Výborne! Konečne nabrali odvahu a v rámci elektromobilov od Volkswagenu sa predstavuje auto s karosériou kombi. Čo k tomu dodať? Gratulujeme k tomuto kroku a ďakujeme, že sa portfólio rodiny ID. rozšírilo vo vyššej strednej triede o Tourer, ktorý je primárne určený na pohodlné cestovanie na dlhších trasách aj pre náročných.
Vizuálom zavádza, ale čísla nepustia. Aj keď sa na prvý pohľad zdá, že Tourer je dlhší ako klasický ID.7, čísla potvrdzujú, že ich dĺžka (4.961 mm), rázvor (2.971 mm), šírka 1.862 mm a dokonca aj výška (1.536 mm) je identická.
Ďalším očným klamom je farba. Hovorí sa, že ženy vidia svet farebnejšie a rozlišujú rôzne odtiene jednej farby, ale mojimi očami bol tento Tourer sivý, kým v „rodnom liste“ má uvedenú modrú stonewashed metalízu čiernu. Každá z týchto farieb samostatne je jednoznačná, ale takto definovaný koktail farieb je ťažko vizualizovateľný.
ID.7 Tourer, tak ako už aj iní členovia rodiny VW, dostal okrem svietiaceho predného a zadného svetelného pásu aj podsvietený znak Volkswagen. Kým ten predný je biely, zadný znak svieti na červeno. Tematicky jednoliate a vizuálne nekomplikované zaoblené tvary Tourera sú nielen atraktívne, ale aerodynamika zaisťuje koeficient odporu vzduchu 0,25.
Avizované rozmery predpovedajú bohatý a veľkorysý vnútorný priestor. Pocit vzdušného priestoru podčiarkuje aj dizajnová kontinuita vedúcej línie palubnej dosky v minimalistickom duchu, ktorá pokračuje na dverách.
Stupňovito členitý palubný priestor dopĺňa 15-palcový multimediálny displej, ktorý bol navrhnutý pre maximálnu funkcionalitu. Presne tak, ako v ID.7 liftback, displej je rozdelený na dve permanentne viditeľné ovládacie lišty a domovskú obrazovku. Vrchná ovládacia lišta umožňuje umiestnenie voľne programovateľných virtuálnych tlačidiel. V ľavom hornom rohu je ovládanie priameho vstupu do hlavného menu s prehľadom všetkých aplikácií, hneď vedľa je tlačidlo pre Car Control Center, ktoré umožňuje vstup k najdôležitejším (najčastejšie používaným) funkciám a jeho obsah je konfigurovateľný. Hlavné menu a Car Control Center sú dostupné kedykoľvek.
Domovská obrazovka uprostred kombinuje najdôležitejšie aplikácie s klasickým obsahom ako je navigácia, či multimédiá, ale ponúka miesto aj pre iné funkcie, ako je napríklad hlasový asistent IDA s ChatGPT. Domovskú stránku si vie užívateľ konfigurovať podľa vlastných preferencií. Pod displejom je umiestnená podsvietená dotyková lišta pre ovládanie hlasitosti a nastavenia teploty. Klimatizácia s inteligentnými aktívnymi vetracími otvormi, ktorých smerovanie sa nastavuje priamo na 15-palcovom displeji (bez možnosti manuálneho ovládania) zabezpečuje rýchle vychladenie / vykúrenie priestoru. Prípadný tepelný diskomfort sa dá vyriešiť aj pomocou hlasového ovládania IDA.
Doposiaľ známy prístrojový panel bol doslova minimalizovaný. Prístrojový panel, označovaný ako ID.Displey, zobrazuje iba rýchlosť a varovné hlásenia. Všetko ostatné sa zobrazuje na prolongovanom head-up displeji, ktorý ponúka funkciu rozšírenej reality. Osobitnú pochvalu a možno aj samostatnú stať si zaslúžia úplne nové ergoActive predné sedadlá s nastaviteľnou dĺžkou sedáka, elektricky nastaviteľnými bedrovými opierkami, ktoré sú vo výbave Pro Limited bez príplatku.
ErgoActive sedadlá majú okrem masážnej funkcie, či vyhrievania aj funkciu chladenia s interaktívnymi ventilačnými otvormi. Nastaviteľnosť v 14-tich smeroch a už spomínané funkcie vyhrievania, chladenia a masáží, dolaďuje automatická funkcia, ktorá na základe tepelno – vhlkostných senzorov optimalizuje chladenie/ventiláciu. Spolu s funkciami maximálneho vyhrievania, chladenia alebo aj „sušenia“ sú tieto nové sedadlá jednoznačne ideálne na dlhé cesty.
Pocit veľkolepého a vzdušného interiéru môže dolaďovať panoramatické strešné okno s inteligentným sklom Smart Glass 12 ako voliteľná výbava. Inteligentné sklo pracuje na báze integrovaný polydisperzných kryštálov (PDLC) v skle. Ovládanie tienenia sa aktivuje dotykom, alebo hlasovým ovládaním cez IDA. Napriek absencii tieniacej roletky, na ktoré sme štandardne zvyknutí, je tienenie ako ochrana pred prehrievaním maximálne zabezpečené.
Výborné spracovanie materiálov sa nesie v celom interiéri. Materiály vnútorného prevedenia Art Velour Eco v tmavých odtieňoch soul s čiernym stropom sú príjemné nielen na dotyk ale aj na pohľad. Ďalší zo zmyslov – sluch poteší príplatkový soundsystem Harman Kardon.
Jazdiť s elektromobilom má svoje výhody, ale aj nevýhody. V porovnaní so začiatkami elektromobility sa zoznam nevýhod skracuje, kým zoznam výhod sa rozširuje. Jednou z primárnych nevýhod elektromobilov voči spaľovacím autám je dojazd. To sa ale deň za dňom vylepšuje, čoho je príkladom aj ID.7 Tourer. Reálny dojazd 525 km (dojazd podľa WLTP v technických údajoch je 605 km) je už konkurencieschopný bežným autám so spaľovacím motorom. Pohon zadnej nápravy zabezpečuje nový elektrický motor s označením APP550. Výkon elektromotora je 210 kW (286 k) a maximálny krútiaci moment je 545 Nm.
Tourer vo verzii Pro má pohon zadných kolies, kapacitu batérie 77 kWh netto (82 kWh brutto) a maximálny nabíjací výkon jednosmerným prúdom 175 kW. Čas nabíjania, ktorý je na zozname nevýhod elektromobilov, sa rovnako skracuje. Nabíjanie jednosmerným prúdom z 10 – 80% trvá menej ako 30 min. Je to celkom pohodlné, ale pre životnosť batérie sa odporúča nabíjanie striedavým prúdom 11 kW. V takomto prípade nabíjanie z 0 – 100 % trvá 8 hodín.
Akcelerácia z 0-100 km/h trvá len 6,6 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 180 km/h. Spotreba je veľmi variabilná a okrem vodiča závisí v prvom rade od toho, kde jazdíte. Po okreskách je spotreba viac ako skvelá, a to 12,8 kWh/100 km. Dlhodobá priemerná spotreba počas testovacieho týždňa bola 15,7 kWh/100 km (výrobca udáva kombinovanú spotrebu 14,41 kWh/100 km).
V rámci doplnkovej výbavy Technika a Dizajn Premium za 2610,-Eur bol testovaný Tourer vybavený adaptívnym podvozkom DCC a 20 palcovými čiernymi príplatkovými diskami z ľahkej zliatiny Montreal.
Viac ako príjemný komfort z tichej jazdy, ktorý je na zozname výhod elektromobilov poteší komfort na palube, obratnosť aj napriek veľkosti a praktickosť. ID.7 Tourer ponúka možnosť voľby jazdných režimov Eco, Comfort, Sport a Individual. Nech už si vyberiete ktorýkoľvek jazdný režim, v každom pocítite pohodlie na vyššej úrovni.
Nie je dokonalé, ale to nie je žiadne auto. Mne osobne prekážalo zobrazenie obrazu, resp. rozlíšenie parkovacej kamery. Zobrazenie okolia na 15 palcovom displeji je skreslené, roztiahnuté a pôsobí nekvalitne. Nič iné sa tomuto kombičku na úrovni manažérskej limuzíny nedá vytknúť. Asistenčné systémy fungujú výborne. Funkcia Travel Assist komunikuje s okolitými autami a sleduje okolie, vďaka čomu je jeho funkcia ešte kvalitnejšia, na dlhých cestách si môžete precvičiť angličtinu s ChatGPt, alebo sa cítiť ako vo wellness.
Aj keby sa zdalo, že kombi ponúka batožinový priestor značne väčší ako liftback, rozdiel medzi ID.7 a ID.7 Tourer je viac-menej zanedbateľný (33 l v prospech Tourera). ID.7 Tourer ponúka batožinový priestor 605 litrov v základe a 1714 litrov po sklopení operadiel druhého radu sedadiel. Rozdiel je ale v tom, že Tourer má pravidelnejší tvar batožinového priestoru a širší nakladací otvor, čo z neho robí praktickejšieho súrodenca. A komu by objem batožinového priestoru zdal nedostatočný, vďaka integrovaným strešným lyžinám s nosnosťou 75 kg je možné ukotviť strešný nosič.
ID.7 ako kombi nie je okruhový špeciál, ani driftovacie auto. Tento manažérsky kombík / rodinný špeciál si za volantom užije každý, kto primárne neodmieta elektromobily. Je veľmi príjemné, agilné so skvelým výhľadom a vďaka tichu v kabíne je priam terapeutické. V doplnkovej výbave Limited sú zahrnuté aj LED svetlomety IQ.Light, či LED Matrix adaptívne svetlomety bez doplatku, ako aj tepelné čerpadlo na optimalizáciu dojazdu (za príplatok 1.080,- EUR).
Základná cena ID.7 Tourer Limited Pro s aktuálne platným bonusom 3.000,- EUR je 54.290,- EUR. Testovaný elektromobil s príplatkovou výbavou (s balíkom Interiér Plus, Technika a Dizajn Premium, s príplatkovými diskami Montreal, tepelným čerpadlom, ťažným zariadením a predĺženou zárukou na 3 roky / max. 90 000 km) a započítaním bonusu 3.000,-Eur stál 62.410,- EUR s DPH.
ID.7 Tourer je prvý elektromobil, ktorý aj vďaka tomu, že má karosériu kombi, by som mala rada ako člena rodinného vozového parku. Tento elektrický kombík už rozhodne neťahá za kratší koniec. Práve naopak.
Autor: Amy Zaťková, Foto: Jakub Čajko