Automobilka Volkswagen dopriala svojmu ikonickému modelu k narodeninám vydarený facelift. Golf tento rok oslavuje 50 rokov a je lepší ako kedykoľvek predtým.
Nový je dizajn predných svetlometov, ktoré sú štíhlejšie a bez poloblúkov v spodnej časti, vďaka čomu pôsobia dynamickejším dojmom. Všetky modely majú LED techniku osvetlenia, s príplatkovými LED svetlometmi plus (séria pre výbavu Style a R-Line Limited) je prvýkrát pre Golf osvetlené aj predné logo, ktoré spolu so svietiacimi lištami spájajúcimi svetlomety vytvára nový sebavedomý svetelný podpis. Vrcholnou verziou sú matrixové LED svetlomety IQ.Light.
Nové sú aj nárazníky, výrazná úprava toho predného nielen zjednotila dizajn s modelmi Tiguan a Passat, ale predovšetkým výrazne zlepšila celkový dojem z auta. Podobnou zmenou k lepšiemu prešiel aj nárazník verzie R-Line.
Dôkladná modernizácia sa týkala predovšetkým portfólia pohonných jednotiek. Z ponuky úplne vypadli trojvalcové motory, pribudli výkonné plug-in hybridné verzie s dlhým dojazdom na elektrickú energiu a možnosťou rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom, ale automobilka v ponuke nechala aj obľúbené naftové motory. Dynamicky ladené verzie GTI a R dostali slušnú porciu výkonu naviac.
Najväčšou novinkou sú síce plug-in hybridné verzie, ale tie budú, minimálne na slovenskom trhu, tvoriť len minimum predajov. Výkonnejší model GTE na slovenskom trhu vôbec nie je dostupný a verzia eHybrid s výkonom 150 kW (204 koní) cenovkou atakuje model GTI Clubsport.
Druhá generácia 1,5 eTSI
Na prvý test sme teda dostali motor 1,5 eTSI evo2, ktorý predstavuje na prvý pohľad ideálnu benzínovú motorizáciu. Spaľovací motor disponuje variabilnou geometriou lopatiek turbodúchadla (VTG) a v prípade mild-hybridu aj technológiou deaktivácie dvoch valcov (ACTplus).
Štvorvalec s objemom 1,5 litra má výkon 110 kW (150 koní) pri 5.000 otáčkach za minútu, maximálna hodnota krútiaceho momentu 250 Nm je dostupná v rozsahu od 1.500 do 3.500 otáčok za minútu. Spaľovací motor je doplnený 48V mild-hybridnou technológiou pozostávajúcou zo 48V lítium iónovej batérie, 48V remeňom poháňaného štartér generátora a konvertora elektrického prúdu, ktorý elektrickou energiou zásobuje 12V palubnú sieť.
Kompaktný štartér generátor nielenže nahrádza štartér a alternátor, ale zároveň funguje ako kompaktný elektromotor, ktorý krátkodobo poskytuje dodatočný výkon 15 kW a 25 Nm. Na jednej strane teda poskytuje viac výkonu, na strane druhej umožňuje tzv. plachtenie s vypnutým spaľovacím motorom, krátkodobú jazdu na elektrickú energiu a rekuperáciu kinetickej energie vznikajúcej pri brzdení.
Mild-hybridná technológia je pre motor 1,5 TSI dostupná výlučne v kombinácii so sedemstupňovou automatickou prevodovkou (DSG) a to aj v základnom výkonovom stupni 85 kW (115 koní).
Veľmi dobrá dynamika a spotreba
V praxi pôsobí pohonné ústrojenstvo ako dobre odladený celok, zmeny v práci spaľovacieho motora (jeho vypnutie pri plachtení, deaktivácia dvoch valcov) sú takmer nepostrehnuteľné a pri bežnej jazde sú vnímateľné len ako zobrazenie na prístrojovom paneli.
Automobilka udáva pre nami testovanú motorizáciu zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 8,4 sekundy, maximálnu rýchlosť 224 km/h a kombinovanú spotrebu 5,2 – 5,4 litra na 100 km.
Subjektívne vnímaná dynamika je veľmi dobrá, ale pohonnej sústave viac svedčí pokojná a plynulá jazda. V takom prípade nie je problém dosahovať výrobcom udávanú kombinovanú spotrebu, minimálna hodnota priemernej spotreby bola v našom prípade dokonca len 4,9 litra na 100 km, celková počas testu 5,7 litra/100 km. Oproti rovnako výkonnej pohonnej jednotke 1,5 TSI ACT bez mild-hybridnej techniky (a s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou) úspora predstavuje približne 0,5 litra na sto kilometrov.
Ak preferujete automatickú prevodovku, v prípade motorizácie 1,5 TSI vždy dostanete aj hybridnú technológiu, či je to MHEV so sedemstupňovým DSG alebo PHEV so šesťstupňovým DSG. Sedemstupňová automatická prevodovka je dostupná aj pre silnejšiu naftovú motorizáciu 2,0 TDI.
Športový podvozok R-Line prekvapí komfortom
Popri základnej výbave Golf sú k dispozícii aj ďalšie tri výbavy: Life (Life Limited), Style a R-Line (R-Line Limited). Dynamicky koncipovaná výbava R-Line disponuje špecificky tvarovanými nárazníkmi (vzadu bez viditeľných koncoviek výfukov), progresívnym riadením a predovšetkým športovým podvozkom, zníženým o 15 milimetrov. V kombinácii s príplatkovými osemnásťpalcovými kolesami York s pneumatikami Bridgestone Turanza T005 s rozmerom 225/40 R18 pôsobí päťdverový hatchback dynamickým dojmom. Napriek absencii príplatkových adaptívnych tlmičov prekvapil dobrý komfort podvozka, príplatok za DCC si pokojne môžete odpustiť. Rovnako poteší odhlučnenie podvozka, hoci na ostrých priečnych nerovnostiach je jeho práca aj akustiky vnímateľná.
Nová architektúra interiéru
Výraznou zmenou prešla architektúra palubnej dosky, novinkou sú samostatne stojace displeje multimediálneho systému. V základe pre výbavu Golf a Life má obrazovka uhlopriečku 10,3 palca, pre výbavy Style a R-Line je v štandardnej výbave veľký displej s uhlopriečkou 12,9 palca.
Nový operačný systém MIB4, ako aj trvale zobrazované funkčné skratky v hornej lište a klimatizácia v dolnej lište výrazne zjednodušili ovládanie. Volkswagen reagoval aj na kritiku zákazníkov (a novinárov) a posuvné ovládače klimatizácie a hlasitosti umiestnené pod displejom multimediálneho systému sú osvetlené.
Pozitívnou zmenou pre verziu R-Line je volant s fyzickými ovládačmi, plnokrvné eRko si však ponechalo volant s kapacitnými dotykovými ovládačmi.
Verzia R-Line poteší aj skvelými športovými sedadlami s integrovanými opierkami hlavy a tmavým čalúnením stĺpikov a stropu; vďaka tomu pôsobí interiér veľmi útulným dojmom.
Ceny a záver
Aktuálne je výbava R-Line dostupná so štyrmi pohonmi, základná motorizácia 1,5 eTSI DSG s výkonom 85 kW (115 koní) začína na sume 29.690,- EUR, motorizácia 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 koní) je dostupná s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou v cene od 26.690,- EUR alebo ako 1,5 eTSI so sedemstupňovým DSG za 29.190,- EUR (+ 2.500,- EUR). Najdrahším modelom pre výbavu R-Line je silnejšia naftová motorizácia 2,0 TDI s výkonom 110 kW (150 koní) a automatickou prevodovkou za 31.290,- EUR.
Najdrahšou verziou ponuky „bežných“ modelov Golf je 1,5 TSI eHybrid s výkonom 150 kW (204 koní) dostupný len pre výbavu Style v cene od 42.790,- EUR. Plug-in hybrid je teda výrazne drahší ako podstatne výkonnejší model GTI (40.690,- EUR). Oproti pôvodne avizovanému nabíjaciemu výkonu až 50 kW je k dispozícii „len“ 40 kW, avšak čisto elektrický dojazd má dosahovať až 143 kilometrov na jedno nabitie batérie s kapacitou 19,7 kWh.
Nami testovaný model Volkswagen Golf R-Line Limited 1.5 eTSI s cenou 33.410,- EUR (vrátane príplatkovej výbavy) predstavuje zlatý stred ponuky, keď ponúka najvýkonnejšiu verziu benzínového štvorvalca 1,5 eTSI, v kombinácii s automatickou prevodovkou a palivo šetriacou mild-hybridnou technológiou a atraktívny vizuál dynamicky ladenej výbavy R-Line. V rámci príplatku 300,- EUR za výbavu R-Line Limited získava zákazník LED svetlomety plus (samostatne za 1.010,- EUR), 18 palcové disky York (samostatne za 460,- EUR), ale aj balík Viditeľnosť plus (140,- EUR), Keyless Acces + Alarm (710,- EUR) a metalízu (630,- EUR).
Za úvahu však stojí aj základná výbava Golf s motorizáciou 1,5 TSI s výkonom 85 kW (115 koní) a manuálnou prevodovkou. V prípade zohľadnenia akciového bonusu začína jeho cena na sume 19.990,- EUR.
Elektrická budúcnosť?
Aktuálna ôsma generácia modelu Golf bude zrejme poslednou so spaľovacími motormi. Definujú však model Golf spaľovacie motory alebo je to skôr jeho univerzálnosť, dobrá priestorová ponuka, ergonómia ovládania, výborné zladenie technických komponentov a neutrálne jazdné vlastnosti? Klasické modely Golf si osobne spájam s naftovými motormi TDI, ale tie už aj v aktuálnej generácii oproti benzínovým modelom 1,5 TSI a eTSI ťahajú za kratší koniec. Nakoniec môže byť rozhodujúcimi faktorom prijatia elektrického modelu Golf jeho koncepcia (bude to koncepcia "všetko vpredu" alebo Golf nahradí ID.3 a bude mať pohon zadnej nápravy?), dizajn odlišný od aktuálnych modelov rodiny ID. a predovšetkým cena. Ak bude cenový rozdiel medzi posledným spaľovacím Golfom a jeho elektrickým nástupcom podobne zásadný, ako je tomu medzi verziami eTSI a TSI eHybrid (11.700,- EUR...), elektrická verzia modelu Golf to nebude mať, podobne ako aktuálne ID.3, úplne jednoduché. Taký Golf GTI si však bez spaľovacieho motora zatiaľ predstaviť neviem...
Autor: Miro Vilím, Foto: Roman Chalama