... irónia a bulvár bokom, nadpis je myslený doslovne. Konečne máme v teste poriadne pracovné auto vhodné aj pre členov Slovenskej asociácie zlatokopov (pozn. autorky: a asi aj zlatokopiek). Však ste ani netušili, že takáto asociácia na Slovensku existuje?
Volkswagen Amarok nie je len auto. Je predstaviteľom „mužských“ síl, je pracovným nástrojom a pre tých, ktorí ho majú len na pár dní ako my, je zdrojom úprimnej, neviazanej detskej radosti. Ja osobne som veľkým fanúšikom pick-up-ov. Sedieť za volantom auta, z ktorého môžete kontrolovať strechy ostatných áut, mi dáva pocit slobody.
Prvá generácia Amaroku vzišla z liniek v roku 2009 ako single cab alebo double cab s dominanciou naftových motorov, ktoré doteraz veselo brázdia naše hory – doly.
Jeho druhá generácia uzrela svetlo sveta v spolupráci s Fordom a nový Amarok sa narodil ako dvojička k Fordu Ranger. Našťastie sú tieto dvojičky dvojvaječné a rozpoznať ich je veľmi jednoduché. Aj keď sú vizuálne rozdielne, majú identickú DNA, to znamená, že aj pod kapotou Amaroku bije forďácke srdce, šesťvalcový naftový motor a nosičom dedičstva amerických starých otcov je aj prevodovka, podvozok a systém pohonu všetkých kolies.
Jediným, čím sa očividne líšia je dizajn (ako exteriéru, tak aj interiéru). Dizajn exteriéru Amaroku (dokonca aj v strednej výbave Style) je pre mňa sympatickejší. Amarok vo výbave Style má na môj vkus príliš veľa „chrómu“, žiari najmä ochranný rám nad korbou, ale na výber máte aj iné možnosti v podobe výbavy Panamericana alebo Aventura. Našu Červenú čiapočku vo farbe Deep Red by vlk v lese jednoznačne spoznal a nepomýlil by si ho ani s Rangerom. Tvarovanie dverí a blatníkov, predná maska, svetlá, to všetko sú znaky odlišnosti od svojho pokrvného súrodenca.
Aj interiér pôsobil oveľa útulnejšie, čistejšie a dovolím si tvrdiť, že aj luxusnejšie (napriek strednej výbave). Vo farebnej kombinácii Ebony–Ebony pôsobil upokojujúco. K ergonómii a umiestneniu niektorých praktických prvkov by som mala zopár malých výhrad : držiaky na nápoje v stredovom tuneli sú príliš vzadu, lakťová opierka príliš vysoko a volič prevodovky je okrem toho, že je naozaj robustný a „padne do ruky“ len poriadnym chlapom aj príliš „hŕŕ“. Často sa stávalo, že namiesto spiatočky, Samo a Sato zaradili rovno „P“. Okrem príjemných materiálov a prakticky využiteľných odkladacích priestorov tam nájdete už len zadnú lavicu s počtom miest na sedenie – raz, dva, tri... A tak je to úplne v poriadku. I keď, voľne pohodený „pohotovostný“ balík s povinnou výbavou by si zaslúžil lepšie miesto na úkryt, ale zase, ak by sme sa pri ryžovaní zlata v horách poranili, lekárničku by sme mali hneď po ruke.
Obrovský dvanásť palcový stredový displej vyzerá na prvý pohľad akosi prázdny, ale ak sa vyrolujú subfoldre základných ikoniek, všetko zrazu pochopím. Škoda toho, že niektoré základné parametre – ako napríklad klimatizácia sa nedajú nastaviť pomocou manuálnych voličov.
Vonkajšie rozpoznávacie prvky výbavy Style sú najmä predné IQ.LIGHT Matrix svetlomety, LED hmlové svetlomety, stmavené sklá od B-stĺpika, vonkajšie spätné zrkadlá a kľučky dverí lakované vo farbe karosérie, už spomínané chrómové doplnky na maske chladiča a na zadnom nárazníku, predný nárazník lakovaný vo farbe karosérie a osemnásťpalcové disky z ľahkých zliatin Amadora. V našom prípade však Amarok obúval príplatkové dvadsiatky Bendigo s celoročnými pneumatikami Goodyear Wrangler Territory HT s rozmerom 255/55 R20.
Ak viete ako, tak aj nastupovanie do takýchto pracovných strojov má svoje čaro. Vystúpiť na nášľapnú lištu, uchopiť sa madla na A stĺpiku, alebo rovno volantu, obzrieť sa na svet z výšky a vidieť ďaleko, až za horizont... Pohľad na okolie dostáva úplne iný rozmer.
Srdcom a dušou Amaroku je trojlitrový dieselový motor s konfiguráciou V6, ktorý ale nepochádza z dielne Volkswagenu. Motor z rodiny Power Stroke sa nachádza napríklad aj v modeloch F-150. Výbavy Style, PanAmericana a najvyššia výbava Aventura majú 10 stupňovú automatickú prevodovku, opäť od Fordu. Automatická prevodovka (ktorá je napríklad aj v klasickom Mustangu) radí hladko, pri nízkych rýchlostiach priam nebadateľne. V prípade zámeru rýchlejšieho „vystrelenia“ z križovatky to ale trošku trvá. Poriadne stádo koní (241 / 177 kW a 600 Nm) k autu s hmotnosťou 2.5 tony patrí. Priemernú spotrebu naftového trojlitra sme matematicky vypočítali na hodnotu 10,5 litra na 100 km. Palubný počítač totiž po štyroch stovkách najazdených kilometrov „zblbol“ a začal ako priemernú spotrebu ukazovať dvojnásobok reálnej spotreby zodpovedajúcej stavu paliva v nádrži a najazdeným kilometrom. Tento problém sa objavil aj v prípade súrodeneckej dvojičky, ale na celkový pocit z jazdy to nemalo žiadny vplyv.
Režimov jazdy v tomto pick-upe je neúrekom - Normal, Eco, klzký povrch, režim pre hlboký sneh, bahno, či ťahanie nákladu. Amarok má okrem pevnej štvorkolky pre vysoký, či redukovaný prevod aj automatický režim 4A. V režime 4A je auto štandardnou zadokolkou, ale v prípade pretáčania zadných kolies môže na prednú nápravu preniesť až 50 % hnacej sily. Využitie tohto režimu sa odporúča v bežnom teréne, keď nie je úplne zrejmé, či je povrch hodný režimu 4H. V blate stále najlepšie funguje režim 4H plus uzávierka zadného diferenciálu. V bežnej cestnej premávky postačí základný jazdný režim 2H, kedy máte z Amaroku čistú zadokolku.
Úžitkovému zameraniu zodpovedá aj naladenie podvozka, ktoré je relatívne tuhé a pripravené na záťaž až jednej tony. Nerovnosti však aj prázdne auto zvláda veľmi dobre, pocit z jazdy najmä pre spolujazdcov na zadnej lavici je však vnímaný ako „húpavý“.
S ohľadom na kategóriu auta je odhlučnenie kabíny veľmi dobré. Aj toto je jedným z ukazovateľov, že Amarok nebol primárne poňatý, „len ako pracant“, ale komfort bol jedným z dôležitých požiadaviek vývoja.
Pár faktov v číslach:
Amarok odvezie až 930 kg zlata plus 75 kilového vodiča (užitočná hmotnosť je 1.005 kg), ďalšie zlato môžete ťahať v prívese, ktorého hmotnosť môže dosiahnuť až 3500 kg. S celkovou dĺžkou 5.350 mm (plus 96 mm oproti predchodcovi), výškou 1.884 mm (plus 54 mm oproti prvej generácii) a šírkou so spätnými zrkadlami 2.208 mm je poriadny kus auta. Priemer otáčania aj vďaka rázvoru 3.270 mm, ktorý medzigeneračne narástol až o 173 milimetrov je až 12,93 m.
Základná cena Amaroku vo výbave Style začína na sume 51.600,- EUR, ten, ktorý sme testovali a mal extra výbavu v hodnote cca 14.000,- EUR (napríklad balík Asistentov 6 v kombinácii s ťažným zariadením, 20 palcové disky z ľahkých zliatin Bendigo, elektrický kryt nákladového priestoru, infotainment 5 s navigačným systémom a veľa ďalších) stál až 65.676 EUR s DPH.
Záverom krátke zamyslenie prečo ženy a pick-up-y nie sú až tak kompatibilné. Napriek tomu, že sme chceli emancipáciu so všetkým čo k tomu patrí, predsa sú práce, ktoré nie sú fyziologicky vhodné pre ženy. Nie každá sa snaží ryžovať zlato... A možno je to len logické, pretože by sme nemali kam pohodlne uložiť všetky tašky s nákupmi, korba sa na to jednoducho nehodí a priestoru v kabíne nie je pri plnom obsadení pasažiermi nazvyš.
Napriek tomu, že neryžujem zlato a v supermarketoch vždy nakupujem „iba rožky“ za 50 EUR, Amarok by som veľmi rada mala vo svojom vozovom parku. Nie pre jeho úžitkovo-pracovnú hodnotu, ale preto, že sa mi jednoducho páči.
Ako dopadne súrodenecká rivalita, ktorá z dvojičiek sa stane aktuálnym kráľom lesa a lúk alebo získa titul pracant roka? Ukáže to až čas a sila fanklubu. Čisto teoreticky majú obaja rovnakú štartovaciu čiaru (aj keď pohľad do cenníkov môže naznačovať niečo iné).
Autor: Amy Zaťková, Foto: Andrej Šuhaj