efektivita. Čas potrebný na nabitie batérie z úrovne 20% na 80% predstavuje približne 26 minút, nabitie z 20% na 100% už trvá približne 49 minút. Teda čas potrebný na nabíjanie z 80 na 100 % je približne rovnaký ako čas nabíjania z 20% na 80% a teda aj pri dlhých cestách sú efektívnejšie viaceré kratšie zastávky na nabíjanie.
Plánovanie dlhých trás navyše podstatne zjednodušuje multimediálny systém MBUX, ktorý optimalizuje čas a počet nabíjacích zastávok tak, aby ste na ceste strávili čo najmenej času. Častý argument v neprospech elektromobilov, teda čas potrebný na nabíjanie do plnej batérie je teda len čiastočne dôvodný, v praxi je potrebné prispôsobiť návyky a plánovať trasu s optimalizáciou nabíjacích zastávok.
Podobne ako dojazd je teoretickou hodnotou maximálny nabíjací výkon, ten v konečnom dôsledku záleží od stavu batérie a možností nabíjacieho bodu. Pri nabíjaní jednosmerným prúdom je to až 100 kW, pri nabíjaní striedavým prúdom 11 kW. Pri využití striedavého prúdu udáva automobilka dobu nabitia z 0 na 100% v trvaní 6,75 hodiny. Ak teda máte možnosť domáceho (alebo možnosť nabíjania v práci, obvyklá doba parkovania by vám mala postačovať na plné nabitie trakčnej batérie. Ako sme už však vyššie spomenuli, optimálne je nabíjanie do 80% stavu batérie.
Jazdné dojmy
Mojim prvým dojmom po usadnutí do vozidla a prejdení pár stoviek metrov po rozbitých bratislavských cestách bol vynikajúci pocit z pevnosti celého auta, ktoré pôsobilo mimoriadne robustným dojmom. K tomu zrejme dopomáhala aj hmotnosť (2.110 kg) a vynikajúce odhlučnenie podvozka. Jeho naladenie je príjemný kompromis medzi komfortom a jazdnou dynamikou, presne tak ako sme od značky zvyknutí.
Napriek relatívne vysokému výkonu však neočakávajte žiadne ostré jazdecké náradie, prioritou je predsa len skôr komfort ako jazdná dynamika. Tomu zodpovedá aj skutočnosť, že nie je možné vypnúť stabilizačný systém, čo samozrejme bežného užívateľa vôbec nezaujíma. Vysoký výkon je cítiť najmä pri snahe o čo najdynamickejší rozjazd z miesta, riadiaca elektronika má dosť práce s tým, aby zabránila pretáčaniu všetkých štyroch kolies. Mimochodom, devätnásť palcové disky kolies boli obuté do pneumatík Continental EcoContact 6 s rozmerom 235/50 R19.
Svetlá výška vozidla umožňuje pohodlný výlet aj na nespevnené komunikácie, ale napriek formálnemu zaradeniu EQA do kategórie SUV je to samozrejme crossover bez zásadných ambícií v teréne. To nakoniec zodpovedá aj legislatíve, ak sa nechcete dopustiť minimálne priestupku na nejaké výlety do lesa rovno zabudnite. Ideálnym prostredím pre EQA je aj vďaka stále kompaktným rozmerom s dĺžkou 4.463 mm, šírkou 1.834 mm (so spätnými zrkadlamia 2.020 mm) a výškou 1.613 mm mesto a jeho blízke okolie. Tomu zodpovedá aj vyššie spomínaný praktický dojazd.
Interiér
Vďaka rázvoru 2.729 milimetrov je v interiéri v pozdĺžnom smere dostatok miesta, v druhom rade sedadiel je však sedenie s ohľadom na zvýšenú podlahu komfortné len pre menšie deti. Hoci priestoru na nohy je dosť, oproti podlahe sú sedáky príliš nízko. Batožinový priestor so základným objemom 340 litrov, resp. po sklopení operadiel zadných sedadiel a naložení až po strechu 1.320 litrov je pod bežným priemerom v tejto veľkostnej kategórii, ale aj v porovnaní s modelom GLA so spaľovacími motormi, ktoré majú 435 až 1.430 litrov.
Robustne pôsobiaca palubná doska výrazne odlišuje modely EQA / EQB (resp. GLA / GLB) od súrodencov triedy A, ako aj modelov CLA. Spoločné však majú zobrazovacie rozhranie, v našom prípade s dvomi displejmi s uhlopriečkou 10,25 palca a prémiovou navigáciou s rozšírenou realitou. V rámci faceliftu nahradil na stredovej konzole odkladací priestor pôvodný ovládací touchpad a keďže som nebol jeho veľkým fanúšikom, nechýbal mi. Škoda, že odkladací priestor je taký plytký a malý, slúži naozaj len na drobnosti.
Novinkou v interiéri sú samozrejme aj nové volanty s dotykovými multifunkčnými ovládačmi, ktoré nahradili dovtedajšie fyzické tlačidlá. Znovu musím prízvukovať, že najmä v prípade volantu pre výbavy s označením AMG je to krok vedľa, predchádzajúci AMG volant bol jednoducho dokonalý. Logika ovládania, keď na ľavej strane volantu obsluhujete funkcie zobrazované na prístrojovom panely a na tej pravej funkcie zobrazované na obrazovke multimediálneho systému, však je naďalej bezchybná.
Cena a záver
Základná cena modelu Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC začína na sume 62.694,- EUR s DPH. Nami testované vozidlo bolo vybavené rozsiahlou príplatkovou výbavou a jeho cena sa vyšplhala na celkovú sumu 74.874,- EUR. Táto cena zodpovedá prémiovému charakteru značky a jej primeranosť je potrebné posudzovať v rámci porovnateľných modelov značky. Takým je napríklad model Mercedes-AMG GLA 35, ktorý s cenou začína na sume 63.894,- EUR a rozhodne nie je problém dostať sa s cenou podstatne vyššie.
Hlavným konkurentom pre modely EQA / EQB budú nepochybne modely od Audi a BMW. Porovnateľný model Audi Q4 e-tron 45 quattro s výkonom 210 kW (286 koní) v cenníku začína na sume 57.320,- s DPH (s aktuálnym bonusom 3.000,- EUR), model BMW iX1 xDrive30 začína na sume 53.500,- EUR. V prípade BMW iX1 teda už ide o dosť zásadný cenový rozdiel, navyše bavorská konkurencia ponúka podstatne väčší vnútorný priestor pri o niečo väčších vonkajších rozmeroch.
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC je dôstojným nositeľom hodnôt značky a ponúka zaujímavú a cenovo porovnateľnú elektrickú alternatívu modelom GLA. Zaujímavosťou je, že najmenšie modely GLA / GLB (a nová elektrická Trieda G) majú ako jediné z elektrického portfólia značky Mercedes-Benz technický základ v modeloch so spaľovacími motormi.
Aby som zodpovedal úvodnú otázku, modely EQA a EQB v rámci faceliftu skutočne nepotrebovali podstatnejšie zmeny, aj v rámci prémiovej elektrickej konkurencie si zachovávajú charakter typický pre značku.
Autor: Miro Vilím, Foto: Roman Chalama