Je funkčná elektro mobilita osvietenstvom v doprave? Bude tento evolučný stupienok aj niečím ako revolúcia? Ak áno, bude dostatočne aplikovateľná v každom kúte civilizovaného sveta? Odpoveď, či je elektrina ten správny alternatívny krok nám ukáže až čas.
Či sa staneme praktickými aktérmi tejto novej éry je zatiaľ naše osobné rozhodnutie, uvidíme však, čo nám prinesie doba a jej nové zákony. Nie je to jednoduché rozhodnutie, pretože v prípade áut na alternatívny pohon sa primárne nerozhodujeme iba pre auto, ktoré sa nám páči a vyhovuje.
Ak sa rozhodneme vykročiť cestou elektro mobility, musíme si byť vedomí aj možných komplikácií, ktoré by sa nám eventuálne mohli stať. K aktívnej elektro mobilite bezpodmienečne patrí aj dostatočne široká a dostupná sieť nabíjacích staníc, ktorá je v našich končinách ešte v štádiu „puberty“ a nesmieme zabudnúť aj na mentalitu a ohľaduplnosť vodičov. V tom poslednom bode by to rozhodne potrebovalo poriadne osvietenstvo. Ešte stále sa stretávame s tým, že na mieste určenom pre nabíjanie je zaparkované auto, ktorému zelená značka rozhodne neprináleží.
Faktom je, že elektro mobilita sa nám celkom slušne rozšírila a kým sa na úplnom začiatku týkala viac – menej len malých mestských áut, dnes sa rozrástla už na všetky segmenty, ktoré sa bežne využívajú v osobnej, hromadnej aj nákladnej doprave.
Model EQB od značky Mercedes-EQ sa na starom kontinente stal priekopníkom ponúkajúcim plne elektrické SUV s ponukou 7 miest na sedenie.
Už na prvý pohľad je viac ako jasné, že EQB vychádza z modelu GLB. Dovolím si povedať, že tieto B-čkové modely viac ako svojou vizuálnou krásou zaujmú funkcionalitou a komfortom. K atraktivite často dopomáha zaujímavá farba, ale žiaľ, v tomto prípade nepomohla ani moderná modrá s názvom „rifľová“. Krása je absolútny pojem a kým sa mne tieto jednoliate až geometrické tvary auta nemusia páčiť, nájdu sa takí, ktorých práve tieto tvary nadchnú.
Ak si mám vybrať časť, ktorá ma vizuálne najviac zaujala, bola by to tá predná, kde prím hrá uzavretá maska s veľkým znakom výrobcu a svetelná LED linka. Zadná časť by sa mohla definovať, ako prakticky jednoduchá a osobne v nej vidím krivky podobné s autom snežného muža. Z profilu vyniknú 19 palcové disky z ľahkej zliatiny. EQB sa veľkostne pohybuje v rozmeroch: dĺžka 4684 mm, šírka 1834mm, výška 1701 a rázvor 2829 mm.
V priestrannom interiéri dominuje funkčnosť. Neprehliadnuteľným prvkom sú výrazné výduchy vzduchu/klimatizácie, ktoré sú na druhej strane jednoduché a praktické na ovládanie. Ďalšou dominantou je širokouhlý display rozdelený na dve entity, kde ľavý slúži na zobrazenie parametrov jazdy a vozidla pred vodičom a pravý slúži na ovládanie infotainmentu MBUX. Ovládanie je možné dotykom, hlasom, gestami a touchpadom umiestnenom v stredovom tuneli. Po iniciácii komunikácie štandardným oslovením Hey, Mercedes sa k Vám hlasový asistent prihovorí v našom materinskom jazyku.
Športový trojramenný volant s koženým poťahom je príjemný na dotyk a tak akurát veľký a hrubý, aby sa dobre ovládal. Na volante sú umiestnené funkčné tlačidlá, ktorých ovládanie je síce logické, akurát si na to musí človek trošku zvykať. Pocit útulnosti veľkého interiéru dolaďuje ambientné podsvietenie v širokej škále výberu farieb, kde nesmie chýbať ani naša obľúbená, orgovánová (fialová).
Predné sedadlá ponúkajú veľmi pohodlné sedenie aj na dlhé cesty, v druhej rade je štandardný počet miest (3) a v treťom rade sú umiestené dve sedadlá pre pasažierov s výškovým odporúčaním do 165 cm. Batožinový priestor ponúka 465 litrov a zaujímavým údajom je aj výrobcom avizovaný maximálny úložný priestor 1710 litrov. Teória, ale aj prax hovorí, že 7 miestne autá si kupujú početnejšie rodiny a preto ISOFIX nielen v druhom, ale aj v treťom rade sedadiel isto každý rodič ocení.
MBUX je nabitý množstvom funkcií a možností nastavenia vozidla. Pod ikonkou EQ sa schovávajú parametre spojené s nastaveniami elektrického pohonu, ukazovateľa toku energie, alebo tzv. plánovač nabíjania počas zvolenej trasy do cieľa našej cesty. Vzhľadom na nie celkom ideálnu dostupnosť nabíjacích staníc v našich končinách - zatiaľ (Slovensko nie je iba hlavné mesto a okolie) je tento pomocník veľmi užitočný.
