…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.
Žiaľ, éra slávy kompaktných MPV je už v Európe definitívne za nami. Občas síce svitne nádej, že fénix opäť vstane z popola (pozdravujeme do Mníchova), ale je to len zhasínajúce svetlo na konci tunela.
Filozofia SUV prevalcovala šedý vzhľad a všednú esenciu praktickosti týchto typických 7 miestnych rodinných automobilov. Asi je na mieste mierna sebareflexia, že si za to môžeme sami, my spotrebitelia, ktorým je myšlienka vlastniť SUV bližšia ako vlastniť rodinné MPV.
Priznávam, kombinácia MPV, klasický spaľovací motor bez hybridnej výpomoci, pravítkom kreslené tvary a posuvné bočné zadné dvere neznejú veľmi atraktívne v časoch ultramoderných hybridných a elektrických konkurentov, o to viac majú ale význam pre nás – pracujúcich rodičov, ktorým už meetingy cez Teams ASAP idú dole krkom a jediné čo chceme je „vypadnúť” do jednoduchosti a praktickosti. Nič viac a nič menej. Práve pre tieto „diagnózy” z prepracovanosti a vyťaženosti je jeden z posledných MPV mohykánov zvaný Alhambra veľmi rozumným rozhodnutím.
O exteriéri sa ódy písať nedajú, čo je logické a myslím si, že to nie je ani potrebné. To čo vidíte, to aj dostanete (teda ak ste si to stihli objednať, resp. je tu ešte šanca „second handového” zakúpenia). Môžeme ju nazvať strohou krabicou na štyroch kolesách, ale prosím, toto nie je myslené ako urážka. Práve naopak. Farba laku biela Pure jej pristane a opäť zvýrazňuje jej jednoduchosť a praktickosť. Oživením exteriéru by mohli byť 18 palcové disky Atom a nápis FR Line. Mimoriadne dôležité v existencii MPV je pravdepodobne najpraktickejšie otváranie zadných bočných dverí jednoduchým posunom, ktoré sa dajú aktivovať aj tlačidlom umiestneným na B-stĺpiku. Akékoľvek nepríjemnosti pri otvorení do vedľa stojacich áut sú minimalizované.
Alhambra svojim vekom prezrádza, že nepotrebuje moderné LED svetlá, hrdí sa klasickými bixenónmi, ktoré svietia vskutku dobre. Na druhú stranu, denné svietenie s halogénovou žiarovkou vyzerá už naozaj celkom „out“.
Pod kapotou pradie 1,4-kový turbobenzínový štvorvalec s výkonom 110 kW (150 koní) pri 5000 ot./min a krútiacim momentom 250 Nm pri 1500 – 4000 ot./minútu. Tandemové zoskupenie motora 1,4 TSI konštrukčného radu EA211 s remeňovým rozvodom a 6 stupňového DSG je oproti motorom 1,5 TSI, ktorých zvukový prejav je o čosi... ehm vulgárnejší, smädnejšie. Dlhodobá spotreba pri kombinácii diaľnica, medzimesto a mesto bola 8,0 l /100 km, ale pri snahe vodiča o ekologickejšiu jazdu sa spotreba dokázala dostať na 7,5 l/100 km.
K dynamike auta treba pristupovať zhovievavo, korigujem slovo zhovievavo na slovo triezvo. Nie, nie je to až také zlé. Problematiku dynamiky má čiastočne na svedomí aj staršia šesťstupňová prevodovka DSG, ktorá je v porovnaní s novými sedemstupňovými DSG pomalšia. K charakteru rodinného MPV je ale jazda „na tatinka” (samozrejme aj „na maminku”) úplne v poriadku, veď to sme chceli, to sme pre šťastie našej rodiny potrebovali. Auto, ktoré dokonale poslúži rodinnej idylke. A ak by sa našiel niekto ako neprispôsobivý pasažier, ktorému sa niečo nepáči, treba ho poslať...na zadné sedadlá s číslom 6 a 7, ktoré sú dostatočne vzdialené a možno ho nebudete ani počuť.
Osobne si myslím, že motor 2,0 TDI s výkonom 110 kW (150 k) by bol vhodnejšou alternatívou. Nuž, áno „bol“, ale tento typ je už naozaj podpultový tovar, ktorý nenájdete už ani v cenníku.
Vzhľadom na vyššie uvedené, neviem či má význam spomínať, že z 0 na 100 km/h sa Alhambra dostane za 10,7 sekúnd a maximálna rýchlosť je 198 km/h, ale keďže sa to patrí, tak už viete.
Seat Alhambra stojí na platforme PQ46 (predchodca MQB), rázvor má hodnotu 2919 mm a vzadu má viacprvkové zavesenie kolies. S relatívne tuhým odpružením sa na cestách správa sebaisto stabilne a aj vďaka presnému riadenie dobre drží stopu. Pocit komfortu pasažierov závisí od miesta, na ktorom sedí a pravdepodobne aj od BMI indexu daného pasažiera. Sem-tam som si zo zadného sedadla vypočula poznámku, že je „príliš tvrdé“ a ani sedadlá nie sú dostatočne mäkké. Nuž, tu príde vhod ten spomínaný tretí rad sedadiel. Pravdou je, že sedadlá FR Line s tvrdými výplňami nemusia „sedieť“ každému, ale osobne k nim nemám žiadnu výhradu. Práve naopak. Extra body dostávajú aj integrované detské sedačky v druhom rade s odnímateľnými opierkami hlavy, ktoré sa môžu hodiť aj v prípade, ak robíte logistiku „požičaných“ detí. Pre tie väčšie ale už nemusia byť pohodlné, vtedy je skutočne lepšie mať klasický podsedák.
V interiéri dominuje priestrannosť a efektívna jednoduchosť, funkčná čistota a konzervatívnosť typická pre značku koncernu. Je možné, že v porovnaní s modernejšími autami by mala Alhambra kvalitnejšie spracovanie materiálov na štýl „starých dobrých časov“? Nuž, či je to možné, resp. politicky korektné neviem, ale mne sa zdá, že je to tak. Osobne preferujem jednoduchosť infotainmentu, prítomnosť klasických ovládačov ako aj všeobecne výborne zvládnutú ergonómiu. Alhambra nemá všetko, čo by mať mohla, ale má všetko, čo posádka potrebuje.
Veľmi dobrý pocit získate aj pri pohľade na veľkosť a kvalitu batožinového priestoru. V podstate je to samozrejmé a nutné pre MPV, ale tento kufor je nielen efektívny, ale aj estetický. Ak využívate len 5 miest na sedenie, objem batožinového priestoru je 955 l, v prípade využitia siedmich miest je to „len“ 300 l. Keď sme už pri tých číslach, je čas na to najdôležitejšie číslo, ktorým je cena auta. Seat Alhambra FR Line 1,4 TSI 6 DSG stojí 42.310 EUR.
Môj záver a pocit, ktorý som počas testu, ale aj po teste z Alhambry mala je, že je to výborné, nekonfliktné, nápomocné auto pre rodinu, pre väčšiu rodinu, alebo pre ochotných susedov či priateľov, ktorým svoje deti nestačia a sem tam si požičajú aj ďalšie deti a 5 miest je už akosi jednoducho málo.
Autor: Amy Zaťková, Foto: Jakub Čajko