Amy Zaťková

11.04.2023

Jakub Čajko

V poslednom čase sa mi zdá, že autá ožívajú a nie je to len fikcia z kinosál. Niekedy sa stáva, že auto si vyberá svojho majiteľa a jeho príbeh začne písať sám veľký Život.


V modernej dobe už autá rozprávajú, rozmýšľajú, upozorňujú nás, ak sa im zdá, že nie sme dosť ostražití a tak sa stáva, že si auto často personifikujeme. S tou personifikáciou sa blížime k hlavnému bodu príbehu Volva XC40, ktoré je vraj také ženské auto. Pri prvom započutí tejto hypotézy sa zamýšľam, prečo takéto prirovnanie? Na základe čoho sa tak usudzuje? Je to skutočne tak?  Alebo sa mi podarí túto urbánnu legendu vyvrátiť? 

Od malička nám spoločnosť vštepuje rozdiely medzi chlapcami a dievčatami, typizuje jednotlivé charakterové vlastnosti, definuje špecifické role určené pre jednotlivé pohlavia.

Po nedávnom hnutí #metoo, kedy bola v popredí ženská zraniteľnosť, je aktuálne populárny „fenomén Flowers“, ktorým Miley Cyrus rúca konvencie o závislosti žien na mužoch a viac ako to, vyzdvihuje silu a samostatnosť ženy. Osobne si však myslím, že nech sme už akokoľvek emancipované, samostatné, finančné nezávislé, v konečnom dôsledku, aspoň väčšina z nás, pomoc pri zabezpečovaní chodu súkromného a rodinného života ocení.

Dnes, kedy sa príliš veľa vecí vo svete hrotí na maximum, všetko je epické, či mega, je viac ako príjemné zažiť niečo „len“ obyčajne normálne, ... tak žensky normálne.

 

 

Volvo XC40

Kde bolo, tam bolo, všetko to začalo pri samotnom odovzdávaní auta do testu, kedy som si vypočula v tom čase pre mňa prekvapujúci názor. Vraj.., aj vďaka konkrétnej konfigurácii vo výbave Ultimate, je toto Volvo také "ženské auto“. Vo svete áut, ktoré patrí v drvivej väčšine (zatiaľ)  pánom, som sa už naučila reagovať na rôzne „trefné, i menej trefné“ poznámky, ale priznám sa, že tento názor ma trošku zaskočil, až vyviedol z miery. Tak poďme túto miestnu legendu podrobiť analýze ženského vodiča.

Volvo XC40

Z pohľadu ženy má XC40 ideálne miery. Mestské SUV, ktoré vďaka svojej podstate poskytuje lepší výhľad, čím môže ponúkať aj pocit bezpečia. Dostatočne veľký batožinový priestor s objemom 443 litrov,  ktorý pri aktuálnej inflácii a stúpajúcich cenách tovarov len tak ľahko nenaplníme, ani keď tam už budú naložené tréningové sety pre deti a iné esenciálne drobnosti.

Volvo XC40

Hladké a nekonfliktné tvary, predná maska s rukopisom klasických tvarov typických pre Volvo – samozrejme s modernejším updateom, pôsobia lahodne pre naše oči. Vďaka 19 palcovým diskom 5-Y Spoke Matt Graphite Diamond, bočným oknám so svetlým hliníkovým obložením a farebne zladeným krytom vonkajších spätných zrkadiel je celkový dojem neutrálne seriózny alebo seriózne neutrálny?

Volvo XC40

Žiarivá farba Bright Dusk je príjemne neutrálna (pripomína mi farbu šperkov), ktorou nikdy nič nepokazíte, priam naopak. Takáto teplá farba výborne korešponduje s ľahkou eleganciou tvarov. Zatiaľ dosť ženské, však?

Volvo XC40

Interiér doslova rozžiari veľmi príjemná koža Blond (Charcoal / Blond za príplatok 700 Eur) a ešte žiarivejší švédsky krištáľ umiestnený na voliči prevodovky. Za takýto krásny kus priesvitného krištáľu Orrefors by sa nehanbili ani dizajnéri u Swarovského. Svetlá koža v kombinácii s ideálnym pomerom čierneho klavírneho laku okolo výduchov klimatizácie a s deväťpalcovým centrálnym displejom multimediálneho systému poskytuje nefalšovaný pocit luxusu. V interiéri sa vďaka panoramatickej streche môžete kochať vo hviezdach a ak si k tomu cez Harman/Kardon premium sound reproduktory pustíte Kellly Watch the Stars budete sa cítiť ...ako v nebi. 

Volvo XC40

S klimatizačnou superfunkciou CleanZone bude každá matka presne vedieť, kedy vytiahnuť z kabelky antihistaminiká,  dvojzónová klimatizácia, ktorá „pracuje“ aj pri parkovaní po vypnutí motora, senzor vlhkosti, vyhrievané čelné sklo, či vyhrievaný volant, to je všetko na zozname ženských preferencií, ktoré pri výbere auta zavážia oveľa viac, ako počet koní. Nuž, možno je to tak, a možno nie. 

Volvo XC40

Vo všeobecnosti to vyzerá tak, že nám ženám oveľa viac záleží na praktickosti a pohodlí. Bezpochyby jedným z takýchto prvkov sú vyhrievané, elektricky ovládateľné sedadlá s pamäťou pre vodiča a možnosťou manuálneho predĺženia sedacej plochy.  

