Amy Zaťková

28.09.2024

Roman Chalama

Nenápadnej Arone sa doprialo faceliftu, ktorý jej okrem novej energie dodal aj kus sebavedomia naviac.  SEAT Arona je najmenším crossoverom, ktorý automobilka ponúka a práve to je jej osobnostná devíza. Malá, vrtká a nápomocná, taká je táto „tajná agentka“.


V limitovanej sivej Graphene Grey prirodzene a nenápadne zapadne kamkoľvek. Aby z nej nebola sivá myška, doladili ju kontrastnými čiernymi a chrómovými detailmi, medzi ktoré patrí aj dobre známy chrómový pás s autogramom X. Napriek svojim menším rozmerom (4.153 mm dlhá a 1.780 mm široká) jej v limitovanej výbave obuli 18 palcové disky, ktoré jej vizuálu dodali proporčnú vyváženosť.

V interiéri dominujú tmavé farby s imitáciou tmavého hliníka, ktorým kontruje červené prešívanie sedadiel. Svoj typický dizajn charakterizovaný ostrými, priam prísne pôsobiacimi líniami, Arone ponechali aj po tomto facelifte.

V interiéri nájdete aj „hravé geometrické puzzle“ od dizajnérov, ktorí do interiéru zakomponovali množstvo rôznych  tvarov. Nebol to zlý nápad, pretože takéto detaily jej dodávajú sviežosť a energiu. Prítomnosť hardvérových tlačidiel pre najčastejšie používané funkcie umiestnené na lište 8,25 palcového multimediálneho displeja a klasických tlačidlových ovládačov na multifunkčnom volante sú to najjednoduchšie a doposiaľ asi aj najbezpečnejšie riešenie ovládania.

Jedným z odkazov funkčnej minulosti je aj prítomnosť dobre známej ručnej brzdy. Je to už skôr vymierajúci úkaz, ale paradoxne prítomnosť klasickej ručnej brzdy nás – pamätníkov „kutáčovej“ éry poteší.

 

SEAT Arona FR Limited 1,0 TSI DSG

Centrálny displej je užívateľsky veľmi lichotivý a veľkostne absolútne dostatočný pre malý crossover. Digitálny kokpit, ktorý má 10,25 palcov je prehľadný, výrazný a dobre čitateľný. Možnosť indukčného nabíjania je príjemným osviežením, ktoré eliminuje vizuálny smog všadeprítomných nabíjacích káblov. 

SEAT Arona FR Limited 1,0 TSI DSG

So systémom Park Assist je Arona schopná zaparkovať „sama“. Funkcia poloautonómneho parkovania môže byť pre mnoho vodičov veľmi nápomocná, mne osobne by ale absencia tejto funkcie nechýbala. Arona, krycím menom Tajná agentka, schovávala v sebe aj Safe/Driving Pack M s adaptívnym tempomatom, systémom Front Assist, systémom rozpoznania únavy vodiča, RED PACK s nastavovaním tlmičov Dual a mnoho ďalších.

SEAT Arona FR Limited 1,0 TSI DSG

V komforte sa nesie aj posed za volantom v športových škrupinových sedadlách Limited. Priestorové kapacity Arony sa musia hodnotiť v dvoch rovinách a hlavnou premennou nie sú len parametre predných pasažierov. Viac, ako problém s nedostatkom miesta na nohy alebo absencie miesta pre vysokých pasažierov nad hlavou, môže v druhom rade sedadiel cestujúcich potrápiť horizontálny nedostatok miesta. Plnohodnotný komfort pre všetkých na palube je možné zaručiť v prípade, ak maximálny počet dospelých pasažierov na zadnom rade sedadiel nie je väčší ako dva. Pre troch cestujúcich, hlavne v prípade dlhých vzdialenosti, by bol roadtrip značne diskomfortný.  

SEAT Arona FR Limited 1,0 TSI DSG

Tajná agentka skrýva pod kapotou litrový trojvalec TSI s výkonom 85 kW (115 koní), maximum krútiaceho momentu 200 Nm je dostupné v rozsahu od 2.000 do 3.000 ot./min. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h Arone trvá 10,3 sekundy a maximálna rýchlosť, ktorou by sa agentka pri investigatívne mohla hnať je až 193 km/h. Motor spolupracuje so 7 stupňovou automatickou prevodovkou DSG. Adaptívne tlmiče sa postarajú o to, že ani pri stave našich nedokonalých ciest nebudete musieť vybavovať akútny termín k chiropraktikom. V prípade, že si zvolíte jazdný režim Sport, lebo Arona ho ponúka, podvozok je tvrdší, ale stále nie je príčinou bolestí chrbtice. Celkové naladenie je „univerzálne“, také, aby vyhovovalo väčšine.

SEAT Arona FR Limited 1,0 TSI DSG

Tajnou zbraňou Arony ako crossovera je, že sa do nej dobre nastupuje, ešte lepšie sa z nej vystupuje, aj to hlavne osobám dlhšie mladým. Je obratná a s batožinovým priestorom so základným objemom 400 litrov je aj praktická.

SEAT Arona FR Limited 1,0 TSI DSG

Pre liberálnych vodičov, ktorým neprekáža audio typické pre trojvalce, je SEAT Arona rozumná voľba. Agentka s výkonom 85 kW nie je primárne určená na dlhé presuny diaľnicou, tam bude lepšou voľbou výkonnejší štvorvalec s označením 1,5 TSI. Vzhľadom k tomu, že počas testovaného týždňa bol pomer diaľničných kilometrov v prevahe, priemerná spotreba testovanej Arony sa ustálila na 6,5 l/100 km (spotreba udávaná výrobcom je 5,5-5,9 l/100 km). SEAT Arona má objem palivovej nádrže 40 l, z čoho vyplýva, že na jednu plnú nádrž zdoláte aj 600 km.

SEAT Arona FR Limited 1,0 TSI DSG

Aronu v základnej výbave Style Family, vďaka bonusu 1.040,- EUR, môžete mať už za 18.990,- EUR, vo výbave Limited ju nájdete už len ako skladové vozidlo. Za našu tajnú agentku v príplatkovej šedej Graphene Grey (707,- EUR) a s predĺženou zárukou na 5 rokov/150 000 km by ste zaplatili 24.406,- EUR.

SEAT Arona FR Limited 1,0 TSI DSG

Počuli ste už o fenoméne SEAT Arona? Teória potvrdená praxou hovorí o tom, že Arona je typ auta, ktoré vyhovuje väčšine bežných vodičov. To dokazuje aj fakt, že Arona je najpredávanejším modelom z portfólia značky SEAT na Slovenku. Ak budete pozorne sledovať svoje okolie, určite aj Vy zistíte,  že Arona je za každým rohom, za každou zákrutou a na každom parkovisku. Práve Arona môže byť univerzálna odpoveď pre klientov, ktorí chcú „bežné“ auto pre každodenné použitie s výhodami, aké ponúka crossover.

Autor: Amy Zaťková, Foto: Roman Chalama


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.