Marketingové oddelenia automobiliek vám budú tvrdiť, že ideálnym rodinným autom je crossover alebo SUV. Vy však viete, že najlepším rodinným autom je kombi. A Volkswagen Golf Variant je jedným z nich.
Našťastie, zatiaľ je stále z čoho vyberať nielen v nižšej strednej triede, ale aj v tých vyšších. Ak zohľadníme kúpnu cenu, práve kombi nižšej strednej triedy je tou najrozumnejšou rodinnou voľbou. Aby sme sa rozumeli, nemám vôbec nič proti SUV, práve naopak, považujem sa za ich fanúšika. Ale z úplne iných dôvodov, ako tých, ktoré nám komunikujú automobilky.
Volkswagen Golf Variant sa v najpraktickejšej verzii vyrába od tretej generácie modelu Golf a až do príchodu aktuálnej šiestej generácie (kombi) bol jeho dizajn veľmi obyčajný. A dnes? Golf Variant vyzerá vďaka predĺženému rázvoru (oproti hatchbacku +50 milimetrov) a dynamicky sklonenému „D“ stĺpiku veľmi dobre. Pre mňa je to najkrajšie kombi nižšej strednej triedy, ale osobne by som zvolil akúkoľvek inú farbu ako striebornú reflex metalízu.
Žiadne výhrady nemám k strednej výbave Style, tá na seba viaže viaceré zásadne pozitívne prvky v interiéri a ponúka rovnakú paletu pohonov ako hierarchicky (cenovo) vyššia výbava R Line. Hoci výbava R Line ponúka dynamickejšie tvarovaný, alebo ak chcete, krajší, predný nárazník, verzia Style triumfuje multifunkčným volantom s hardvérovými tlačidlami a hladkým poťahom volantu. Po skúsenostiach s R Line volantmi a ich kapacitnými tlačidlami považujem už len analógový volant vo verzii Style za jednoznačné odporúčanie pre správnu voľbu stupňa výbavy (Style).
V interiéri ešte chvíľu zostaneme a už tradične vyjadrím sklamanie nad stratou hardvérových ovládačov svetiel a panelu klimatizácie. Dizajn palubnej dosky síce vďaka tomu vyzerá upratanejšie, ale z ergonomického hľadiska ide o chybný krok, o to viac, že ovládanie klimatizácie posuvnou dotykovou lištou nie je podsvietené. V noci sa teda musíte do menu klimatizácie dostať cez (našťastie podsvietené) tlačidlo a následne sa vysporiadať s ovládaním na dotykovej obrazovke multimediálneho systému. Najbližší facelift modelu Golf by mal priniesť aspoň osvetlenie posuvnej lišty, uvidíme, či prídu aj ďalšie zmeny k lepšiemu. Z ergonomického hľadiska naopak musím pochváliť umiestnenie obrazovky multimediálneho systému vyššie (oproti Golfu siedmej generácie) do úrovne digitálneho prístrojového panelu.
Pochvalu zasluhujú vynikajúce ergoActive sedadlá vpredu v kombinácii látky a microfleece ArtVelours, sedadlo vodiča je navyše elektricky nastaviteľné s pamäťou, elektricky nastaviteľnou bedrovou opierkou a s masážnou funkciou. Už prvé posadenie sa do optimálne tuhých sedadiel vás okamžite presvedčí o ich dokonalosti. Sedadlá ergoActive sú pre verziu Style súčasťou štandardnej výbavy, pre základnú verziu Life je potrebné priplatiť 920,- EUR, pre verziu R-Line ich nedostanete ani za príplatok, musíte sa uspokojiť s takmer rovnako dobrými športovými sedadlami s integrovanými (nenastaviteľnými opierkami hlavy) a bez masážnej funkcie. Mimoriadne komfortné sedadlá sú popri volante ďalším prvkom, pre ktorý by som osobne pri výbere uprednostnil práve verziu Style.
Vynikajúci komfort sedenia dopĺňa perfektne naladený podvozok s pasívnymi tlmičmi, ktorý vám ušetrí 1.050,- EUR za inak výborný podvozok s adaptívnymi tlmičmi DCC. K charakteru testovaného auta sa však štandardný podvozok hodí skvele. Jeho nastavenie je príjemne tuhé, ale výrazne uprednostňujúce komfort pred športovou jazdou. Napriek tomu si zachováva agilné jazdné vlastnosti podmienené neutrálnym naladením a predovšetkým viacprvkovou zadnou nápravou, ktorá je k dispozícii pre všetky modely Golf s výkonom 110 kW (150 koní) a vyššie. Sedemnásťpalcové disky s pneumatikami o rozmere 225/45 R17 (v našom prípade príplatok 160,- EUR za disky Ventura, v sérii sú disky Nottingham v rovnakom rozmere) sú optimálnou voľbou a ideálnym kompromisom medzi vizuálnou príťažlivosťou, jazdným komfortom a prevádzkovými nákladmi (cena pneumatík).
Podstatný vplyv na agilné jazdné vlastnosti má progresívne riadenie (pre Style príplatok 210,- EUR, R-Line v sérii), ktoré smerom ku krajným polohám reaguje ostrejšie a potrebuje menej otáčok od dorazu k dorazu. Z technického hľadiska sa progresívne riadenie vyznačuje variabilným rozstupom zubov na hrebeni a pastorku a výkonnejším elektromotorom ako má štandardné elektromechanické riadenie. Funguje to skvele, nakoniec rovnaký typ riadenia používajú aj športové modely GTI a R. Jednou vetou pochválim aj dostatočne dimenzované brzdy s príjemne definovaným chodom brzdového pedálu.
Pohon v našom prípade zabezpečoval motor 2,0 TDI s výkonom 110 kW (150 koní) spriahnutý s automatickou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Zvolená prevodovka zároveň určuje, koľko sily budete mať k dispozícii. Vozidlo s DSG má maximum 360 Nm dostupné od 1.600 do 2.750 otáčok za minútu, v prípade voľby manuálnej šesťstupňovej prevodovky je maximum 340 Nm dostupné v rozsahu od 1.600 do 3.000 otáčok za minútu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h udáva výrobca hodnotami 8,7 sekundy (DSG), resp. 9,1 sekundy (manuálna prevodovka), maximálna rýchlosť je pre obidve prevodovky 223 km/h.
Dôležitejšie ako samotná hodnota zrýchlenia je tentoraz veľmi dobré zladenie motora a prevodovky. Ani v štandardnom režime D nenechá riadiaca elektronika klesať otáčky príliš nízko a prevodovka neváha ani pri prudšom zošliapnutí akcelerátora. V športovom režime S prevodovka radí naozaj výborne, nedrží tvrdohlavo zaradený príliš nízky prevodový stupeň, radenie viete ovládať správnym dávkovaním plynu. To je dôležité pre akýkoľvek plynulý pohyb, bezhlavé stláčanie akcelerátora na podlahu spôsobuje oneskorenie v reakciách (z dôvodu ochrany prevodovky). Náš Variant bol vybavený aj funkciou nastavenia jazdného profilu (+180,- EUR), avšak pri pasívnych tlmičoch si tento príplatok pokojne môžete ušetriť.
Parádnou disciplínou naftového motora aj v jeho strednej výkonovej motorizácii (motor 2,0 TDI je k dispozícii aj s výkonom 85, resp. 147 kW) je spotreba. Celková priemerná spotreba po viac ako 700 kilometroch podľa palubného počítača predstavovala 5,2 litra (!), čo v praxi bežne znamená spotrebu pod päť litrov. Minimálna priemerná spotreba na domácej trase (cca. 40 km, z toho ½ v meste) bola dokonca len 3,8 litra na 100 km. Automobilka udáva kombinovanú spotrebu podľa WLTP 4,7 litra, čo sa naozaj dá akceptovať ako reálny údaj. V tejto súvislosti mi nedá poukázať na spotrebu hybridných modelov rovnakej triedy, Honda Civic mala v našom teste priemer 5,7 litra a spotreba bola výrazne závislá na spôsobe jazdy, stúpala najmä mimo mesto a predovšetkým na diaľnici.
Ako je to s úžitkovou hodnotou? Volkswagen Golf Variant ponúka aj vďaka predĺženému rázvoru (2.669 mm) veľkorysý priestor pre štyroch pasažierov a ako všetky kombíky nižšej strednej triedy aj objemný priestor pre batožinu. Základný objem batožinového priestoru je 611 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel a naložení po strechu je to až 1.642 litrov.
Základná cena verzie 2,0 TDI s automatickou prevodovkou a výkonom 110 kW (150 koní) je podľa aktuálneho cenníka (platného od 1.4.2023) 32.990,- EUR, je však potrebné zdôrazniť, že výbava Style je spolu so športovo ladenou výbavou R-Line tou najvyššou výbavou. Základná výbava Life s rovnakou motorizáciou dostupná nie je, dvojlitrové TDI má pre výbavu Life výkon najviac 85 kW (115 koní) a v kombinácii s predovkou DSG začína v cenníku na sume 28.890,- EUR.
Pre overenie v úvode tvrdenej tézy sa pozrieme na základné dáta modelu Volkswagen Tiguan Allspace 2,0 TDI EVO, teda najpriestrannejšej verzie obľúbeného SUV s pohonom len prednej nápravy (bežný Golf Variant nie je s naftovým motorom dostupný s pohonom všetkých kolies). Jeho cena je 41.490,- EUR v základnej výbave Life, v porovnateľnej výbave Elegance (ale už s pohonom všetkých kolies) je to dokonca 47.090,- EUR. Stojí masívny príplatok 8.500,- EUR za posuvnú zadnú lavicu a batožinový priestor so základným objemom 760 litrov, resp. 1920 litrov, lepšiu svetlú výšku, ale vyššiu spotrebu (cca. +1 liter podľa údajov výrobcu)? Odpoveď dá preferencia zákazníka a dostupný rozpočet.
Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko
P.S.: Ak by ste hľadali zlatú strednú medzi modelom Golf Variant a Tiguanom Allspace, Volkswagen má pre vás pripravený model Alltrack.