V SEAT-e mu veria! Generálny riaditeľ spoločnosti SEAT sa nechal počuť, že Leon zostáva základným pilierom stratégie značky.
Psychologicky by sa takáto dôvera mohla rozmeniť na drobné a to tak, že aj keď žijeme v akejsi megalomanskej dekáde, obyčajnosť a normálnosť má stále svoje miesto a zastúpenie aj v automobilovom priemysle. Aj keď na druhú stranu... povedzme si ako to s tým Leonom v skutočnosti je.
SEAT Leon nemá na ružiach ustlané. Žiť v úzadí svojho vyšportovanejšieho karmického brata Cupra Leon nie je jednoduché. S Leonom si motoristickí nadšenci skôr vizualizujú práve toho hlučnejšieho, zvučnejšieho zo športovejšej divízie Cupra. Avšak pre tých, ktorí stoja pevne nohami na zemi môže byť SEAT Leon Sportstourer rozumná voľba na ceste životom.
SEAT Leon nepodľahol veľkým vizuálnym inováciám, zostáva viac menej verný svojmu vzhľadu. Modernizáciou prešiel skôr po technickej a technologickej stránke. Zásadnou zmenou sú nové motorizácie vrátane nového motora 1,5 TSI, novej generácie plug-in hybridného motora eHybrid a vylepšená digitalizácia kokpitu.
V ponuke je sedem rôznych verzií pohonných jednotiek výlučne so štvorvalcovými motormi od 85 kW (115 k) do 150 kW (204 k) či už ako benzín, mild hybrid, plug-in hybrid alebo diesel.
Základným motorom pre modernizovaný Leon je nový štvorvalcový motor 1,5 TSI, ktorý s výkonom 115 k/85 kW (+5 k/4 kW) a krútiacim momentom 220 Nm (+20 Nm) úplne nahrádza trojvalec 1,0 TSI . Základný motor je k dispozícii výlučne so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a podľa automobilky dosahuje kombinovanú premernú spotrebu 5,3 - 5,8 l/100 km.
Nakoľko je tento údaj presný nevieme zatiaľ objektívne posúdiť, pretože našim redakčným testom nás sprevádzal Leon Sportstourer vo výbave FR Max s motorizáciou 1,5 eTSI, ktorá má výkon 110 kW (150 koní), maximálny krútiaci moment spaľovacieho motora je 250 Nm pri 1500 – 3000 ot./min. a je spojená s mild-hybridnou technológiou a automatickou sedemstupňovou prevodovkou (DSG). Mild–hybridná technológia so 48V batériou pomáha spaľovaciemu motoru v rýchlejšom reakčnom čase na pokyny akcelerátora a pridáva aj na komforte jazdy plynulejšou aktiváciou start/stop systému.
Technologickou a zároveň aj vizuálnou inováciou exteriéru je možnosť priplatiť si za matrixové LED svetlá. Matrix LED ponúka variabilné osvetlenie priestoru pred vozidlom s automatickou reguláciou svietivosti, zadné svetlá s dynamickými smerovkami, uvítacie osvetlenie v spätných zrkadlách, „Welcome ceremony" v zadných svetlách, to všetko v balíku za 1.772,- EUR. V našom prípade však boli vo výbave len základné LED svetlá. Ostatná vizuálna identita Leona SP zostala v „originálnom“ balení, pretože jeho výrazne ostré línie boli a sú stále aktuálne.
Interiér si ponechal svoju pozitívne vnímanú podstatu ostrých tvarov, inovácie čakajte skôr v digitalizácii, vylepšenom infotainmente či aktualizáciou možností nabíjania. Leon má nové, vylepšené rozhranie (HMI), ktoré je implementované v digitálnom kokpite (10,25") za volantom, ako aj vo väčšom 10,4" štandardnom systéme infotaimentu (predtým 8,25"), alebo vo voliteľnom 12,9'' systéme infotainmentu, ktorý bol súčasťou nášho balíka FR Max. Prístrojový panel má funkciu deleného zobrazovania.
Výbava FR je charakterovo najbližšie k súrodencovi z divízie CUPRA. Nárazníky FR, príplatkové 18 palcové kolesá z ľahkých zliatin, či logo FR sú vonkajšie identifikátory športového charakteru, vo vnútri sú to športové predné sedadlá v dizajne FR a kožený multifunkčný volant s označením FR.
Športovejšiemu „ja“ kontruje inteligentné ambientné osvetlenie v interiéri s voliteľnou farbou, svetelným pásom na obklade predných dverí a prístrojovej dosky so signalizáciou asistenčných systémov.
SEAT Leon je skvelým príkladom, kedy sa športový nádych a ostrý vzhľad dajú pekne kombinovať s elementárnou podstatou rodinného charakteru auta. Sportstourer s rázvorom kolies 2.672 mm a dĺžkou 4.642 mm ponúka 620 l batožinového priestoru v základe.
Jazdiť s týmto Leonom sa dá komfortne, ale aj svižnejšie – so športovejším naladením. Podvozok je tuhší. Na prednej náprave je zavesenie McPherson, v prípade našej motorizácie je zadná náprava s torznou priečkou, viacprvková náprava je k dispozícii pre motorizácie s výkonom viac ako 110 kW, resp. PHEV.
Sedieť za volantom Leona s výraznou dominanciou maskulínnych znakov je nielen ergonomicky uspokojivé, ale prináša aj jazdecky vyvážený zážitok s dostatočnou dávkou komfortu. Plynulá, sebavedomá jazda dodáva pocit bezpečia. O bezpečnosť sa postará aj dlhý zoznam asistentov bezpečnosti ako Front assist so City Brake, Lane assist, systém rozpoznávania dopravných značiek, systém rozpoznávania únavy vodiča, brzdový systém s ABS, ESC, ASR, či XDS. Skrátka, funkční bezpečnostní asistenti pre maximalizovanie pocitu bezpečia.
Spotreba paliva podľa WLTP by sa mala pohybovať v rozmedzí 5,4 – 5,9 l/100 km. Naša priemerná spotreba počas testu sa ustálila na hodnote 5,8 l/100 km, čo reálne korešponduje s "papierovou" spotrebou. Na jednu nádrž s objemom 45 litrov je možné prejsť 900 km... a možno aj viac.
Cenník nového Leona Sportstorer od SEAT-u začína na sume 22.310,- EUR (vo výbave Style). V špecifikácii testovaného vozidla aj s príplatkovou výbavou zaúradoval špeciálny bonus, vďaka čomu bola výsledná cena aj s príplatkovou výbavou 25.504,- EUR (v skutočnosti je k tejto cene potrebné prirátať 1 cent, ale ak sa rozhodnete pre toto auto s odvolaním sa na náš test, ten 1 cent je na nás :-)).
Som veľkým fanúšikom tourerov, ktoré nám žiaľ postupne vymierajú a nahrádzajú ich autá typu SUV. SEAT Leon Sportstourer o svoje prežitie zatiaľ bojovať nemusí, avšak o priazeň kupujúcich sa musí popasovať s koncernovými súrodencami, s ktorými zdieľa spoločnú platformu – s Octaviou, či Golfom. V jeho prospech hrá najmä vydarený dynamicky pôsobiaci dizajn exteriéru a interiéru. Osobne fandím existencii modelu SEAT Leon Sportstourer s ktoroukoľvek z voliteľných motorizácií a v akejkoľvek výbave. To vedomie, že trojvalcové motorizácie 1,0 TSI sú pre Leon toho času minulosťou, je pre mňa viac ako potešujúci fakt. A akosi sa odvážim staviť si, že nie som jediná.
Autor: Amy Zaťková, Foto: Jakub Čajko