Volkswagen tento rok na slovenský trh uviedol dva veľkostne podobné crossovery, modernizovaný T-Roc a úplne nové Taigo.
Volkswagen T-Roc je skutočným bestsellerom, od roku 2017 sa predalo viac ako jeden milión kusov. Facelift priniesol výrazne lepší interiér z mäkčených plastov, nové prvky výbavy a niekoľko štylistických zmien. Vyskúšali sme si T-Roc s motorom 1,5 TSI, ktorý mal pohon prednej nápravy a porovnali sme ho s nedávno testovaným modelom Taigo s rovnakým motorom a jednoduchou zadnou nápravou.
T-Roc je postavený na platforme MQB (A), teda v zásade ide o podvozok zdieľaný s modelom Golf. Nové Taigo je naopak postavené na platforme MQB A0 (Polo), teda na rozdiel od T-Rocu nemôže mať viacprvkovú zadnú nápravu, pohon všetkých kolies a motorizácie končia modelom 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 koní).
Volkswagen T-Roc pôsobí na prvý pohľad ako auto o pol triedy vyššie, preto prekvapí informácia, že s dĺžkou 4244 mm je o 2,5 centimetra kratšie ako Taigo. V ostatných rozmeroch má však mierne navrch: rázvor 2590 mm (+3,6 cm), šírka 1819 mm (+6,2 cm), výška 1559 mm (+6,2 cm), EU hmotnosť 1.385 kg (plus 49 kg). T-Roc teda poskytuje viac miesta pre cestujúcich, nie je však dramaticky priestrannejšie. Batožinový priestor je takmer identický 445 / 1290 litrov (T-Roc) vs. 440 / 1222 litrov (Taigo).
Aj keď T-Roc v porovnaní s Taigo-m nie je dramaticky väčší, v interiéri pôsobí oveľa priestrannejšie a vzdušnejšie. Pocit otvorenejšieho priestoru podčiarkuje monochrómové ladenie do čierna a dekoratívne obklady Lava Stone Black. Niekedy som mala pocit, že namiesto auta sedím v koncertnej sále za veľkým čiernym klavírnym krídlom. Áno, ja viem, na prvý a možno aj druhý pohľad to vyzerá veľmi efektívne, ba priam luxusne, obavy mám skôr o udržateľnosť a čistotu tohto mainstreamového prvku. V rámci týždňa, som zo dňa na deň viac a viac videla „vzduch, ktorý dýchame“, pretože sa krásne vynímal na čiernych lesklých povrchoch. O odtlačkoch a iných dôkazoch pre daktyloskopiu nie je potrebné hovoriť, sú všade a nepotrebujete ani lupu, aby ste ich podrobne skúmali. Obdobné je to aj s multifunkčným volantom, kde si tiež prečítate odtlačkové etudy. Nuž, v podstate si myslím, že ten čierny lesk je už trošičku vizuálne „túmač“.
Viac ako k lesku dotykových plôch multifunkčného volantu som mala výhrady k ich funkčnosti, nezriedka som si nechtiac zapla vyhrievanie volantu a nechcené, náhodné stláčanie funkcií pri točení volantom bolo pravidlom. Volant s klasickými hardvérovými ovládačmi v Taigu je jednoznačne lepším riešením.
Športové sedadlá poskytujú dostatok pohodlia a dobrú oporu tela, dokonca si myslím, že vyzerajú veľmi dobre. Dominantným prvkom pre vodiča je Digital Cockpit Pro – prístrojový panel s 10,25 palcovým LCD (sériovo 8 palcový) a farebný dotykový TFT displej s uhlopriečkou 23,4 cm. Ovládateľnosť a užívateľskú jednoduchosť technických funkcií hodnotím veľkým plusom, ale opäť sa nám aj na TFT displeji ukážkovo nahromadia obrazce našich otlačkov. Aj ovládanie klimatizácie je vyriešené len dotykovo, aj keď lepšie ako v modeli Golf, predovšetkým je digitálny panej klimatizácie podsvietený. Myslím si, že tento trend tu chvíľu zostane, takže sa s tým budeme musieť naučiť žiť.