Srdcom EQB sú dva elektromotory, ktoré prenášajú výkon na všetky štyri kolesá. Kombinovaný výkon je 215 kW (292 koní) a zrýchlenie z 0 -100 km/h je 6,2 sekúnd. Využiteľná kapacita akumulátora je 66,5 kWh. V prípade pomalého nabíjania AC 11 kW – z 0 na 100 percent to trvá skoro 6 hodín, kým pri rýchlom nabíjaní DC 100 kW nám to z 20 na 100 % trvalo necelú hodinku.
Oveľa zábavnejšie ako teoretické parametre a čísla, je pocit z jazdy s týmto elektrickým švihákom. Paradoxne, aj keď sú elektromobily doménou veľkých mestských aglomerácií, toto auto ma začalo skutočne baviť až na dlhej ceste mimo mesta a po diaľnici, kde okrem toho, že sa vedelo maximálne (teda v rámci dodržiavania pravidiel cestnej premávky) prejaviť, presvedčilo ma o pozitívnom vplyve ticha počas cesty. Možno je to vekom, možno je to vyťaženosťou človeka, ale v tomto teste som sa utvrdila o pravdivosti slov, ticho lieči. Ten akustický komfort, keď jediné, čo mi prekáža je „hlučné“ tikanie hodiniek môjho dieťaťa, je skutočne na nezaplatenie. Možno si ťukáte po čele a stále ste presvedčení, že k maximálnemu zážitku z jazdy patrí okrem vône spáleného benzínu aj ten správny tón pradenia motora... áno, máte pravdu, aj ja som bola toho názoru, ale už pripúšťam aj alternatívu. Ľudia sa menia, objavujú nové a ak chcú, nájdu pozitíva aj v tom novom, inom, doposiaľ nevyskúšanom. Častokrát je to len nastavenie a otvorenosť mysle, aby sme sa mohli pohnúť na ďalší evolučný stupienok.
Dynamika auta, už len z titulu, že je elektro a reakcie prichádzajú okamžite, je výborná. Aj napriek svojej „ťarbavosti“ vyplývajúcej z veľkosti je agilné a živé, nudu za volantom pocítite, len ak si ju sami vytvoríte. Silnou stránkou je výborný podvozok, komfortne nastavené tlmiče. Ďalším plusom je spotreba, ktorá je závislá od našej vôle byť ekologickí. Priemerná spotreba počas testu, kedy sme absolvovali viac ako 500 km pri vonkajších teplotách okolo 22 – 25 stupňov Celzia bola 18,6 kWh/100 km. V týchto km boli dokonale zmixované mestské kilometre, s medzimestom, ako aj diaľničné úseky. Pri snahe o úspornú jazdu sa mi podarila spotreba 11,8 kWh/100 km. Ešte Vám dlhujem údaj o dojazde. Osobne som na displeji videla dojazd 407 km, čo vnímam už ako „bežný a taký normálny“ dojazd.
Keďže celá naša generácia, ako aj všetky tie za nami prichádzajúce sme otrokmi chytrých technológií a iných vymožeností doby na zjednodušenie si každodenného života, v Mercedese na to mysleli a preto ponúkajú niečo ako ALLin1 nabíjanie. Kúpou EQB totiž okrem 6 ročnej záruky (alebo do 160 000 km) a záruky na akumulátor 8 rokov alebo do 160 000 km získate aj Mercedes me Charge na 1 rok. Mercedes me Charge je služba, ktorá umožňuje využívať jednu z najväčších sietí nabíjacích staníc na svete (až 600 000 nabíjacích miest v 31 krajinách). Vďaka jednej jedinej karte môžete nabíjať svoj elektromobil na stojanoch rôznych poskytovateľov. Ak si zakladáte na ekológií, tak oceníte informáciu, že elektrina, ktorá sa dobíja prostredníctvom služby Mercedes me Charge pochádza zo sietí obnoviteľných zdrojov energie. A samozrejme, funkcie Mercedes me Charge môžete spúšťať a využívať aj prostredníctvom vášho smartfónu.
Cenu som si samozrejme nechala skoro na úplný záver, pretože taký veľký kus auta od značky Mercedes-EQ asi nebude za babku. Cenníková cena modelu EQB 350 4MATIC je 51.910,- EUR bez DPH, pričom cena testovaného exemplára sa vyšplhala na sumu 74.916 EUR,- s DPH.
Chytrá chvíľka na záver: Počas testu a po jeho skončení som nadobudla poznatok, že elektro mobilita, ktorú nám sprostredkuje automobil s dojazdom vyše 400 km už nie je otázkou „kompromisov“. Takéto vozidlo dokáže byť plnohodnotným členom vozového parku a obmedzenia ako aj podvedomá obava z limitovaného dojazdu, resp. možností nabíjania je neopodstatnená. Je čas pohnúť sa ďalej a nielen akceptovať, ale aj smelo využívať vymoženosti nových technológií. Ak by naši predkovia neboli bývali dostatočne osvietení a hlavne smelí, stále by sme možno jazdili na koňoch, kočoch a iných nemotorových presúvadlách.
Autor: Amy Zaťková, Foto: Jakub Čajko