Druhá generácia GLC je väčšia, priestrannejšia*, komfortnejšia a plne elektrifikovaná. Na prvej dynamickej prezentácii sme zisťovali, či je pravdivé tvrdenie automobilky o najdynamickejšom SUV v rodine Mercedes-Benz.
Slovenský importér si pre nás pripravil trojicu mild-hybridných motorizácií a predovšetkým veľmi peknú, ale zároveň náročnú trasu, ktorá dôkladne preverila nielen vozidlá, ale aj dvojčlenné posádky.
Nie je tajomstvom, že technickým základom pre model GLC je trieda C a teda podobne ako v sedane strednej triedy, aj nové SUV má pod kapotou (zatiaľ!) výlučne štvorvalcové motory. Mohli by sme namietať, že do prémiového SUV predsa patria aj šesťvalce, či pre plnokrvné verzie AMG to nutne musí byť osemvalec. Automobilka však môže argumentovať nielen snahou o čo najnižšiu spotrebu a emisie, ale aj podielom predaja štvorvalcových modelov. A tie tvorili nielen v ostatných európskych štátoch, ale aj na slovenskom trhu väčšinu.
Trieda GLC je najúspešnejším modelom na slovenskom trhu a spolu s jej predchodcom (ešte pod označením GLK) sa jej predalo viac ako 4.600 kusov. Slovensko, podobne ako ostatné európske trhy, obľubuje modely SUV, čo samozrejme ide na úkor inak vynikajúcej triedy C. Nové GLC teda bez preháňania môžeme označiť za najdôležitejší model značky nielen na domácom trhu, ostatné dva roky je GLC vôbec najpredávanejším modelom značky.
Jazda
Podvozok nového GLC je tvorený novou štvorprvkovou prednou nápravou a novou viacprvkovou zadnou nápravou. Štandardný podvozok môže byť doplnený o AGILITY CONTROL s pasívnym selektívnym systémom tlmenia alebo si môžete zvoliť športový podvozok (pre AMG Line séria), v oboch prípadoch je svetlá výška vozidla 179 milimetrov. K dispozícii je aj terénny technický balík s komfortným podvozkom so svetlou výškou zvýšenou o 20 milimetrov, teda na úroveň 199 milimetrov. Súčasťou technického balíka je aj ochranný plech vpredu a odolné plastové panely po stranách podvozku.
Vrcholom ponuky podvozkov je vzduchové odpruženie AIRMATIC, ktoré je dostupné v technickom balíku v kombinácii s natáčaním zadnej nápravy (o 4,5 stupňa). Základná svetlá výška vzduchového podvozku je v komfortnom režime 189 milimetrov, v režime ECO je o 10 milimetrov nižšie, pri rýchlosti nad 120 km/h klesne o ďalších 10 milimetrov, v športovom režime a v komfortnom režime v rýchlosti nad 120 km/h, klesá podvozok o 15 milimetrov. Naopak v terénnom programe sa podvozok zdvihne o 15 milimetrov na úroveň 1, aktiváciou úrovne 2 sa podvozok zdvihne o 50 milimetrov. Maximálna svetlá výška tak môže dosiahnuť až 239 milimetrov. Úroveň 1 je k dispozícii až do rýchlosti 110 km/h, úroveň 2 len do rýchlosti 50 km/h.
Štandardom sú osemnásťpalcové kolesá, v prípade našej testovacej flotily však boli k dispozícii len väčšie 19 a 20 palcové kolesá. Tak v kombinácii so vzduchovým odpružením, ale aj so štandardným podvozkom jazdí nové GLC mimoriadne komfortne a predovšetkým aj bez vzduchového odpruženia vynikajúco tlmí aj väčšie nerovnosti, vrátane výtlkov. Popri všetkom komforte však nové GLC príjemne prekvapilo agilnými jazdnými vlastnosťami. Bez ohľadu na veľkosť kolies a techniku podvozku dokážete s novým GLC jazdiť aj na úzkych okresných cestách veľmi svižne a to až tak, že spolujazdcovi to nemusí byť príjemné. Riadenie síce poskytuje minimálnu spätnú väzbu, avšak je presné a s akurátnym naladením posilňovača.
Zásluhu na dynamických jazdných vlastnostiach má aj systém pohonu všetkých kolies 4MATIC, ktorý preferuje zadnú nápravu v pomere 45:55. Prenos výkonu na obidve nápravy zabezpečuje štandardná deväťstupňová automatická prevodovka 9G-TRONIC.
Prvé jazdy zatiaľ skutočne potvrdzujú tvrdenie automobilky o najdynamickejšie jazdiacom SUV z modelového portfólia, samozrejme v porovnaní bežných verzií. Aj bez priameho porovnania si však dovolím tvrdiť, že prirodzený jazdný prejav nového GLC je vďaka pohonu všetkých kolies uprednostňujúcemu zadnú nápravu ešte agilnejší ako je to v prípade AMG verzií modelov GLA a GLB a to bez kompromisov v komforte.
Motorizácie
Prvé jazdy s modelmi GLC 200 4MATIC, GLC 300 4MATIC a GLC 220 d 4MATIC ukázali, že pre nové GLC bude najobľúbenejšou práve základná naftová motorizácia. Hoci benzínové verzie spoliehajú na pomoc integrovaného štartér generátora, aj základná naftová motorizácia poskytuje dostatok sily a predovšetkým, vynikajúcu spotrebu. Benzínové verzie jazdili v rámci dynamickej prezentácie so spotrebou okolo 9 litrov, naftová 220 d od 6 do 7 litrov na 100 km a to je s ohľadom na povahu jázd vynikajúca hodnota.
Všetky pohonné jednotky sú elektrifikované a sú podporované do prevodovky integrovaným štartér generátorom (ISG), ktorý zároveň krátkodobo poskytne výkon až 17 kW / 23 koní a 200 Nm.
Slabšia benzínová verzia GLC 200 4MATIC má výkon 150 kW / 204 koní v rozsahu od 5.800 do 6.100 otáčok za minútu a 320 Nm v rozsahu od 1.800 do 4.000 otáčok za minútu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 7,8 sekundy, maximálna rýchlosť je 221 km/h.
Silnejšia benzínová verzia GLC 300 4MATIC má výkon 190 kW / 258 koní pri 5.800 otáčkach za minútu a 400 Nm v rozsahu od 2.000 do 3.200 otáčok za minútu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 6,2 sekundy, maximálna rýchlosť je 240 km/h.
Treťou mild-hybridnou verziou s ISG je GLC 220 d 4MATIC s motorom OM 654 M, ktorého objem sa vďaka dlhšiemu zdvihu (o 2 mm) zvýšil na 1.993 cm³. Táto naftová motorizácia ponúka výkon 145 kW / 197 koní pri 3.600 otáčkach za minútu a 440 Nm v rozsahu od 1.800 do 2.800 otáčok za minútu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 8,0 sekundy, maximálna rýchlosť je 219 km/h.
Medzičasom bola ponuka motorizácií doplnená o model GLC 300 d 4MATIC s objemom 1.993 cm³ a výkonom 198 kW / 269 koní pri, na naftový motor nezvykle vysokých, 4.200 otáčkach za minútu. Maximálna hodnota krútiaceho momentu 550 Nm je dostupná v rozsahu od 1.800 do 2.200 otáčok za minútu. Rovnako v tomto prípade ide o mild-hybrid. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 6,3 sekundy a maximálna rýchlosť je 243 km/h, čo z modelu 300 d robí zatiaľ najrýchlejšie GLC.
Základom pre benzínovú ponuku plug-in hybridných modelov je opäť motor M 254, ktorý je doplnený o elektrický motor s výkonom 100 kW / 440 Nm integrovaný do prevodovky. Všetky PHEV modely sú štandardne vybavené vzduchovým odpružením AIRMATIC, ktoré je pre MHEV verzie za príplatok.
Model GLC 300 e 4MATIC má benzínový motor s výkonom 150 kW / 204 koní pri 6.100 otáčkach za minútu a 320 Nm v rozsahu od 2.000 do 4.000 otáčok za minútu. Systémový výkon je 230 kW / 313 koní a 550 Nm. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 6,7 sekundy, maximálna rýchlosť je 218 km/h, na čisto elektrický pohon 140 km/h.
Model GLC 300 e 4MATIC je aktuálnym vrcholom ponuky, jeho benzínový motor má výkon 185 kW / 252 koní pri 5.800 otáčkach za minútu a 400 Nm v rozsahu od 2.000 do 3.200 otáčok za minútu. Systémový výkon je 280 kW / 381 koní a 650 Nm. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 5,6 sekundy, maximálna rýchlosť je 237 km/h, na čisto elektrický pohon 140 km/h.
