Nový Volkswagen Passat je vo svojej deviatej generácii dostupný na európskych trhoch výlučne ako praktické kombi a s ohľadom na doterajšie predaje môžeme konštatovať, že mu toto rozhodnutie automobilky zatiaľ neuškodilo.
Postupným odchodom niektorých značiek zo segmentu sa výrazne znížil počet konkurentov a tým hlavným pre model Passat zostal sesterský model značky Škoda. Volkswagen je zatiaľ úspešnejší, za prvých 8 mesiacov tohto roka sa na európskom trhu predalo 48.856 kusov modelu Passat, konkurenčný Superb zaknihoval 33.039 exemplárov.
Koncernová dvojička tým ovládla svoju triedu v neprémiovom segmente, nakoľko zostávajúca konkurencia sa predáva v homeopatických počtoch: Peugeot 508 (6.658 kusov), Toyota Camry (4.605 kusov), Lexus ES (3.228 kusov), Mazda 6 (3.222 kusov), Alfa Romeo (3.039 kusov) a DS9 (234 kusov). Spomínané modely sú skôr spestrením ponuky ako vážnou konkurenciou a autá od Fordu (Mondeo), Oplu (Insignia) a Renaultu (Talisman) nám trochu chýbajú.
Pre zaujímavosť sa pozrime aj na prémiové vozidlá rovnakého segmentu: Audi A4 (50.327), BMW radu 3 (64.177), Mercedes-Benz Trieda C (39.286) a Volvo S60/V60 (21.062) majú predaje porovnateľné s koncernovou dvojicou spomínanou v úvode.
Nový Volkswagen Passat sme už mali v teste so základným naftovým motorom 2,0 TDI vo výbave R-Line, tentoraz sme mali príležitosť vyskúšať rovnakú motorizáciu vo výbave Elegance. Obidve verzie tvoria vrchol ponuky. Základnou výbavou je model s označením „Passat“, ktorý sa na slovenskom trhu ponúka len s benzínovými motormi 1,5 eTSI s výkonom 110 kW (150 koní), resp. ako plug-in hybrid 1,5 TSI e-Hybrid s výkonom 150 kW (204 koní).
Výbavy a motorizácie
Nasleduje výbava Business, ktorá už ponúka aj dvojlitrové motory, vrátane základného motora 2,0 TDI s výkonom 110 kW (150 koní), maximálna hodnota krútiaceho momentu 360 Nm je dostupná v rozsahu od 1.600 do 2.750 otáčok za minútu. Výkon motora smeruje cez sedemstupňovú automatickú prevodovku (DSG) výlučne na predné kolesá.
Slovenské zastúpenie značky aktuálne ponúka na všetky modely Passat cenové zvýhodnenie až 5.000,- EUR, ktoré zároveň kompenzuje zvýšenie bežných cenníkových cien (výbava Elegance +1.400,- EUR oproti cenám z januára 2024). Motorizáciu 2,0 TDI s výkonom 110 kW (150 koní) teda môžete kúpiť už za 42.790,- EUR vo výbave Business, od 45.990,- EUR vo výbave Elegance, od 46.890,- vo výbave R-Line a od 47.490,- EUR vo výbave R-Line Limited.
Ako je dobrým zvykom, modely R-Line predstavujú v hierarchii modelov značky Volkswagen dynamickú verziu výbavy a tomu v prípade modelu Passat zodpovedajú aj dostupné pohonné jednotky. Len pre výbavy R-Line a R-Line Limited sú dostupné najvýkonnejšie motorizácie 2,0 TSI s výkonom 195 kW (265 koní) a pohonom všetkých kolies 4MOTION a výkonnejší plug-in hybrid 1,5 TSI e-Hybrid s výkonom 200 kW (272 koní) a pohonom prednej nápravy.
Výbava Elegance zameraná na komfort má k dispozícii okrem základnej benzínovej motorizácie s motorom 1,5 eTSI s výkonom 110 kW (150 koní) k dispozícii aj motorizáciu 1,5 TSI e-Hybrid (PHEV) s výkonom 150 kW (204 koní) a od decembra pribudne aj benzínový štvorvalec 2,0 TSI s výkonom 150 kW (204 koní). Naftovú alternatívu predstavuje už spomínaný motor 2,0 TDI s výkonom 110 kW (150 koní) a jeho silnejšia verzia s výkonom 140 kW (193 koní) a silou 400 Nm dostupnou od 1750 do 3250 ot./min. Silnejšia naftová verzia je pre výbavy Elegance a Business jedinou motorizáciou s pohonom všetkých kolies.