S rovnakým motorom 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 koní) a silou 250 Nm je Taigo svižnejšie, z 0 na 100 km/h zrýchľuje za 8,3 s a Vmax je 212 km/h. Volkswagen T-Roc potrebuje na stovku o 3 desatiny viac (8,6 s) a maximálna rýchlosť je 205 km/h. Prekvapením je spotreba. Taigo malo priemernú spotrebu 6,5 litra, T-Roc 7,5 litra /100 km. Pre objektivitu uvádzame, že obidve autá sme dostali do testu ako nové, Taigo malo cca 400 km, T-Roc cca 90 km.
V poslednom čase sledujeme trend nafukovania sa malých áut na väčšie, čo sa nemusí stretnúť s nadšením zákazníkov. Pozitívne je, že nový T-Roc si privlastnil prvky výbav z väčších modelov, ako napríklad adaptívne pruženie DCC, progresívne riadenie, nezávislé kúrenie alebo vyhrievaný volant, či elektrické otváranie veka batožinového priestoru, no stále si zachováva kompaktné rozmery použiteľné aj vo veľkomeste.
S doplnkovou výbavou si môžete personalizovať auto do Vami požadovaných „must have“ prvkov výbavy. Napríklad, testovaný T-Roc mal doplnkovú výbavu Top Packet, ktorý obsahuje cúvaciu kameru, bezkľúčový prístup a štartovací systém, alarm Plus s kontrolou vnútorného priestoru, alebo aj 18 palcové disky z ľahkých zliatin Nevada, bezdotykové otváranie a zatváranie veka kufra, dojazdovú 18“ oceľovú rezervu či stmavené sklá od B stĺpika smerom vzad. Sú to také čerešničky, pretože už v sériovej výbave dostanete naozaj slušný zoznam výbavy a bezpečnostných asistentov (Lane Assist, Park Assist, Front Assist a City Brake a veľa ďalších).
Ani jeden z týchto dvoch súťažiacich, T-Roc vs. Taigo, nie je dizajnovým úletom a určite sa Vám rýchlo nezunuje. Obe autá majú hlboko vrytý aktuálny dizajnový rukopis značky, toho času okorenený chrómovými lištami a modernými svetlami, ktoré dodávajú obom autám vizuálnu dynamiku. Ako s T-Rocom, tak aj s Taigom sa dá jazdiť veľmi komfortne, ale ak by som to chcela zhrnúť mojimi očami, pocit lepšieho celkového ladenia dynamiky auta, zvukového prejavu a príjemného pocitu z jazdy som mala práve v tom menšom, v novom Taigo. Prepáč T-Roc, neviem, možno to bolo tým Tvojim čiernym leskom.
Cena modelu Taigo 1,5 TSI R-Line dostupnom výlučne s DSG začína na sume 24.290,- EUR, cena modelu T-Roc 1,5 TSI DSG R-Line s úvodným bonusom 1.500,- EUR štartuje na sume 29.590,- EUR. Obháji T-Roc rozdiel v cene? 5.300 EUR naozaj nie je málo a pre mnohých kupujúcich bude pri rozhodovaní táto otázka zásadná.
Myslím si, že mnohí zákazníci sa pri motorizáciách 1,0 TSI a 1,5 TSI rozhodnú skôr pre Taigo. A hoci motor 1,5 TSI bol na slovenskom trhu s podielom 65% najobľúbenejšou voľbou pre model T-Roc, Taigo si časť týchto zákazníkov ukradne pre seba.
Volkswagen T-Roc tak v modelovom portfóliu bude dávať zmysel najmä pre tých, ktorí chcú naftu (2,0 TDI s výkonom 115 alebo 150 koní) alebo pohon všetkých kolies s naftou (2,0 TDI s výkonom 150 koní) alebo so silným benzínovým motorom 2,0 TSI (190 koní) alebo ako R (300 koní).
V redakcii sme sa nevedeli zhodnúť, Amy by zvolila Taigo, ja naopak T-Roc a to bez ohľadu na vyššiu cenu. V každom prípade musíme konštatovať, že modernizácia modelu T-Roc ponechala všetky obľúbené prvky koncepcie malého crossoveru a zároveň odstránila najväčšiu slabinu. Nová palubná doska a výplne (predných) dverí posunuli interiér o level vyššie a nič tak nebráni pokračovaniu komerčného úspechu.
Autor: Amy Zaťková, Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko