Miro Vilím

15.10.2024

Volkswagen

Návrat na Lausitzring. Po letnej statickej premiére nového Golfu GTI ClubsportGolfu R a jazdách s maskovanými vývojovými prototypmi sme sa na okruh vrátili, tentoraz za účelom medzinárodnej dynamickej prezentácie najrýchlejších modelov Volkswagenu. Prvé dojmy z jazdy na okruhu a na nemeckej diaľnici nájdete v našom článku.  


Pripomeňme si základné fakty. Volkswagen Golf GTI Clubsport má výkon 221 kW (300 koní) a maximum krúticeho momentu 400 Nm je dostupné v rozsahu od 2.000 do 5.200 otáčok za minútu. Oproti modelu pred faceliftom teda nedošlo k zvýšeniu výkonu. Výkon smeruje prostredníctvom sedemstupňovej prevodovky DSG výlučne na predné kolesá, čo pre hatchback s hmotnosťou 1.459 kg znamená zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,6 sekundy. Maximálna rýchlosť s Performance balíkom je až 267 km/h.

Volkswagen Golf R je dostupný nielen v krátkej verzii ako päťdverový hatchback s dĺžkou 4.296 mm a rázvorom 2.629 mm, ale aj vo verzii Variant s dĺžkou 4.651 mm a rázvorom 2.678 mm. 

Golf R má oproti predchodcovi výkon zvýšený o 10 kW (13 koní) na celkových 245 kW (333 koní) a maximum krútiaceho momentu 420 Nm je dostupné v rozsahu od 2.100 do 5.500 otáčok za minútu. Krátky Golf R zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 4,6 sekundy, model Variant potrebuje o dve desatiny sekundy viac (4,8 s). Maximálna rýchlosť oboch verzií je až 270 km/h.

Krátke eRko váži 1.548 kg (plus 89 kg oproti Clubsportu), Variant váži 1.621 kg. Výkonová hmotnosť je teda veľmi podobná pre všetky modely podobná, resp. pre GTI Clubsport a Golf R Variant totožná.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Na okruhu

Začíname s Clubsportom veľmi zľahka, máme vyhradenú časť okruhu s tromi zákrutami a niekoľkými rovinkami. Rýchlu kombináciu ľavej a pravej dopĺňa krátka rovinka plynule prechádzajúca do stúpajúcej tiahlej ľavej zákruty. Prvýkrát si uvedomujem, že Lausitzring nie je nudná placka, ale jemné prevýšenia vo vnútornej časti okruhu ho robia zaujímavejším.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Prvé prejazdy jazdíme na kameru pre chalanov z Topspeed.sk, postupne zrýchľujeme. Clubsport dokážem až prekvapujúco presne umiestniť do zákruty a príliš veľkú nájazdovú rýchlosť dokáže kompenzovať ubratie plynu, ktoré znamená okamžité odsadenie zadku. V športovom režime stabilizácie auto uprace elektronika, pri plne vypnutej stabilizácii si musí vodič poradiť sám. Na uzavretom okruhu je na to našťastie dosť miesta.
 

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Vývojový tým v rámci modernizácie zapracoval aj na riadení, ktoré oproti predchodcovi poskytuje lepšie spätnú väzbu, najmä okolo stredovej polohy.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Po prestávke a prestriedaní jednotlivých modulov konečne nasledujú jazdy na krátkej verzii okruhu s dĺžkou 3,4 kilometra. Lausitzring je okruh, ktorého základom je triovál s výrazne klopenými zákrutami, naša trať však pozostáva zo zaujímavej kombinácie rýchlych a pomalých zákrut vo vnútornej sekcii oválu a dvoch častí oválu.
 

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Prvé kolo absolvujeme na Clubsporte v komfortnom režime a so športovým režimom stabilizácie, na cieľovej rovinke však už volíme športový jazdný profil a zrýchľujeme. Zmena profilu je citeľná nielen vo výkone a reakcii na zošliapnutie akcelerátora, ale veľmi výrazná je aj zmena v riadení. Hoci náš Clubsport disponuje aj režimom Special, mäkšie nastavenie tlmičov sa na tento okruh, napriek hrboľatému povrchu na niektorých úsekoch oválu, nehodí.
 

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Clubsport exceluje pri nájazdoch do zákrut a pri výjazdoch z nich má dostatok trakcie, samozrejme pomáha aj elektronicky riadený diferenciál (VAQ). Široký výjazd na druhú časť oválu prechádzajúcu z klopenej zákruty do cieľovej rovinky umožňuje po prejazde apexom zošliapnuť akcelerátor až na podlahu a držať plný plyn až po brzdný bod do prvej zákruty. 

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Celú jazdu sme samozrejme absolvovali za vedúcim autom s inštruktorom, no ten držal prekvapujúco rýchle tempo. S orientáciou na trati nám navyše pomáhali kužeľmi vyznačené apexy a nájazdy do zákrut. Napriek relatívne krátkej trati ponúka Lausitzring rôznorodé zákruty od rýchlych rytmických sekcií až po pomalé zákruty.   
 

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Na ďalšie jazdy už presadáme do Golfu R a opäť nasledujú rýchle kolá za vedúcim vozidlom. Na radu vývojového inžiniera Jonasa Thielebeina po úvodnom kole v komfortnom režime a druhom kole v režime Race jazdíme v individuálnom jazdnom profile, ktorý umožňuje ešte ostrejšie nastavenie automatického režimu prevodovky (S+). Tentoraz je tempo ešte rýchlejšie a v porovnaní s jazdami v predokolkovom Clubsporte na niektorých zákrutách volíme tesnejšie nájazdy a využívame takmer nekonečnú trakciu pohonu všetkých kolies. Pri výjazdoch zo zákrut má samozrejme Golf R navrch, ale je citlivejší na nájazdové rýchlosti a paradoxne vie byť skôr nedotáčavý ako Clubsport. Aj v tomto prípade je skvelé novo odladené riadenie.

Volkswagen Golf R 2024

Tretiu a poslednú sadu kôl absolvujeme na Golfe R Variant, opäť za vedúcim vozidlom. Predchádzajúce kolá sme mali možnosť spoznať trať a tak ideme naplno. Variant má o 49 milimetrov dlhší rázvor ako krátky Golf a dlhší zadný previs, rozloženie hmotnosti na nápravy je teda rovnomernejšie. Najmä v rýchlych zákrutách je dlhý Golf stabilnejší, ale súčasne umožňuje pri prestrelenom nájazde do zákruty ubratím plynu stočiť dlhý zadok lepšie ako v krátkom eRku.

Volkswagen Golf R 2024

Jonas nám prezradil, že najviac úsilia v rámci ladenia Performance verzií Golfu pre facelift venovali práve modelu R Variant, ktorý sa agilitou priblížil krátkemu eRku. A skutočne, aj na pretekárskej trati dokáže dlhé eRko jazdiť podobne nekompromisne ako krátky Golf.

Volkswagen Golf R 2024

Všetky skúšané rýchle Golfy potešili nielen lepším riadením, ale aj výdržou bŕzd. Tie spoľahlivo brzdili nielen v rámci jednotlivých jázd, ale vydržali celodňovú tortúru na pretekárskej trati. 

Volkswagen Golf R 2024

Plný potenciál Golfu R nám v rámci taxi jázd predviedol Benjamin Leuchter, ktorý ako pretekár a zároveň vývojový jazdec dokonale poznal trať a auto. Na krátkom Golfe R prechádzal takmer všetky zákruty vnútornej sekcie okruhu v kontorlovaných štvorkolkových šmykoch. Prekvapujúco niekoľko takýchto kôl vydržali aj pneumatiky Bridgestone Potenza Race, ktoré na suchu fungovali výborne. Na mokrom povrchu to už taká sláva vraj nie je, ale to sme nemuseli overovať.
 