Všetky modely Passat majú automatickú prevodovku DSG s ovládaním páčkou umiestnenou vpravo na stĺpiku riadenia. Pre dva slabšie naftové dvojlitrové motory (verzia s výkonom 90 kW /122 koní sa u nás zatiaľ nepredáva) je to sedemstupňová DQ381-7F, resp. DQ381-7A pre silnejší benzínový dvojliter a najvýkonnejší naftový motor, pre motorizáciu 1,5 eTSI sedemstupňová DQ200-7F a šesťstupňová dvojspojková prevodovka DQ400E-6F je určená pre plug-in hybridné motorizácie.
Interiér a komfort cestovania
Umiestnenie voliča automatickej prevodovky na stĺpik riadenia uvoľnilo miesto pre nové veľkorysé odkladacie priestory v stredovom tuneli a na jeho ovládanie si pomerne rýchlo zvyknete. Škoda, že Volkswagen nepoužil rovnaké riešenie ako používa Mercedes-Benz, páčka radenia by tak mohla byť štíhlejšia a elegantnejšia.
Zásadnou novinkou pre model Passat je úplne nová architektúra infotainmentu (MIB4), ktorá svojou ovládacou logikou, rýchlosťou a spoľahlivosťou necháva zabudnúť na predchádzajúci MIB3. Ovládací panel klimatizácie je k dispozícii v trvalo zobrazovanej spodnej lište obrazovky, na vrchnej lište sú dostupné najčastejšie používané funkcie a voliteľné klávesové skratky. Naviac si viete upraviť domovskú obrazovku multimediálneho systému, ktorá má už v základe displej s uhlopriečkou 12,9 palca (32,8 centimetra), za príplatok je k dispozícii obrovský displej s uhlopriečkou 15 palcov (38,1 centimetra).
Väčším displejom bolo vybavené aj nami testované vozidlo (ako súčasť balíka Infotainment Plus, aktuálne 910,- EUR) a hoci spočiatku som ho považoval za zbytočne veľký, najmä v Nemecku som ocenil veľkú zobrazovaciu plochu mapy, resp. navigácie. Prístrojový panel s nastaviteľným zobrazovaním a obsahom je zobrazovaný na displeji s uhlopriečkou 10,25 palca (Digital Cockpit Pro).
Pochvalu zasluhuje aj volant, ktorý má okrúhly tvar bez zbytočných výstrelkov (na rozdiel od volantu verzie R-Line) a pre ovládanie často používaných funkcií fyzické tlačidlá. Určitým sklamaním je jeho poťah zo syntetického materiálu a absencia priameho prístupu do menu telefónu, ktorú mala cez dedikované tlačidlo predchádzajúca generácia pred faceliftom.
Použité materiály a spracovanie interiéru môže smelo konkurovať prémiovým vozidlám segmentu strednej triedy a v tentoraz testovanej výbave Elegance vynikne aj vďaka zvolenej farebnej kombinácii. Športovo-komfortné sedadlá s poťahom Artvelours Eco vo farbe šedá mistral (hoci podľa môjho vnímania ide o béžovú) v kombinácii so svetlým poťahom stropu (Ceramique) a čiernym kobercom vyzerajú veľmi elegantne.
Predné sedadlá poskytujú nielen veľmi dobré bočné vedenie, ale predovšetkým sú mimoriadne komfortné a vo výbave Elegance ponúkajú v štandarde rôzne masážne programy. Komfort sedenia je nielen vpredu, ale aj na zadných sedadlách jednoducho vynikajúci. Operadlá sedadiel v druhom rade majú príjemný sklon a sedacie časti výškou, sklonom a dĺžkou sedákov ponúkajú veľmi dobrú oporu pre stehná. Vďaka rázvoru 2.841 milimetrov (+ 50 milimetrov oproti predchodcovi) je priestor na kolená skutočne veľkorysý.
Komfort sedenia pri plnom obsadení sme mali možnosť vyskúšať cestou na Lausitzring, keď sme takmer 500 kilometrov dali bez zastávky. V praxi sme teda overili, že Passat je nielen motorizáciou stvorený pre dlhé cesty, ale skutočne ponúkne bezchybný komfort štvorici dospelých. K celkovej pohode na palube prispievali aj akustické sklá okien (príplatok 660,- EUR), ktoré rozhodne odporúčame. Batožinový priestor so základným objemom 690 litrov (po sklopení operadiel zadných sedadiel až 1.920 litrov) sme na dvojdňovú pracovnú cestu zaplnili len čiastočne, jeho veľkorysý objem využijete skôr na dlhších dovolenkách.
Výbave Elegance a komfortu svedčia aj osemnásťpalcové disky kolies Napoli (v sérii sú sedemnástky Napoli, príplatok za osemnástky je 490,- EUR) s pneumatikami Pirelli Cinturato P7 s rozmerom 235/45 R18, ktoré si lepšie ako devätnástky modelu R-Line rozumejú aj s novými adaptívnymi tlmičmi DCC Pro s dvojventilovou technikou.
Motor, prevodovka a spotreba
Motorizácia 2,0 TDI s výkonom 110 kW (150 koní) a maximom krútiaceho momentu 360 Nm dostupným v rozsahu od 1.600 do 2.750 otáčok za minútu je pre nový Passat s pohotovostnou hmotnosťou 1.700 kg (DIN) ideálnou pohonnou jednotkou. Pokiaľ nebývate v horských oblastiach, kde pravidelne využijete pohon všetkých kolies dostupnejší so silnejšou verziou naftového dvojlitra, o inom motore ani nemusíte uvažovať.
Naftový dvojliter si dobre rozumie aj so sedemstupňovým DSG, ku komfortu radenia rýchlostných stupňov, či odozve na povely akcelerátora som nemal žiadne výhrady.
Automobilkou udávané dynamické parametre (zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 9,3 sekundy a maximálna rýchlosť 223 km/h) sú skôr konzervatívne, subjektívne vnímaná dynamika je veľmi dobrá aj pri plnom obsadení auta. Opäť nám môže slúžiť situácia z našej pracovnej cesty, keď sme na nemeckej diaľnici (hoci s podporou mierneho dolu-kopca) atakovali rýchlosť 250 km/h a pri cestovnom priemere 101 km/h na trase dlhej 625 kilometrov sme dosiahli priemernú spotrebu len 6,0 litra / 100 km (!). Cestou z Lausitzringu do Bratislavy sme trasu s dĺžkou 599 kilometrov prešli s priemernou rýchlosťou 110 km/h so spotrebou 5,7 litra / 100 km. Obidve cesty som absolvoval za volantom sám, z toho veľkú časť už za tmy a napriek tomu som po ich skončení vystupoval príjemne oddýchnutý. Zásluhu na komfrote cestovania v noci mali excelentné matrixové LED svetlá IQ.Light, ktorá sú pre výbavu Elegance v štandardnej výbave.
Celková priemerná spotreba sa v rámci testu ustálila na hodnote 5,8 litra / 100 km a to je pri priemernej rýchlosti 81 km/h na trase dlhšej ako 1.500 kilometrov vynikajúci výsledok. Na okresných cestách pritom nie je problém jazdiť s priemernou spotrebou okolo piatich litrov. Aj druhý test, tentoraz s plne naloženým autom a s (legálnym) využitím maximálnej rýchlosti na nemeckej diaľnici, teda potvrdil efektivitu pohonnej sústavy, ktorá vďaka nádrži s objemom 66 litrov umožňuje dojazd na jedno natankovanie „do plnej“ vysoko nad 1000 kilometrov.
Záver a odporúčanie
Volkswagen Passat vo svojej deviatej generácii je vďaka efektívnemu naftovému motoru, veľkorysému vnútornému priestoru, vynikajúcemu akustickému komfortu a komfortu podvozka, ale aj bezchybne fungujúcemu infotainmentu, autom s výnimočnou úžitkovou hodnotou.
Ak by som si mohol vybrať, zvolím výbavu Elegance a to nielen pre lepšie sedadlá v porovnaní s výbavou R-Line, ale jednoducho sa mi k zameraniu auta hodí viac a zdá sa mi príťažlivejšia. Na verzii R-Line je na môj vkus príliš veľa lesklého čierneho plastu, hoci uznávam, že v správnej farebnej kombinácii a v dokonale čistom stave to vyzerá výborne.
Volkswagen Passat je k dispozícii v ôsmich farbách: biela pure, strieborná metalíza oyster, šedá metalíza diabas (ktorú malo aj naše auto), červená metalíza chilli, zelená metalíza mariposit, modrá metalíza reef, čierna metalíza grenadill a biela oryx s perleťovým efektom a na výber je až 11 dizajnov diskov od základných 16 palcových až po 19 palcové, v závislosti od zvolenej výbavy. Vyberie si skutočne každý.
Výber motorizácie záleží od konkrétnych preferencií zákazníkov, univerzálnou voľbou je samozrejme motor 2,0 TDI s výkonom 110 kW (150 koní), ktorý bude zrejme tvoriť podstatnú časť predajov nielen na slovenskom trhu. Na časté krátke trasy sa bude viac hodiť niektorý z benzínových motorov, osobne by som sa však motoru 1,5 eTSI v prípade veľkorysejšieho rozpočtu vyhol a uvažoval o plug-in hybridnej verzii.
Prirodzenou čerešničkou na torte je najvýkonnejší dvojlitrový benzín 2,0 TSI s výkonom 195 kW (265 koní), ktorý Passatu udeľuje výbornú dynamiku (z nuly na 100 km/h za 5,8 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h) a v kontexte dnešnej doby je až luxusnou motorizáciou.
Uvidíme ako sa bude zrejme poslednej generácii modelu Passat so spaľovacími motormi dariť ďalej, no dúfajme, že v ponuke Volkswagenu zostane čo najdlhšie. Zatiaľ má Passat oproti inak veľmi dobrému ID.7 navrch.
Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko