Miro Vilím

12.06.2024

Volkswagen

Pozvánka na jazdy s maskovanými vývojovými prototypmi ako miesto konania akcie uvádzala pretekársky okruh Lausitzring. Na trať sme sa síce nedostali, no napriek tomu sme neodchádzali sklamaní.


Volkswagen Golf R sa už čoskoro predstaví ako nový vrchol modelového radu a po vzore svojich bežných súrodencov získa lepší interiér, nové, krajšie a lepšie svetlá a... viac výkonu. V čase publikovania článku už samotná automobilka zverejnila hodnotu maximálneho výkonu 245 kW (333 koní), čo je o 10 kW (13 koní) viac ako jeho priamy predchodca.

Facelift modelu Golf R teda získa rovnaký výkon ako výročný model „20 Years“hriešne drahá limetková limitka, ktorú automobilka predstavila pred rokom. Nárast výkonu sa javí zanedbateľný, no dôležité je samotné naladenie motora.

Úpravami riadiacej jednotky motoru sa dosiahla ešte spontánnejšia odozva na povely akcelerátora, v športových režimoch nie je badať akékoľvek oneskorenie nástupu turbodúchadla. To bolo jednak dosiahnuté uzavretím wastegate, ventilu, ktorý reguluje plniaci tlak turba, ale aj pootvorením škrtiacej klapky. Turbo teda zostáva dlhšie roztočené a v sacom potrubí je viac vzduchu, čo zaručuje spontánnejšie reakcie motora. Výbušnosť motorom EA888 nikdy nechýbala, ale ďalšie jemné úpravy priniesli citeľné zlepšenie vo všetkých jazdných režimoch.

 

Volkswagen Golf R facelift

Skúšobná trasa nás viedla plochými okresnými cestami smerom na úsek nemeckej diaľnice bez rýchlostného limitu a jedinými skutočnými zákrutami boli diaľničné nájazdy a výjazdy. Legálne jazdenie rýchlosťami vysoko nad 200 km/h je síce príjemným zážitkom, ale pravým teritóriom pre ostrý hatchback sú kľukaté okresné cesty. Nepochybujem, že aj na nich bude nový Golf R, podobne ako verzia pred faceliftom, excelovať. Zásluhu na tom opäť bude mať pohon všetkých kolies s dvomi spojkami. Bude to však stačiť na konkurenciu? Rovnakú techniku dostalo nielen sesterské Audi S3, ale aj CUPRA Leon a Golf sa teda bude musieť spoliehať na príťažlivosť značky Volkswagen.

Volkswagen Golf R facelift

Volkswagen Golf R facelift

Volkswagen Golf R facelift

Volkswagen Golf R facelift

Najsilnejším zážitkom pre mňa bola jazda vývojovým prototypom Golfu R Variant, ten mal na rozdiel od štandardne zariadeného hatchbacku v interiéri dve škrupiny od Recara a namiesto zadného radu sedadiel ochrannú klietku. Pevne pripútaný v sedadle v päťbodových bezpečnostných pásoch získa jazdec úplne iný pocit zo šoférovania, škoda, že sme si to nemohli vyskúšať na okruhu.

Volkswagen Golf R faceliftFoto: Juraj Hrivnák

Čo je ešte nové? Aj z fotografií vývojových prototypov sú zrejmé nové tvary predného nárazníku, ktorý po novom obsahuje aj radar asistenčných systémov. Ten sa do nárazníka presťahoval z rovnakého dôvodu ako v prípade štandardných verzií modelu Golf. Tým dôvodom je pochopiteľne osvetlené logo, ktoré spolu so svetelnou linkou tvorí nový svetelný podpis modelu. Podobne je nová aj grafika zadných skupinových svietidiel. 

Volkswagen Golf R facelift

Zo skupinových fotografií modelu R (viď galéria) je tiež vidieť, že príplatkový výfukový systém Akrapovič bude opäť k dispozícii len pre hatchback, model Variant bude mať štandardný systém so štvoricou koncoviek. Podobne ako v prípade modelu Golf GTI Clubsport budú aj pre eRkové modely k dispozícii kované disky Warmenau, ktoré vážia len 8 kg na kus, čím sú približne o 20 percent ľahšie ako štandardné disky.   

Volkswagen Golf R facelift

Premiéru nového modelu Golf R očakávajte čoskoro, spolu s plným vizuálom budú zverejnené aj ďalšie podrobnosti o technických zmenách modelu.       

Autor: Miro Vilím, Foto: Volkswagen


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.