Základom pre model GLC 300 de 4MATIC je naftový motor OM 654 M s výkonom 145 kW / 200 koní dosahovaným pri 3.600 otáčkach za minútu a silou 440 Nm dostupnou v rozsahu od 1.800 do 2.800 otáčok za minútu. Vďaka kombinácii s elektrickým motorom s výkonom 100 kW / 400 Nm dosahuje systémový výkon 245 kW / 333 koní a 750 Nm. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 6,4 sekundy, maximálna rýchlosť je 217 km/h, na čisto elektrický pohon 140 km/h.
Všetky plug-in hybridné verzie majú batériu s kapacitou 31,2 kWh, ktorá by mala postačovať na elektrický dojazd v rozsahu od 104 do 120 kilometrov pre benzínové verzie, resp. 117 - 102 km pre naftovú verziu. Výnimočnou výbavou v porovnaní s konkurenciou je možnosť rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom s výkonom až 60 kW (na slovenskom trhu sériovo), ktoré umožňuje nabitie aj úplne prázdneho akumulátora za 30 minút.
Neskôr do portfólia pohonných jednotiek pribudne aj AMG verzia, ktorá sa už usilovne testuje na Nordschleife. V tejto súvislosti je zaujímavosťou aj neoficiálna informácia o vrcholnej naftovej motorizácii, ktorá ako jediná bude disponovať šiestimi valcami. Áno, nové GLC by malo dostať aj radový naftový šesťvalcový motor.
Rozmery a interiér
Celková silueta novej triedy GLC je jednoducho rozpoznateľná, avšak vďaka novým detailom pôsobí dynamickejšie ako predchodca. Napriek nárastu vonkajších rozmerov a vyššej prednej kapote sa podarilo znížiť koeficient odporu vzduchu na 0,29 (predchodca 0,31).
Nové GLC je s celkovou dĺžkou 4.716 milimetrov o 60 mm dlhšie ako predchodca, šírka zostala nezmenených 1.890 milimetrov, výška 1.640 milimetrov je menšia o nepostrehnuteľné 4 milimetre. Rázvor narástol o 15 milimetrov na celkových 2.888 milimetrov. Rozchod kolies vpredu je širší o 6 milimetrov (1.627 mm), vzadu je to o 23 milimetrov (1.640 mm).
Batožinový priestor za zväčšil z 550 na 600 litrov základného objemu pre mild hybridné verzie, pre plug-in hybridné verzie je to 470 litrov. Po sklopení operadiel zadných sedadiel je k dispozícii až 1.680, resp. 1.520 litrov. Elektrické otváranie dverí batožinového priestoru (EASY-PACK) je už v sériovej výbave.
*Napriek nárastu vonkajších rozmerov môžeme porovnaním dát predchodcu konštatovať, že vnútorný priestor sa zväčšil len v oblasti batožinového priestoru, niektoré vnútorné rozmery sa dokonca zmenšili. Výška nad hlavou predných pasažierov je teraz 1.048 milimetrov (mínus 16 milimetrov), vzadu je to 1.007 milimetrov (+ 1 mm), priestor pre nohy vpredu má maximálnu hodnotu 1.036 mm (mínus 1 mm), vzadu naopak pribudli 2 milimetre na celkových 950 mm. Priestor v oblasti lakťov vpredu sa nezmenil (1.499 mm), vzadu pribudlo 6 milimetrov (1.480 mm). Priestor v oblasti ramien narástol o symbolický 1 mm vpredu (1.456 mm) a 2 mm vzadu (1.438 mm).
Nové GLC však rozhodne ponúka dostatok priestoru pre štvorčlennú rodinu konfekčnej veľkosti, dlháni však zrejme budú mať určitý problém s masívnym stredovým tunelom vpredu.
Záver
Nový Mercedes-Benz GLC sa pri prvých jazdách predviedol v najlepšom svetle, zaujal najmä komfortným a súčasne agilným podvozkom ako aj výbornou kvalitou spracovania. Vďaka rozumnej svetlej výške a najmä v prípade terénneho a vzduchového podvozku sa nestratí ani na nespevnenej komunikácii, či ľahkom teréne. Nové GLC teda napriek vyššej cene nepochybne nadviaže na predajné úspechy predchádzajúcej generácie.
Autor: Miro Vilím