Amy Zaťková

09.03.2023

Andrej Šuhaj

Písal sa rok 2016, kedy svetlo sveta uzrela prvá generácia tohto stredne veľkého SUV s výstižným názvom Kodiaq. Auto postavené na platforme Volkswagen Group MQB (tak ako VW Tiquan, či Seat Ateca).  


Úspech sa dostavil hneď v roku 2017, kedy získal titul Car Of the Year v Čechách, Poľsku, aj v Bulharsku.

Od tej doby prešiel Kodiaq kus cesty a nedávno nastal čas pre miernu modernizáciu veľkého medveďa. K modernejšiemu a agresívnejšiemu vzhľadu sa pričinili Full LED svetlomety, ktorých funkcionalita sa vyníma hlavne vo večerných a nočných hodinách. Zúžené tvary svetlometov zároveň pôsobia oveľa ostrejšie a dynamickejšie.

Modernizáciou prešli aj nárazníky, ktoré sa podľa výbavy líšia a ako by to vyzeralo, keby najlepšie nevyzerali práve tie v RS? Nový spojler pre vylepšenie aerodynamiky a chrómované koncovky výfuku (ktoré mimochodom nie sú len imitáciou) sú vymoženosťou, ktoré k autám s označením RS patria.

Modrá farba Race Blue metalíza v kombinácii s čiernymi detailmi a 20 palcové disky z ľahkej zliatiny (IGNITE za príplatok 571 Eur) spolu vytvárajú výborný vzhľad veľkého športovo ladeného SUV. Pripomína mi to niečo ako „must have pre nevesty“: niečo staré, niečo nové, niečo  modré a niečo požičané.

V interiéri tiež nastali kozmetické úpravy – prístrojový štít s uhlopriečkou 10 palcov má novú grafiku, 9,2 palcový dotykový displej infotainmentu Columbus sa riadi dotykmi, avšak klasické tlačidlá tu stále nájdeme. To platí aj pre volant.

 

2023 Škoda Kodiaq RS

Dominantou interiéru sú športové sedačky s integrovanou opierkou hlavy, v našom prípade čalúnené kožou s červeným prešívaním. Ich parametre budú sedieť aj milým malým koalám, ale aj väčším mackom. Prešívanie pekne vynikne aj  na lakťovej opierke, či palubnej doske. Testovaný exemplár mal v doplnkovej výbave panoramatické strešné okno, spolu so štandardným čiernym čalúnením stropu Suedia sú tieto prvyk čerešničkou na torte hodnotne pôsobiaceho interiéru.  

2023 Škoda Kodiaq RS

O veľkosti a vzdušnosti vnútorného priestoru nie je potrebné písať ódy, jednoducho sú prítomné a ich praktickosť hovorí za všetko. Kodiaq patrí medzi správnych hostiteľov – sťažnosti na obmedzený priestor veru počuť nebudete, ani zo zadných sedadiel, nech už veziete kohokoľvek. Obrovským bonusom je „bezodný” batožinový priestor ( v 5 miestnom prevedení je objem 835 až 2065 litrov), do ktorého sa dá nacvičovať nová športová disciplína – skok do kufra, ale... načo? Stačí otvoriť 5-te dvere a zistíte, prečo je medzi ženami toto auto tak obľúbené.

2023 Škoda Kodiaq RS

Faceliftové drobnosti bokom, podstatou zmeny je motorizácia. Kodiaq RS a dvojlitrový dieselový motor BiTDI s výkonom 176 kW je už minulosťou. Pôvodné klebety o existencii plug – in hybridnej verzie sa preukázali ako mýtus. Kodiaq-u RS transplantovali štvorvalcový zážihový motor 2.0 TSI s výkonom 180 kW (245 koní) pri 5000 – 6500 ot./min., s krútiacim momentom 370 Nm pri 1600 – 4300 ot./min. Z 0 na 100 km za hodinu dokáže zrýchliť za 6,5 sekundy a maximálna rýchlosť je 234 km/h.

2023 Škoda Kodiaq RS

Umelá hmota, umelá inteligencia a umelé zvukové symfónie... Taká je doba, či sa nám to páči, alebo nie. Športovému imidžu napomáha systém Dynamic Sound Booster, ktorý v režime Sport s burácajúcou zvonkohrou na seba púta pozornosť viac, než by to bolo želané. Oveľa príjemnejší a uveriteľnejší je decentný zvuk eReS-y v režime Normal, resp. viac ako pozitívny je fakt, že tento umelý samčí tanec sa v režime Individual dá úplne vylúčiť.

2023 Škoda Kodiaq RS

Ako jazdí športové SUV od Škody? Komfortne, odhodlane, sebavedomo, pružne. Jeho multifunkčnosť je adekvátna výkonom. S motorom spolupracuje sedemstupňová DSG prevodovka s celkom sviežimi reakciami. Adaptívny podvozok je bránou ku komfortu, vďaka jadzným režimom sa dokáže okrem tuhosti zmeniť aj reakcia prevodovky, či reakcia na plynový pedál. Ako správne rodinné SUV 4x4, disponuje Kodiaq aj špeciálnym režimom pre jazdu v teréne. Asi by bolo veľkým prekvapením, ak by auto týchto parametrov jazdilo za pár litrov benzínu. Daňou vymožeností, ktoré Kodiaq RS ponúka je spotreba. Priemerná týždňová spotreba rovnomerného prerozdelenia ciest v meste, medzi mestami a po diaľnici sa ustálila tesne pod 9,5 litra.2023 Škoda Kodiaq RS

Prečo Medveď? Lebo je najuniverzálnejšou odpoveďou na akúkoľvek potrebu vodičov i pasažierov. Kodiaq RS je výborné rodinné SUV, ktoré naplní túžbu po dynamickejšej jazde hlavy rodiny. Všetkým je jasné, že rodinné auto s rozmermi dĺžky 4699 mm, šírky 1882 mm, výšky 1687 mm a rázvorom 2790 mm a hmotnosťou 1,8 tony nemôže konkurovať plnokrvným športovým hot hatch-om. Toto veru nikto negarantuje, ale to nikto neočakáva. Jeho primárnou úlohou nie je hladiť ego...  Kodiaq je istotou v neistej dobe, jeho asistenti sú nabití vôľou pomáhať a chrániť a to všetko za relatívne málo peňazí. Prečo relatívne? Pretože hodnota peňazí sa mení nielen v čase, ale aj v priestore. Cena konkrétneho modelu s doplnkovou výbavou je 56.504 EUR. Za tento poriadny kus auta je cena viac ako primeraná.

2023 Škoda Kodiaq RS

Škoda Kodiaq RS je viac ako auto… je ako uvedomelý manažér – pokorný, úslužný, rozhodný a pracovitý. Nerada by som použila politický slogan nemenovanej strany, ale Kodiaq RS je skutočne dobrá voľba.

Autor: Amy Zaťková, Foto: Andrej Šuhaj

2023 Škoda Kodiaq RS

P.S.: Škodu Kodiaq RS prvej generácie stále kúpite zo skladových zásob predajcov aj s príjemnými zľavami a hoci sa očakáva príchod aj druhej generácie modelu Kodiaq RS, na jej uvedenie si ešte chvíľu počkáme.  


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.