Malé autá so silným motorom sú stále osviežením ponuky niektorých automobiliek. Volkswagen T-Cross s najsilnejším motorom pod kapotou je jedným z príjemných letných prekvapení a vo farbe Grape Yellow je neprehliadnuteľný.
Od uvedenia na trh v roku 2019 do predstavenia jeho faceliftu v roku 2023 sa z malého crossoveru celosvetovo predalo približne 1,2 milióna kusov, teda v priemere tristo tisíc kusov ročne. Najmenší crossover od Volkswagenu je aj na Slovensku predajným hitom, v minulom roku sa v rámci predajov značky umiestnil na druhom mieste, podobne sa mu darí aj v tomto roku.
Recept na úspech? Relatívne priaznivá cena, vysoká úžitková hodnota a po facelifte až prekvapujúco hodnotne pôsobiaci interiér.
Aktuálne je T-Cross k dispozícii výlučne s dvomi benzínovými motormi v troch výkonových verziách. Základom je motor 1,0 TSI s výkonom 70 kW (95 koní) a 175 Nm dostupný s manuálnou päťstupňovou prevodovkou len pre prvú výbavu Life za základnú cenu od 19.990,- EUR (bez bonusov a výbavy Limited).
Výkonnejšia verzia trojvalcového motora 1,0 TSI má výkon 85 kW (115 koní) a 200 Nm a je k dispozícii tak s manuálnou šesťstupňovou, ako aj automatickou sedemstupňovou prevodovkou (DSG). Cenový rozdiel trojvalcov pri manuálnych prevodovkách predstavuje 1.400,- EUR, príplatok za DSG je 2.100,- EUR.
Vrcholom ponuky je štvorvalcový motor 1,5 TSI disponujúci technológiou deaktivácie dvoch valcov, jeho výkon 110 kW (150 koní) a maximálnu hodnotu krútiaceho momentu 250 Nm (v rozsahu od 1.500 do 3.500 otáčok za minútu) prenáša na kolesá prednej nápravy výlučne sedemstupňové DSG. Prevádzková hmotnosť (EU) bola podľa osvedčenia o evidencii vozidla 1.394 kg.
Dynamika a spotreba
Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá podľa údajov výrobcu 8,4 sekundy a maximálna rýchlosť je rovných 200 km/h. Pre potenciálnych zákazníkov je však dôležitejším údajom spotreba, opäť podľa údajov výrobcu by mala kombinovaná spotreba dosahovať 5,9 až 6,0 litrov na 100 km, teda hodnoty porovnateľné so silnejším trojvalcom s rovnakou prevodovkou (5,8 l / 100 km). Aká je realita?
Takmer tisíc kilometrov sme v našom teste odjazdili s priemernou spotrebou 6,2 litra na 100 km, minimálna spotreba v rámci nášho skúšobného okruhu bola 4,7 litra / 100 km, ešte po päťstovke najazdených kilometrov bol celkový priemer 5,9 litra, potom som sa začal viac ponáhľať. Automobilkou udávané údaje o spotrebe sú teda naozaj realistické a aj výkonný štvorvalcový motor môže jazdiť úsporne.
Samozrejme, ak budete naplno využívať ponúkanú dynamiku alebo jazdiť s plne zaťaženým vozidlom, spotreba stúpne. Najvýkonnejší motor v ponuke však bude mať aj pri náročných jazdných režimoch lepšiu spotrebu ako trojvalce pod plnou záťažou.
Cenový rozdiel medzi silnejším trojvalcom a štvorvalcom je 1.800,- EUR (pre výbavy Style a R-Line), resp. 1.700,- EUR pre výbavu Life. S ohľadom na celkovú cenu auta nejde o zanedbateľný príplatok, ale v prípade dostatočného rozpočtu naozaj stojí za úvahu.
Interiér a hlavné prvky výbavy
Volkswagen T-Cross je postavený na najmenšej podvozkovej platforme koncernu (MQB A0), no ponúka dostatok priestoru pre celú (najviac štvorčlennú) rodinu. Základný objem batožinového priestoru je 385 litrov, pri posunutí zadnej lavice o 14 centimetrov vpred získate až 455 litrov; v tomto prípade si už dozadu nikto nesadne, nanajvýš veľmi malé deti v detskej sedačke.
Pri sklopení operadiel zadných sedadiel delených v pomere 60:40 je k dispozícii až 1.281 litrov prepravnej kapacity. Vďaka sériovo sklopnému operadlu spolujazdca vpredu je možné naložiť predmety (od surfu cez paraglide až po bicykel) s celkovou dĺžkou až 2.398 milimetrov.
Narástlo aj vertikálne zaťaženie ťažného zariadenia z 55 na 75 kg, čo poteší najmä majiteľov e-bikov. Príves môžete ťahať až do hmotnosti 1.200 kg, resp. nebrzdený do hmotnosti 660 kg.
Interiér však okrem ponúkaného priestoru prekvapí najmä úplne novým spracovaním palubnej dosky, ktoré pôsobí omnoho lepším dojmom ako model pred faceliftom. Na rozdiel od neho je takmer celá spomenutá časť interiéru z mäkčených plastov a masívne tvrdo-plastové obloženie, na želanie vo výrazných farbách, nahradila imitácia koženého poťahu s prešívaním (vo verzii R-Line). Plastová dekorácia síce zostala, ale jej čierna farba s textúrou nepôsobí rušivo. Zlepšilo sa aj čalúnenie dverí.
Predné sedadlá v poťahu R-Line sú svojou konštrukciou totožné s ostatnými výbavami a sú dostatočne dimenzované a pohodlné, aj pre masívnejšie mužské postavy. Ako sme už pri modeloch značky Volkswagen zvyknutí, rozsah nastavenia sedadla vodiča, spolu s výškovo a pozdĺžne nastaviteľným volantom vyhovie všetkým typom postáv.
Volant si ponechal fyzické ovládače rovnako ako model pred faceliftom, samostatný panel ovládania dvoj-zónovej klimatizácie Climatronic (za príplatok 340,- EUR) je však už s dotykovým ovládaním.
Už v základnej výbave je k dispozícii digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 8 palcov a rádio Composition Colour s rovnako veľkou uhlopriečkou farebného dotykového displeja, v našom prípade sme za príplatok (aktuálne 310,- EUR) mali namiesto základného prístrojového panelu Digital Cockpit Pro s nastaviteľným zobrazením a funkciami.
Z príplatkových prvkov spomeniem ešte balík asistenčných systémov za 490,- EUR, cúvaciu kameru za 250,- EUR, bezkľúčové otváranie a štartovanie Keyless za 330,- EUR a vyhrievané predné sedadlá za 290,- EUR.
Najdrahším príplatkom však boli vynikajúce LED svetlomety IQ. Light (aktuálne za 1.190,- EUR), tie však vo verzii výbavy Style máte v cene vozidla; v rámci akčného modelu Limited boli aj pre R-Line zdarma v balíku výbavy naviac. Poteší aj nová výrazná grafika zadných LED svetiel, ktoré sú k dispozícii sériovo.
Jazdné vlastnosti
Nami testovaný exemplár bol obutý na sériových sedemnásťpalcových diskoch Valencia s pneumatikami Continental EcoContact 6 v rozmere 205/55 R17 a aj vďaka nim môžem podvozok bez rozpakov označiť ako komfortný. Osemnásťpalcové kolesá (mimochodom súčasť výbavy naviac pre model Limited) by som osobne nekupoval, dostatočne vysoká bočnica sedemnásťpalcovej pneumatiky bude nielen poskytovať viac komfortu, ale aj ochrany pred poškodením disku obrubníkmi.
Naladenie podvozka zodpovedá filozofii značky, možno je trochu tuhšie, ale poddajné a podvozok je v rámci svojej triedy dobre odhlučnený. Vyvážené jazdné vlastnosti sú koncipované pre rozvážnu jazdu, snaha o prílišnú dynamiku, ktorú môže motivovať relatívne silný motor a presné riadenie končí bezpečnou nedotáčavosťou.
Cena a záver
Nami testovaný model T-Cross R-Line mal s niekoľkými príplatkovými položkami výslednú cenovku 30.030,- EUR s DPH, ale vašu pozornosť by ste mali venovať aktuálnemu cenníku a akciovej výbave Limited, ktorá by mala byť podľa našich informácií dostupná aj po 30.6.2024.
Volkswagen T-Cross je kompaktný crossover, ktorý ponúka vyvážené jazdné vlastnosti, dostatok pohodlia a priestoru aj pre štvorčlennú rodinu, pohodlné nastupovanie, kvalitné spracovanie interiéru a férovú cenu. Na kompaktnom pôdoryse (dĺžka 4.131, šírka 1.772, výška 1.559 a rázvor 2.551, všetko v mm) teda získate ideálne auto do mesta, ktoré sa nestratí ani na dlhých cestách. Štýlovejšou alternatívou k modelu T-Cross zostáva model Taigo, ktoré však úžitkovou hodnotou príliš nezaostáva.
V rámci faceliftu pribudli tri nové farby, červená Kings Red metallic, modrá Clear Blue Metallic, našim favoritom je však svieža žltá Grape Yellow, ktorú vidíte aj na fotografiách k článku. Ku kompaktnému crossoveru sa jednoducho výrazné farby hodia, osobne si však viem predstaviť aj pravý opak, čiernu Deep Black.
Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko