Miro Vilím

03.06.2024

Jakub Čajko

Druhá generácia modelu Touran sa predstavila na autosalóne v Ženeve už v roku 2015 a bez oficiálneho faceliftu sa už deviaty rok predáva na európskych trhoch.


Ak nepočítame pomaly končiaci model Tiguan Allspace, ide o jediné sedemmiestne vozidlo značky v kompaktnej triede. Aj to bude jeden z dôvodov, prečo je stále v ponuke.  

Napriek tomu, že zďaleka nedosahuje počiatočné predajné čísla, automobilka Volkswagen tento rodinný model našťastie naďalej udržiava v ponuke. Pre zaujímavosť, v roku 2016 sa predalo viac ako 164 tisíc kusov, za rok 2023 to bolo takmer 34 tisíc kusov. Napriek tomu môžeme predchádzajúci rok označiť ako úspešný, predaje modelu Touran za uplynulý rok prekonali tie za roky 2022 (27.403 kusov) a 2021 (30.603 kusov).  

V aktuálnej ponuke sú dva štvorvalcové motory s tromi rôznymi výkonmi. Základ tvorí motor 2,0 TDI s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou a výkonom 90 kW (122 koní), maximálna hodnota krútiaceho momentu 320 Nm je dostupná v rozsahu od 1.700 do 2.500 otáčok za minútu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 10,8 sekundy, maximálna rýchlosť je 196 km/h. Výrobcom udávaná spotreba 5,2 – 5,1 litra na 100 km osloví predovšetkým tých, ktorí často absolvujú dlhé trasy.

Základná cena pre túto naftovú motorizáciu začína na sume 30.190,- EUR (Comfortline), vo výbave Highline nie je k dispozícii, dostanete ju však aj vo výhodnej výbave Limited s cenou od 30.990,- EUR.

Volkswagen Touran 1,5 TSI

Motor 2,0 TDI s kombinácii so sedemstupňovou automatickou prevodovkou (DSG) poskytuje výkon 110 kW (150 koní) a 360 Nm v rozsahu od 1.600 do 2.750 otáčok za min. Vyššiemu výkonu zodpovedá aj lepšie zrýchlenie na 100 km/h (9,3 sekundy) a maximálna rýchlosť 206 km/h. Automobilkou udávaná spotreba by sa mala pohybovať na úrovni 5,4 litra / 100 km. Táto verzia je pochopiteľne najdrahšia, aktuálne s cenou od 35.790,- EUR (Comfortline), resp. 38.290,- EUR (Highline). Najvýhodnejšou ponukou je opäť verzia Limited s bohatou výbavou a cenou od 36.490,- EUR.   

Volkswagen Touran 1,5 TSI

Cenový základ tvorí model 1,5 TSI ACT so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou za 27.990,- EUR (Comfortline), resp. 30.590,- EUR za verziu Highline, akciový model Limited je k dispozícii v cene od 28.790,- EUR. Motorizácia 1,5 TSI ACT je k dispozícii aj so sedemstupňovým DSG, príplatok za automatickú prevodovku predstavuje oproti verzii s manuálom 3.000,- (Comfortline a Limited), resp. 2.900,- EUR pre verziu Highline. Pre obidve prevodovky má motor 1,5 TSI s technológiou vypínania dvoch valcov (ACT) výkon 110 kW (150 koní) a 250 Nm v rozsahu od 1.500 do 3.500 otáčok za minútu. Rovnaké by mali byť aj dynamické parametre, zrýchlenie z nuly na 100 km/h má hodnotu 8,9 sekundy, maximálna rýchlosť je až 209 km/h.

Volkswagen Touran 1,5 TSI

Benzínový motor je teda najdynamickejším variantom, s relatívne nízkou spotrebou (6,3 litra pre manuál, 6,5 – 6,4 litra pre automat). V našom teste sme mali benzínový štvorvalec s automatickou prevodovkou vo výbave Highline a podľa palubného počítača sme v rámci týždňového testu potrebovali priemerne 7,1 litra benzínu na 100 kilometrov, koncom apríla sme však mali ešte obuté zimné pneumatiky. Na okresných cestách však nebol žiadny problém jazdiť s priemernou spotrebou 5,6 litra / 100 km, a to je zaujímavé číslo aj v porovnaní so základnou naftovou motorizáciou.  

Volkswagen Touran 1,5 TSI

Subjektívne vnímané dynamické parametre sú veľmi dobré a s ohľadom na rodinné zameranie auta úplne postačujúce. Vzhľadom na charakteristiku motora, keď maximum krútiaceho momentu je k dispozícii už od 1.500 otáčok za minútu, nepotrebujete pre svižný pohyb vysoké otáčky, čo prospieva nielen spotrebe, ale aj akustickému komfortu.

Volkswagen Touran 1,5 TSI

Podobne do komfortu je ladený aj podvozok, ktorý bol v našom prípade vybavený adaptívnymi tlmičmi DCC v ich základnej verzii nastaviteľnej v troch stupňoch tuhosti (Comfort/Normal/Sport). Ani v najtuhšom nastavení nebola jazda na osemnásťpalcových kolesách (Marseille so samozalepovacími pneumatikami s rozmerom 225/45 R18 za 660,- EUR) neprimerane tvrdá, preferovaným nastavením bol pochopiteľne komfortný režim. Pod pojmom "komfortný" si prosím nepredstavujte niečo uplávané, ale typicky nemecký tuhý, ale poddajný a dobre odtlmený podvozok. Naladenie podvozka zodpovedá tomu, čo očakávajú fanúšikovia značky a najmä v porovnaní s novým modelom Tiguan je cítiť generačný rozdiel. Touran je jedným z posledných modelov preddigitálnej éry, hoci samostatný panel ovládania klimatizácie je dotykový... 

Volkswagen Touran 1,5 TSI

Parádnou disciplínou modelu Touran je vnútorný priestor a jeho veľká variabilita. Pohodlné top-komfortné predné sedadlá poskytujú vynikajúci komfort sedenia, pre vodiča bolo k dispozícii sedadlo ergoActive s nastavením v 14-tich smeroch a s masážnou funkciou (príplatok 280,- EUR je asi tá najvýhodnejšia investícia do prvku výbavy).

Volkswagen Touran 1,5 TSI

Volkswagen Touran 1,5 TSI

V druhom rade sa nachádzajú tri samostatné sedadlá s rovnakou šírkou, dĺžka sedáku a výška operadla je však optimalizovaná skôr na nižšie (detské) postavy. Prístup do druhého a v našom prípade aj tretieho radu sedadiel uľahčujú nezvykle široké zadné dvere s veľkým uhlom otvorenia. Tri sedadlá v druhom rade sú samostatne posuvné, s polohovateľnými (tri polohy) a plne sklopnými operadlami.

Volkswagen Touran 1,5 TSI

Batožinový priestor má v päťmiestnej verzii základný objem až 834 litrov, po sklopení sedadiel je to 1.980 litrov. V sedemmiestnej verzii katalóg automobilky udáva hodnotu 137 litrov, resp. po sklopení operadiel v druhom a treťom rade je to 1.857 litrov. Matematickým výpočtom tak dospejeme k hodnote 711 litrov pri sklopených sedadlách v treťom rade. Sedemmiestna verzia tak poslúži pre veľkú rodinu s tromi deťmi s občasným použitím sedadiel v treťom rade, ak ale sedem miest nepotrebujete, päťmiestna verzia poskytne ešte viac priestoru pre batožinu.

Volkswagen Touran 1,5 TSI

V našej ankete na sociálnej sieti väčšina hlasujúcich v porovnaní modelov Tiguan a Touran videla ako ideálne rodinné auto práve Touran, hoci Tiguan variabilitou vnútorného priestoru príliš nezaostáva. Ak ale skutočne potrebujete rodinné auto s veľkým vnútorným priestorom, Touran bude výbornou voľbou.

Volkswagen Touran 1,5 TSI

Nami testovaný exemplár bol plne naložený príplatkovou výbavou a tomu zodpovedala aj výsledná cenovka 43.140,- EUR s DPH. Avšak v prípade základnej verzie 1,5 TSI ACT s manuálnou prevodovkou začíname už na sume 27.990,- EUR pre výbavu Comfortline a len 28.790,- EUR s výbavou Limited. Vo verzii Limited máte pritom výbavu v hodnote 7.750,- EUR zdarma.

Volkswagen Touran 1,5 TSI

Navyše k verzii Comfortline tak dostanete výborné LED svetlomety IQ.Light a LED zadné svetlá, balík asistenčných systémov Travel Assist, Asistent jazdy v dopravnej zápche, Emergency Assist s núdzovým zastavením vozidla (pre DSG), bezkľúčové otváranie a štartovanie, elektrické otvárania a zatváranie dverí batožinového priestoru Easy Open, alarm, cúvaciu kameru Rear Assist, automatickú trojzónovú klimatizáciu, vyhrievané predné sedadlá, sedemnásťpalcové disky Salvador a metalízu. Inými slovami, za veľmi rozumnú cenu dostanete plnohodnotné rodinné auto. Ponuka verzií Limited predbežne platí do konca júna.

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko       


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.