Miro Vilím

07.01.2024

Andrej Šuhaj

Automobilka Porsche predstavila modelový rad Macan už v roku 2013 a do predaja ho poslala začiatkom roka 2014. Tento rok teda oslávi prvá generácia druhého SUV v ponuke automobilky neuveriteľných 10 rokov. Čas na odchod do dôchodku?


Práve naopak, Porsche cieľavedomými zmenami neustále posúva schopnosti Macanu mimo dosah konkurencie. Nekončiaca evolúcia veľmi pripomína legendárny model 911, ktorý je synonymom pre športové kupé (Carrera), excelentné GT (Turbo S) alebo dokonca superšport (GT2 RS) s génmi šľachtenými na pretekárskych tratiach.

Odpoveď na otázku, či sú štvordverové modely z Zuffenhausenu skutočnými automobilmi Porsche snáď už zodpovedal čas, ktorý uplynul od predstavenia prvej generácie modelu Cayenne (2002). Ak by ste však stále pochybovali, dohodnite si skúšobnú jazdu v ktoromkoľvek z nich. Ak ste jazdec, odpoveď dostanete po prvej sérii zákrut od excelentného riadenia. A toto je tá pravá Porsche mágia!

Odozva riadenia, spätná väzba, nastavenie jeho posilňovača, to všetko je tak dokonalé, že automobilka vám nedovolí zasahovať do nastavenia riadenia ani v jazdnom režime Individual. Potrebujete väčšiu mieru podpory posilňovača pri manévrovaní v nízkych rýchlostiach a parkovaní?

Priplaťte si za posilňovač riadenia Plus (1N3), ktorý bol súčasťou voliteľnej výbavy nami testovaného exempláru. Sila potrebná na otočenie volantom bola vždy natoľko ideálna, že prítomnosť tohto nadštandardného prvku výbavy som zistil až zo špecifikácie daného vozidla. Fantastický pocit z riadenia umocňuje športový volant GT a skvelé kovové pádla pod volantom.

2024 Porsche Macan S

Prvé stovky kilometrov za volantom novučičkého Macanu S som strávil na diaľnici do Prahy a naspäť, ale genialitu riadenia som si vychutnával pri každej zmene jazdného pruhu, odozva pri akomkoľvek otočení volantom bola už od stredovej polohy vynikajúca. A to napriek zimnému obutiu do pneumatík Dunlop SP Winter Sport 4D so špecifikáciou pre Porsche (N0) s rozmerom 235/55 R19 na prednej náprave a 255/50 R19 na zadnej náprave. Sériové letné obutie však má rozmery 265/45 R 20 vpredu a 295/40 R 20. Asi nemusím vysvetľovať, akú priľnavosť budú mať takéto pneumatiky v lete...

2024 Porsche Macan S         

V porovnaní s letnou sadou pomerne skromné obutie však nechalo vyniknúť vynikajúci komfort podvozka. Macan S je sériovo vybavený aktívnymi adaptívnymi tlmičmi PASM (Porsche Active Suspension Managment) s tromi manuálne voliteľnými režimami, ktoré boli v našom prípade doplnené príplatkovým adaptívnym vzduchovým podvozkom (1BK). Adaptive Air Suspension ponúka celkovo tri polohy jazdnej výšky s funkciou samočinného vyrovnávania a tiež možnosť znížiť zadnú nápravu pri nakladaní batožinového priestoru. Comfort je cestovný (a mestský!) ideál, Sport nájde uplatnenie pri dynamickej jazde na okresných cestách alebo v tiahlych zákrutách na nemeckej diaľnici, no a Sport Plus si môžete nechať na úplne hladký povrch. Alebo na pretekársky okruh.

2024 Porsche Macan S

Po návrate z Prahy mal náš Macan na konte viac ako sedemsto kilometrov a bol by hriech, nevyskúšať ho na našom obľúbenom domácom kopci. Namiesto snehovej prikrývky nás však pri nízkych teplotách čakal dážď a mokrý povrch, ktorý spolu s nezabehnutým motorom krotil moje vášne. Limit pre otáčky v zábehu (4.500 ot/min.) nechal viac ako výkonný motor vyniknúť skvelý podvozok a famózne riadenie. Macan dokonale maskuje svoju veľkosť (4.726 mm x 2.097 mm x 1.621 mm) a dvojtonovú hmotnosť a na náročnej ceste skutočne pôsobí skôr ako veľký hothatch, hoci je stále plnohodnotným SUV.

2024 Porsche Macan S

Pod prednou kapotou modelu Macan S pracuje vidlicový šesťvalec s objemom 2,9 litra prepĺňaný dvojicou turbodúchadiel, ktorý nahradil predchádzajúci trojlitrový motor s jedným turbom. Inými slovami, Macan S dostal motor z modelu GTS a získal tak 20 kW (26 koní) a 40 Nm naviac. Vďaka celkovému výkonu 280 kW (380 koní) dosahovanému v rozsahu od 5.200 do 6.700 ot/min. a maximálnej hodnote krútiaceho momentu 520 Nm dostupnej od 1.850 do 5.000 otáčok za minútu zrýchľuje dvojtonové SUV (DIN 1.930 kg) z nuly na 100 km/h za 4,6 sekundy (4,8 s bez balíka Sport Chrono) a jeho maximálna rýchlosť je 259 km/h. Hoci to nie je s ohľadom na zábeh motora úplne výpovedná hodnota, priemerná spotreba počas nášho testu bola 11,8 litra na sto kilometrov. 

2024 Porsche Macan S

Po facelifte z roku 2021 sa posunula hierarchia motorizácií a predovšetkým šesťvalcové modely dostali podstatne viac výkonu. Model Macan GTS nahradil Macan Turbo, jeho 2,9 litrový biturbo motor má aktuálne výkon 324 kW (440 koní) v rozsahu od 5.700 do 6.600 ot/min, teda o 44 kW (60 koní) viac ako doteraz. Pre zaujímavosť, ide o najvyššiu hodnotu výkonu modelového radu od jeho uvedenia na trh a najšportovejší model GTS tým dorovnal výkon pôvodného modelu Turbo s balíkom Performance (ešte s motorom 3,6 V6 biturbo) a modelu Turbo, ktorý mal od roku 2019 rovnaký výkon z motora 2,9 biturbo. Maximálna hodnota krútiaceho momentu narástla z 520 na 550 Nm a je k dispozícii v rozsahu od 1.900 do 5.600 otáčok za minútu. So zvýšeným výkonom sa zlepšila hodnota zrýchlenia z nuly na 100 km/h, s príplatkovým balíkom Sport Chrono má teraz hodnotu 4,3 sekundy a maximálna rýchlosť je 272 km/h.

2024 Porsche Macan S

Jazdné výkony testovaného modelu Macan S (najmä hodnota zrýchlenia na 100 km/h) sú teda len nepatrne horšie ako v prípade špičkového modelu GTS. Potenciál motora sme mali možnosť cítiť aj v zábehovom režime a predovšetkým príjemne prekvapil výrazný zvukový prejav motora a sériovej výfukovej sústavy.   

2024 Porsche Macan S

Okrem šesťvalcového motora v dvoch výkonových verziách (S a GTS) je ako základ ponuky k dispozícii štvorvalec s objemom 2,0 litra, ktorý má v modeli Macan o  20 koní a 30 Nm viac ako predchodca. Vďaka výkonu 195 kW (265 koní) dosahovanom v rozsahu od 5.000 do 6.500 ot/min. a sile 400 Nm dostupnej od 1.800 do 4.500 ot/min. zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 6,2 s (s balíkom Sport Chrono) a jeho maximálna rýchlosť je 232 km/h.

2024 Porsche Macan S

V roku 2022 pribudol do ponuky športový model Macan T, ktorý kombinuje základný štvorvalcový motor s naladením inšpirovaným modelom GTS. Oproti šesťvalcovým modelom je štvorvalec o 58,8 kilogramu na prednej náprave ľahší, čo zlepšuje rozloženie hmotnosti. Macan T je prvý model so štvorvalcom, ktorý je sériovo vybavený podvozkom s klasickými oceľovými pružinami zníženými o 15 milimetrov a systémom Porsche Active Suspension Management (PASM). Na želanie môže byť Macan T vybavený vzduchovým odpružením vrátane PASM a znížením o ďalších desať milimetrov.

2024 Porsche Macan S

Prenos výkonu na všetky štyri kolesá aj naďalej zabezpečuje pre všetky modely Macan sedemstupňová dvojspojková prevodovka (PDK). Automatická prevodovka radí bleskurýchlo obidvomi smermi a odozva na povely radenia pádlami je vynikajúca. Pri rozbehu z miesta možno nereaguje tak hladko ako klasický automat, ale vynahradzuje to rýchlosťou radenia za pohybu.

2024 Porsche Macan S

Pohon všetkých kolies Porsche Traction Managment (PTM) primárne prenáša výkon na kolesá zadnej nápravy a v prípade potreby aj na kolesá prednej nápravy. Pre všetky modely je za príplatok k dispozícii aj samosvorný diferenciál so systémom Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), ktorý cieleným pribrzďovaním kolies ďalej zvyšuje jazdnú dynamiku.

2024 Porsche Macan S

Porsche Macan S má sériovo oceľové brzdy s rozmerom 360 x 36 mm vpredu a 330 x 22 mm vzadu, za príplatok 3.079,90 EUR sú k dispozícii brzdy so špeciálnou povrchovou úpravou, Porsche Surface Coated Brake (PSCB) s rovnakým rozmerom. Povlak z karbidu volfrámu, ktorý je približne desaťkrát tvrdší ako sivá liatina zvyšuje brzdný výkon a znižuje tvorbu brzdového prachu. Pre model Macan GTS sú tieto brzdy v štandardnej výbave, za príplatok 6.604,40 EUR sú k dispozícii keramické brzdy PCCB s rozmerom 396 x 38 mm vpredu a 370 x 30 mm vzadu. Pre úplnosť, obidva štvorvalcové modely majú na prednej náprave menšie brzdy s rozmerom 350 x 34 milimetrov vpredu, vzadu je rozmer 330 x 22 milimetrov rovnaký.

2024 Porsche Macan S

Exkluzívne pre model GTS je k dispozícii balík GTS Sport, ktorý okrem špecifických zmien exteriéru a interiéru obsahu aj inak príplatkový systém PTV Plus a tiež super-športové pneumatiky Pirelli P Zero Corsa.   

2024 Porsche Macan S

Interiér modelu Macan v roku 2021 rovnako prešiel zásadnou úpravou a ponúka ideálnu kombináciu analógového a digitálneho sveta. Ústredným prvkom zmien je prepracovaná stredová konzola, na ktorej funkcie klasických spínačov prevzali dotykové plochy s haptickou odozvou. Ovládanie je na rozdiel od obdobných systémov iných značiek bezproblémové, jediným negatívom je potreba častejšieho čistenia ovládacích prvkov. Podľa môjho názoru je nové riešenie ovládacích prvkov na stredovej konzole lepšie ako klasické tlačidlá predchodcu a to sa považujem za odporcu digitálnych ovládačov.

2024 Porsche Macan S2024 Porsche Macan S

Nové ovládacie plochy lemujú upravenú mechanickú páku voliča prevodovky, ktorá sa skrátila o 15 milimetrov. Pod ňou sa nachádza otvorený odkladací priestor s väčšou kapacitou ako u predchádzajúceho modelu.

2024 Porsche Macan S

Nad stredovou konzolou sa nachádza nezmenený 10,9-palcový dotykový displej s rozlíšením Full HD ako ústredný prvok systému Porsche Communication Management (PCM). Analógové hodiny integrované v hornej časti prístrojovej dosky sú teraz na palube nového Macanu štandardom, za príplatok sú stopky ako súčasť balíka Sport Chrono.

2024 Porsche Macan S2024 Porsche Macan S

Prístrojový panel naďalej tvoria tri samostatné tubusy, s dominantným otáčkomerom v strede, rýchlomer je umiestnený vľavo a vpravo je konfigurovateľný displej. 

2024 Porsche Macan S

Športový volant GT a skvelé kovové pádla pod volantom sú skvelým doplnením výborne spracovaného interiéru.

2024 Porsche Macan S

Príplatkové komfortné sedadlá vpredu (14-smerové, elektrické) s pamäťovým paketom, vyhrievaním a ventiláciou sú naozaj pohodlné, ale zároveň dokážu podržať telo aj pri dynamickej jazde.

2024 Porsche Macan S

Porsche Macan patrí do segmentu stredne veľkých SUV, no napriek tomu pôsobí mimoriadne kompaktným dojmom. V interiéri je však miesta v oboch radoch dostatok a batožinový priestor zo základným objemom 458 litrov (po sklopení operadiel zadných sedadiel 1.503 litrov) uspokojí väčšinu prepravných nárokov.   

2024 Porsche Macan S

Do predstavenia ostatného faceliftu modelového radu sa od roku 2014 predalo viac ako 600.000 exemplárov z modelového radu Macan. Nakoľko Macan predstavuje vstupnú bránu do sveta štvordverových modelov Porsche a jeho základná cena aktuálne začína už na sume 73.104,- EUR s DPH, pre automobilku je potešujúcou správa, že až 80 percent všetkých zákazníkov sú noví zákazníci, pre ktorých je Macan ich prvým Porsche. Macan je obľúbený aj medzi ženami, v Číne je podiel zákazníčok približne 60 percent.  Nami testovaný exemplár sa s cenou zastavil tesne pod magickou hranickou sto tisíc EUR (99.527,12 EUR s DPH).

2024 Porsche Macan S 

Za rok 2022 predalo Porsche 86.724 exemplárov modelu Macan a za rok 2023 to bolo až 87.355 kusov. S týmito predajnými číslami bol Macan druhým najobľúbenejším modelom značky, v tesnom závese za modelom Cayenne (predaje za rok 2022: 95.604 kusov, za rok 2023: 87.553 kusov). Pokles predaja najväčšieho SUV značky v minulom roku (mínus 8 percent) bol spojený s uvedením rozsiahleho faceliftu tretej generácie.

2024 Porsche Macan S2024 Porsche Macan S

Aby sme mohli porozumieť kontextu, Porsche za rok 2023 predalo 50.146 kusov všetkých modelov 911 (oproti roku 2022 nárast o 24 percent!) a 20.518 kusov z modelového radu 718 (+ 13 percent). Darilo sa aj ostatným štvordverovým modelom značky, v poslednom roku modelového cyklu druhej generácie sa predalo 34.020 kusov modelu Panamera. Dvojciferný percentuálny nárast zaznamenal aj prvý elektrický model Porsche, s počtom 40.629 kusov (+ 17 percent oproti roku 2022) sa model Taycan bol štvrtým najpredávanejším modelom značky. Z modelového radu Macan teda automobilka aj 10 rokov od jeho predstavenia predáva viac vozidiel ako je súčet predaných kusov športových modelov 718 a 911 (70.664 kusov) a viac ako je súčet ostatných štvordverových modelov Panamera a Taycan (74.649 kusov)!

2024 Porsche Macan S

Celkové predaje automobilky Porsche za rok 2023 predstavovali 320.221 vozidiel, čo oproti roku 2022 predstavuje nárast o tri percentá. S výnimkou dôležitého čínskeho trhu (79.283 vozidiel, mínus 15 percent) rástli všetky ostatné trhy: Európa (bez Nemecka) o 12 percent (70.229 vozidiel), Nemecko o 10 percent (32.430 vozidiel). Najväčším trhom pre Porsche bola v roku 2023 Severná Amerika s 86.059 vozidlami (plus 9 percent). Ostatné trhy absorbovali 52.220 vozidiel, čo predstavuje nárast o 16 percent.  

2024 Porsche Macan S

V roku 2024 sa očakáva nielen uvedenie predaja novej, tretej generácie modelu Panamera, ale predovšetkým predstavenie druhej generácie mimoriadne obľúbeného modelu Macan. Na rozdiel od svojho predchodcu však druhá generácia bude plne elektrická. Jej premiéru si poznačte na 25.1.2024. Dobrou správou je, že benzínový Macan zostane ešte nejaký čas v ponuke. Ale ak si chcete zabezpečiť ten svoj, dlho neváhajte. Posledné objednávky by ste mali stihnúť najneskôr do konca marca.

Autor: Miro Vilím, Foto: Andrej Šuhaj


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.