Vlajková loď automobilky Volkswagen sa k nám na test dostala vôbec po prvýkrát so základnou motorizáciou, ktorá na domácom trhu tvorí väčšinu predajov.
Mimoriadne obľúbený šesťvalcový vidlicový motor (V6 TDI) s objemom 2.967 cm³ disponuje výkonom 170 kW (231 koní) a maximálna hodnota krútiaceho momentu 500 Nm je k dispozícii od 1.500 do 3.000 otáčok za minútu. Vďaka pohonu všetkých kolies a osemstupňovej automatickej prevodovke zrýchľuje 2.207 kilogramov (DIN) vážiace SUV z nuly na 100 km/h za 7,7 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 222 km/h.
Uvedené jazdné výkony ponúka s reálnou priemernou spotrebou 8,3 litra, čím takmer presne plní aj oficiálny údaj automobilky (8,0 – 8,2 litra/100 km). V našom teste sme najazdili takmer 1.400 kilometrov a to aj v náročných zimných podmienkach.
Hoci to automobilka výslovne nekomunikuje, postupom času sa aj mierne zlepšila odozva na povely akcelerátora, len v režime Eco je skutočne veľmi limitovaná. V nami najčastejšie používanom režime Comfort je to úplne v poriadku, pre dynamickejšie založených vodičov je k dispozícii režim Sport, prípadne zodpovedajúce nastavenie režimu Individual.
Základná motorizácia doteraz tvorila približne 70 % všetkých predajov a naše skúsenosti počas týždenného testu len potvrdzujú oprávnenosť jej obľúbenosti. Dostatočný výkon je kombinovaný s vynikajúcou spotrebou, ani na dlhých diaľničných trasách nie je problém dostať sa so spotrebou na úroveň siedmich litrov (7,4 litra) a svoju úlohu nepochybne zohráva aj cena.
Cenový rozdiel vo vzťahu k silnejšiemu motoru V6 TDI s výkonom 210 kW (286 koní) v rámci rovnakej výbavy (Elegance) predstavuje 12.500,- EUR, v prípade testovanej výbavy R-Line je to dokonca 12.900,- EUR (!).
Za túto sumu si môžete dopriať slušnú porciu výbavy naviac, ako napríklad v prípade nami testovaného exemplára v komunikačnej farbe Chilli Red (1.030,- EUR): vzduchový podvozok s natáčaním zadnej nápravy (2.830,- EUR), elektricky nastaviteľné predné sedadlá Premium (880,- EUR) s vyhrievaním, ventiláciou a masážou (1.260,- EUR), akustické okná (1.100,- EUR), automatickú 4-zónovú klimatizáciu (770,- EUR), balík asistenčných systémov (1.070,- EUR), bezkľúčové otváranie Keyless a Easy Open (950,- EUR), vyhrievané zadné sedadlá (380,- EUR), vyhrievané čelné sklo (470,- EUR), slnečné clony na zadných bočných oknách (210,- EUR), palivovú nádrž 90 litrov (110,- EUR), strešný nosič strieborný (100,- EUR), predĺženú záruku na 3 roky / 90.000 km (460,- EUR), parkovací balík s diaľkovým ovládaním cez telefón (a ďalšími užitočnými prvkami vrátane 4 kamier) za 980,- EUR a ešte Vám zostane 300,- EUR.
Okrem spomenutých príplatkových prvkov výbavy boli súčasťou výbavy na želanie aj 21 palcové disky z ľahkej zliatiny Leeds s pneumatikami s rozmerom 285/40 R21 za 1.789,99 EUR, ale tie by sme si v záujme ešte lepšieho jazdného komfortu odpustili a uspokojili by sme sa so sériovými 19 palcovými diskami Coventry. V každom prípade, testovaná konfigurácia je takmer ideálna, nechýbajú podstatné funkčné prvky (vzduchový podvozok), ale ani tie luxusné (sedadlá).
Celková výsledná cena vychádzajúca z cenníkovej ceny pre model Touareg R-Line 3,0 V6 TDI s výkonom 170 kW (71.990,- EUR) tak bola 86.379,99 EUR. Nie je to málo, avšak Touareg ponúka kvality porovnateľné s konkurenciou od Audi, BMW a Mercedesu. Najmä v oblasti komfortu sedenia, jazdy a odhlučnenia (akustické okná určite odporúčame) je na rovnakej úrovni s Audi a Mercedesom a prekonáva BMW.
V rámci faceliftu sa s výnimkou lepšej svetelnej techniky neudiali zásadné technické zmeny, napríklad na rozdiel od nového Porsche Cayenne ponechal Volkswagen pôvodnú koncepciu vzduchového podvozku s trojkomorovými tlmičmi a jednoventilovou technikou. Vďaka senzoru zaťaženia strechy však bolo možné naladiť tuhosť odpruženia tak, aby podľa zvoleného jazdného režimu poskytovalo ešte viac komfortu, resp. viac dynamiky.
Vzduchové odpruženie a elektronické systémy regulácie pohonu všetkých kolies zároveň umožňujú jazdu aj v stredne ťažkom teréne na bežných zimných pneumatikách, čo z Touaregu robí naozaj všestranné auto. Jeho doménou sú však dlhé cesty, na ktorých ponúka komfort porovnateľný s luxusnými limuzínami a to aj na príplatkových 21 palcových kolesách. Podvozok samozrejme umožňuje aj dynamickú jazdu na zakrútených okreskách, najmä v kopcoch je však limitujúcim faktorom len dostatočný výkon. Nuž, ale nikto si Touareg nekupuje preto, aby sa na kopci naháňal s hothatchmi, však?
Najmarkantnejšou zmenou oproti predchodcovi je nová svetlená technika, IQ.Light HD-LED.Matrix majú vpredu celkom 38.432 elementov mikro-LED (každé svetlo 19.216) a svietia skutočne vynikajúco. Ani v tomto prípade však automatické clonenie pri protiidúcej premávke nefunguje dokonale, niektorým vodičom sa zdalo osvetlenie nového Touaregu príliš výrazné a vyblikávali nás. To je ale problém takmer všetkých áut s podobne výkonnou technikou.
Vzadu sú nové LED svetlomety prepojené svetlenou lištou a výrazným svietiacim logom. Po predstavení faceliftu modelu Golf očakávame doplnenie svetleného podpisu vpredu aj o svietiace logo... škoda, že namiesto svietiaceho loga sa neobjavila pod znakom VW vzadu výklopná cúvacia kamera, ktorú majú menšie modely Golf a Polo.
Vizuálne zmeny exteriéru sú otázkou subjektívneho vkusu, hoci nový Touareg pôsobí modernejším dojmom, masívne použitie lesklého čierneho plastu v prednom nárazníku (pre verziu R-Line) nie je podľa môjho názoru úplne ideálne. Dizajn Touaregu pred faceliftom sa mi jednoducho páčil viac.
Interiér zostal takmer bezo zmien, avšak digitálny prístrojový panel Digital Cockpit Pro s uhlopriečkou 12 palcov, spolu s 15 palcovou obrazovkou multimediálneho a navigačného systému Discover Premium (u predchodcu pod označením Innovision Cockpit) je tentoraz súčasťou sériovej výbavy pre všetky modely. Drobnou zmenou s veľkými účinkami je mäkké čalúnenie stredového tunela na vodičovej strane.
V čase všeobecného rastu cien nových automobilov je sympatické, že oproti cenám z decembra 2022 pre model pred faceliftom vzrástli ceny nového modelu Touareg len minimálne, pri zohľadnení príplatku za Innovision Cockpit (3.800,- EUR) je cenový rozdiel len 500,- EUR.
Od 1.1.2024 je navyše v ponuke aj základná verzia s označením „Touareg“, ktorá so základným naftovým motorom V6 TDI (231 koní, 500 Nm) stojí už od 63.990,- EUR, resp. s aktuálnym cenovým bonusom 4.000,- EUR len 59.990,- EUR. Aj táto verzia má v štandardnej výbave „Innovision Cockpit“, chýbajú však HD-matrixové LED svetlá IQ. Lights a podľa konfigurátora na oficiálnej stránke slovenského importéra má základný Touareg aj rovnaký tvar nárazníku ako verzia pred faceliftom a obyčajné LED predné svetlomety.
Do cenníka pribudol aj plug-in hybridný model Touareg R, ktorý po zohľadnení cenového bonusu (platí pre všetky modely), štartuje na základnej cene 99.390,- EUR.
Volkswagen Touareg je aj vďaka modernizácii stále relevantnými hráčom na trhu prémiových SUV a pokiaľ nutne nepotrebujete 7-miestne SUV je podľa môjho názoru ideálnou voľbou a to najmä so základným naftovým motorom. Ponúka vynikajúci komfort, veľa miesta, vďaka posuvným sedadlám s polohovateľnými operadlami dostatočnú variabilitu a už v základe aj prestížny šesťvalcový motor s výbornou spotrebou. Navyše ponúka podobnú všeobecnú akceptáciu okolia ako „beztriedny“ Golf.
Autor: Miro Vilím, Foto: Andrej Šuhaj