Amy Zaťková

24.11.2024

Jakub Čajko

Automobilka Volvo je v oblasti elektromobility veľmi aktívna. Elektrické autá od Volva sú dôkazom, že do ich „projektu“ vložili nielen hlavu, ale aj srdce. Volvo kladie dôraz na trvalú udržateľnosť a bezpečnosť a nie sú to len plané slová.


Automobilka Volvo využíva ekologické materiály a interiéry jej elektromobilov obsahujú množstvo recyklovaných a obnoviteľných materiálov, aby znížili uhlíkovú stopu. Volvo EX 30 je predstaviteľom vyššieho stupňa minimalizmu, v ktorom sú veľmi efektívne a vizuálne príjemne priznané recyklované materiály. 

Prečo je EXperiment experimentom?

Volvo EX30 je plne elektrické, kompaktné, ale hlavne štýlové SUV, navrhnuté do mesta s dôrazom na minimalizmus a udržateľnosť. Dizajn poňali veľmi pútavo a elegantne, s priznaným škandinávskym rukopisom v štýle hygge. Nami testované vozidlo bolo okrem dizajnovej inakosti do oči bijúce aj skrz farbu Moss Yellow. Spojitosť prírody a Volva potvrdzuje aj skutočnosť, že táto žltá farba bola inšpirovaná škandinávskou prírodou, konkrétne žltým lišajníkom rastúcim na kameňoch a stromoch v severnej Európe. Farba Moss Yellow dodáva vozidlu moderný a svieži vzhľad a poukazuje na inovatívnosť a ešte podstatnejšiu inakosť.

Na prvý pohľad pôsobí EX30 veľmi čisto. Jeho hladké minimalistické línie vyžarujú primárne modernú eleganciu. Predná časť je jednoliata, bez tradičnej masky chladiča, čo je typické pre elektromobily, avšak so zachovaním typickej identity Volva. Zaujímavosťou sú predné svetlomety, ktoré dostali názov „Thorovo kladivo“.  Ostré tvary Thorovho kladiva mu dodávajú prísny výraz. Silueta bokov vozidla je homogénna, kontinuálne sa vlieva do zadnej, veľmi modernej časti. Úzke zadné vertikálne rozdelené svetlá vytvárajú výrazný svetelný podpis. Špecifické prvky, ako bezrámové spätné zrkadlá, integrované kľučky dverí, decentne zvýšený podvozok sa podpisujú pod moderný a športový vzhľad kompaktného mestského SUV... alebo presnejšie, crossoveru.

 

 

 

 

Volvo EX30 Performance

Experimentálny interiér je vzorom maximálneho minimalizmu. Je ukážkou severskej jednoduchosti a funkčnosti, priestorovej otvorenosti, vzdušnosti a stáleprítomnej útulnosti. Recyklované materiály použité v interiéri sa hrdo hlásia k životu s celou ich štruktúrou. V elektromobile EX30 sa eliminovali všetky zbytočné tlačidlá, zložité ovládacie prvky a z očí zmizli aj reproduktory. Na vnútornej strane dverí nenájdete okrem lakťovej opierky a veľmi decentnej lesklej kľučky, nič iné - len odkladací priestor.

Volvo EX30 Performance

Velínom interiéru je dominantný, vertikálne umiestnený 12,3 palcový centrálny displej. Tento tabletoidný „rozum“ poskytuje informácie o jazde, aktuálnej rýchlosti, dojazde a zároveň integruje všetky ovládacie prvky. Displej je intuitívne ovládateľný, je rozčlenený na dve časti. V hornej časti sa zobrazujú esenciálne pre vodiča a spodné dve tretiny obsahujú infotainment s podporou Google. Vzhľadom na ekologické cítenie, v interiéri pravú kožu nenájdete. Zoznam použitých materiálov má spoločného menovateľa – recyklované textílie, recyklované plasty.

Volvo EX30 Performance

Sedadlá sú čalúnené z vlnenej zmesi a materiálu Nordico, sú vyhrievané s pevnou bedrovou opierkou chrbtice. V aute sa nachádza mnoho netradične riešených inovácií: ovládanie okien sa nachádza pri lakťovej opierke stredového tunela, stredový tunel ukrýva posuvné držiaky na nápoje a odkladacia priehradka pred spolujazdcom úplne absentuje. Bola premiestnená do stredu, pod centrálny displej a reproduktory Harman Kardon sa nachádzajú tesne pri okraji čelného skla.

Volvo EX30 Performance

Z pohľadu vodiča je tento elektromobil jeden veľký EXperiment. V zornom poli vodiča sa nenachádza žiadny prístrojový displej, žiadny projekčný displej. Tak ako som už vyššie spomínala, všetky informácie o jazde, aktuálna rýchlosť, dopravné značky, dojazd, úplne všetko sa zobrazuje na stredovom, teda jedinom displeji. Áno, zo začiatku je to zvláštny pocit, ale dá sa na to zvyknúť. Vizuálne výstrahy, ktorými sa štandardne vodič riadi, sú menej vnímané a prím preberá zvuková signalizácia upozornení.

Volvo EX30 Performance

Pasažieri si vďaka inovatívnemu priestornému rozloženiu môžu užívať pohodlné a ergonomické sedenie. Hoci ide o kompaktný model, priestor pre nohy a hlavu je v prednej časti štedro navrhnutý tak, aby sa „hostia“ na palube cítili pohodlne aj počas dlhších jázd. Predné sedadlá sú tvarované ergonomicky a poskytujú dobrú oporu, zatiaľ čo zadné sedadlá ponúkajú dostatok priestoru pre dvoch detských pasažierov.

Volvo EX30 Performance

Volvo EX30 Plus s konfiguráciou Twin Power Performance je výkonná verzia tohto kompaktného SUV s pohonom všetkých štyroch kolies, čo výrazne zvyšuje jeho dynamiku a stabilitu. Už názov naznačuje, že sa jedná o dvojmotorovú sústavu – jeden motor na prednej a druhý na zadnej náprave – čo umožňuje dosahovať výnimočný výkon a rýchle reakcie na povely akcelerátora.

Volvo EX30 Performance

Volvo EX30 Twin Power Performance ponúka impozantný výkon, až 315 kW (428 koní), maximálny krútiaci moment 543 Nm a zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá iba neuveriteľných 3,6 s. Maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných a viac než dostatočných 180 km/h.  S uvedenými parametrami je toto auto predurčené na dynamické jazdenie. Otázne je, kde? V meste? Asi to nie je úplne adekvátne. Na diaľnici? Prečo nie! S avizovaným dojazdom 450 km to nie je vôbec zlý nápad. Samozrejme, skutočný dojazd sa mierne odlišuje od uvedenej hodnoty a počas nášho testu bol 340 km. Nabíjanie na nabíjacej stanici s rýchlym nabíjaním jednosmerných prúdom (250 kW DC) z 10 na 80% trvá niečo málo cez 25 minút. Ak takáto rýchlonabíjacia stanica nie je po ruke, bude to trvať samozrejme o niečo viac... tak asi o 20 minút? Rýchlonabíjanie je často preferovaná voľba, pretože proces je za ideálnych podmienok rýchly, avšak z hľadiska udržateľnosti je najefektívnejšie pomalé „domáce“ nabíjanie, kedy nabíjanie trvá jeden ideálny spánkový cyklus dospelej osoby.

