Amy Zaťková

03.08.2023

Jakub Čajko

Zmysel elektromobility si primárne spájame s malými mestskými autami, ktorých dojazd bol určený do miest. A potom prišli veľké, silné a elektrické SUV-čka, ktorých dojazd sa dva krát vysmial tým malým mestským presúvadlám a v porovnaní s SUV tí drobci  vyzerajú ako by im tieklo mlieko po brade.


Nová EQS je majestátne elektrické SUV, ktoré svojím luxusným dizajnom a vybavením spĺňa potreby aj najnáročnejšej klientely tejto značky. Exteriérová noblesnosť nám aj napriek jedinečnosti už nie je úplne neznáma. Z rady EQ je to tretie auto, ktoré sa nám predstavilo s dizajnom Sensual Purity, ktorá predstavuje symbiózou emócií a inteligencie, ikonického dizajnu vzbudzujúceho túžbu.

Každý z nás definuje luxus inými parametrami, avšak k luxusu s určitosťou patria vynikajúce materiály, kvalitné spracovanie, moderné technológie spojené s tradíciou remesiel a v neposlednom rade adekvátny futurizmus. Nová EQS SUV je luxusne spracovaným technologicko-umeleckým dielom. Znie to až príliš noblesne, ale myslím si, že lepšie to vyjadriť neviem, pretože to je podstata auta za viac 180.000,-EUR.

SUV s dĺžkou 5.120 mm, šírkou 1.960 mm, výškou 1.720 mm a obrovským rázvorom 3.210 m je postavené na modulárnej platforme EVA 2.0. Vďaka svojim parametrom ponúka možnosť prispôsobiť vnútorný priestor až pre 7 pasažierov. Tri rady sedadiel v pomere miest 2:3:2 prinášajú batožinový priestor s objemom od 645 do 880 litrov (v prípade sklopenia 3. radu)  a ak sú sklopené aj sedadlá 2. radu, objem batožinového priestoru sa zväčší na 2.100 litrov.

  

 

 

Mercedes EQS 580 SUV

S dizajnovými prvkami ide ruka v ruke funkčnosť asistenčných systémov pre bezpečnosť pasažierov. Predná zaslepená maska Black Panel je domovom senzorov a plynulo nadväzuje na svetlá Digital Lights s 2,6 miliónmi pixelov, ktoré sú prepojené diódovou lištou. AMG line (za príplatok) dolaďuje masku trojrozmerným vzorom inšpirovaným pôvodným logom Mercedes-Benz. Športový balík znamená aj prítomnosť 21-palcových kolies AMG s aerodynamickým prstencom, utajeným vďaka ich čiernemu laku.

Mercedes EQS 580 SUV

EQS je v ponuke s 3 úrovňami výkonu. EQS 450+ má výkon 360 koní a krútiaci moment 568 Nm a avizovaný dojazd 660 km, EQS SUV 450 4MATIC s rovnakým výkonom avšak s krútiacim momentom 800 Nm a dojazdom 613 kilometrov v cykle WLTP a potom je tu najmocnejší z mocných (v rámci bežných, nie AMG verzií) EQS SUV 580 4MATIC s dvomi motormi a systémom pohonu všetkých kolies generuje maximálny výkon 544 koní a krútiaci moment 858 Nm, teoretický dojazd 613 kilometrov. Napriek pohotovostnej hmotnosti 2.810 kg dokáže EQS SUV zrýchliť z nuly na 100 km/h za 4,6 sekundy, maximálna rýchlosť je limitovaná na 210 km/h. 

Mercedes EQS 580 SUVMercedes EQS 580 SUV

Záhadnou osudovou ženou som nazvala auto preto, lebo to, čo skrýva pod kapotou je pre oči obyčajného človeka utajené. To, čo je pod kapotou už susedia nebudú môcť obdivovať, pretože kapotu už neotvoríte. Áno, logicky Vám napadne, ale ako dolejete vodu do ostrekovača? Všetko je dokonale vymyslené, kryt pre „servisný úkon doplnenia tekutiny do ostrekovača“ je umiestnený na ľavom prednom blatníku. Zadné svietenie s LED má dizajn 3D špirály so svetelným pásom na zadnej časti auta. Eleganciu tvarov podčiarkuje čierna farba laku, ktorá vytvára homogénny dizajn.

Mercedes EQS 580 SUVMercedes EQS 580 SUV

Doménou modelov SUV je okrem pohodlia a priestrannosti hlavne lepší výhľad. K modifikácii priestrannosti pomáha možnosť elektricky posúvať aj druhý rad sedadiel. Operadlá druhého radu sa delia v pomere 40:20:40, pričom po sklopení stredného sedadla druhého radu objavíte ďalší tablet, to len v prípade, ak tie 2, ktoré sú umiestnené na zadnej strane operadiel predných sedadiel by nestačili pre publikum.   

Mercedes EQS 580 SUVMercedes EQS 580 SUV

V interiéri sa veľmi dobre spájajú prírodné materiály (ako drevo z magnólie v hnedej farbe, koža) s modernými prvkami dizajnových technológií orientovaných na budúcnosť. Neviem čo ohúri na prvý pohľad viac, či obrazovka Hyperscreen so šírkou 141 cm, alebo krásna a kvalitná bledá koža sedadiel nappa béžová macchiato / vesmírna sivá. Hyperscreen je obrazovka, ktorá v sebe kumuluje 3 displeje, ktorých grafika je priam dokonalá.

Mercedes EQS 580 SUV

Pochvalu si zaslúži aj projekčný Head-up displej, ktorý je asi najlepší zo všetkých head-up-ov, ktoré sa v súčasných autách objavujú. Na centrálnom displeji sa pri státí na križovatke zobrazuje obraz, ktorý je reálne pred Vami, tak sa Vám nestane, že náhodou neuvidíte aktuálny stav na semaforoch. Veľký klobúk dole dávam aj pri sedadlách, ktoré sú skutočne veľmi pohodlné a majú rôzne funkcie podporujúce pohodlie pasažierov (masážne funkcie, vitalizačné, či vankúšik „pod“ hlavu). Poznanie možností infotainmentu MBUX chvíľu trvá, lebo okrem funkčných a asistenčných pomocníkov je množstvo komfortných prvkov, ktoré dolaďujú pocit luxusu, pohodlia a bezpečia. K takýmto patrí aj audiosytém Burmester atakujúci zvuky v koncertných sálach.

Mercedes EQS 580 SUV

Infotainment MBUX je tiež vylepšený a hlasové ovládanie sa optimalizovalo. Pri elektromobiloch je prítomná funkcia pri nabíjaní, ktorá sa pri modeloch EQ logicky volá EQ. Po zadaní cieľa do navigácie optimalizuje dojazd tak, aby ste strávili čo najmenej času nabíjaním elektromobilu. Čas nabíjania striedavým prúdom na rýchlonabíjacej stanici z 10 na 80% trvá len 31 min.  Keď sme už pri nabíjaní, aj keď avizovaný dojazd udáva viac ako 600 km, reálne sa dojazd pohyboval okolo 470 km. Využiteľná kapacita batérie je 108,4 kWh. Priemerná týždňová spotreba pri kombinácii diaľničných presunov s mestskými vzdialenosťami bola 24,1 kWh/100 km.

Mercedes EQS 580 SUV

Elektromobil je ekvivalentom okamžitých reakcií na plynový pedál. EQS SUV s už spomínaným výkonom 400 kW (544 koní) a hmotnosťou skoro 3 tony (2735 kg) zrýchli z 0 – 100 km/h za neuveriteľných 4,6 sekúnd. Maximálna rýchlosť je 210 km/h. Jazdiť týmto SUV  je ako riadiť super rýchly luxusný katamarán (aspoň takto si to predstavujem), kedy rovné cesty sú silnou stránkou tejto iskrivej femme fatale, ale rútiť sa do zákrut na maximum radšej treba skúšať v iných typoch rýchlych áut.

Mercedes EQS 580 SUV

Čím môže toto obrie SUV konkurovať malým mestským autám? Manévrovacími schopnosťami, vďaka natáčaniu zadných kolies až do uhla 10 stupňov. Keď som už spomenula loď, EQS SUV má k dispozícii aj elektricky vysúvateľné ťažné zariadenie, ktorým môžete potiahnuť príves s prípustnou hmotnosťou 750 kg.

Mercedes EQS 580 SUV

Hovorí sa, že existuje niečo ako spomienkový optimizmus. Určite niečo také je, ale či si na novú EQS 580 SUV spomeniem za mesiac, za rok, alebo aj za 5 rokov, pocit bezpečia, pocit luxusu už len pri držaní bieleho „amerického“ volantu, kvalitné a estetické spracovanie materiálov, výborne fungujúce asistenčné systémy, svižné jazdné vlastnosti a pocit akéhosi rozmaznávania bude skutočný a nebudem ho môcť zaradiť medzi skreslené pocity vďaka spomienkovému optimizmu.

Mercedes EQS 580 SUV

Auto za 186 762,- EUR musí byť naozaj Femme fatale a tým EQS 580 SUV pre cieľovú skupinu elektropozitívnych nadšencov veľkých áut s dostatočnou rezervou na účtoch rozhodne je. 

Autor: Amy Zaťková, Foto: Jakub Čajko


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.