Miro Vilím

15.04.2024

Roman Chalama

Volkswagen Passat je už viac ako päťdesiat rokov jedným z pilierov značky a kvality novej generácie potvrdzujú, že tradičného zákazníka tohto mimoriadne obľúbeného modelu nebude jednoduché presvedčiť k prechodu na elektrinu.


Automobilka Volkswagen predstavila deviatu generáciu modelu Passat minulý rok ako pripomienku 50. výročia od uvedenia prvej generácie. Tá sa predstavila už v roku 1973 a aj po piatich desaťročiach s viac ako 34 miliónmi predaných kusov je spolu s modelmi Tiguan a Polo (vrátane jeho derivátov) jedným z troch celosvetovo najpredávanejším modelov značky.

Na rozdiel od predchodcu je Passat na väčšine trhov k dispozícii len ako praktický model Variant, čo zodpovedá preferenciám zákazníkov. Od roku 2022 bola ôsma generácia v Európe dostupná už len ako kombi, no napriek tomu sa aj v roku 2023 na domácom nemeckom trhu predalo 45.494 kusov.

Najnovšia generácia výrazne narástla do dĺžky (+ 144 milimetrov) a hodnota rázvoru sa zväčšila o 50 milimetrov, najmä pre zadných pasažierov a batožinu je teda v interiéri ešte viac miesta ako doteraz. Batožinový priestor má základný objem 690 litrov (+ 40 litrov oproti predchodcovi), po sklopení operadiel zadných sedadiel je k dispozícii až 1.920 litrov (+ 140 litrov). Celkovou dĺžkou 4.917 mm už Passat výrazne presahuje svoju triedu, hodnoty pre šírku a výšku sú 1.849 mm, resp. 1.497 mm, rázvor má 2.841 mm.

Deviata generácia modelu Passat je aktuálne k dispozícii v dvoch základných motorizáciách s výkonom 110 kW (150 koní)*. Prvou z nich je benzínový motor 1,5 eTSI s mild hybridnou technikou a druhou je naftový motor 2,0 TDI. Postupne sa budú dať objednať aj ďalšie motorizácie, vrátane plug-in hybridných verzií s dojazdom až 100 kilometrov na elektrinu a kombinovaným dojazdom približne 800 kilometrov. Všetky modely sú k dispozícii výhradne so sedemstupňovou automatickou prevodovkou (DSG), ktorej volič je umiestnený vpravo na stĺpiku riadenia.  

 

Volkswagen Passat Variant B9

Reklama na ticho

Nový Passat má oproti predchodcovi výrazne uhladenú karosériu, ktorej na prvý pohľad chýbajú ostré hrany. Dizajnový jazyk deviatej generácie modelu Passat je veľmi podobný elektrickému modelu ID.7, čo môže fanúšikov predchádzajúcej generácie trochu sklamať. Dizajn je však plne funkčný a je podriadený dosiahnutiu čo najmenšieho odporu vzduchu. Výrazne lepšia aerodynamika s koeficientom odporu vzduchu len 0,25 (predchodca 0,31) má vplyv nielen na spotrebu, ale pomáha k takmer dokonalému odhlučneniu. Aj pri diaľničných rýchlostiach je akustický komfort v kabíne vynikajúci.

Volkswagen Passat Variant B9

Zaujímavosťou je, že automobilka uvádza len jedinú hodnotu aerodynamického odporu vzduchu, hoci predný nárazník má zásadne odlišný tvar pre jednotlivé verzie. Jeden základný tvar je určený pre verzie s označením Passat, Passat Business a Elegance (líšia sa len chrómovaním pre dve vyššie verzie), agresívnejšie tvarovaný nárazník s množstvom čierneho lesklého plastu je určený pre dynamicky ladenú výbavu R-Line, ktorú vidíte aj na redakčných fotografiách k tomuto článku.    

Volkswagen Passat Variant B9

Naftový motor s vynikajúcou spotrebou

Výborne je odhlučnený aj motor, v našom prípade to bol motor 2,0 TDI (EA288 evo) s výkonom 110 kW (150 koní) dosahovaným pri 3.000 otáčkach za minútu, maximum krútiaceho momentu 360 Nm (+ 20 Nm oproti predchodcovi) je dostupné od 1.600 do 2.750 otáčok za minútu. Veľkým prekvapením je, že aj v aktuálnej generácii sa naftové motory od Volkswagenu zaobídu bez akejkoľvek podpory elektromotora.

Volkswagen Passat Variant B9

Prenos výkonu na kolesá prednej nápravy zabezpečuje sedemstupňová automatická prevodovka (DQ381-7F), vďaka čomu má automobilkou udávané zrýchlenie z nuly na 100 km/h hodnotu 9,3 sekundy a maximálna rýchlosť je 223 km/h. Subjektívne vnímanú dynamiku považujem za dobrú, v reálnej premávke predstavuje tento naftový motor optimálny kompromis medzi výkonom a spotrebou. Jeho výkon v kombinácii s hmotnosťou 1.697 kilogramov (EU) vodiča prirodzene nabáda skôr k pokojnej jazde, z čoho samozrejme profituje spotreba.

Volkswagen Passat Variant B9

Práve spotreba je parádnou disciplínou tohto modelu, výrobca udáva hodnoty 4,9 až 5,1 litra na 100 kilometrov. V praxi nie je problém jazdiť na okresných cestách s priemernou spotrebou 4,0 litra (!), náš celkový priemer počas prvého testu mal hodnotu 5,5 litra/100 km. V kombinácii so 66 litrovou nádržou to znamená reálny dojazd až 1.200 kilometrov na jednu nádrž, čo sme si overili aj v praxi. Od natankovania plnej nádrže sme prešli presne 1.200 kilometrov, pričom palubný počítač ukazoval zostávajúci dojazd 15 kilometrov. Veľkú časť odjazdených kilometrov síce predstavovali diaľnice (približne 500 km), ale vozidlo bolo zaťažené obvykle jednou dospelou osobou s minimálnym nákladom v batožinovou priestore.  

Volkswagen Passat Variant B9

Nový podvozok s tlmičmi DCC Pro

V našom prípade bolo vozidlo vybavené novými adaptívnymi tlmičmi DCC Pro s dvojventilovou technikou (ako súčasť balíka Technik za 2.030,- EUR, pre R-Line samostatne za 960,- EUR) v kombinácii s 19 palcovými kolesami Leeds (+ 470,- EUR) s pneumatikami Goodyear Eagle F1 o rozmere 235/40 R19. Rozsah nastavenia tlmenia v 15 stupňoch umožňuje využiť širokú škálu tuhosti podvozka, v najkomfortnejšom režime si však podvozok celkom nerozumel s veľkými kolesami a na krátkych priečnych nerovnostiach bolo možné akusticky vnímať prácu tlmičov, hoci komfort podvozka bol inak vynikajúci. Komfortné režimy sú teda určené najmä na dobré cesty, pre tie slovenské sa ako ideálny kompromis javilo individuálne nastavenie v režime Comfort + 2 dieliky.

Volkswagen Passat Variant B9

Podobne ako v iných modeloch značky, aj v novom Passate sa po každom naštartovaní automatikcy aktivuje režim Comfort, ale aj takéto nastavenie je natoľko dobré, že nemáte nevyhnutne potrebu vracať sa k uloženému individuálnemu nastaveniu. Nakoľko som nemal možnosť priameho porovnania podvozku DCC Pro so športovým (pre R-Line) alebo komfortným podvozkom (pre Elegance), odporúčam vyskúšať si ich a rozhodnúť sa podľa osobných preferencií. Osobne by som však aj takto naslepo zvolil nové adaptívne tlmiče, pretože v športovom režime umožňujú dynamickejšiu jazdu a aj pri plne naloženom aute sa ich tuhšie nastavenie v režime Sport bude hodiť.   

