Tretia generácia najväčšieho MINI zaujme ostrými vonkajšími tvarmi a veselým interiérom, najväčším a veľmi príjemným prekvapením je jeho komfort a z toho vyplývajúca každodenná použiteľnosť.
Trojdverové MINI, najmä vo svojich ostrých verziách, vždy bolo zábavným autom, jeho skromný vnútorný priestor však limitoval plnenie prepravných úloh pre rodinu. V súlade s trendom a neustávajúcim dopytom po modeloch SUV aj značka MINI priniesla svoju interpretáciu crossovera. Prvé dve generácie Countrymana mi úplne nesadli bacuľatým dizajnom a po pravde, ani svojimi jazdnými, či úžitkovými vlastnosťami.
Aktuálna generácia však predstavuje výrazný posun vpred. Hranatý dizajn exteriéru vynikne vďaka charakteristickým detailom najmä vo verzii JCW, prekvapí skvelý koeficient odporu vzduchu len 0,26 (predchodca 0,31). V novej generácii získal Countryman drsnejší vzhľad, no stále pôsobí prívetivým a hravým dojmom. Relatívne široká miera individualizácie umožňuje zákazníkom vytvoriť si auto podľa svojich predstáv, nami testovaný exemplár bol oblečený do relatívne nenápadnej šedej metalízy Legend Grey (815,- EUR) s kontrastnou červenou strechou a červenými pruhmi na kapote.
Bez príplatku voliteľné dvojfarebné dvadsaťpalcové disky John Cooper Works Flag Spoke obúvali pneumatiky Pirelli P Zero s rozmerom 245/40 R20, za príplatok 764,- EUR môžete mať rovnaké disky so športovými pneumatikami (odporúčam). Z príplatkových prvkov je potrebné spomenúť ešte červené pruhy na kapote za 255,- EUR a možnosť voľby dvoch balíkov príplatkovej výbavy. Ten s označením „L“ stojí 3.512,- EUR, väčší balík „XL“ je za 6.176,- EUR a bol aj v našej konfigurácii. Okrem spomenutých prvkov výbavy už konfigurátor viac možností neponúka.
Nakoniec, nie je to nevyhnutné, pomerne obsiahlu štandardnú výbavu dopĺňa balík XL o športové brzdy s červenými strmeňmi a logom JCW, panoramatické strešné okno a stmavené sklá vzadu, elektrické nastavenie a vyhrievanie predných sedadiel s pamäťou a masážnou funkciou pre sedadlo vodiča, interiérovú kameru, asistent parkovania Plus, navigácia s integráciou rozšírenej reality MINI Navigation Augmented Reality, príprava pre zadný nosič (ťažné zariadenie) a sieť na oddelenie batožinového priestoru.
Súčasťou balíka XL je aj kamerový a radarový systém Driving Assistant Professional, ktorý obsahuje 12 ultrasonických senzorov a štyri vonkajšie kamery, vďaka čomu ponúka všetky funkcie výbavy Driving Assistant a Driving Assistant Plus a tie dopĺňa o Asistent riadenia a jazdného pruhu s rozšírenou funkčnosťou, Asistent zmeny jazdného pruhu s aktívnou ochranou pred bočným nárazom a Asistent núdzového zastavenia. Aktívny systém udržiavania rýchlosti s funkciou Stop & Go umožňuje komfort regulovaného tempa jazdy až do rýchlosti 210 km/h.
Pohonné ústrojenstvo
Rovnako ako u predchodcu je pod prednou kapotou dvojlitrový benzínový motor s jedným twin-scroll trubodúchadlom, ktorý svoj výkon 221 kW (300 koní) dosahovaný v rozsahu od 5.750 ot/min. do 6.500 ot/min. a silu 400 Nm dostupnú od 2.000 do 4.500 otáčok za minútu prenáša na všetky štyri kolesá prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky.
Oproti predchodcovi ide o redukciu výkonu o 4 kW (šesť koní) a predovšetkým, nová verzia motora B48A20H má o 50 Nm menšie maximum krútiaceho momentu. Hoci výkon bol redukovaný aj s ohľadom na európske emisné predpisy (verzia pre Ameriku má výkon 229 kW/311 koní), výrazne nižšia hodnota krútiaceho momentu súvisí s prechodom z osemstupňového automatu na sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku.
