Pozvánka na jazdy s maskovanými vývojovými prototypmi ako miesto konania akcie uvádzala pretekársky okruh Lausitzring. Na trať sme sa síce nedostali, no napriek tomu sme neodchádzali sklamaní.
Volkswagen Golf R sa už čoskoro predstaví ako nový vrchol modelového radu a po vzore svojich bežných súrodencov získa lepší interiér, nové, krajšie a lepšie svetlá a... viac výkonu. V čase publikovania článku už samotná automobilka zverejnila hodnotu maximálneho výkonu 245 kW (333 koní), čo je o 10 kW (13 koní) viac ako jeho priamy predchodca.
Facelift modelu Golf R teda získa rovnaký výkon ako výročný model „20 Years“ a hriešne drahá limetková limitka, ktorú automobilka predstavila pred rokom. Nárast výkonu sa javí zanedbateľný, no dôležité je samotné naladenie motora.
Úpravami riadiacej jednotky motoru sa dosiahla ešte spontánnejšia odozva na povely akcelerátora, v športových režimoch nie je badať akékoľvek oneskorenie nástupu turbodúchadla. To bolo jednak dosiahnuté uzavretím wastegate, ventilu, ktorý reguluje plniaci tlak turba, ale aj pootvorením škrtiacej klapky. Turbo teda zostáva dlhšie roztočené a v sacom potrubí je viac vzduchu, čo zaručuje spontánnejšie reakcie motora. Výbušnosť motorom EA888 nikdy nechýbala, ale ďalšie jemné úpravy priniesli citeľné zlepšenie vo všetkých jazdných režimoch.
Skúšobná trasa nás viedla plochými okresnými cestami smerom na úsek nemeckej diaľnice bez rýchlostného limitu a jedinými skutočnými zákrutami boli diaľničné nájazdy a výjazdy. Legálne jazdenie rýchlosťami vysoko nad 200 km/h je síce príjemným zážitkom, ale pravým teritóriom pre ostrý hatchback sú kľukaté okresné cesty. Nepochybujem, že aj na nich bude nový Golf R, podobne ako verzia pred faceliftom, excelovať. Zásluhu na tom opäť bude mať pohon všetkých kolies s dvomi spojkami. Bude to však stačiť na konkurenciu? Rovnakú techniku dostalo nielen sesterské Audi S3, ale aj CUPRA Leon a Golf sa teda bude musieť spoliehať na príťažlivosť značky Volkswagen.
Najsilnejším zážitkom pre mňa bola jazda vývojovým prototypom Golfu R Variant, ten mal na rozdiel od štandardne zariadeného hatchbacku v interiéri dve škrupiny od Recara a namiesto zadného radu sedadiel ochrannú klietku. Pevne pripútaný v sedadle v päťbodových bezpečnostných pásoch získa jazdec úplne iný pocit zo šoférovania, škoda, že sme si to nemohli vyskúšať na okruhu.
Foto: Juraj Hrivnák
Čo je ešte nové? Aj z fotografií vývojových prototypov sú zrejmé nové tvary predného nárazníku, ktorý po novom obsahuje aj radar asistenčných systémov. Ten sa do nárazníka presťahoval z rovnakého dôvodu ako v prípade štandardných verzií modelu Golf. Tým dôvodom je pochopiteľne osvetlené logo, ktoré spolu so svetelnou linkou tvorí nový svetelný podpis modelu. Podobne je nová aj grafika zadných skupinových svietidiel.
Zo skupinových fotografií modelu R (viď galéria) je tiež vidieť, že príplatkový výfukový systém Akrapovič bude opäť k dispozícii len pre hatchback, model Variant bude mať štandardný systém so štvoricou koncoviek. Podobne ako v prípade modelu Golf GTI Clubsport budú aj pre eRkové modely k dispozícii kované disky Warmenau, ktoré vážia len 8 kg na kus, čím sú približne o 20 percent ľahšie ako štandardné disky.
Premiéru nového modelu Golf R očakávajte čoskoro, spolu s plným vizuálom budú zverejnené aj ďalšie podrobnosti o technických zmenách modelu.
Autor: Miro Vilím, Foto: Volkswagen