Volvo XC40

Vodič, prepáčte vodička, má pred sebou 12-palcový displej a volant s úsporným množstvom tlačidiel. Ak by som mohla niečo obzvlášť vyzdvihnúť, tešila som sa relatívne jednoduchým, efektívnym možnostiam voľby zobrazenia informácií na prístrojovom displeji. Funkcie sú skutočne blbuvzdorné, ale majú aj svoje muchy. Tu musím v jednom bode vyvrátiť ženskosť Volva, pretože multitasking nie je jeho silná stránka. Ak telefonujete v spojení cez auto, tak ako je to povolené a nadšene chcete nahlásiť partnerovi spotrebu (7,9 l/ 100 km, výrobcom udávaná spotreba je 7,1 l/100 km), zatlačíte tlačidlo na volante, ktoré bežne ukáže spotrebu...a... čáry-máry fuk, hovor sa zruší.  

Volvo XC40

Centrálny displej neštandardného tvaru má 9-palcov a neštandardný – jedinečný tvar. Zobrazenia položiek vyzerajú na prvý pohľad veľmi komplikovanie, ale v podstate sú jednoznačné a dobre ovládateľné. Funkciami podpory a asistenčnými systémami nezaostáva. V spleti viac, či menej komplikovaných skratiek podporných funkcií a asistentov nájdete adaptívny posilňovač riadenia, automaticky tlmené spätné zrkadlá, dažďový senzor, hmlové svetlomety s funkciou natáčania, LED svetlomety, asistenta udržiavania vozidla v jazdnom pruhu LKA (Lane Keeping Aid), funkciu informovania o dopravných značkách (Road Sign Information), oncoming lane mitigation (systém ochrany pred zrážkou s protiidúcim vozidlom vo vedľajšom pruhu), 360° kamera, veľmi dôležitý a užitočný držiak lístkov, elektricky ovládané, sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, parkovacieho asistenta,  adaptive cruise control, pilot assist, dynamický podvozok, BLIS™ a výstrahu pred križujúcimi vozidlami, výstrahu pred kolíziou zozadu. Nápomocné sú aj aplikácia Volvo Cars a iné smart riešenia ako bezdrôtové nabíjanie, služby Google a iné, dnes už esenciálne parametre. Ponuka bezpečnostných asistentov je pre každého – tu diverzifikácia pre pohlavia nie je opodstatnená. Avšak, skladací háčik na kabelky pred sedadlom spolujazdca je pre nás ženy vynález storočia. Toto je skutočne must have každého správneho ženského auta.

Volvo XC40

Dosť bolo ženských rečí – srdcom auta je 2 litrový benzínový štvorvalec s kódom K8/B420T5 v kombinácii so 48 Voltovým mild-hybridným systémom ISG. Výkon benzínového motora je 145 kW (197 k) pri 4750 – 5250 ot./min. a max. krútiaci moment je 300 Nm pri 1500 – 4500 ot./min. Mild-hybridný systém podporuje spaľovací motor výkonom 10 kW (14 koní) pri 3000 ot./min. a silou 40 Nm pri 2250 ot./min. Pohonná sústava spolupracuje so sedemstupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 180 km/h a zrýchlenie z 0 – 100 km/h trvá 7,6 sekundy. Obmedzenie rýchlosti na 180 km/h je z titulu bezpečnosti. Aj keď by málokto mal vôľu jazdiť s XC40 viac ako 180 km/h, pretože to nie je žiadny superšport, ale elegantné SUV s pohonom všetkých kolies, slovné spojenie “obmedzenie rýchlosti” môže mať určitý psychologický efekt. Legálne rýchlosti inde ako v Nemecku sú aj tak hlboko pod spomínaným limitom.

Volvo XC40

Výchovná elegancia sa nájde aj v preferovanom štýle jazdy, kedy auto ako také vôbec nedokáže vyprovokovať vodiča, aby jazdil nad limitmi maximálnych povolených rýchlostí. Práve naopak. Niekedy som mala pocit, ako keby tomu autu chýbala štipka korenia, ktoré dali do C40 Recharge Twin.  Volvo,  teda pochopiteľne vodič, si ide svojím tempom do cieľa a na počudovanie, sediac v tomto jednoznačne ženskom aute mi vôbec neprekážalo, že som bola v práci o 10 minút neskôr. Jazda je hladká, príjemná, podvozok sa maximálne hodí k charakteru auta  - je veľmi komfortný.

Volvo XC40

Volvo XC40 B4 AWD je auto s pevným charakterom. Nie je to žiadna mačka vo vreci, nič neskrýva (jedine tak 2 litrové fľaše v úložných priestoroch vo dverách). Tak ako pôsobí, tak sa aj správa. Na cestách je mierumilovné, elegantné a výchovné.

Volvo XC40

Potrebovali by sme viac takýchto dobrých ženských áut na naše nedokonalé cesty! Čo keby sme vyhlásili nové ženské hnutie? Niečo ako „Kúp si Volvo XC 40 B4 ADW (cena testovaného modelu bola 55.600 € s DPH) a možno svojou mierumilovnou jazdou zachrániš svet.“ 

Volvo XC40

P.S.1 Všetky údaje uvedené v teste sú deskriptívne závery štatisticky odpozorovaných skutočností, resp. niečo pochádza z hlavy autora so snahou o vyvrátenie mýtu.

P.S.2 Mýtus nevyvrátený. Vo výbave Ultimate je toto vyšperkované Volvo XC40 B4 AWD naozaj... také ženské auto.

Autor: Amy Zaťková, Foto: Jakub Čajko


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.