Volkswagen Tiguan R-Line 2.0 TDI 4MOTION – Vyskúšali sme zatiaľ jediný Tiguan s pohonom všetkých kolies
Ak by sa ma niekto opýtal, ktorý z modelov Volkswagen je celosvetovo najpredávanejší, priznám sa, Tiguan by nebola moja odpoveď. Čísla však ukázali, že počtom 7,6 milióna predaných Tiguanov od roku 2007 ho značka hrdo môže titulovať ako celosvetovo najúspešnejší aktuálne predávaný model.
Tiguan je auto, ktoré ani v jednej zo svojich doterajších generácií nevytŕčalo z davu, nebolo extravagantné, či dizajnovo prekombinované, a nebolo ani „nabúchané” enormným množstvom hightech prvkov. Tiguan je príjemné SUV, ktorého primárna misia je služba rodinne založeným jedincom. A možno práve tento charakter „mliečnej kávy” ho pomaly a postupne dostal na vrchol predajnosti, k čomu mu samozrejme gratulujeme.
Stáva sa, že medzigeneračne sa modely až tak nemenia, ale toto nie je prípad Tiguana. Tretiu generáciu si určite nepomýlite s tými predchádzajúcimi, pretože skôr ako so svojimi rodičmi, či starými rodičmi zdieľa dizajnové prvky s aktuálnym modelom Passat.
Tiguan III. sa pod tlakom aerodynamiky nekompromisne zaoblil. Najostrejším, najdrsnejším a najvýraznejším prvkom exteriéru sú veľké nasávacie otvory v nárazníku. Na dizajne exteriéru sa však výrazne podieľa výbava, nami testovaný model vo výbave R-Line patrí k tým, ktorý má na prvý pohľad športového ducha.
Okrem toho, že nový Tiguan nedostal len malý facelift, ale kompletnú celotelovú plastiku, medzigeneračne sa natiahol o symbolických 30 mm (celková dĺžka je 4.539 mm), avšak rázvor (2.680 mm) mu zostal. Veľké a aktívne rodiny určite ocenia druhý rad sedadiel s variabilitou posunu o 18 cm s možnosťou nastaviteľného sklonu operadiel a objem batožinového priestoru 652 litrov (plus 37 litrov naviac oproti druhej generácii), po sklopení operadiel zadných sedadiel je to 1.650 litrov.
Interiér bol výrazne prepracovaný a tak, ako aj iné modely značky, prešiel digitalizáciou. Tiguan dostal novokoncipovaný kokpit, ktorý je zložený z komponentov modulárnej stavebnice infotainmentu MIB4. Jeho základ tvorí nový digitálny združený prístroj „Digital Cockpit“ s uhlopriečkou 10,25 palca a obrovský stredný displej a uhlopriečkou 12,9 palca so zabudovanou umelou inteligenciou. Funkcia hlasového asistenta IDA spolupracuje s už spomínanou umelou inteligenciou, čo môže byť v dnešnej dobe celkom osožné.
V balíčku inovácií v interiéri sa nájde nielen nový infotainment, nový head – up displej, ale nachádza sa tu aj úplne nový otočný ovládač na stredovej konzole. Ten zabezpečuje rýchle ovládanie vybraných funkcií. Keď som bola na slovenskej statickej premiére Tiguana Tretieho, tento funkčný volič sa mi vryl do pamäte, pretože vyzerá naozaj skvele, moderne a luxusne. Pridaná hodnota otočného ovládača (Driving experience control) je jednoduché ovládanie jazdného režimu, hlasitosti a funkcie Atmospeheres.
Otočný ovládať sa inak nachádza v miestach, kde by ste intuitívne hľadali radiacu páku prevodovky, Tiguan však dostal úplne nový ovládač radenia prevodových stupňov umiestnený vpravo na stĺpiku riadenia. Na nový spôsob ovládania prevodovky si zvyknete okamžite a z funkčného hľadiska k nemu nemáme žiadne výhrady. Nové sú aj sedadlá ergoActive s masážnou funkciou, či klimatizáciou. Výbava R–Line je sériovo vybavená športovo ladenými pohodlnými prednými sedadlami s možnosťou masáže.
Inžinierom sa podarilo výrazne zlepšiť aerodynamiku (koeficient odporu je 0,28) a spolu s najmodernejšími pohonnými jednotkami tituluje značka Tiguan III. ako najefektívnejšie SUV strednej triedy. Zo širokej škály pohonných jednotiek (okrem dnes dostupných postupne do výroby nabehnú ďalšie) si vyberie naozaj každý, ekologicky pozitívny, tradičný vyznávači benzínových motorov, ale aj zarytý člen z rádu TDI. Štyri z ôsmich motorov sú nové hybridné agregáty, z nich dve sú cenovo výhodné a úsporné 48-voltové mild hybridy (eTSI), ale nájde sa aj plug-in hybrid nového evolučného stupňa (eHybrid). Všetky verzie pohonu majú štandardne dvojspojkovú prevodovku DSG.
Tiguan III. dostal novo vyvinutý adaptívny podvozok „DCC Pro“ s dvomi elektromagneticky ovládanými ventilmi, ktorý je zodpovedný za zvýšenie komfortného pocitu a zlepšenie jazdnej dynamiky. Stredopoliar, obutý na príplatkových 20 palcových diskoch kolies, svoju nespokojnosť s kvalitou našich ciest jednoznačne dával najavo – a to tlmeným búchaním od kolies. Tu je priestor na kombinatoriku a možno je potrebné zvážiť, či by nebolo lepšie obetovať vizuálny súlad veľkých diskov s autom v prospech rozmerovo menších, no komfortnejších diskov. Čo však treba vyzdvihnúť, je dobré odhlučnenie.
Celkový pocit za volantom je veľmi pozitívny, napriek tomu, že Tiguan je SUV, na cestách je obratný a má dostatočnú dávku sebaistoty. Na cestách sa pevne drží „nohami na zemi“. Samozrejme, ako každé moderné auto, aj Tiguan má množstvo asistentov, či už z titulu bezpečnosti, alebo z dôvodu komfortu. Spomínali sme, že Tiguan III. má viac spoločných vizuálnych prvkov s novým Passatom, ale to, že techniku IQ. Light LED Matrix HD svetlomety má spoločnú s Touaregom, to sme ešte nespomenuli.
Tiguan III., ktorému pod kapotou bil mladý, ešte nezabehnutý dieselový motor s výkonom 142 kW (193 koní), s maximálnym krútiacim momentom 400 Nm dostupným od 1.750 do 3.400 ot./min., mal počas testu priemernú spotrebu 7,2 litrov /100 km. V aktuálnej ponuke slovenského importéra (k dátumu publikovania článku) ide o jedinú motorizáciu, ktorá je dostupná s pohonom všetkých kolies. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá najsilnejšiemu naftovému Tiguanu 7,7 sekundy a maximálna rýchlosť je 220 km/h.
Cena testovaného modelu v základe bez pripočítania doplnkovej výbavy je 48.890,- EUR. Za príplatkovú farbu, šedú dolphin metalízu si záujemca priplatí 630,- EUR, za balík asistenčných systémov plus (Travel Assist, Emergency Assist, kamerový systém Area view 360°), za balík Infotainment Plus, balík Komfort a Parkovanie, balík Vyhrievanie Premium, 20 palcové disky York, či LED HD svetlomety IQ. Light, R-Line Exteriérový balík Black Style, sklápateľné ťažné zariadenie sa priplatí ešte spolu 7.500,- EUR bez DPH. Finálna cena za ten náš Tiguan III. s nickenameom Stredopoliar, je 56.850,- EUR aj s DPH. V kúpnej cene je už zahrnutý aj bonus 2.000,- EUR. Aktuálna ponuka slovenského importéra však zahŕňa zvýhodnené modely s označením LIMITED, ktoré k spomenutému cenovému bonusu pridávajú výbavu v hodnote 4.330,- EUR. Najvýhodnejšia ponuka s prívlastkom LIMITED začína na sume 35.390,- EUR pre motorizáciu 1,5 eTSI s výkonom 110 kW (150 koní), pohonom prednej nápravy a sedemstupňovou automatickou prevodovkou. Najlacnejší Tiguan s mototom 1,5 eTSI a výkonom 96 kW (130 koní) však aktuálne začína na sume 29.990,- EUR s DPH.
Prednedávnom sa ma sused opýtal, aké auto by som mu odporúčala, keď potrebuje rodinné auto, nie príliš veľké, vhodné pre rodinu, v ktorom ale on, chlap ako hora, nebude vyzerať smiešne. Tak nech sa páči pán sused, toto je jeden z možných vhodných adeptov. Nový Tiguan, ktorý sa pravidelne rodí v osemročných cykloch, prináša triezvu kombináciu digitalizmu, tradícií a komfortu.
Autor: Amy Zaťková, Foto: Jakub Čajko