Univerzálna raketa, chameleón, či len tak obyčajne povedané... rodinný kombík. Aj takto by sa dal pomenovať historicky najvýkonnejší Golf R Variant. V tejto generácii sa pod kapotou solídne ukrýva 320 koní a 420 Nm krútiaceho momentu, nechýba pohon všetkých kolies a nový jazdný režim DRIFT.
S nadšením a radosťou Vám predstavujeme univerzálneho jazdca s nenápadným vzhľadom, ale s výrazným zvukovým prejavom - toto je nový Volkswagen Golf R Variant:
V poradí len druhá generácia dostala dvojlitrový preplňovaný štvorvalec 2.0 TSI 235 kW (320 koní, plus 20 koní oproti predchádzajúcej generácii), nový pohon 4MOTION so systémom R-Performance Torque Vectoring a sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku DSG.
Tento nenápadný kombík dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy, maximálna rýchlosť je vďaka príplatkovému R-Performance balíku posunutá z 250 km/h na 270 km/h. R Performance Packet ďalej obsahuje disky z ľahkej zliatiny 8Jx19 Estoril s pneumatikami s rozmerom 235/35 R19 a predovšetkým, nové jazdné režimy Drift a Special.
Jazdný profil Special bol vyladený na Nordschleife a svojim poddajnejším naladením tlmičov sa skvele hodí aj na slovenské cesty. Asi si viete predstaviť ten široký úsmev na tvári človeka, ktorý sedí za volantom a naplno využíva jeden z týchto špeciálnych režimov a... asi si viete predstaviť aj tú kadenciu vybraných slov z úst „upätých“ členov posádky, ktorí zažívajú dynamickú jazdu len z pohľadu spolujazdca.
Mačovská funkcia Launch Control dokáže pritlačiť do sedadiel všetkých účastníkov zájazdu. Zažiť prudkú akceleráciu za volantom je jeden z momentov, kedy sa zo serióznych oteckov opäť stávajú chlapci a ak to vidí tá druhá polovička rodiny, obávam sa, že argument kúpy tohto „rodinného kombíka“ nemusí obstáť. Aby sme boli politicky korektní a trošičku si to vyžehlili, samozrejme R Variant ponúka aj prorodinný režim Comfort, v ktorom sa dá jazdiť celkom eko-/logicky/nomicky, ako aj režim Individual s možnosťou prispôsobenia si parametrov podľa vlastnej vôle pre každodenné výpravy za dobrodružstvom (pod rúškom anonymity).
K vzhľadu Golfu R Variant veľké ódy nečakajte, neprídu. Všetci, ktorým toto auto učarovalo majú svoje dôvody prečo a jeho neutralitu, ktorú niektorí nazývajú až nudou, dokážu oceniť. Ako správne rodinné auto, na prvý pohľad ho ani v typickej modrej Lapiz metalíze nezaradia k rebelským pretekárskym autám. Teoreticky je tu možnosť, že ho prezradia masívne koncovky výfukov a burácajúci sprievodný zvuk (aj z reproduktorov).
V interiéri, typicky pre R, nájdete šedo - modré športové sedadlá s integrovanou opierkou hlavy s výborným bočným vedením, „carbon look”, modré prešívanie a modré podsvietenie. Na koženom volante s dostatočne dlhými pádlami pre manuálne radenie sa nachádza množstvo lesklých dotykových tlačidiel. Takéto riešenie, ako aj klavírny lak prítomný (nielen) okolo 10 palcového farebného dotykového displeja, žiaľ pôsobia ... menej kvalitne s krátkou budúcnosťou dokonalého vzhľadu. Máme skúsenosti, že takéto lesklé materiály sa pri štandardnom používaní veľmi rýchlo doničia.
Čísla uvedené v produktových listoch sú super, ale ako sa to prejavuje v skutočnosti? Reklama tentokrát neklame a 320 koní s pohonom 4MOTION je cítiť aj v skutočnosti. Reakcie na plynový pedál prichádzajú okamžite, práca prevodovky je rýchla a hladká. Pohon všetkých kolies dožičí výborný pocit z jazdy nielen za ideálnych podmienok, tešiť sa môžete zo skvelej jazdy aj keď naprší a ešte neuschne. Napriek voliteľnej adaptívnej regulácii podvozka DCC, by som ho nazvala skôr tvrdým, ako komfortným.
Ťažnou „silou“ Variantu R je okrem skvelej dynamiky jeho univerzálnosť. Aj keď..., nebudeme predstierať, že si ho vyberáme kvôli batožinovému priestoru 611 (resp. 1642) litrov. Nebude to ani pre jeho úžasnú spotrebu, ktorá vo veľkej miere závisí od vodiča (7,5 litra na 100 km nie je fikcia, ale s ťažkou nohou sa to môže vyšplhať aj nad 11 l). Dlhodobá priemerná spotreba nášho týždenného jazdenia bola 8,7 l/100 km.
Golf R Variant chceme preto, lebo vďaka nemu sa z nás za volantom stávajú úprimne sa radujúce deti. Okrem „surovej“ podstaty, ktorú oceňujeme, by som vyzdvihla jedno pozemské pozitívum, ktoré tu doposiaľ nebolo. Prvý krát v dejinách existencie Golf R je tu možnosť zakúpenia si ťažného zariadenia. Vivat ťažné zariadenie, už len loď nám bude chýbať :-).
Po týždni si myslím toto: Volkswagen Golf R Variant je bipolárna voľba „Take it or Leave It“. Ak si ho chcete vziať a zažiť opakujúce sa bezprostredné pocity a radosť z jazdy, musíte si pripraviť aspoň 49. 290 Eur aj s DPH. Ak si eRkový Variant chcete ešte vyšperkovať tak ako bol testovaný model, na to Vám skoro 50.000 Eur nestačí, tam je potrebné zaplatiť 58.290 Eur.
Jeden z múdrych výrokov úžasného spisovateľa menom Gabriel Garcia Márquez znie, že každý človek má tri životy, a to verejný, súkromný a tajný. Maximálne s ním súhlasím a verím, že práve Volkswagen Golf R Variant dokáže byť spoločníkom v každom jednom živote človeka.
Autor: Amy Zaťková, Foto: Andrej Šuhaj a Miro Vilím