Písmeno R zaväzuje. T-Roc je praktický mestský crossover, čoho dôkazom je aj to, že ho stretnete kedykoľvek a kdekoľvek. T-Roc R je už trošičku iný, je to nástroj pre naše/vaše príbehy. Rozdelenie úloh je jasné. Ak ste videli film Real Steel, tak si predstavte, že T-Roc R je Atom a Vy ste ten malý chlapec, čo ho riadi. Ak ste film nevideli, je naozaj výborný, odporúčam. A prečo Atom? Lebo Zeus je predsa niekto iný...
V rámci aktuálnych modelov R, považujem T-Roc za najmenej trendy, čo paradoxne nemusí byť na škodu. Napriek miernemu faceliftu si T-Roc zachováva svoju „tvár” aj tvar. Kozmetické zmeny postihli prednú masku, lízli nárazníky a zmodernizovali sa svetlá. Nápis T-Roc vzadu nehľadajte, prítomné je ale R-ko, ktoré sa hrdo týči pod logom značky. Dominantou zadku je výrazný spoiler ako aj neprehliadnuteľné 4 koncovky výfuku.
Pod kapotou je tak, ako u každého R-ka motor 2.0 TSI. T-Roc je v porovnaní s Golf R ochudobnený o 20 koní, čo znamená, že výkon je „len” 221 kW/ 300 k. Krútiaci moment je tiež o 20 Nm nižší, t.j. 400 Nm/ pri 2000 – 5200 ot./min. Maximálna rýchlosť je 250 km/h (Golf R má až 270 km/h), pričom v prípade zrýchlenia z 0 – 100 km/h zaostáva len o jednu desatinu sekundy oproti Golfu R (4,7 s), t.j. 4,8 s.
Presne ako Golf R, aj T-Roc R má 7-st. automatickú prevodovku DSG a pohon všetkých kolies, hoci v tomto prípade ide o klasický haldex piatej generácie bez driftovacieho režimu. V spotrebe zaúraduje tvar, kedy zákony fyziky tlačia T-Roc do vyššej spotreby. Týždeň s T-Roc R znamenal 8,6 l/ 100 km pri rovnomernom rozložení diaľničných, mestských a medzimestských kilometrov. Katalógová spotreba sa uvádza 8,5 l/100, čo nie je ďaleko od pravdy.
Interiér je oproti ostatným R-kovým modelom ten „starší”, čo potvrdzuje pozostatok doby nedávno minulej - mohutná riadiaca páka. Aj napriek tomuto retro štýlu pôsobí po facelifte komfortne a hodnotne. Prítomnosť mäkčených plastov na palubnej doske bola správna voľba, avšak prítomnosť pomerne veľkých lesklých plôch asi nie je tým najlepším riešením z dlhodobého hľadiska. Takého plochy sú nekompromisné a neodpustia žiadne dotyky navyše.
Napriek prvotnému oslepeniu efektom lesklej elegancie, materiál je viac ako citlivý a opotrebovanie prichádza oveľa skôr, ako pri lacnejšie vyzerajúcich plastoch. Ako to už v týchto časoch chodí, klasické tlačidlá sú nahradzované dotykovými plochami a výnimkou nie je ani T-Roc R. Takéto plochy nájdete aj pri ovládaní klimatizácie a sú prítomné aj na volante, kde sa potom stávajú náhodné, nemienené prepínania, napríklad aj do režimu R.
T-Roc R dokáže byť rýchly, veľmi rýchly – ak chcete. Ak máte zlý deň, režim Race dokáže nahradiť bežného psychológa. Je to veľmi jednoduchá terapia, ktorá začína cieleným zatlačením dotykového tlačidla R ako Race na volante, nastupuje audioterapia v znamení zmeny tóniny zvuku auta a následného strieľania z výfuku. Pri tomto bode prichádza terapia hormónmi šťastia, ktoré vyvoláva nielen možnosť Launch control, ale celkové nasadenie auta do „boja” za Vaše šťastie. Pocitovo sa T-Roc R v ktoromkoľvek režime ( aj ako civilista za bežných podmienok) správa na cestách veľmi presvedčivo, s prirodzenou ľahkosťou ide svojou stopou a nemá vo zvyku vyvolávať sekundy strachu pri neočakávaných reakciách. Vzhľadom na to, že sa jedná o crossover s pohonom 4x4, správa sa sebaisto aj na nespevnených cestách. Podotýkam, poriadny offroaďák to nie je (a ani nemá byť).
Štandardne sa zvykneme zamýšľať nad cieľovými skupinami a koncovými užívateľmi áut. Osobne som dospela k názoru, že T-Roc R je ďalším zo skupiny R, ktorého budú vlastniť rôznorodé skupiny ľudí. Môžu to byť muži aj ženy, rodičia či starí rodičia, ktorí ešte nezanevreli na našu spoločnosť, môžu to byť dobrodruhovia, či samotári s chatkou na konci lesa a to aj preto, lebo napriek tomu všetkému, čo ponúka, je cenovo dostupný.
Ak si chcete predplatiť za dlhodobú terapiu u dr. T-Roc R, potrebujete minimálne 43.190 € (vrátane DPH). Samozrejme za príplatkovú výbavu, akú sme mali v testovanom R-ku ( adaptívne odpruženie DCC, IQ. Light, IQ. Drive Paket, cúvacia kamera, Easy Open Paket, Discover Media rádonavigačný systém, Soundsystem beats, zimný paket, 19 palcové disky a modrá metalíza Lapiz) sa navyšuje cena o 7990 € (vrátane DPH). Za Akrapoviča potrebujete ďalších 3730 € (vrátane DPH).
Na záver by som to uzavrela asi takto: mám rada rýchle autá, ktoré sa dokážu asimilovať aj do každodenného života. Mám rada autá, ktoré evokujú radosť, ktoré majú jasne definovaný genetický odkaz svojej identity, ale zároveň neurážajú a nepoburujú okolie. Mám rada skromné, zato multifunkčné autá s poslaním. Mám rada T-Roc R.
Autor: Amy Zaťková, Foto: Jakub Čajko