Volkswagen Passat Variant B9

Interiér s lepším ovládaním

Nová architektúra interiéru ma z prvých prezentačných fotografií veľmi neoslovila, v praxi však nie je logike ovládania jednotlivých funkcií čo vytknúť. Zásluhu na tom má nielen návrat k volantu s fyzickými ovládačmi jednotlivých funkcií, ale aj vylepšený multimediálny systém, v danom prípade s označením Ready2Discover Max s 12,9 palcovým farebným dotykovým displejom. Prístrojový panel Digital Cockpit Pro má uhlopriečku 10,25 palca.  

Volkswagen Passat Variant B9

Ovládanie najčastejšie používaných funkcií je vo forme virtuálnych tlačidiel koncentrované do hornej a spodnej ovládacej lišty multimediálneho systému a príslušné nastavenie je obvykle otázkou najviac dvoch kliknutí. Stále by som sa viac potešil fyzickým ovládačom, aspoň pre klimatizáciu, ale zároveň musím pripustiť, že oproti prvým modelom ID. a ôsmej generácie Golfu pred faceliftom ide o výrazné zlepšenie.

Volkswagen Passat Variant B9

Výborný komfort sedenia a veľmi dobré bočné vedenie poskytujú aj športové sedadlá R-Line s integrovanými opierkami hlavy vpredu, no už po krátkom vyskúšaní v inom Passate som mal pocit, že komfortné sedadlá verzie Elegance budú na dlhé cestovanie ešte lepšie.

Volkswagen Passat Variant B9

Skutočnú pochvalu si zasluhuje kvalita použitých materiálov a ich spracovanie, celý interiér pôsobí nielen na danú triedu veľmi hodnotným dojmom. Výskyt čierneho lesklého plastu sa drží v únosných medziach a jedinú drobnú výhradu mám k príliš ostrým spodným okrajom vodiacich líšt dvoch roletiek na zakrytie odkladacích priestorov. V rámci každodenného používania však nemáte prečo túto časť stredového tunela obchytkávať, takže skutočne ide o zanedbateľnú výčitku.

Volkswagen Passat Variant B9

Veľmi príjemným prekvapením bolo ukotvenie veľkej obrazovky multimediálneho systému, nielen pri bežnom opretí ruky, ale ani pri opakovanom cielenom tlaku na vrch obrazovky sa neozval vôbec žiadny zvuk. Celkový dojem zo spracovania interiéru je naozaj vynikajúci a prevyšuje aj niektoré vozidlá vyššej strednej triedy prémiových značiek.  

Záver

Passat Variant mal v našej konfigurácii výslednú cenu 53.260,- EUR, už so zohľadnením cenového Maxi Bonusu vo výške 4.000,- EUR. Nie je to málo, ale za takéto veľké a veľmi slušne vybavené auto je to v dnešných časoch primeraná cena. Osobne by som ušetril na farbe (biela perleťová Oryx za 1.170,- EUR), veľkých diskoch (470,- EUR) a ani panoramatické strešné okno za 1.260,- EUR by som nevyhnutne ku šťastiu nepotreboval.

Volkswagen Passat Variant B9

Volkswagen Passat Variant R-Line 2,0 TDI ideálne spája veľkorysú priestorovú ponuku, komfort a efektívny naftový motor do celku, ktorý vyhovie nielen tým, ktorí veľa jazdia pracovne, ale zároveň bude ideálnym rodinným autom pre štvorčlennú rodinu. V záplave dnešnej ponuky SUV a crossoverov Passat zostáva jedným z mála áut, ktoré dávajú skutočný zmysel, pretože poskytuje vynikajúce úžitkové vlastnosti.   

Autor: Miro Vilím, Foto: Roman Chalama

*k dátumu publikácie článku


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.