Rozmery, jazdné výkony a spotreba
Napriek podstatným nárastom rozmerov na celkových 4.447 mm na dĺžku, 1.645 mm na výšku a 1.843 mm na šírku (+ 148 mm, + 88 milimetrov a plus 21 milimetrov na šírku), dlhšiemu rázvoru 2.692 mm (+22 mm) a vyššej hmotnosti 1.735 kg (+60 kilogramov) zrýchľuje nový JCW Countryman z nuly na 100 km/h za 5,4 sekundy (predchodca 5,1 s) a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 250 km/h.
Subjektívne vnímané dynamické parametre nie sú nijako dramatické, tých tristo koní mi miestami pripadalo dosť unavených. Aby sme sa rozumeli, s novým Countrymanom v plnokrvnej verzii JCW sa dá jazdiť veľmi svižne, ale aj s ohľadom na primárne poháňanú prednú nápravu (hoci so samosvorným diferenciálom), ktorá pripája kolesá zadnej nápravy prostredníctvom elektro-hydraulickej spojky, je jazdný charakter jemne nedotáčavý.
V štandardnej výbave je JCW Countryman vybavený športovým podvozkom s adaptívnymi tlmičmi, ich tuhosť však nie je nastaviteľná a to ani v rámci ôsmych jazdných režimov. Adaptívne odpruženie pracuje so senzormi, ktoré monitorujú všetky faktory ovplyvňujúce správanie vozidla. Vďaka nepretržitému frekvenčne selektívnemu tlmeniu automaticky prispôsobuje nastavenie tlmičov zmenám rýchlosti, zaťaženia alebo stavu vozovky.
Počas mojej časti testu bola priemerná spotreba podľa palubného počítača 9,7 litra/100 km, celkový priemer sa nám však aj vďaka Amy podarilo ustáliť na hodnote 8,3 litra na 100 km. S palivovou nádržou s objemom 54 litrov teda budete mať dojazd približne 600 kilometrov.
Interiér
Ak považujete exteriérový dizajn nového Countrymana za výnimočný, po usadnutí do interiéru pochopíte, že nové modely MINI sú skutočne jedinečné. Takmer všetky ovládacie a zobrazovacie prvky sú koncentrované do centrálne umiestneného kruhového displeja s priemerom 240 milimetrov, ktorého zadná časť slúži aj ako projektor premietajúci na látkou potiahnutú palubnú dosku svetelnú projekciu špecifickú pre každý z jazdných režimov.
Pod ním sa v samostatnej konzole nachádza štartovací „kľúčik“, volič prevodových stupňov, tlačidlo parkovacieho režimu a volič zážitkových jazdných profilov a ďalších päť hardérových tlačidiel pre základné funkcie. Tým najdynamickejším jazdným profilom je Go Kart, ktorý zároveň deaktivuje elektronický stabilizačný systém, tým najštýlovejším je retro Timeless. Okrem spomenutých sú k dispozícii profily Core, Green, Personal, Vivid, Trail a Balance.
Zaujímavosťou je, že špecifická grafika jednotlivých jazdných profilov sa rovnako zobrazuje na premietacom skle head-up displeja.
Spracovanie minimalistického interiéru je na vysokej úrovni a vďaka priznaným tvrdým plastom a absencii čiernych lesklých plôch pôsobí veľmi príjemne.
Jedinečný charakter má aj volant, jeho nezvykle tvarovaný a relatívne hrubý veniec má kruhový tvar a pekným detailom je spojenie stredu volantu s jeho vencom na šiestej hodine látkovým popruhom v dizajne JCW. Plastové pádla pod volantom ma svojim spracovaním nevyrušovali, hoci ich kovové vyhotovenie by dodalo volantu ešte viac výnimočnosti.
Predné sedadlá s integrovanými opierkami hlavy sú čalúnené koženkou a látkou s príjemnou textúrou a sedí sa v nich vynikajúco. Sedadlo vodiča ponúka aj masážnu funkciu, ale tá je s ohľadom na svoju intenzitu príjemná len desiatky sekúnd a použijete ju zrejme len na veľmi dlhých cestách; pri dlhšom použití môže pôsobiť až nepríjemne.
Vzhľadom na medzigeneračný nárast rozmerov neprekvapí dostatočná priestorová ponuka aj v druhom rade sedadiel, ktoré sú posuvné v rozsahu 130 milimetrov a sklon ich operadiel dá regulovať v rozsahu 12 stupňov.
Batožinový priestor má základný objem 460 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel je to až 1.450 litrov.
Cena, konkurencia a záver
Základná cena modelu MINI JCW Countryman začína na prekvapujúco priaznivej sume 51.810,- EUR, so všetkými prvkami výbavy v našej konfigurácii sa výsledná cena zastaví na sume 59.056,- EUR. Oproti testovanému exempláru s rovnakou výbavou medzičasom cena dokonca klesla o 1.065,- EUR.
Prirodzeným konkurentom by pre JCW Contryman malo byť BMW X1 M35i xDrive, s ktorým zdieľa technický základ, to však v aktuálnom cenníku začína na sume 61.100,- EUR (+9.290,- EUR) a s príplatkovou výbavou nie je problém dostať sa na sumu viac ako 80.000,- EUR. Ešte viac stojí Mercedes-AMG GLA 35 4MATIC, u ktorého začína cenník na sume 65.172,- EUR, Audi momentálne priameho konkurenta nemá v ponuke (Audi SQ2 je výrazne menšie, Audi RS Q3 zase o niečo väčšie a momentálne nie je v ponuke).
Ako najpresnejší konkurent pre nové MINI sa možno trochu prekvapujúco javí CUPRA Formentor VZ 2,0 TSI 333 4Drive, ktorá so zohľadnením akciového bonusu 6.300,- EUR (!) začína v slovenskom cenníku na sume 51.970,- EUR. Obidve vozidlá sú navyše v hierarchii značiek niekde na pomedzí tých neprémiových a prémiových. Obávam sa však, že po ostatnom technickom facelifte (Formentor má 245 kW / 333 koní a nový, agilnejšie nastavený pohon všetkých kolies s drift režimom) môže MINI po technickej stránke ťahať za kratší koniec. Teoreticky prichádza do úvahy ešte model CUPRA Ateca, ktorý má z pohľadu rozmerov, najmä výšky, ale aj výkonu 221 kW / 300 koní, k JCW ešte bližšie, ale ide o starší model a jeho cena aktuálne začína na sume 54.470,- EUR. A do tretice ponúka CUPRA úplne nový model Terramar, ktorý ako model Veloz s motorom 2,0 TSI v cenníku začína na sume 52.230,- EUR. Ponúka síce "iba" 195 kW (265 koní), ale jazdnými výkonmi zásadne nezaostáva (0-100 za 5,9 s, Vmax 243 km/h).
MINI John Cooper Works Countryman nie je rodinná motokára, na to dokáže byť príliš komfortný a praktický. Jeho výnimočnosť spočíva vo veľmi vydarenom dizajne exteriéru a mimoriadne podarenom interiéri. Vďaka jedinečnej atmosfére dokáže JCW Countryman pri akejkoľvek krátkej jazde vyčarovať úsmev na tvári nielen vodičovi, ale aj posádke. Pre niekoho možno bude sklamaním, že nie je tak „hot“ po stránke výkonu a jazdných vlastností, ale určite každého poteší komfort a každodenná použiteľnosť nielen v meste.
Výhrady? Umelý zvukový prejav pohonnej sústavy (našťastie sa dá vypnúť), naopak pridusený prirodzený zvuk výfukovej sústavy.
A ešte jedna poznámka na záver. Súčasne s Countrymanom sme mali na test nový Formentor (hoci len v základnej verzii s motorom 1,5 TSI) a keď som svojim deťom v pubertálnom veku dal na výber, vždy zvolili MINI. Práve pre ten dobrý pocit na palube JCW.
Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko