Miro Vilím

27.01.2023

Andrej Šuhaj

Nie, neopomenul som existenciu modelov Octavia a Superb a uvedomujem si, že podobne kraľuje vo svojej triede aj elektrický model Enyaq. 


Škoda Fabia Monte Carlo 1,5 TSI a Kodiaq RS sú však podľa môjho názoru autami, ktoré v aktuálnej ponuke českej automobilky predstavujú ... jednoducho to najlepšie. 

Škoda Fabia Monte Carlo

Monte Carlo je stupeň výbavy a Škoda ho ponúka so všetkými motorizáciami TSI dostupnými pre model Fabia, atmosférický trojvalcový motor 1,0 MPI s výkonom 59 kW (80 koní) a maximálnou hodnotou krútiaceho momentu 93 Nm je vyhradený pre prvé tri stupne výbavy Active, Ambition a Style.

Prepĺňané trojvalcové motory 1,0 TSI majú dve výkonové verzie, slabšia s výkonom 70 kW (95 koní) a silou 175 Nm je k dispozícii výlučne s manuálnou päťstupňovou prevodovkou, silnejšia verzia s výkonom 81 kW (110 koní) a silou 200 Nm je k dispozícii na výber s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou alebo sedemstupňovou automatickou prevodovkou s dvomi spojkami. Ponuka motorizácií tak zodpovedá modelu Fabia tretej generácie po modelovom omladení, s jednou silnou výnimkou.  

Vrcholom ponuky pre model Fabia aj vo verzii Monte Carlo je v triede malých áut výnimočný štvorvalcový motor 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 koní) dosahovaným v rozsahu od 5.000 do 6.000 otáčok za minútu, maximálna hodnota krútiaceho momentu 250 Nm je dostupná v rozsahu od 1.500 do 2.500 otáčok za minútu. Výkon motora prenáša na predné kolesá výlučne sedemstupňová automatická prevodovka (DSG). Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá podľa údajov automobilky rovných osem sekúnd a maximálna rýchlosť je 222 km/h. V reálnom živote uvedené údaje znamenajú veľmi svižné jazdenie s príjemnou zvukovou kulisou štvorvalcového motora.

 

Škoda Fabia Monte Carlo a Škoda Kodiaq RS

Dynamické parametre sú výrazne lepšie ako v prípade prvej Fabie RS (z 0 na 100 km/h za 9,6 sekundy a maximálna rýchlosť 204 km/h) a veľmi nezaostávajú ani za výkonnejšou Fabiou RS druhej generácie! Škoda Fabia RS II mala motor 1,4 TSI prepĺňaný kompresorom a turbodúchadlom s výkonom 132 kW (180 koní), maximum krútiaceho momentu 250 Nm bolo dostupných v rozsahu od 2.000 do 4.500 otáčok za minútu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvalo päťdverovému hatchbacku (aj kombíku) 7,6 sekundy, maximálna rýchlosť bola 224 km/h (Fabia Combi RS 226 km/h).

Škoda Fabia Monte Carlo 1,5 TSI DSG

Škoda Fabia štvrtej generácie je podstatne väčším autom ako bola jej druhá generácia (plus 10 centimetrov) a s motorom 1,5 TSI by s prihliadnutím na dynamické parametre svojich predchodcov a výborné jazdné vlastnosti aktuálnej generácie pokojne mohla niesť označenie RS. Hoci som veľkým fanúšikom (a bývalým majiteľom) prvej Fabie RS, musím uznať, že ani jedna Fabia s označením RS nebola v porovnaní s konkurenciou dostatočne „športová“. Navyše, výkon malých ostrých hatchbackov (tých troch, ktoré na európskom trhu zostali v ponuke) medzičasom dosiahol, resp. prekročil hranicu 200 koní a označenie RS by mohlo vyvolávať zbytočné diskusie. Monte Carlo má v modeli Fabia dlhšiu tradíciu (objavilo sa v druhej generácii) a zodpovedá tomu, čo Fabia Monte Carlo ponúka: vizuálnu príťažlivosť a špecifickú výbavu.

Škoda Fabia Monte Carlo 1,5 TSI DSG

Najväčším prekvapením novej Fabie v testovanom prevedení je výborné naladenie podvozka, ktorý napriek nízkoprofilovým osemnásťpalcovým pneumatikám poskytuje veľmi dobrý komfort jazdy a zároveň ponúka agilné jazdné vlastnosti, s minimálnym sklonom k nedotáčavosti. Pri správnej nájazdovej rýchlosti sa Fabia na zimných pneumatikách Pirelli Sottozero správala neutrálne, samozrejme na vlhkom a jemne zasneženom povrchu bola hranica priľnavosti nižšie ako tomu bude v lete na športových pneumatikách. S prenosom výkonu pomáha aj štandardný elektronický systém XDS, ktorý pribrzďovaním vnútorného kolesa supluje mechanický samosvorný diferenciál. Zásadné pripomienky nemám ani k fungovaniu automatickej prevodovky, s trochou cviku v dávkovaní plynu nie je problém ani pri rozjazdoch, naopak, keď je auto v pohybe, prevodovka funguje veľmi dobre, s výkonným motorom si dobre rozumie.   

