Miro Vilím

26.09.2024

Jakub Čajko

Volkswagen Golf sa za prvých osem mesiacov aktuálneho roka stal najúspešnejším modelom značky v Európe a s počtom viac ako 149 tisíc kusov sa jeho predaje oproti rovnakému obdobiu predchádzajúceho roka zvýšili o 26%.


Nepochybne k tomu prispel aj vydarený facelift, ktorý priniesol nielen vizuálne zmeny v podobe nových nárazníkov a ostrejšie rezaných svetlometov vpredu, ale predovšetkým odstránil tie najväčšie výhrady k ôsmej generácii nemeckého bestsellera.

Ovládacie lišty pod obrazovkou multimediálneho systému sú osvetlené, na volant sa aj pre výbavu R-Line vrátili fyzické tlačidlá a najdôležitejšou zmenou je nová generácia infotainmentu (MIB4), ktorá podstatným spôsobom zlepšuje ovládanie funkcií vozidla. 

V hornej lište sú k dispozícii voliteľné softvérové skratky pre najpoužívanejšie funkcie, dolná lišta trvalo zobrazuje ovládacie prvky pre klimatizáciu. Samostatne stojaci displej multimediálneho systému má pre základné výbavy Golf a Life uhlopriečku 10,3 palca, pre vyššie výbavy Style a R-Line je to až 12,9 palca. Za väčšiu obrazovku si môžete priplatiť aj pre výbavy Golf a Life, v našom prípade sme mali k dispozícii práve väčšiu obrazovku ako súčasť balíka Komfort za 670,- EUR pre výbavu Limited (pre model Life je cena balíka 1.000,- EUR).

Uhlopriečka digitálneho prístrojového panela (Digital Cockpit Pro) má 10,25 palca a možnosť voľby zobrazenia a zobrazovaných doplnkových informácií. Základná výbava Golf má digitálny displej (Digital Cockpit) s uhlopriečkou 8 palcov so základným zobrazením.

Volkswagen Golf Variant Limited 1,5 eTSI

Akciová výbava Limited v cene modelu nad rámec sériovej výbavy Life pridáva prvky výbavy v hodnote 2.900,- EUR a to: Balík Keyless s bezkľúčovým otváraním Keyless Access, elektrickým otváraním a zatváraním dverí batožinového priestoru Easy Open&Close a alarmom s kontrolou vnútorného priestoru, zálohovou sirénou a senzorom proti odtiahnutiu, cúvaciu kameru Rear Assist, automatické ovládanie diaľkových svetiel Light Assist, stmavené zadné okná od B-stĺpika smerom dozadu, sedemnásťpalcové disky z ľahkej zliatiny Nottingham s pneumatikami s rozmerom 225/45 R17 (v našom prípade to boli UHP pneu NEXEN N Fera Sport SU2) a metalízu (modrá Anemone).

Volkswagen Golf Variant Limited 1,5 eTSI

Model Variant je oproti skôr testovanému päťdverovému hatchbacku s celkovou dĺžkou 4.635 mm o 349 milimetrov dlhší, z toho 300 milimetrov pripadá na dlhší previs za zadnou nápravou a 49 milimetrov na dlhší rázvor (2.669 milimetrov vs. 2.620 milimetrov). Výška 1.459 mm a šírka 1.789 milimetrov sú pre obidva typy karosérie zhodné.

Volkswagen Golf Variant Limited 1,5 eTSI

Verzia Variant teda ponúka nielen podstatne väčší základný objem batožinového priestoru 611 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel dokonca 1.624 litrov (hatchback 381, resp. 1.237 litrov), ale aj viac priestoru pre nohy pasažierov na zadných sedadlách. Verzia kombi teda bude vhodnou voľbou nielen pre rodiny s dvomi deťmi, ale aj pre tých, ktorí častejšie cestujú v obsadení štyrmi dospelými osobami. Dlhší variant modelu Golf je pritom drahší len o 1.000,- EUR oproti päťdverovému hatchbacku.

Volkswagen Golf Variant Limited 1,5 eTSI

Volkswagen Golf Variant Limited 1,5 eTSI

Motor a prevodovka

Pod prednou kapotou sa podobne ako v prípade iných testov vozidiel koncernu Volkswagen nachádzal motor 1,5 eTSI evo2, ktorý môžeme považovať za rozumnú benzínovú motorizáciu. Spaľovací motor disponuje variabilnou geometriou lopatiek turbodúchadla (VTG) a v prípade mild-hybridu aj technológiou deaktivácie dvoch valcov (ACTplus). Poskytuje tak nielen dobrú jazdnú dynamiku, ale aj priaznivú spotrebu.

Volkswagen Golf Variant Limited 1,5 eTSI

Štvorvalec s objemom 1,5 litra má výkon 110 kW (150 koní) pri 5.000 otáčkach za minútu, maximálna hodnota krútiaceho momentu 250 Nm je dostupná v rozsahu od 1.500 do 3.500 otáčok za minútu. Spaľovací motor je doplnený 48V mild-hybridnou technológiou pozostávajúcou zo 48V lítium iónovej batérie, 48V remeňom poháňaného štartér generátora a konvertora elektrického prúdu, ktorý elektrickou energiou zásobuje 12V palubnú sieť.

Volkswagen Golf Variant Limited 1,5 eTSI

Kompaktný štartér generátor nahrádza štartér a alternátor a tiež funguje ako elektromotor, ktorý krátkodobo poskytuje dodatočný výkon 15 kW a 25 Nm. Na jednej strane teda poskytuje viac výkonu a plynulejšiu odozvu na povely akcelerátora, na strane druhej umožňuje tzv. plachtenie s vypnutým spaľovacím motorom, krátkodobú jazdu na elektrickú energiu a rekuperáciu kinetickej energie vznikajúcej pri brzdení.   

Volkswagen Golf Variant Limited 1,5 eTSI

Mild-hybridná technológia je pre motor 1,5 TSI dostupná výlučne v kombinácii so sedemstupňovou automatickou prevodovkou (DSG) a to nielen pre nami testovanú silnejšiu verziu s výkonom 110 kW (150 koní), ale aj pre základnú verziu motora 1,5 eTSI s výkonom 85 kW (115 koní) a 220 Nm, ktorá nahradila pôvodné trojvalce 1,0 TSI. 

Volkswagen Golf Variant Limited 1,5 eTSI

Jazdná dynamika a spotreba

V praxi pôsobí pohonné ústrojenstvo dojmom dobre odladeného celku, deaktivácia dvoch valcov, či vypnutie motora v prípade plachtenia sú takmer nepostrehnuteľné a pri bežnej jazde sú vnímateľné len ako zobrazenie na displeji virtuálneho kokpitu. Oproti krátkej verzii však náš Variant občas pri brzdení podraďoval do príliš vysokých otáčok a vtedy boli zmeny prevodových stupňov pomerne jasne vnímateľné.   

Volkswagen Golf Variant Limited 1,5 eTSI

Automobilka udáva pre nami testovanú motorizáciu zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 8,6 sekundy (hatchback 8,4 s) a maximálnu rýchlosť 224 km/h, ktorá je zhodná s krátkou verziou Golfu. Nielen teoretické hodnoty, ale aj subjektívne vnímaná dynamika bola plne postačujúca. V prípade danej motorizácie ide o vydarený kompromis medzi obstarávacou cenou, spotrebou a ponúkanou dynamikou.   

Volkswagen Golf Variant Limited 1,5 eTSI

Verzia Variant je o približne 70 kilogramov ťažšia ako päťdverový hatchback, no napriek tomu sa vyššia hmotnosť a veľkosť auta neprejavili na celkovej priemernej spotrebe, v porovnaní so skôr testovaným hatchbackom. Aj v prípade modelu kombi nám palubný počítač na konci testu ukázal hodnotu 5,7 litra na 100 km, teda presne rovnakú ako v prípade krátkeho Golfu.  

Volkswagen Golf Variant Limited 1,5 eTSI

Limited je Life

Na rozdiel od testu krátkeho modelu Golf vo vrcholnej výbave R-Line sme tentoraz mali k dispozícii strednú výbavu Life (doplnenú prvkami výbavy Limited) a hoci mi chýbali športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy, aj komfortné sedadlá (výbava Golf má jednoduchšie základné sedadlá) potešia dostatočne dlhým sedákom a robustne pôsobiacim čalúnením. Pre niektorých zákazníkov bude benefitom aj nastaviteľná opierka hlavy, ktorá pochopiteľne športovým sedadlám verzie R-Line chýbala.

Volkswagen Golf Variant Limited 1,5 eTSI

Volkswagen Golf Variant Limited 1,5 eTSI

Volkswagen Golf Variant Limited 1,5 eTSI

Ani tentoraz nebol súčasťou výbavy testovaného auta podvozok s adaptívnymi tlmičmi DCC, ale aj vďaka o palec menšiemu priemeru diskov, dlhšiemu rázvoru a štandardnému podvozku bol podvozok ešte komfortnejší ako v prípade hatchbacku vo výbave R-Line s osemnásťpalcovými kolesami. Ku komfortu a istému vedeniu stopy nepochybne prispievala aj zadná viacprvková náprava, ktorá je v tejto motorizácii k dispozícii len pre kompaktné modely Audi a Volkswagen (a pre CUPRA Leon s tlmičmi DCC), SEAT Leon a Škoda Octavia majú tuhú zadnú nápravu s vlečenými ramenami. Štandardné riadenie síce nemalo tak ostrý prevod ako je tomu v prípade progresívneho riadenia (príplatok 200,- EUR, pre verzie R-Line a R-Line Limited v štandardnej výbave), ale bolo už tradične presné s príjemne nastaveným účinkom posilňovača riadenia.

Volkswagen Golf Variant Limited 1,5 eTSI

S ohľadom na výbavu sme mali k dispozícii základné LED svetlomety, teda v našom prípade chýbalo osvetlenie mriežky chladiča a loga značky vpredu, ktoré majú až lepšie svetlomety dostupné ako opcia. Príplatok za LED svetlomety Plus (1.030,- EUR) alebo za špičkové LED svetlomety IQ.Light (2.000,- EUR, s akciovým balíkom Komfort za 1.850,- EUR) je potrebné zvážiť s ohľadom na dostupný rozpočet.

Volkswagen Golf Variant Limited 1,5 eTSI

Cena a záver

Volkswagen Golf Variant Limited 1,5 eTSI mal v nami testovanej konfigurácii, teda s príplatkovým balíkom Komfort (pôvodne 660,- EUR), balíkom asistenčných systémov (730,- EUR), kamerovým systémom Area view 360° (350,- EUR) a predĺženou zárukou na 3 roky/max. 90 000 km (160,- EUR), výslednú cenu 31.590,- EUR. S ohľadom na ponúkanú úžitkovú hodnotu a výbavu, v ktorej vďaka verzii Limited (a niekoľkým príplatkom) nič nechýbalo, ide o primeranú cenu.

Volkswagen Golf Variant Limited 1,5 eTSI

Najsilnejšou konkurenciou pre Golf Variant budú, tak ako doteraz, jeho koncernoví súrodenci SEAT Leon Sportstourer, či CUPRA Leon Sportstourer a Škoda Octavia Combi. Volkswagen Golf Variant poteší nielen konkurencieschopnou (hoci nie najnižšou) cenou, ale aj kvalitou spracovania interiéru (koberce v odkladacím priestoroch dverí nemá ani Audi S3!) a celkovým odhlučnením.

Volkswagen Golf Variant Limited 1,5 eTSI

Symbolický príplatok pre model Variant (1.000,- EUR) zdanlivo nenecháva priestor pre klasický päťdverový hatchback, kombi jednoducho ponúka výrazne viac priestoru a úžitkovej hodnoty. Avšak mnoho zákazníkov toľko priestoru jednoducho nepotrebuje a pre tých sa môžu kompaktné rozmery klasického Golfu javiť ako lepší variant.

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko

  


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.