Volvo EX30 Performance

Podľa parametrov  tento EXperiment nie je žiadny čajíček. Tento elektromobil je rýchly, obratný a pohon všetkých kolies mu dodáva stabilitu na rôznych povrchoch a automaticky optimalizované rozloženie výkonu medzi prednú a zadnú nápravu mu zaručuje plynulosť a istotu pri prejazdoch zákrutami. EX30 má sofistikovaný podvozok, ktorý zabezpečuje výborné tlmenie nerovností. Ak sa Vám zdá, že to znie príliš dobre, máte pravdu. Celkové nadšenie z dynamickej jazdy zabezpečuje kombinácia tuhej konštrukcie a presného riadenia. Auto je ľahko ovládateľné a aj vďaka nízkemu ťažisku sú prejazdy zákrutami s minimálnym nakláňaním. Na zoznam minimalistických prvkov  môžeme zaradiť aj dnes tak populárny one-pedal-driving, ktorý zabezpečuje jazdu iba pomocou akcelerátora. Tento systém dokáže pozitívne ovplyvniť spotrebu energie a tým optimalizovať dojazd.

Volvo EX30 Performance

Avizovaná spotreba v ideálnych podmienkach a pri ekonomickom štýle jazdy by sa mala pohybovať okolo čísla 17,5 kWh/100 km, zatiaľ čo pri dynamickej jazde alebo v náročnejších podmienkach, ako sú  diaľničná rýchlosť (poprípade zimné obdobie), môže byť mierne vyššia. Naša spotreba počas týždňa, kedy boli v prevahe skôr diaľničné presuny sa ustálila na 20,7 kWh/100 km.

Volvo EX30 Performance

K experimentálnym prvkom patrí aj spôsob upozornenia blížiaceho sa predmetu pri cúvaní, resp. pri parkovaní. Prvý krát som sa stretla s tým, že vzdialenosť od predmetu sa vyznačuje okrem zobrazenia skrz kamerový systém aj v presných centimetroch. Ak má osoba za volantom adekvátny odhad vzdialeností v cm, túto precíznu pridanú hodnotu určite ocení. 

Volvo EX30 Performance

Potešujúci je aj objem batožinového priestoru, ktorý má 318 l. Pre nabíjací kábel, poprípade menšiu príručnú batožinu je k dispozícii adekvátny odkladací priestor aj pod prednou kapotou. 

Volvo EX30 Performance

O bezpečnosť sa stará dlhý zoznam nudných skratiek, ktoré si tentoraz dovolím vynechať, lebo sú uvedené v každej prezentácii predajcov. Sú ale bezpečnostné prvky, ktoré jednoducho musím spomenúť, pretože sú priekopnícke a zároveň život zachraňujúce. Jeden z nich je napríklad software alkoholového zámku. Pravdepodobne je to bezpečnostná funkcia, ktorá sa bude čoraz častejšie objavovať medzi prvkami bezpečnosti. Systém ochrany proti hyperflexii krku primárne nepredstavuje život zachraňujúcu ochranu, avšak z dlhodobého hľadiska môže pôsobiť preventívne pri potenciálnom poškodení a bolesti, preto je jeho prítomnosť vítaná. Zoznam prvkov bezpečnosti a ochrany pripomína históriu značky, kedy automobily Volvo patrili do skupiny najbezpečnejších áut.

Volvo EX30 Performance

Tento EXperiment sa v skutku vydaril. Volvo EX30 Twin Power Performacne je elektrická raketa, ktorá je v harmónii s prírodou. Ak by ste sa pre takúto bezpečnú mestskú raketu rozhodli, model EX30 by ste mohli mať už od 38 900. EX30 Plus Twin Motor Performance bez príplatkovej výbavy stojí 50 380,-Eur, pričom za krásnu lišajníkovú žltú je potrebné obetovať ďalších 1000,-Eur, za interiér Pine sa dopláca 610,-Eur, ale 19 palcové Aero disky sú bez príplatku. Vďaka voliteľnej výbave a už spomenutých prvkov sa cena tohto konkrétneho EXperimentu vyšplhala na 52 750,-Eur. Ak sa pre nový EXperiment rozhodnete aj Vy, môžete mať čisté svedomie, že ste si spolu s EX30 vybrali aj zodpovedný prístup k životnému prostrediu, bezpečnosť a zároveň potešujúcu dynamiku. Práve EX30 je ukážkový príklad, kedy sa svojho EX určite nechcete zbaviť :-).

Autor: Amy Zaťková, Foto: Jakub Čajko


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.