Volkswagen Golf R 2024

Po okruhových jazdách nasledoval na vyhradenej ploche technický slalom, ale ten už s ohľadom na okruhové zážitky nemal šancu prekvapiť. Na zavlažovanej ploche sme mali možnosť vyskúšať aj režim Drift, no ten považujem skôr za instagramovú funkcionalitu a nevidím jeho reálne využitie. Mne osobne ani nesadla nevyhnutnosť mať pri “drifte” natočené predné kolesá do zákruty; pri príliš veľkom kontra totiž riadiaca elektronika distribuuje výkon na opačné zadné koleso, čím drift náhle preruší.

Volkswagen Golf R 2024

V rámci ďalšieho programu sme mali možnosť vyskúšať všetky autá aj v bežnej premávke, no rovinatý profil ciest v okolí Lausitzringu urobil z diaľničných úsekov najzaujímavejšiu časť jázd na verejných komunikáciách. Pochopiteľne, vďaka neobmedzenej rýchlosti. Práve pre nemecké diaľnice má zmysel aj zvýšenie rýchlostného limitu Performance balíkmi. Pre Golf GTI Clubsport je potom maximálna rýchlosť 267 km/h, pre eRkové Golfy je to až 270 km/h.

Volkswagen Golf R 2024

V rámci bežnej premávky sme si tiež overili, že aj najrýchlejšie Golfy dokážu bez problémov slúžiť na každodenné používanie, v komfortnom nastavení tlmičov je podvozok primerane pohodlný a pohonné ústrojenstvo neobťažuje nepríjemným hlukom.
 

Volkswagen Golf R 2024

Z praktickej stránky je potrebné poukázať na to, že GTI Clubsport disponuje základným objemom batožinového priestoru 374 litrov a po sklopení operadiel zadných sedadiel je to 1.230 litrov, Golf R má kvôli pohonu všetkých kolies o niečo menší batožinový priestor (341 litrov / 1.197 litrov). Ak potrebujete ešte viac priestoru, Golf R Variant poskytne až 611 litrov v základnej konfigurácii sedadiel, po sklopení operadiel zadných sedadiel je to až 1.642 litrov.
 

Volkswagen Golf R 2024

Volkswagen Golf R Variant je teda tým najpraktickejším rýchlym Golfom, keď poskytuje nielen najväčší batožinový priestor, ale aj viac priestoru pre pasažierov v druhom rade. Podobne ako v prípade verzie pred faceliftom, ani tentoraz nie je pre Variant k dispozícii výfukový systém od Akrapoviča, no aj v sérii je akustický prejav výfukovej sústavy prekvapujúco dobrý.  

Volkswagen Golf R 2024

Volkswagen má aj po uvedení faceliftu modelového radu Golf v ponuke rýchly Golf s dvojlitrovým benzínovým motorom 2,0 TSI pre každého. Štandardné GTI má motor EA888 LK2 s výkonom 195 kW (265 koní) a silou 370 Nm, z nuly na 100 km/h zrýchľuje za 5,9 sekundy a maximálna rýchlosť je 250 km/h. 

Volkswagen Golf R 2024

Modely GTI Clubsport a R majú motor EA888 LK3 s funkciou turbo preload, ktorá spolu s upraveným manažmentom riadenia škrtiacej klapky poskytuje ešte spontánnejšiu odozvu na povely akcelerátora. Clubsport a eRká majú aj väčšie brzdy, vpredu sú to kotúče s priemerom 357 milimetrov, vzadu 310 mm. Od bežného Golfu GTI sa líšia aj špecifickými jazdnými režimami Special (GTI CS, R), Race a Drift (Golf R / R Variant). Vďaka lepším brzdám a lepšiemu motoru dokáže Golf GTI Clubsport a aj Golf R absolvovať aj okruhové dni, hoci to samozrejme nie je ich primárny účel.

Slovenské ceny začínajú na sume 39.690,- EUR (GTI), ďalej je to 43.690,- (GTI Clubsport), 50.090,- (Golf R) a 51.290,- EUR (Golf R Variant).    

Autor: Miro Vilím, Foto: Volkswagen

 


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.