Ako nepriamy nástupca modelov Arteon a Passat v prevedení sedan nemá Volkswagen ID.7 jednoduché postavenie v portfóliu nemeckej automobilky. Dokáže však príjemne prekvapiť v oblasti, v ktorej by ste to zrejme nečakali.
Volkswagen ID.7 s celkovou dĺžkou 4.961 mm a rázvorom 2.966 mm prekonáva nielen spomínaný Arteon (4.866 mm / 2.836 mm), ale aj Touareg (4.878 mm / 2.904 mm). Celková výška ID.7 je 1.538 mm (Arteon 1.439 mm) a šírka bez spätných zrkadiel je 1.862 mm (Arteon 1.871 mm). Nový Volkswagen Passat, dostupný výlučne v prevedení Variant meria 4.917 milimetrov na dĺžku, 1.849 milimetrov na šírku, 1.484 milimetrov na výšku a jeho rázvor má 2.841 milimetrov.
Označenie najnovšieho modelu z rodiny ID. ako vlajkovej lode značky teda minimálne s ohľadom na veľkosť vôbec nie je prehnané. Volkswagen ID.7 poskytuje cestujúcim veľkorysý vnútorný priestor a to aj v druhom rade.
Koncepcia pohonu s motorom umiestneným vzadu má samozrejme vplyv na objem batožinového priestoru, ktorý má základnú hodnotu 532 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel je to 1.586 litrov. Oproti novému modelu Passat Variant (690, resp. 1.920 litrov) sa to môže zdať málo, ale pripomeňme, že Arteon mal základný objem batožinového priestoru 563 litrov (1.557 litrov po sklopení operadiel zadných sedadiel) a Passat ako sedan 586, resp.1.152 litrov.
Pohon zadných kolies pre nami testovanú verziu Pro zabezpečuje nový elektrický motor s interným označením APP550, ktorý poskytuje špičkový výkon až 210 kW (286 koní) a maximálna hodnota krútiaceho momentu je 550 Nm. Najvyšší normovaný výkon po dobu 30 minút je 89 kW (121 koní).
Kapacita batérie, nabíjanie a spotreba
Verzia Pro je základom ponuky a používa batériu s využiteľnou kapacitou 77 kWh (celková kapacita 82 kWh), ktorá umožňuje nabíjanie jednosmerným prúdom (DC) s výkonom až 175 kW. Verzie Pro S a GTX majú využiteľnú kapacitu batérie až 86 kWh (celková kapacita 91 kWh), v ich prípade je maximálny nabíjací výkon až 200 kW. Nabíjanie v našom prípade z úrovne 10% na úroveň nabitia 80% trvalo menej ako 30 minút. Podobne ako v prípade iných elektromobilov sa odporúča nabíjanie striedavým prúdom s výkonom 11 kW, doba nabíjania v takomto prípade trvá približne 8 hodín (0% - 100% SOC).
Podľa údajov výrobcu by verzia Pro mala umožňovať kombinovaný dojazd až 618 kilometrov (v meste až 758 kilometrov), pri priemernej spotrebe 14,04 – 14,16 kWh/100 km. V našom prípade sme jazdili s priemernou spotrebou 17,2 kWh/100 km, minimálna spotreba na okresnej ceste mimo mesto bola 15,4 kWh/100 km.
Pomerne vysoká priemerná spotreba bola v mojom prípade dôsledkom svižného jazdenia a neustále zapnutej klimatizácie. Reálny dojazd z nášho krátkeho testu odhadujem na približne 500 kilometrov, dokonca ani pri aktuálnom stave nabíjacej infraštruktúry na Slovensku nie sú dlhé cesty žiadnym problémom.
Jazdné výkony a prekvapujúca agilita
Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá podľa údajov automobilky 6,5 sekundy, maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 180 km/h. Zaujímavosťou je, že verzia Pro S má zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 6,6 sekundy (Pro S je kvôli väčšej batérii ťažšia o 46 kilogramov, váži 2.235 kilogramov) a špičková verzia GTX s pohonom oboch náprav z nuly na 100 km/h zrýchľuje za 5,4 sekundy, pričom v oboch prípadoch je maximálna rýchlosť rovnakých 180 km/h. Aj z pohľadu dynamických vlastností je teda základná verzia plne porovnateľná s výkonnejšími a drahšími modelmi.
Volkswagen ID.7 Pro bol v našom prípade vybavený adaptívnym podvozkom DCC (ako súčasť balíka Technika a Dizajn za 2.720,- EUR, v našom prípade bez príplatku v rámci výbavy Limited) a aj s príplatkovými dvadsaťpalcovými kolesami Montreal (540,- EUR) bol komfort jazdy výborný. Rovnako odhlučnenie podvozka a celkový akustický komfort boli na vysokej úrovni. Model ID.7 ešte disponuje staršou verziou adaptívneho odpruženia DCC, jeho odladenie však pôsobí lepším dojmom ako v prípade nového Passatu.
Výborný komfort jazdy bol očakávanou vlastnosťou päťmetrového liftbacku, príjemným prekvapením boli agilné jazdné vlastnosti. Pohon zadnej nápravy odľahčil riadenie od akýchkoľvek vplyvov prenosu výkonu a v kombinácii so zmiešaným obutím Pirelli Cinturato P7 (235/45 R20 vpredu a 255/40 R20) umožňoval dynamickú jazdu s citeľným prenosom výkonu cez zadnú nápravu. Nie, ID.7 nie je žiadny drifterský špeciál, ale neutrálne jazdné vlastnosti s jemným náznakom pretáčavosti sú základom pre šoférsky zábavnú jazdu.
Minimalistický interiér s vysokou kvalitou spracovania
Zásadnou novinkou je úplne nová minimalistická architektúra a vybavenie interiéru. Klasický prístrojový panel bol redukovaný na malý zobrazovací displej označovaný ako ID.Displey nenápadne zapracovaný do palubnej dosky pred vodičom. ID.Displey zobrazuje len legislatívou vyžadované údaje, teda rýchlosť a varovné hlásenia. Hlavnú úlohu pri zobrazovaní jazdne relevantných informácií preberá štandardný head-up displej poskytujúci funkciu rozšírenej reality (Augmented Reality). Priehľadový displej premieta vo vzdialenosti 3,5 metra informácie o rýchlostných limitoch a aktuálnu rýchlosť a navigačné pokyny, vodorovné dopravné značenie premieta „virtuálne“ vo vzdialenosti približne desať metrov.
Veľký displej multimediálneho systému s uhlopriečkou 15 palcov je centrálnym rozhraním pre ovládanie všetkých podstatných funkcií vozidla a multimediálneho systému. Cieľom bolo maximálne zjednodušenie ovládania, preto je displej rozdelený na dve permanentne viditeľné ovládacie lišty a domovskú obrazovku. Vrchná ovládacia lišta umožňuje umiestnenie voľne programovateľných virtuálnych tlačidiel. V ľavom hornom rohu je ovládanie priameho vstupu do hlavného menu s prehľadom všetkých aplikácií, hneď vedľa je tlačidlo pre Car Control Center, ktorá umožňuje vstup k najdôležitejším (najčastejšie používaným) funkciám a jeho obsah je konfigurovateľný.
Hlavné menu a Car Control Center sú dostupné kedykoľvek aj počas zobrazenia akejkoľvek inej aplikácie na domácej obrazovke a to bez potreby jej ukončenia. Domovská obrazovka uprostred kombinuje najdôležitejšie aplikácie s klasickým obsahom ako je navigácia, či multimédiá, ale ponúka miesto aj pre iné funkcie, napríklad pre nový IDA hlasový asistent. Domovská obrazovka je opäť konfigurovateľná podľa potrieb užívateľa. Pod displejom infotainment systému sa nachádzajú dotykové ovládacie lišty pre nastavenie teploty a ovládanie hlasitosti audia, ktoré sú tentoraz konečne podsvietené.
Funkcie klimatizácie interiéru sa inšpirovali pôvodným revolučným riešením použitým v luxusnej limuzíne Phaeton a majú poskytovať bezprievanovú výmenu, resp. klimatizáciu vzduchu v interiéri. Za tým účelom majú výduchy ventilácie aktívne elektronicky ovládané klapky, ktoré sa otvárajú a zatvárajú podľa potreby. Ich smerovanie je automatické, prípadne nastaviteľné pohybom na displeji.
Dokonalé sedadlá
Ďalšou zásadnou novinkou sú úplne nové, veľkoryso dimenzované, ergoActive predné sedadlá (sériovo bez príplatku pre verziu Pro Limited). Tie ponúkajú nielen vyhrievanie a masážne funkcie, ale aj chladenie s interaktívnymi ventilačnými otvormi.
Nové ergoaktívne sedadlá ponúkajú nastavenie v 14-tich smeroch a inteligentné funkcie. Okrem individuálnych nastavení je k dispozícii aj automatická funkcia, ktorá na základe dát teplotných senzorov a senzorov vlhkosti vyhodnotí potrebu chladenia, resp. ventilácie, ktorú následne prispôsobuje aktuálnym podmienkam. Ďalej sú na výber tri špeciálne funkcie: maximálne vyhrievanie, maximálne chladenie a maximálne „sušenie“. Nové sú aj rozšírené masážne funkcie.
Dojem zo spracovania interiéru je až na drobné detaily vynikajúci, výnimkou sú ovládače okien s dvojitou funkciou (pre predné a zadné okná máte len dva ovládače), prevzaté zo starších modelov rodiny ID.
Záver a cena
Volkswagen ID.7 je doterajším vrcholom vývoja elektrickej platformy MEB a vďaka novému systému MIB4 konečne prináša aj dobre odladené softvérové funkcie.
Základné tvary exteriéru nie sú žiadnym prekvapením, rovnako niektoré detaily ako predné svetlá spojené svetelnou lištou, či prepojené zadné svetlá nadväzujú na doterajší dizajnový jazyk elektrickej rodiny ID. Osobne sa mi nové ID.7 veľmi páči pri pohľade z profilu, rovnako zadná časť s postupne klesajúcou líniou strechy pôsobí vyváženým dojmom. V prednej časti vozidla mi chýba viac charakteru, ale rozumiem, že veľká predná plocha bez potreby masky chladiča si vyžaduje určité kompromisy.
Výnimočný komfort podvozka a výborný akustický komfort sú pre ID.7 charakteristické, podobne ako prekvapujúco agilné jazdné vlastnosti. V porovnaní s ikonickým modelom Passat prináša ID.7 mimoriadne kultivovaný pohon, hoci s pripomienkou, že dojazdom na jedno nabitie zatiaľ nemôže Passatu s naftovým motorom konkurovať. Naozaj je to však potrebné? Rýchlo budovaná nabíjacia infraštruktúra (najmä na západ od našich hraníc) umožňuje pohodlné nabíjanie aj na dlhých trasách a dlhodobí užívatelia modelov rodiny ID. by sa len výnimočne vracali k spaľovacím motorom.
Volkswagen ID.7 predstavuje zaujímavú alternatívu aj pre manažérov veľkých spoločností, ktoré musia plniť prísne fleetové emisné predpisy. Ako ID.7 Tourer bude zaujímavou rodinnou voľbou, hoci šampiónom v prepravnej kapacite zostáva nový Passat Variant.
Práve porovnanie s modelom Passat bude rozhodujúcim kľúčom k úspešnosti predajov. Volkswagen ID.7 je komfortnejší, disponuje agilnejšími jazdnými vlastnosťami a veľa ľudí môže osloviť minimalistická architektúra interiéru.
Volkswagen Passat je na druhej strane vyvrcholením vývoja dokonalého rodinného kombi so spaľovacím motorom a napriek počiatočným rozpakom dokáže osloviť tradičnejším prevedením interiéru.
Úspechu ID.7 nebráni ani vysoká cena, aktuálne modely s označením Limited obsahujú veľkorysú štandardnú výbavu v hodnote viac ako 7.000,- EUR a nami testovaný model mal len tri prvky príplatkovej výbavy (dvadsaťpalcové disky kolies, tepelné čerpadlo a predĺženú záruku), všetko ostatné je už v štandardnej výbave (!). Výsledná cena 58.450,- EUR s DPH je plne porovnateľná s podobne výkonným a vybaveným modelom Passat.
Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko