Vlajková loď športovo-úžitkových vozidiel od Mercedesu dostala v roku 2023 modelový update, ktorý ďalej upevnil jej pozíciu na vrchole ponuky štuttgartskej automobilky a nám sa do testu v závere minulého roka dostala najsilnejšia naftová motorizácia.
Najvýraznejšou zmenou pre GLS je nová maska chladiča, ktorá je väčšia a namiesto pôvodných dvoch horizontálnych lamiel má lamely štyri, sériovo vo farbe Silver Shadow (tieňová strieborná). Práve nová maska štandardného vyhotovenia modelu GLS dodáva obrovskému SUV novú mieru vizuálnej príťažlivosti a na rozdiel od vertikálne orientovaných lamiel modelov Maybach a AMG vozidlo opticky rozširuje.
V našom prípade bol súčasťou výbavy balík Night (480,- EUR), ktorý popri čiernom vyhotovení ozdobných líšt okolo rámov okien, v nárazníkoch a čiernych strešných lyžín obsahuje aj tmavšie vyhotovenie prednej masky.
Premodelovaný bol aj predný nárazník, ktorý pôsobí dynamickejším dojmom. Zaujímavosťou je, že predné svetlomety s technikou MULTIBEAM LED zostali bezo zmien, na rozdiel od faceliftu príbuzného modelu GLE sa ich svetelný podpis vôbec nezmenil. Zadné svetlá však dostali novú vnútornú grafiku s tromi svetelnými segmentmi, ktoré podľa môjho názoru pôsobia hodnotnejšie ako v pôvodnom vyhotovení.
V rámci modernizácie pribudli do ponuky dva nové exteriérové laky vo farbe Sodalite Blue metallic (sodalitová modrá metalíza, ktorá je k dispozícii bez príplatku, rovnako ako všetky ostatné laky s výnimkou lakov MANUFAKTUR) a MANUFAKTUR Alpine Grey non-metallic (alpínska sivá MANUFAKTUR) za príplatok 3.720,- EUR. Pre úplnosť, druhým dostupným príplatkovým lakom je metalická hyacintová červená MANUFAKTUR za 1.188,- EUR.
Nami testované GLS bolo v laku selenitová sivá metalíza a zimné pneumatiky Pirelli Scorpion Winter s rozmerom 285/45 R22 boli obuté na viaclúčových dvadsaťdvapalcových diskoch AMG. Zimné kolesá sa však trochu vizuálne strácali v masívne rozšírených zadných blatníkoch, v našom prípade totiž letná sada obúvala dvadsaťtri (!) palcové disky s pneumatikami 325/35 R23 vzadu a 285/40 R23 vpredu. Najväčšie disky nepochybne vyzerajú fantasticky, ale odhadujem, že o palec menší rozmer je trochu komfortnejší.
Interiér
Základná architektúra interiéru zostala aj po facelifte bezo zmien, teda naďalej máme k dispozícii dva horizontálne orientované displeje s uhlopriečkami 12,3 palca s aktualizovanou verziou informačno-zábavného systému MBUX a klasické ovládanie panelu klimatizácie hardvérovými tlačidlami.
Zásadnou zmenou sú nové volanty, ktoré naopak dostali dotykové ovládanie. Aj po dvoch týždňoch strávených za rovnakým športovým volantom AMG (v dvoch rôznych autách) tvrdím, že predchádzajúca verzia volantu bola lepšia, hoci, na dotykové ovládanie som si naozaj začal zvykať.
Mercedes-Benz GLS je naďalej k dispozícii ako sedemmiestny, v našom prípade dopĺňali faceliftom rozšírenú sériovú výbavu ďalšie komfortné prvky, ktoré pohodlie na palube približovali luxusnému GLS od Maybachu.
Predovšetkým išlo o variant výbavy AMG LINE ULTIMATE (za 18.714,- EUR), ktorý okrem iných obsahoval viackrivkové komfortné sedadlá v druhom rade, spolu s multimediálnym systémom aj pre pasažierov v strednom rade sedadiel.
Nielen mimoriadne komfortné predné sedadlá boli elektricky nastavovateľné, vyhrievané a odvetrávané a mali rozsiahly výber masážnych programov, ale rovnaký komfort poskytovali aj sedadlá v druhom rade. Dokonca aj tretí rad sedadiel mal k dispozícii aspoň vyhrievanie. Komfort sedenia bol teda v prvých dvoch radoch pre štyroch cestujúcich vynikajúci, piate miesto uprostred v druhom rade a sedadlá v treťom rade však poskytovali len dostatočný komfort sedenia.