Fabia Monte Carlo nie je hothatch, ale je skutočne príjemným malým hatchbackom, ktorý sa nebráni ani dynamickejšiemu štýlu jazdy. Na dlhšie vyvádzanie na kopci to však celkom nie je, limitujúcim faktorom je riadenie so subjektívne vnímaným, pomerne veľkým prevodom a brzdová sústava, ktorá by pre športovú jazdu mohla byť dimenzovaná veľkorysejšie.   

Škoda Fabia Monte Carlo 1,5 TSI DSG

Dynamickému spôsobu jazdy zodpovedala aj moja priemerná spotreba počas týždňového zimného testu, ktorá sa len tesne zmestila pod sedemlitrovú hranicu (6,9 litra/100 km). Ani tento údaj však nie je s ohľadom na časté využívanie plného potenciálu motora neprimeraný k výrobcom udávanej kombinovanej spotrebe 5,5 – 5,9 litra na 100 km. Zaujímavosťou je, že podobnú spotrebu ako jedna-päťka disponujúca technológiou deaktivácie dvoch valcov má aj výkonnejší motor 1,0 TSI (110 koní) v kombinácii s rovnakou automatickou prevodovkou (5,5 – 6,0 litra na 100 km). Ak by ste teda chceli menšiu spotrebu, treba siahnuť po manuálnej prevodovke. Slabšia verzia motora 1,0  TSI má udávanú kombinovanú spotrebu 5,1–5,7 litra / 100 km, tá silnejšia by vďaka vyššiemu výkonu mala byť dokonca ešte úspornejšia (5,0–5,6 litra / 100 km).

Nami testovaná Fabia Monte Carlo bola odetá do červeného metalizovaného laku Velvet (príplatok 350,- EUR) v kombinácii s čiernou strechou (COLOR CONCEPT čierny za 226,- EUR). Vydarený vizuálny dojem dopĺňajú osemnásťpalcové disky z ľahkej zliatiny LIBRA obúvajúce pneumatiky s rozmerom 215/40 R18 (987,- EUR). Zaujímavosťou slovenského cenníka je možnosť zvoliť inú farbu bez príplatku, za príplatok 350,- EUR sú práve len červená Velvet a oranžová Phoenix.

S čiernou strechou dokonale ladia ďalšie karosárske diely lakované v čiernej farbe, ktoré sú už tradičnou súčasťou výbavy Monte Carlo. Predná maska, rozšírenia predného nárazníka, bočné prahy, stredový diel zadného nárazníka, spojler na piatych dverách a kryty vonkajších spätných zrkadiel, to všetko je v čiernej farbe.

Škoda Fabia Monte Carlo 1,5 TSI DSG

Interiér na prvý pohľad zaujme vynikajúcimi športovými sedadlami s integrovanou opierkou hlavy, ale aj červenými detailmi. Pre mňa veľmi podstatnou estetickou záležitosťou je čierne čalúnenie stropu dotvárajúce útulnú atmosféru. Predné sedadlá majú slušné bočné vedenie, ktoré telo podrží aj pri dynamickejšom spôsobe jazdy, zároveň sú dostatočne dimenzované aj pre vyšších ľudí a sú veľmi pohodlné. Látkový poťah je na bočniciach vnútornej časti sedadla doplnený o syntetický poťah imitujúci karbónové vlákno. Cieľom bolo zrejme použiť trvácnejší materiál pre najviac namáhané časti tela, ale po horúcich letných skúsenostiach s obdobne riešenými sedačkami predchodcu musím upozorniť, že látkový poťah je na dotyk a na sedenie omnoho príjemnejší.

Škoda Fabia Monte Carlo 1,5 TSI DSG

Trojramenný multifunkčný športový volant sa napriek perforovanému prevedeniu koženého poťahu výborne drží a hardvérové tlačidlá vrátane dvoch posuvných „rolerov“ sú veľmi prehľadne vyriešené, aj vďaka tempomatu, ktorého ovládanie má na starosti klasická páčka na stĺpiku riadenia. V našom prípade na volante chýbala možnosť radenia automatickej prevodovky pádlami pod volantom, ale to je otázka konfigurácie (príplatok je rozumných 94,- EUR). Ďalšiu pochvalu zasluhuje hodnotne (na rozdiel od drahších koncernových súrodencov) pôsobiaca radiaca páka s príjemným tvarom, potiahnutá kožou a tiež mechanická parkovacia brzda. Rovnako príjemnou odlišnosťou trendu digitalizácie je ovládanie základných funkcií klimatizácie fyzickými tlačidlami, resp. otočnými ovládačmi.

