Model ID.7 je aktuálnou vlajkovou loďou elektrických vozidiel značky Volkswagen a predstavuje elektrickú alternatívu k modelu Passat. Počas klasického týždňového testu sme vyskúšali model ID.7 Pro S, ktorý má vďaka väčšej kapacite batérie umožňovať väčší dojazd. Oplatí sa priplatiť si za väčšiu batériu približne tritisíc EUR*?
Kapacita batérie, nabíjanie a spotreba
Verzia Pro S používa batériu s využiteľnou kapacitou až 86 kWh (celková kapacita 91 kWh), ktorá umožňuje nabíjanie jednosmerným prúdom (DC) s výkonom až 200 kW. Základný model Pro má využiteľnú kapacitu batérie 77 kWh (celková kapacita 82 kWh), v jeho prípade je maximálny nabíjací výkon 175 kW.
Nabíjanie z úrovne 10% na úroveň nabitia 80% jednosmerným prúdom trvá obom verziám do pol hodiny, pre model Pro S automobilka udáva čas 26 minút, pre verziu Pro 28 minút. Ide o teoretické hodnoty, pretože počas zimného obdobia sa nám ani v jednom prípade (na rozdiel od skúseností kolegov z iných redakcií) nepodarilo dosiahnuť maximálny nabíjací výkon.
Rýchlosť nabíjania však bola ovplyvnená stavom nabitia akumulátora, najrýchlejšie a najefektívnejšie nabíjanie jednosmerným prúdom je samozrejme z takmer vybitej batérie (10% SOC) do 80% kapacity batérie, vtedy nabíjací cyklus stihnete do pol hodiny. Nabíjanie z 50% SOC na plných 100% nám pri opakovanom pokuse na rovnakej nabíjačke trvalo do 40 minút (36 a 39 minút). V spomenutých prípadoch mal priemerný nabíjací výkon hodnotu 75,56 kW, resp. 70,98 kW.
Podobne ako v prípade iných elektromobilov sa však odporúča nabíjanie striedavým prúdom z domáceho (alebo pracovného zdroja), v našom prípade s výkonom do 11 kW. Doba nabíjania v takomto prípade má trvať približne 9 hodín (0% - 100% SOC).
Podľa údajov výrobcu by verzia Pro S mala umožňovať kombinovaný dojazd až 708 kilometrov (v meste dokonca až 863 kilometrov), pri priemernej spotrebe 13.61 ‐ 13.73 kWh/100km. Verzia Pro má udávanú spotrebu 14,04 – 14,16 kWh/100 km a dojazd 618, resp. 758 kilometrov).
Počas viac ako tisíc kilometrového nájazdu za týždeň bola naša priemerná spotreba podľa palubného počítača 20,8 kWh/100 kilometrov a teda reálny dojazd na jedno nabitie batérie predstavoval viac ako 400 kilometrov. S ohľadom na zimné podmienky a viac ako polovičnú porciu kilometrov diaľničnými rýchlosťami to považujem za primerané hodnoty.
Dojazd viac ako 400 kilometrov pri naozaj rýchlej jazde v zime znamená, že z Bratislavy do Košíc to na stále nedostavanej diaľnici zvládnete aj bez nabíjania a bez toho, aby ste sa museli akýmkoľvek spôsobom obmedzovať. Pochopiteľne je to o nastavení mysle, už ani v našim podmienkach nie je problém zaradiť hygienickú prestávku s krátkym nabíjaním.
Pre úplnosť je potrebné dodať, že podľa tlačovej správy automobilky Volkswagen, tím Volkswagen Switzerland pod vedením Felixa Egolfa, experta na diaľkové jazdy s elektromobilmi, prešiel na modeli ID.7 Pro S celkovo 794 kilometrov na jedno nabitie batérie, s indikovaným zostávajúcim dojazdom 2 kilometre. Jazda pri priemernej rýchlosti 51 km/h trvala 15 hodín a 42 minút.
Vozidlo sa pohybovalo na približne 81-kilometrovom okruhu v metropolitnej oblasti Zug južne od Zürichu. Profil trasy zodpovedal priemernej každodennej jazde v bežnej premávke a zahŕňal okresné cesty, diaľničné úseky a cesty s horskými priesmykmi. Osem rôznych vodičov prešlo počas dvoch po sebe nasledujúcich dní celkovo 794 kilometrov len na jedno nabitie batérie. To približne zodpovedá trase z Bazileja do Emdenu v severnom Nemecku, kde sa model ID.7 vyrába. Priemerná spotreba bola výnimočne nízka - 10,3 kWh/100 km. Pri prepočte na naftu (v švajčiarskych reáliách a podľa tlačovej správy) zodpovedá dosiahnutá priemerná spotreba približne 1,1 litra na 100 km.
Extrémne úsporná jazda je špecializáciou Felixa Egolfa (skvelé meno pre elektrického hypermilera, čo poviete?). V rokoch 2020 a 2021 absolvoval tento švajčiarsky vodič dve rekordné jazdy s vozidlom ID.3: raz výrazne prekročil teoretický dojazd ID.3 z mesta Zwickau v Sasku (Nemecko) do Schaffhausenu (Švajčiarsko), keď prešiel 531 km. Pri druhom pokuse o rekord s väčšou batériou zvládol ID.3 Pro S na jedno nabitie celkovo 602 km - cez 15 alpských priesmykov a s prevýšením 13 000 metrov.
Pre každodenné použitie je však dôležitá informácia, že minimálny dojazd modelu ID.7 Pro S predstavuje 400 kilometrov, čo v mojom konkrétnom prípade pri priemernom dennom nájazde do 100 kilometrov znamená možnosť jazdiť štyri dni bez nabíjania. A ani pri dlhých cestách nepovažujem dojazd „len“ 400 kilometrov za akýkoľvek limitujúci faktor, dlhšie za volantom bez akejkoľvek prestávky vydržím len zriedkavo.
Jazdné výkony a vlastnosti
Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá podľa údajov automobilky 6,6 sekundy, maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 180 km/h. Zaujímavosťou je, že verzia Pro má zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 6,5 sekundy (Pro S je kvôli väčšej batérii ťažšia o 46 kilogramov, váži 2.235 kilogramov) a teda je nepostrehnuteľne rýchlejšia.
Oproti verzii GTX s dvomi elektromotormi a pohonom oboch náprav majú verzie Pro a Pro S so zadným pohonom výhodu výrazne lepšej obratnosti (priemer otočenia 12,3 m oproti 10,9 metra verzií s pohonom zadnej nápravy) a agilnejších jazdných vlastnostiach. Pohon zadnej nápravy odľahčil riadenie od akýchkoľvek vplyvov prenosu výkonu a umožňuje dynamickú jazdu s citeľným prenosom výkonu cez zadnú nápravu a práve neutrálne jazdné vlastnosti s jemným náznakom pretáčavosti sú základom pre šoférsky zaujímavé cestovanie. Z môjho pohľadu najväčším prekvapením bola výborná kalibrácia akcelerátora a brzdového pedála, pôsobila tak prirodzene, že som si to uvedomil až po presadnutí do plug-in hybridného Tiguanu. Zladenie všetkých prvkov dôležitých pre riadenie je naozaj silnou stránkou vlajkového elektrického modelu značky Volkswagen.
Záver a cena
O výbornom spracovaním minimalistického interiéru a vynikajúcich sedadlách platí samozrejme to, čo sme napísali v predchádzajúcom teste verzie Volkswagen ID.7 Pro Limited, ktorý si môžete prečítať na tomto linku.
Charakteristickými vlastnosťami pre model ID.7 aj vo verzii Pro S sú výnimočný komfort podvozka, výborný akustický komfort a agilné jazdné vlastnosti. V odpovedi na v úvode položenú otázku môžem odpovedať len mojim subjektívnym pozorovaním. Príplatok za väčšiu batériu sa oplatí najmä ľuďom, ktorí často jazdia dlhé trasy a psychologicky pomôže tým, ktorí na elektrický model prechádzajú z auta so spaľovacím motorom. Pre svoje potreby by som však zvolil model Pro so základnou kapacitou batérie, rozdiel v automobilkou udávanom dojazde približne 100 kilometrov by som nepovažoval za rozhodujúci.
Nami testovaný model Volkswagen ID.7 Pro S Limited mal výslednú cenovku 61.330,- EUR a vďaka rozsiahlej výbave Limited obsahovala príplatková výbava len tri položky: Balík Interiér Plus za 2.350,- EUR, Balík Technika a Dizajn Plus za 1.310,- EUR a tepelné čerpadlo za 1.080,- EUR.
Od januára 2025 síce vzrastú plné cenníkové ceny, avšak zároveň sa zvýši akciový bonus zo sumy 3.000,- EUR na sumu 5.000,- EUR a teda základná cena modelu ID.7 Pro S vo výške 56.090,- EUR s 23% DPH je dokonca o 500,- EUR nižšia ako v prípade nami testovaného vozidla.
Autor: Miro Vilím, Foto: Erik Čarný
*V čase testu bol rozdiel v cene verzií Pro Limited a Pro S Limited 3.100,- EUR, od 1.1.2025 je tento rozdiel 2.900,- EUR.