Písal sa rok 2002, kedy sa začala prvá invázia tuarégov. Rodiskom ich doterajších troch generácií sa stalo naše malebné Slovensko.
Za svoju 20 ročnú existenciu získal Touareg mnoho ocenení, z ktorých spomeniem len zopár: v roku 2011 získal prestížne ocenenie Motor Trend SUV roka, v roku 2019 ho časopis Top Gear ocenil za jeho kultivovanosť, komfort a kvalitu a získal titul Luxusné SUV roka, magazín Car and Driver ho v tom istom roku zaradil medzi 10 najlepších SUV áut, pričom ocenil hlavne jeho pôsobivé jazdné vlastnosti, plynulú jazdu a luxusný interiér. Je to naozaj len zopár z ocenení, ktoré tento „kočovník“ v minulosti získal. Touareg nie je neznámy pojem ani v motoristickom športe. V roku 2005 upravený Touareg vyhral súťaž DARPA Grand Challange. Na 85. ročníkom pretekov Pikes Peak Internationl Hill Climb si Touareg TDI V10 a V6 TDI odniesli všetky tri stupne víťazov vo svojich kategóriách. Víťazstvo si vzali aj na pretekoch Baja 500 a Baja 1000, či Ralley Dakar. Už len z týchto titulov je jasné, že táto vlajková loď VW nie je žiadny čajíček.
Ostatná generácia, ktorej najnovším členom rodiny je Edition 20, je postavená na platforme Volkswagen Group MLB EVO (tak ako napríklad aj Porsche Cayenne). To, že tento Touareg je oslavou 20 ročnej existencie je veľmi decentne viditeľné ako v exteriéri, tak aj v interiéri. Nenásilné odkazy na vek nájdete na B-stĺpiku, na nástupnej lište s podsvietením, ale aj na páke prevodovky, či palubovke v rámci ambientného osvetlenia. K limitovanému počtu patrí špeciálna farba – modrá Meloe metalíza, ktorá pôsobí sýto elegantne a dizajnovým špecifikom verzie sú 20 palcové disky v novom dizajne Bogota (testované vozidlo malo 21 palcové disky Suzuka Black s pneumatikami 285/40 R21 za príplatok 680 EUR). Vo vyše stranovom zozname doplnkovej výbavy sa nájde aj R-Line Black Style paket, predné sedadlá Memory s možnosťou nastavenia v 18 smeroch, alebo elektricky sklopné ťažné zariadenie.
Ako vyzerá senzuálny komfort a bezpečnosť jazykom Touareg-ov? Hovorí sa, že prvý dojem je dôležitý a je ho možné urobiť len raz. My si často prvý dojem z auta, hneď po vizuálnom, spájame so zvukom pri zatváraní dverí. Touareg aj vďaka funkcii elektrického dovierania bočných dverí „musí“ u každého získať body navyše. V interiéri vládne homogenita a pod pojmom maximálny komfort rozumieme aj koženú výbavu Savona s ergoComfortnými sedadlami s červeným lemom a masážnou funkciou, ktoré okrem vyhrievania ponúkajú funkciu aktívnej ventilácie.
K nehmatateľným prvkom komfortu, ktoré sú v zozname príplatkovej výbavy, patrí Head-up displej, soundsystem Dynauto (13 reproduktorov vpredu a vzadu, subwoofer, Dolby Surround 7,1, 730 W zosilovač). K tým hmatateľným, ktoré umocňujú pocit z komfortu je kvalita použitých materiálov, dostatok odkladacieho priestoru, široká lakťová opierka, vzdušnosť a akási „dospelosť“ interiéru.
Balík Innovision Cocpit ponúka 12 palcový digitálny prístrojový štít za volantom s množstvom informácií a príjemnou grafikou a 15 palcová obrazovka infotainmentu (rádionavigačný systém Discover Premium s hlasovým ovládaním). Grafika systému je príjemná, poteší aj logické menu a prioritizácia dôležitých funkcií a možnosťou rýchlej voľby. Touareg s dĺžkou 4878 mm a rázvorom 2904 mm poskytuje bohatý priestor v oboch radoch sedadiel. Tak ako je dnes už akýmsi „štandardom“ mnoho funkcií sa ovláda ikonkami na dotykovom displeji. Pozitívne je, že napriek prítomnosti dotykom ovládaných funkcií sú stále prítomné aj analógové voliče funkcií ako napríklad jazdného režimu, či režimu jazdy v teréne, ale aj ovládanie hlasitosti.
K pohodliu bezpodmienečne patrí aj dostatočná veľkosť batožinového priestoru, kedy sa naozaj nemusíme obmedzovať a striktne sa držať zoznamu, čo je nutné si vziať, a čo nie je esenciálne potrebné. V základnom postavení je k dispozícii 615 - 810 litrový priestor (v závislosti od polohy posuvných zadných sedadiel), po sklopení zadného radu sedadiel, ktoré sú deliteľné v pomere 40:20:40 sa objem navýši o 1000 litrov a matematicky mi z toho vychádza veľmi pôsobivý, až 1800 litrový batožinový priestor.
Príjemné s užitočným spája vyhrievané čelné sklo, 230V zásuvka v stredovej konzole vzadu, dojazdová oceľová nenahustená rezerva, nočné videnie a výborný balík Parking Paket 2 vďaka ktorému je možné 360 stupňové zobrazenie vozidla. Panoramatické, elektricky výklopné a posuvné strešné okno je viac ako len príjemným doplnkom nielen počas jazdy. IQ.Light – Matrix LED predné adaptívne stvetlomety s dynamickou reguláciou diaľkových svetiel, ako aj adaptívny tempomat ACC do 210 km/h s prediktívnou funkciou je už v balíku sériovej výbave Edition 20.
Sila Touaregu pramení v kultivovanosti, sebavedomí, vizuálnej neutralite, ale hlavne v jeho jazdných vlastnostiach. Naftový Touareg v limitovanej edícii Edition 20 je dostupný ako 3.0 V6 TDI s 8 stupňovou automatickou prevodovkou s pohonom všetkých štyroch kolies buď s výkonom 170 kW (231 koní), alebo výkonnejší 210 kW (286 koní). Okrajovú rolu hrá v ponuke benzínový trojlitorvý šesťvalec s výkonom 340 koní.
V našom teste sme si užili crѐme de la crѐme Touareg 3.0 V6 TDI s výkonom 210 kW (286 koní), maximálnym krútiacim momentom 600 Nm pri 1750-3250 ot./min, automatickou 8 stupňovou prevodovkou, pohonom všetkých kolies a natáčaním zadnej nápravy. Silný naftový motor s kultivovaným zvukom dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h (aj napriek hmotnosti 2,1 tony) za 6,1 sekundy.
S príplatkovým balíkom Air&Steering si užívate pneumatické pruženie s nastaviteľnou výškou vozidla a meniteľnou charakteristikou tlmičov a natáčanie zadných kolies. Natáčanie zadných kolies dopomáha k tomu, aby sa z veľkého rodinného SUV stalo výborne ovládateľné a užívateľsky komfortné auto bez ohľadu na terén. Aj napriek veľkosti je agilné, svižné a super stabilné. Tento stabilný flegmatik príjemne prekvapí aj spotrebou a dojazdom. Priemerná spotreba počas nášho testu s prevahou diaľničných km bola 8,6 l/100 km (avizovaná spotreba paliva podľa WLTP mesto – 8,6 l/100 km, mimo mesta 6,1 l/100 km). S príplatkovou 90 litrovou (štandardne 80 l) nádržou je dojazd vyše 1000 km úplnou samozrejmosťou.
Touareg je rodinným SUV, kde homogenita interiéru je dokonale zladená s neutralitou exteriéru a jeho syndróm ochrancu ponúka bezpečie a pohodlie pre všetkých. Verím tomu, že pre majiteľov takejto výročnej edície sa auto môže stať IKIGAI – dôvodom, prečo ráno vstávať. A vstávať musíme aj preto, aby sme si na túto nádheru našetrili, pretože cena testovaného auta je 111.820,- EUR aj s DPH. Netreba robiť paniku, pretože základ Edition 20 začína na cene 88.390 EUR aj s DPH.
Autor: Amy Zaťková, Foto: Andrej Šuhaj