V našom prípade bol prístrojový panel tvorený virtuálnym kokpitom s 10 palcovou uhlopriečkou s nastaviteľným zobrazovaním údajov ako súčasťou doplnkovej výbavy Monte Carlo Plus (590,- EUR), prípadne je ho možné objednať ako súčasť balíka (Travel Assist v cene 727,- EUR). V základnej výbave pre Monte Carlo je k dispozícii rádio Bolero s 8 palcovým farebným dotykovým displejom, navigačný systém Amundsen s uhlopriečkou 9,2 palca (príplatok 810,- EUR, resp. s čítaním dopravných značiek za 880,- EUR) nebol súčasťou výbavy nami testovaného vozidla.

Škoda Fabia Monte Carlo 1,5 TSI DSG

Jediná kritika k interiéru smeruje k už tradične najväčšej slabine koncernových áut nižších tried a tou sú výplne dverí z tvrdého plastu a predovšetkým nie optimálne riešené vnútorné madlá dverí. Celá palubovka je síce z tvrdých plastov, ale ich spracovanie ma na rozdiel od dverí vôbec nevyrušuje.

Priestorová ponuka vpredu je na danú triedu (segment B) veľmi dobrá, v druhom rade ponúkaný priestor zodpovedá štandardom triedy. Nárast rázvoru o 94 milimetrov oproti predchodcovi sa neprejavil v zásadne veľkorysejšej ponuke pre pasažierov vzadu, z nárastu rozmerov (dĺžka plus 11,1 centimetra, šírka plus 4,8 centimetra) profitoval predovšetkým batožinový priestor, ktorého objem 380 litrov už konkuruje autám o triedu vyššie.   

Škoda Fabia Monte Carlo 1,5 TSI DSG 

O triedu vyššie sa na prvý pohľad javí aj cena nami testovaného exempláru. Cena modelu Monte Carlo s motorom 1,5 TSI aktuálne začína na sume 21.190,- EUR, nami testovaný exemplár mal ešte základnú cenu 20.780,- EUR, výsledná cenovka sa vďaka viacerým príplatkom vyšplhala na sumu 25.575,- EUR. Za túto cenu však Škoda ponúka vozidlo, ktoré v niektorých parametroch naozaj konkuruje kompaktným modelom a predovšetkým predstavuje veľmi príjemný vrchol ponuky.

Škoda Fabia Monte Carlo práve s motorom 1,5 TSI je podľa môjho názoru tým najlepším autom svojej kategórie. Jedinou zásadnou konkurenciou je Seat Ibiza FR Family s rovnakou motorizáciou (aktuálne začína v akciovej ponuke na sume 21.470,- EUR) alebo tvrdším podvozkom, Audi A1 s motorom 1,5 TSI začína na prémiovej cenovke 26.900,- EUR a Volkswagen Polo, ale ani francúzska (Peugeot 208 a Citroen C3), či nemecká (Opel Corsa, Ford Fiesta) alebo kórejská konkurencia (Huyndai i20) štvorvalcovú motorizáciu s podobnými výkonmi vôbec neponúka. Výnimkou je Renault Clio s motorom TCe 140 so štvorvalcovým turbomotorom s objemom 1,33 litra a výkonom 140 koní / 260 Nm).

Škoda Fabia Monte Carlo 1,5 TSI DSG

Škoda Fabia vo výbave Monte Carlo so slabšou verziou motora 1,0 TSI (95 koní) a päťstupňovou manuálnou prevodovkou začína na sume 17.720,- EUR, silnejší motor 1,0 TSI (110 koní) s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou je len o 300,- EUR drahší (18.020,- EUR), príplatok za automatické sedemstupňové DSG je 1.500,- EUR. Ak si teda z akýchkoľvek dôvodov nemôžete dopriať Monte Carlo s najvýkonnejším motorom, odporúčame zvoliť výkonnejší motor 1,0 TSI s manuálnou prevodovkou. Pre úplnosť, na druhom konci ponuky je Fabia Active s atmosférickým motorom 1,0 MPI s výkonom 59 kW a cenou 13.330,- EUR. Úplný cenník modelu FabiaFabia Monte Carlo nájdete na stránkach slovenského importéra.

Autor: Miro Vilím, Foto: Andrej Šuhaj


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.