Dáma. Paradoxné pomenovanie pre SUV s dĺžkou 4.716 mm, ale Mercedesu to prináleží. Dáma vedomá si svojich kvalít, dáma, ktorá má svoju úroveň, kvality aj cenu.
Neprekvapujúci, štandardne ladený dizajn SUV od Mercedes je poistka dlhotrvajúcej dizajnovej aktuálnosti na cestách. Slovami módnych trendov: „je ako udržateľná dizajnová kvalita na cestách“.
Nech sa už o elektrifikácii hovorí čokoľvek, pravdou je, že Mercedes so svojimi hybridnými modelmi a v neštandardnej kombinácii s naftovými motormi nesľubuje len zníženie splodín spáleného fosílneho paliva, ale predáva plug – in hybridy, ktoré svoje deklarované laboratórne čísla dokazujú aj v reálnej praxi.
Ťažká váha je táto dáma, to je fakt. Veľká batéria (ktorá z batožinového priestoru uberá 130 l), či existencia samotného SUV je ekvivalentom hmotnosti 2,4 tony, čo ale vôbec nebrzdí komfort a dynamiku vozidla, a to aj vďaka príplatkovému vzduchovému pruženiu AIRMATIC. Natáčanie kolies zadnej nápravy je veľká pomoc pri manévrovaní (nielen) na preplnených parkoviskách, lebo či si to priznáme, alebo nie, mnohým sa pri parkovaní s veľkými SUV-čkami otvára slovník novovytvorených vybraných slov.
Ak sa povie auto na dlhé cesty, automaticky sa nám vynoria „staré dobré naftové kombíky“ s bezodnými nádržami, asketickou spotrebou a dojazdom atakujúcim 1000 km. A potom je tu nová GLC de, ktorá ľavou zadnou prekonala vyše 1000 kilometrový dojazd čisto len na naftu, a to sme ešte nespomenuli reálnych 109 km na elektrický pohon. Báječná kombinácia, ktorá naozaj dáva zmysel. Všetko je to doladené ku spokojnosti moderného humanoida, kedy čas strávený nabíjaním je vďaka batérii s kapacitou 31,2 kWh skutočne len 30 minút, za čo vďačíme palubnej nabíjačke s výkonom 60 kW pre rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom.
Pre efektívnejší systém nabíjania má Mercedes pri zadaní cieľa nabíjacej stanice do navigácie systém teplotného manažmentu batérie, čo znamená príprava batérie na optimálnu teplotu potrebnú pre efektívne nabíjanie. Samozrejme, najpohodlnejšia alternatíva je, ak by každý vlastník auta, či už čiastočne alebo úplne elektrifikovaného, mal k dispozícii doma wall – box, a auto by sa nabíjalo počas noci, čo okrem komfortu pre užívateľa dáva zmysel a podstatu elektromibility pre dlhšiu životnosť.
Interiér nás neprekvapil, pretože si štandardne drží svoju vysokú kvalitu a zakaždým sa tešíme kvalitným dizajnovým stáliciam typickým pre Mercedes, ktoré okrem estetického vnímania majú funkcionalitu na prvom mieste. Vždy poteší výhľad cez panoramatickú posuvnú strechu, ako aj animácie vďaka funkcii premietania DIGITAL LIGHT, či náladové osvetlenie.
V priestorovom vnímaní sa muži a ženy esenciálne odlišujú. Osobne mi prišla GLC priestorovo veľmi v poriadku, a ako na predných, tak aj na zadných sedadlách mali pasažieri dostatok priestoru, ale nevylučujem tvrdenie, že ak si sadne za volant osoba, ktorá má 180 cm (plus ...) a svoje sedadlo si komfortne nastaví, priestor za ňou pre pasažierov sediacich v druhom rade bude mierne zúžený.
Stredobodom vzdušného interiéru je 11,9 palcový centrálny display infotainmentu orientovaný na vodiča, kde MBUX systém funguje bez “štandardných” problémov vozidiel patriacich do skupiny „low cost“. Infotainment ako taký tvoria 3 displeje, displej vodiča, stredový displej a head-up displej. Displej vodiča ponúka rôzne zobrazenia a prispôsobenia pri zvolenom jazdnom režime.
Projekčný head–up displej je asi ten „jeden“ vyvolený, na ktorom sa bude najčastejšie premietať navigácia, aj keď je tu možnosť sledovania navigácie naraz na 3 displejoch, čo je asi trošku... zbytočné. Najviac využívaným z trojice displejov je veľký dotykový hlavný displej, ktorý je cesta k nastaveniu hudby (je tu 3D obklopujúci ozvučovací systém Burmester), asistentov, režimov, telefónov, pomoci pri parkovaní a iných komfortných „rozmaznávačov“.
Pod kapotou sa ukrýva štvorvalcový naftový motor so zdvihovým objemom 1.993 cm3 s výkonom 145 kW (197 koní), krútiacim momentom 440 Nm, ku ktorému sa pridáva elektromotor s výkonom 136 koní (100 kW). Deväť stupňová automatická prevodovka 9G-TRONIC, maximálna rýchlosť 217 km/h, zrýchlenie z 0 – 100 km/h za 6,4 sekundy a veľkorysý objem palivovej nádrže 62 l sú samé osebe balíkom komfortu a spokojnosti.
Doménou dua „diesel - elektro“ sú nielen svižné rozbehy a odpichy v križovatkách, ale pre tých, ktorým chýba každodenný adrenalín v živote si môže túto dámu prepnúť do športového režimu, ktorý je jedným z 5-tich možných jazdných režimov. Okrem režimu Sport, je na výber Elektrický režim, Hybridný, Eco a Individual, ktorý umožňuje voľbu vybraných parametrov uprednostňovaných vodičom. Osobne som najviac využívala Hybridný režim, ktorý optimálne kombinuje ako elektrický, tak aj naftový motor, a v ktorom sa využíva práve ten motor, ktorý je v tom momente spôsobu jazdy efektívnejší. Mercedes disponuje možnosťou adaptívnej rekuperácie, ktorej využitie má svoje presné postupy a náležitosti. Novinkou pre ideálnu jazdu je „haptický pedál“, vďaka ktorému vodič vycíti, kedy elektromotor poskytuje maximálnu akceleráciu bez zapojenia sa naftového motoru.
Dáma s iniciálami M-B GLC jazdí aj vďaka skvelému podvozku (s príplatkovou výbavou technického balíka AIRMATIC a riadenia zadnej nápravy) na 20 palcových diskoch z ľahkých zliatin úplne uhladene s pocitom ako keby Vás dokonale unášala na našich nedokonalých cestách.
Priemerná spotreba počas testovacích dní, ktoré sa kvôli služobným poradám sústredili viac na premiestňovanie sa zo západu na stred a naspäť, teda „bookli“ sme si gro našich diaľnic, bola 5,4 l/100 km nafty a 5,5 kWh/100 km. Dôležité je spomenúť, že kratšie presuny medzi aglomeráciou a satelitným mestom (26 km) to milá GLC dáva na dámu - neuveriteľných 1,2 l/100 km a 22,1 kWh/100 km. Práve pri každodennom dochádzaní z domu do práce (a naopak) v rámci prímestskej dopravy a domácom nočnom dobíjaní dáva hybridná GLC najväčší zmysel, pri reálnom elektrickom dojazde okolo 100 kilometrov môžete celú časť pracovného týždňa jazdiť na elektrickú energiu. Ale na víkendy si plánujte dlhé výlety, aby vám nafta v nádrži príliš nezostarla.
Ako sa budete cítiť v spoločnosti tejto dámy je len na Vás. Dokáže poslúžiť ako rodinné auto (objem batožinového priestoru je 470 l), vie sa prevteliť do spoločenskej sprievodkyne na biznis večierky, dokáže Vás ukľudniť, potešiť, ale čo je dôležité, nielen svojim dizajnom, či komfortom nesklame, nesklame ani jazdnými vlastnosťami. Nuž znie to viac ako skvele, ale samozrejme, za babku Dámu nedostaneme. Cena novej GLC de 300 4MATIC v sériovej výbave je 76 074,00 €. Testovacie vozidlo aj príplatkovým balíkom AMG LINE PREMIUM PLUS stojí až 106 248,00 €. Kúpou vozidla zákazník okrem auta samotného získava v cene aj služby ako servis na 6 rokov (alebo do 160 000 km), možnosť predĺženia záruky na vozidlo až na 6 rokov alebo do 160 000 km, záruku mobility Mobilo až na 30 rokov, certifikát akumulátora na 6 rokov (alebo do 100 000 km) a Mercedes me Charge na 1 rok v cene vozidla.
Prostredníctvom služby Mercedes me Charge môžu vodiči nových hybridných vozidiel Mercedes-Benz dobíjateľných zo siete v Európe využívať jednu z najväčších sietí nabíjacích staníc na svete. Služba Mercedes me Charge poskytuje zákazníkom značky Mercedes-EQ pohodlný prístup k nabíjacím stojanom od rozličných poskytovateľov, pričom títo zákazníci môžu využívať výhody integrovanej platobnej funkcie s jednoduchým vyúčtovaním. Vodiči hybridného vozidla dobíjateľného zo siete od značky Mercedes-Benz získajú v prvom roku po registrácii exkluzívne cenové zvýhodnenie pre verejné nabíjanie s pevnými sadzbami za kilowatthodinu elektrického prúdu. Okrem toho pre nových zákazníkov v prvom roku od registrácie a aktivácie služby odpadá povinnosť platiť základný mesačný poplatok pre tarifu M vo výške 4,90 eur. Tento tarif osloví napríklad osoby, ktoré pravidelne dochádzajú do mesta. Výrobca vozidiel Mercedes-Benz v Európe garantuje prostredníctvom vysokohodnotných potvrdení o pôvode, že množstvo elektriny, ktoré pretečie prostredníctvom služby Mercedes me Charge, natečie do siete z obnoviteľných zdrojov energie.
Autor: Amy Zaťková, Foto: Jakub Čajko