Nenápadnej Arone sa doprialo faceliftu, ktorý jej okrem novej energie dodal aj kus sebavedomia naviac. SEAT Arona je najmenším crossoverom, ktorý automobilka ponúka a práve to je jej osobnostná devíza. Malá, vrtká a nápomocná, taká je táto „tajná agentka“.
V limitovanej sivej Graphene Grey prirodzene a nenápadne zapadne kamkoľvek. Aby z nej nebola sivá myška, doladili ju kontrastnými čiernymi a chrómovými detailmi, medzi ktoré patrí aj dobre známy chrómový pás s autogramom X. Napriek svojim menším rozmerom (4.153 mm dlhá a 1.780 mm široká) jej v limitovanej výbave obuli 18 palcové disky, ktoré jej vizuálu dodali proporčnú vyváženosť.
V interiéri dominujú tmavé farby s imitáciou tmavého hliníka, ktorým kontruje červené prešívanie sedadiel. Svoj typický dizajn charakterizovaný ostrými, priam prísne pôsobiacimi líniami, Arone ponechali aj po tomto facelifte.
V interiéri nájdete aj „hravé geometrické puzzle“ od dizajnérov, ktorí do interiéru zakomponovali množstvo rôznych tvarov. Nebol to zlý nápad, pretože takéto detaily jej dodávajú sviežosť a energiu. Prítomnosť hardvérových tlačidiel pre najčastejšie používané funkcie umiestnené na lište 8,25 palcového multimediálneho displeja a klasických tlačidlových ovládačov na multifunkčnom volante sú to najjednoduchšie a doposiaľ asi aj najbezpečnejšie riešenie ovládania.
Jedným z odkazov funkčnej minulosti je aj prítomnosť dobre známej ručnej brzdy. Je to už skôr vymierajúci úkaz, ale paradoxne prítomnosť klasickej ručnej brzdy nás – pamätníkov „kutáčovej“ éry poteší.
Centrálny displej je užívateľsky veľmi lichotivý a veľkostne absolútne dostatočný pre malý crossover. Digitálny kokpit, ktorý má 10,25 palcov je prehľadný, výrazný a dobre čitateľný. Možnosť indukčného nabíjania je príjemným osviežením, ktoré eliminuje vizuálny smog všadeprítomných nabíjacích káblov.
So systémom Park Assist je Arona schopná zaparkovať „sama“. Funkcia poloautonómneho parkovania môže byť pre mnoho vodičov veľmi nápomocná, mne osobne by ale absencia tejto funkcie nechýbala. Arona, krycím menom Tajná agentka, schovávala v sebe aj Safe/Driving Pack M s adaptívnym tempomatom, systémom Front Assist, systémom rozpoznania únavy vodiča, RED PACK s nastavovaním tlmičov Dual a mnoho ďalších.
V komforte sa nesie aj posed za volantom v športových škrupinových sedadlách Limited. Priestorové kapacity Arony sa musia hodnotiť v dvoch rovinách a hlavnou premennou nie sú len parametre predných pasažierov. Viac, ako problém s nedostatkom miesta na nohy alebo absencie miesta pre vysokých pasažierov nad hlavou, môže v druhom rade sedadiel cestujúcich potrápiť horizontálny nedostatok miesta. Plnohodnotný komfort pre všetkých na palube je možné zaručiť v prípade, ak maximálny počet dospelých pasažierov na zadnom rade sedadiel nie je väčší ako dva. Pre troch cestujúcich, hlavne v prípade dlhých vzdialenosti, by bol roadtrip značne diskomfortný.
Tajná agentka skrýva pod kapotou litrový trojvalec TSI s výkonom 85 kW (115 koní), maximum krútiaceho momentu 200 Nm je dostupné v rozsahu od 2.000 do 3.000 ot./min. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h Arone trvá 10,3 sekundy a maximálna rýchlosť, ktorou by sa agentka pri investigatívne mohla hnať je až 193 km/h. Motor spolupracuje so 7 stupňovou automatickou prevodovkou DSG. Adaptívne tlmiče sa postarajú o to, že ani pri stave našich nedokonalých ciest nebudete musieť vybavovať akútny termín k chiropraktikom. V prípade, že si zvolíte jazdný režim Sport, lebo Arona ho ponúka, podvozok je tvrdší, ale stále nie je príčinou bolestí chrbtice. Celkové naladenie je „univerzálne“, také, aby vyhovovalo väčšine.
Tajnou zbraňou Arony ako crossovera je, že sa do nej dobre nastupuje, ešte lepšie sa z nej vystupuje, aj to hlavne osobám dlhšie mladým. Je obratná a s batožinovým priestorom so základným objemom 400 litrov je aj praktická.
Pre liberálnych vodičov, ktorým neprekáža audio typické pre trojvalce, je SEAT Arona rozumná voľba. Agentka s výkonom 85 kW nie je primárne určená na dlhé presuny diaľnicou, tam bude lepšou voľbou výkonnejší štvorvalec s označením 1,5 TSI. Vzhľadom k tomu, že počas testovaného týždňa bol pomer diaľničných kilometrov v prevahe, priemerná spotreba testovanej Arony sa ustálila na 6,5 l/100 km (spotreba udávaná výrobcom je 5,5-5,9 l/100 km). SEAT Arona má objem palivovej nádrže 40 l, z čoho vyplýva, že na jednu plnú nádrž zdoláte aj 600 km.
Aronu v základnej výbave Style Family, vďaka bonusu 1.040,- EUR, môžete mať už za 18.990,- EUR, vo výbave Limited ju nájdete už len ako skladové vozidlo. Za našu tajnú agentku v príplatkovej šedej Graphene Grey (707,- EUR) a s predĺženou zárukou na 5 rokov/150 000 km by ste zaplatili 24.406,- EUR.
Počuli ste už o fenoméne SEAT Arona? Teória potvrdená praxou hovorí o tom, že Arona je typ auta, ktoré vyhovuje väčšine bežných vodičov. To dokazuje aj fakt, že Arona je najpredávanejším modelom z portfólia značky SEAT na Slovenku. Ak budete pozorne sledovať svoje okolie, určite aj Vy zistíte, že Arona je za každým rohom, za každou zákrutou a na každom parkovisku. Práve Arona môže byť univerzálna odpoveď pre klientov, ktorí chcú „bežné“ auto pre každodenné použitie s výhodami, aké ponúka crossover.
Autor: Amy Zaťková, Foto: Roman Chalama