Kvalita použitých materiálov a ich spracovania bola v tomto prípade prvotriedna, celý interiér pôsobil mimoriadne solídnym dojmom. Prístrojová doska a vrchná časť dverí pôsobili vďaka čalúneniu v koži nappa luxusne, v rovnakej kvalite kože boli aj poťahy všetkých sedadiel. Na rozdiel od novo dostupných farebných vyhotovení kože (katalánska béžová a hnedá Bahia) bol interiér celý čierny, vrátane stropného čalúnenia, čo môže na prvý pohľad pôsobiť konzervatívne, ale ide o klasickú a predovšetkým, praktickú voľbu.
Najlepší motor pre GLS?
Facelift modelového radu GLS priniesol aj zmeny v celom portfóliu pohonných jednotiek, s výnimkou verzií Maybach a AMG dostali všetky motory viac výkonu.
Pod mohutnou prednou kapotou s dvomi vystúpenými prelismi zvýrazňujúcimi prestížny charakter GLS pracoval v prípade testovaného exemplára radový prepĺňaný šesťvalec s objemom 2.989 cm³ a výkonom 270 kW (367 koní) dosahovaným pri 4.000 otáčkach za minútu. Maximálna hodnota krútiaceho momentu 750 Nm je k dispozícii v rozsahu od 1.350 do 2.800 otáčok za minútu.
Nami testovaná verzia GLS 450 d 4MATIC po facelifte nahradila model 400 d a ponúka väčší objem (+ 64 cm³), výkon (+ 27 kW / 36 koní a 50 Nm). Podobne ako ostatné motory v ponuke, aj najsilnejší naftový motor značky Mercedes-Benz disponuje mild-hybridnou technológiou a integrovaným štartér generátorom (ISG) druhej generácie. Mild-hybridná elektrická sústava poskytuje dodatočný výkon 15 kW (20 koní) a 200 Nm.
Vďaka výkonu pohonnej sústavy dokáže obrovské SUV (dĺžka 5.209 mm, šírka 2.157 mm a výška 1.823 mm) s prevádzkovou hmotnosťou 2.869 kg zrýchľovať z nuly na 100 km/h za 6,1 sekundy, maximálna rýchlosť je 250 km/h. Určitou daňou za poskytovanú dynamiku a nemalú hmotnosť je spotreba paliva. V rámci nášho testu sa priemerná spotreba podľa palubného počítača ustálila na hodnote 10,0 litra / 100 km, čo zodpovedalo plnému využívaniu jazdnej dynamiky nielen na cestách, ale, ako môžete vidieť aj z fotiek, aj pri šantení v teréne. Pri pokojnej jazde nebol problém dosiahnuť ani výrobcom udávanú priemernú spotrebu na úrovni 8,0 litra na 100 km.
Rovnakú výrobcom udávanú kombinovanú spotrebu (9,1 – 8,0 l/100 km) má aj základná verzia GLS 350 d 4MATIC disponujúca výkonom 230 kW (313 koní) v rozsahu od 3.600 až 4.800 otáčok za minútu (!) a silou 650 Nm dostupnou od 1.350 do 3.200 otáčok za minútu. Táto oproti predchodcovi posilnená (+20 kW / 50 Nm) základná motorizácia zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 6,7 sekundy a jej maximálna rýchlosť je 238 km/h.
Dve naftové motorizácie dopĺňa benzínový šesťvalec s objemom 2.999 cm³ a výkonom 280 kW (381 koní) dosahovaným pri 5.800 až 6.100 ot/min., maximum krútiaceho momentu spaľovacieho motora je 500 Nm (od 1.800 do 5.000 ot/min.). Verzia GLS 450 4MATIC má vďaka vyššiemu výkonu (+10 kW / 14 koní) podľa údajov výrobcu rovnaké parametre ako špičková naftová motorizácia 450 d, teda zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 6,1 sekundy a maximálna rýchlosť je 250 km/h. Udávaná spotreba sa však pohybuje od 11,7 do 10,2 litra na 100 km.
