Amy Zaťková

02.05.2024

Jakub Čajko

Ak by sa ma niekto opýtal, ktorý z modelov Volkswagen je celosvetovo najpredávanejší, priznám sa, Tiguan by nebola moja odpoveď. Čísla však ukázali, že počtom 7,6 milióna predaných Tiguanov od roku 2007 ho značka hrdo môže titulovať ako celosvetovo najúspešnejší aktuálne predávaný model.  


Tiguan je auto, ktoré ani v jednej zo svojich doterajších generácií nevytŕčalo z davu, nebolo extravagantné, či dizajnovo prekombinované, a nebolo ani „nabúchané” enormným množstvom hightech prvkov. Tiguan je príjemné SUV, ktorého primárna misia je služba rodinne založeným jedincom. A možno práve tento charakter „mliečnej kávy” ho pomaly a postupne dostal na vrchol predajnosti, k čomu mu samozrejme gratulujeme.

Stáva sa, že medzigeneračne sa modely až tak nemenia, ale toto nie je prípad Tiguana. Tretiu generáciu si určite nepomýlite s tými predchádzajúcimi, pretože skôr ako so svojimi rodičmi, či starými rodičmi zdieľa dizajnové prvky s aktuálnym modelom Passat.

Tiguan III. sa pod tlakom aerodynamiky nekompromisne zaoblil. Najostrejším, najdrsnejším a najvýraznejším prvkom exteriéru sú veľké nasávacie otvory v nárazníku. Na dizajne exteriéru sa však výrazne podieľa výbava, nami testovaný model vo výbave R-Line patrí k tým, ktorý má na prvý pohľad športového ducha.

 

Volkswagen Tiguan R-Line 2.0 TDI 4MOTION

Okrem toho, že nový Tiguan nedostal len malý facelift, ale kompletnú celotelovú plastiku, medzigeneračne sa natiahol o symbolických 30 mm (celková dĺžka je 4.539 mm), avšak rázvor (2.680 mm) mu zostal. Veľké a aktívne rodiny určite ocenia druhý rad sedadiel s variabilitou posunu o 18 cm s možnosťou nastaviteľného sklonu operadiel a objem batožinového priestoru 652 litrov (plus 37 litrov naviac oproti druhej generácii), po sklopení operadiel zadných sedadiel je to 1.650 litrov.

Volkswagen Tiguan R-Line 2.0 TDI 4MOTION

Interiér bol výrazne prepracovaný a tak, ako aj iné modely značky, prešiel  digitalizáciou. Tiguan dostal novokoncipovaný kokpit, ktorý je zložený z komponentov modulárnej stavebnice infotainmentu MIB4. Jeho základ tvorí nový digitálny združený prístroj „Digital Cockpit“ s uhlopriečkou 10,25 palca a obrovský stredný displej a uhlopriečkou 12,9 palca so zabudovanou umelou inteligenciou. Funkcia hlasového asistenta IDA spolupracuje s už spomínanou umelou inteligenciou, čo môže byť v dnešnej dobe celkom osožné.

Volkswagen Tiguan R-Line 2.0 TDI 4MOTION

Volkswagen Tiguan R-Line 2.0 TDI 4MOTION

V balíčku inovácií v interiéri sa nájde nielen nový infotainment, nový head – up displej, ale nachádza sa tu aj úplne nový otočný ovládač na stredovej konzole. Ten zabezpečuje rýchle ovládanie vybraných funkcií. Keď som bola na slovenskej statickej premiére Tiguana Tretieho, tento funkčný volič sa mi vryl do pamäte, pretože vyzerá naozaj skvele, moderne a luxusne. Pridaná hodnota otočného ovládača (Driving experience control) je jednoduché ovládanie jazdného režimu, hlasitosti a funkcie Atmospeheres.

Volkswagen Tiguan R-Line 2.0 TDI 4MOTION

Volkswagen Tiguan R-Line 2.0 TDI 4MOTION

Otočný ovládať sa inak nachádza v miestach, kde by ste intuitívne hľadali radiacu páku prevodovky, Tiguan však dostal úplne nový ovládač radenia prevodových stupňov umiestnený vpravo na stĺpiku riadenia. Na nový spôsob ovládania prevodovky si zvyknete okamžite a z funkčného hľadiska k nemu nemáme žiadne výhrady. Nové sú aj sedadlá ergoActive s masážnou funkciou, či klimatizáciou. Výbava R–Line je sériovo vybavená športovo ladenými pohodlnými prednými sedadlami s možnosťou masáže.

Volkswagen Tiguan R-Line 2.0 TDI 4MOTION

Inžinierom sa podarilo výrazne zlepšiť aerodynamiku (koeficient odporu je 0,28) a spolu s najmodernejšími pohonnými jednotkami tituluje značka Tiguan III. ako najefektívnejšie SUV strednej triedy. Zo širokej škály pohonných jednotiek (okrem dnes dostupných postupne do výroby nabehnú ďalšie) si vyberie naozaj každý, ekologicky pozitívny, tradičný vyznávači benzínových motorov, ale aj zarytý člen z rádu TDI. Štyri z ôsmich motorov sú nové hybridné agregáty, z nich dve sú cenovo výhodné a úsporné 48-voltové mild hybridy (eTSI), ale nájde sa aj plug-in hybrid nového evolučného stupňa (eHybrid). Všetky verzie pohonu majú štandardne dvojspojkovú prevodovku DSG.

Volkswagen Tiguan R-Line 2.0 TDI 4MOTION

Volkswagen Tiguan R-Line 2.0 TDI 4MOTION

Volkswagen Tiguan R-Line 2.0 TDI 4MOTION

Tiguan III. dostal novo vyvinutý adaptívny podvozok „DCC Pro“ s dvomi elektromagneticky ovládanými ventilmi, ktorý je zodpovedný za zvýšenie komfortného pocitu a zlepšenie jazdnej dynamiky. Stredopoliar, obutý na príplatkových 20 palcových diskoch kolies, svoju nespokojnosť s kvalitou našich ciest jednoznačne dával najavo – a to tlmeným búchaním od kolies. Tu je priestor na kombinatoriku a možno je potrebné zvážiť, či by nebolo lepšie obetovať vizuálny súlad veľkých diskov s autom v prospech rozmerovo menších, no komfortnejších diskov. Čo však treba vyzdvihnúť, je dobré odhlučnenie. 

Volkswagen Tiguan R-Line 2.0 TDI 4MOTION

Volkswagen Tiguan R-Line 2.0 TDI 4MOTION

Celkový pocit za volantom je veľmi pozitívny, napriek tomu, že Tiguan je SUV, na cestách je obratný a má dostatočnú dávku sebaistoty. Na cestách sa pevne drží „nohami na zemi“. Samozrejme, ako každé moderné auto, aj Tiguan má množstvo asistentov, či už z titulu bezpečnosti, alebo z dôvodu komfortu. Spomínali sme, že Tiguan III. má viac spoločných vizuálnych prvkov s novým Passatom, ale to, že techniku IQ. Light LED Matrix HD svetlomety má spoločnú s Touaregom, to sme ešte nespomenuli.  

Volkswagen Tiguan R-Line 2.0 TDI 4MOTION

Tiguan III., ktorému pod kapotou bil mladý, ešte nezabehnutý dieselový motor s výkonom 142 kW (193 koní), s maximálnym krútiacim momentom 400 Nm dostupným od 1.750 do 3.400 ot./min., mal počas testu priemernú spotrebu 7,2 litrov /100 km. V aktuálnej ponuke slovenského importéra (k dátumu publikovania článku) ide o jedinú motorizáciu, ktorá je dostupná s pohonom všetkých kolies.  Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá najsilnejšiemu naftovému Tiguanu 7,7 sekundy a maximálna rýchlosť je 220 km/h. 

Volkswagen Tiguan R-Line 2.0 TDI 4MOTION

Cena testovaného modelu v základe bez pripočítania doplnkovej výbavy je 48.890,- EUR. Za príplatkovú farbu, šedú dolphin metalízu si záujemca priplatí 630,- EUR, za balík asistenčných systémov plus (Travel Assist, Emergency Assist, kamerový systém Area view 360°), za balík Infotainment Plus, balík Komfort a Parkovanie, balík Vyhrievanie Premium, 20 palcové disky York, či LED HD svetlomety IQ. Light, R-Line Exteriérový balík Black Style, sklápateľné ťažné zariadenie sa priplatí ešte spolu 7.500,- EUR bez DPH. Finálna cena za ten náš Tiguan III. s nickenameom Stredopoliar, je 56.850,- EUR aj s DPH. V kúpnej cene je už zahrnutý aj bonus 2.000,- EUR. Aktuálna ponuka slovenského importéra však zahŕňa zvýhodnené modely s označením LIMITED, ktoré k spomenutému cenovému bonusu pridávajú výbavu v hodnote 4.330,- EUR. Najvýhodnejšia ponuka s prívlastkom LIMITED začína na sume 35.390,- EUR pre motorizáciu 1,5 eTSI s výkonom 110 kW (150 koní), pohonom prednej nápravy a sedemstupňovou automatickou prevodovkou. Najlacnejší Tiguan s mototom 1,5 eTSI a výkonom 96 kW (130 koní) však aktuálne začína na sume 29.990,- EUR s DPH.

Volkswagen Tiguan R-Line 2.0 TDI 4MOTION

Prednedávnom sa ma sused opýtal, aké auto by som mu odporúčala, keď potrebuje rodinné auto, nie príliš veľké, vhodné pre rodinu, v ktorom ale on, chlap ako hora, nebude vyzerať smiešne. Tak nech sa páči pán sused, toto je jeden z možných vhodných adeptov. Nový Tiguan, ktorý sa pravidelne rodí v osemročných cykloch, prináša triezvu kombináciu digitalizmu, tradícií a komfortu.  

Autor: Amy Zaťková, Foto: Jakub Čajko


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.