Vrcholom je motorizácia s označením GLS 580 4MATIC, teda benzínové osemvalcové biturbo s objemom 3.982 cm³ s výkonom 380 kW (517 koní) pri 5.500 otáčkach za minútu a maximom krútiaceho momentu 730 Nm (od 2.500 do 5.000 ot/min.). Táto verzia posilnila o 20 kW (28 koní) a 30 Nm, vďaka čomu zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 4,9 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 250 km/h. Priemerná spotreba zodpovedá výkonu a tabuľkové hodnoty 14,1 – 13,4 litra sa už môžu zdať zbytočným luxusom.
Ešte viac luxusu a výkonu zo štvorlitrového benzínového osemvalca ponúka Mercedes-Maybach GLS 600 (410 kW / 557 koní od 6000 do 6500 ot/min. a 730 Nm od 2.500 do 5.000 ot/min.), ktorý z nuly na 100 km/h zrýchľuje za 4,2 sekundy a maximálna rýchlosť je 250 km/h.
Najvýkonnejším modelom Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC+, ktorý dosahuje maximálny výkon 450 kW (612 koní) v rozsahu od 5.750 do 6.500 otáčok za minútu a maximum krútiaceho momentu 850 Nm je k dispozícii od 2.500 do 4.500 otáčok za minútu. Na rozdiel od ostatných modelov GLS disponuje „šesťdesiat trojka“ plne variabilným pohonom všetkých kolies AMG Performance 4MATIC+ a tiež dvojspojkovou prevodovkou AMG SPEEDSHIFT TCT 9G (ostatné modely majú 9G-TRONIC s hydrodynamickým meničom). Zrýchlenie z nuly na 100 km/h má rovnakú hodnotu ako v prípade Maybachu, teda 4,2 sekundy, maximálna rýchlosť je 280 km/h. Udávaná kombinovaná spotreba je najnižšia zo všetkých osemvalcových modelov (13,2 – 12,8 litra), nakoľko motor od AMG disponuje technológiou deaktivácie valcov.
Rovnako osemvalcové motory disponujú integrovaným štartér generátorom (ISG) druhej generácie, v tomto prípade s výkonom 16 kW / 22 koní a 250 Nm. Vo všetkých motorizáciách pomáha mild-hybridný pohon nielen dosahovať nižšiu spotrebu, ale predovšetkým je vďaka nemu odozva na pokyny akcelerátora svižnejšia a systém štart/stop reaguje rýchlejšie a plynulejšie.
Každý petrolhead by pochopiteľne chcel niektorý z benzínových osemvalcov, ale pre Európu je výkonný a zároveň relatívne úsporný naftový motor v GLS 450 d 4MATIC s dobrou základnou cenou (109.440,- EUR) najlepšou voľbou. Spolupráca motora s deväťstupňovou automatickou prevodovkou 9G-TRONIC je bezchybná, prevodovka radí prevodové stupne takmer nepoznateľne. Aj vďaka balíku výbavy akustického komfortu s vrstveným bezpečnostným sklom GUARD 360° je akustický komfort na palube vynikajúci a technológia pohonu je rozoznateľná len pri dynamickej jazde. V lete znižujú akustický hluk aj zvukovo optimalizované pneumatiky s penovým pohlcovačom.
S ohľadom na uvedené je zaujímavé, že podľa konfigurátora na stránke slovenského importéra značky je ako najčastejšie kupovanou verziou tá s benzínovým šesťvalcom, teda GLS 450 4MATIC so základnou cenou 106.200,- EUR. Základná naftová motorizácia GLS 350 d 4MATIC v cenníku začína na sume 104.292,- EUR, benzínový osemvalec GLS 580 4MATIC je v cenníku od 130.800,- EUR, Maybach GLS 600 už stojí najmenej 188.380,- EUR (príplatkové dvojfarebné lakovanie dostanete za cenu malého auta, teda 21.000,- EUR) a najdrahšou verziou je GLS 63 4MATIC+ s cenou od 191.610,- EUR.
Jazda v teréne
V rámci osvieženia modelového radu disponuje nové GLS prepracovaným obsahom terénneho technického balíka (708,- EUR), ktorého súčasťou je aj technická ochrana podvozka a zvýšenie svetlej výšky o 30 milimetrov.
Najdôležitejším prvkom výbavy nielen pre jazdu v teréne, ale aj na ceste, je aktívny podvozok E-ACTIVE BODY CONTROL za príplatok 7.800,- EUR, ktorý okrem iného automaticky a podľa zvoleného jazdného režimu kompenzuje náklony karosérie. V rámci jazdného režimu offroad je dokonca možné nastaviť výšku tlmičov pre jednotlivé kolesá. Obidva prvky príplatkovej výbavy robia z GLS skutočne univerzálne a v teréne nesmierne schopné auto.
Ďalšou terénnou funkciou je Free Driving Assist (systém vyslobodzovania), ktorý v rýchlostiach do 15 km/h „rozhúpaním“ karosérie má pomáhať v hlbokom piesku alebo snehu. Činnosť systému ste už určite videli na stovkách videí, keď vodiči GLS skackajú na asfaltových komunikáciách.
My sme nové GLS zobrali do piesku a tak trochu sme dúfali, že budeme nútení použiť systém vyslobodzovania tak, ako ho konštruktéri zamýšľali. Nové GLS 450 d 4MATIC je však v teréne natoľko doma, že pre akýkoľvek terén postačuje aktivovať režim „Offroad“ a využívať výkonovú rezervu motora. Pri aktivácii režimu vyslobodzovania sa mi dokonca stalo, že som nakrátko uviazol a musel som cúvať...
Jazdné schopnosti v teréne limitovala len naša snaha nepoškodiť auto a tiež nájazdové uhly AMG výbavy (27° vpredu, 24° vzadu) a prejazdový (15°) uhol. Bočný náklon môže dosiahnuť až 35 stupňov a maximálna hĺbka brodenia je 500 mm. V spojení s offroad balíkom je možné základnú svetlú výšku (199 mm) zvýšiť až v troch úrovniach (o 30 mm do rýchlosti 100 km/h, 60 mm do rýchlosti 65 km/h a 90 mm do rýchlosti 20 km/h), teda maximálna svetlá výška môže dosiahnuť až 289 milimetrov. Naopak, najnižšia svetlá výška v úrovni mínus dva je 174 mm, v úrovni mínus 1 je to 184 mm. Údaje o znížení svetlej výšky do úrovne mínus 2 platili pre verziu pred faceliftom v režime Sport+, ktorý naše vozidlo nemalo k dispozícii.
Jazda na ceste
Terénne schopnosti GLS žiadnym spôsobom nekompromitujú jazdné vlastnosti na ceste, vďaka aktívnemu podvozku sa GLS 450 d 4MATIC nestratí ani pri dynamickej jazde na našom obľúbenom kopci alebo na záhorských okreskách rôznorodej kvality.
Popri excelentnom pohodlí jazdy v režime „Comfort“ a „Curves (zákruty)“ ponúka aj výbornú dynamiku jazdy v režime „Sport“. Skutočne, jazdný režim „Zákruty (CV)“ je najmä o komforte pasažierov, nakoľko v tomto prípade je svetlá výška vozidla na základnej úrovni, teda nejde o najdynamickejšie nastavenie. Citeľné vyrovnávanie náklonov karosérie vnímajú pozitívne práve cestujúci, samozrejme aj vodič.
Až v športovom režime klesá podvozok do polohy mínus 1 a samozrejme okrem tuhšieho nastavenia podvozka sú opäť kompenzované náklony karosérie. Nové GLS nemá ani po facelifte natáčanie kolies zadnej nápravy, ale to vôbec nebráni agilite auta, práve naopak, jazdné vlastnosti sú aj vďaka veľmi dobrému riadeniu skvele čitateľné.
Zábavu na kopci tak limituje výkon motora (tých viac ako 500 koní benzínových osemvalcov podvozok GLS bez problémov zvládne) a brzdy, ktoré dostávajú vďaka obrovskej hmotnosti zabrať.
Záver
Nové GLS je skutočnou triedou S medzi SUV a kráľom všetkých ciest. Klasická limuzína triedy S síce poskytuje ešte lepší jazdný komfort a dynamickejšie jazdné vlastnosti, ale GLS je dokonale univerzálnym autom, ktoré sa nestratí ani teréne. Navyše, ponúka batožinový priestor až 2.400 litrov (po sklopení operadiel 2. a 3. radu) alebo sedenie až pre siedmich cestujúcich (355 litrov za 3. radom sedadiel) a možnosť ťahania prívesov až do hmotnosti 3.500 kg.
Konkurencia? Na ceste to nepochybne bude Audi Q7, BMW X7 a odhliadnuc od ceny, aj najväčší Range Rover, ktorý môže GLS konkurovať aj v teréne.
Autor: Miro Vilím, Foto: Andrej Šuhaj