Taká je doba! Mnohovýznamovo použiteľné tri slová. Tentokrát narážame na elektrifikáciu. Automobilka Volvo už v roku 2019 avizovala elektrifikáciu všetkých svojich modelov a od roku 2019 sú všetky autá švédskej automobily nositeľmi jednej z dvoch čiastočných elektrifikovaných technológií (mild–hybrid, PHEV) alebo podľahli kompletnej elektrifikácii a sú dostupné len s elektrickým pohonom.
Praktický štatistický ukazovateľ počtov predaných kusov XC60 (Real Life Reseach by Sight) v absolútnych číslach jednoznačne poukazuje na skutočnosť, že predaje tohto modelu Volvo XC60 sú viac ako úspešné a XC60 je jednoznačne svetovým bestsellerom značky. Predajné čísla na základe RLRbS odzrkadľujú aktuálne preferencie kupujúcich, obľúbenosť áut s karosériou SUV.
Čierny princ neprichádza ako vynovený, faceliftovaný, či posilnený krásavec. Čierne monochromatické Volvo XC60 je novinkou iba čo sa výbavy Black Edition týka. Nás však elegantný jedinec s ideálnymi rozmermi očaril a obávam sa, že trošku aj zhypnotizoval.
Až na malé detaily (brzdové strmene, logo Volvo uprostred čiernych diskov, biela nálepka POLESTAR ENGINEERED), je Black Edition skutočne čierno – čierny a žiadny iný. Detailné zapracovanie monochromatizácie ocenia esteticky cítiaci zákazníci. Čierna farba je symbolom elegancie ako historicky, tak kultúrne a dokonca aj psychologicky. Už v renesancii sa čierna farba spájala s vyššou strednou triedou a luxusom, pretože čierna látka bola drahá a komplikovaná na výrobu.
Čierna farba absorbuje všetko svetlo a vytvára dojem čistoty a minimalizmu, čo sa spája s eleganciou. V mnohých kultúrach čierna farba symbolizuje autoritu a serióznosť. A v neposlednom rade je nadčasová. Čierna farba je symbolom elegancie aj vďaka svojej univerzálnosti, schopnosti pôsobiť uhladene a vkusne a historickým asociáciám s luxusom a spoločenskou prestížou. Ak by sme predchádzajúcu definíciu patriacu k farbe samotnej aplikovali na Volvo XC60 Black Edition, vysvetlenie by maximálne charakterizovalo toto auto, ako historicky, tak aj esteticky.
Monochromatická čierna kontinuálne prechádza aj do interiéru, kde ako dokonalý kontrast k elegantnej čiernej je krištáľovo čistá kryštalicky tvarovaná riadiaca páka Orrefors. (#čierna, #kryštál). Aj poťah stropu Charoal, športový volant obšitý na mieru Charcoal, poťah sedadiel, ale aj použité materiály ako koža Nappa/koženka/textilné čalúnenie..., všetko sa nesie v duchu čistoty a elegancie. Tmavým tónom sekundujú malé plochy funkčných ovládačov a mriežky klimatizácie v striebornej farbe, či
hliníkové ozdobné prvky obloženia Metal Mesh. (#čierna, #kryštál, #striebro).
Vizuálna elegancia jednoduchosti sa charakterovo prispôsobuje zmysluplnosti interiéru s racionálnym balansom medzi estetikou a ergonómiou. Trojramenný okrúhly kožený volant so strohým počtom výberu funkčných tlačidiel je výborný. Jedinou chybičkou krásy je absencia funkcionality prijatia alebo odmietnutia hovoru. Škoda že tak, ako sa detailne venovali estetickej stránke auta, sa nevenujú vo Volve aktualizácii infotainmentu.
V porovnaní so zvyškom auta pôsobí komplikovane a systém si vyžaduje väčšiu pozornosť vodiča, ako by to bolo počas jazdy optimálne. K jednotlivým funkcionalitám sa treba zdĺhavejšie preklikávať. Paradoxne digitálny 12 palcový prístrojový panel je jednoducho ovládateľný aj čitateľný.
Sedadlám je v zozname prvkov výbavy, ktorý sme k autu dostali, venovaná samostatná stať, kde sa uvádza, že sedadiel je 5, predné sedadlá sú typu Contour, obe sú elektricky ovládateľné s pamäťou, s možnosťou predĺženia sedadla, majú elektricky nastaviteľnú bedrovú opierku s možnosťou nastavenia v štyroch smeroch, sú vyhrievané (až príliš), zadné sedadlá sú tiež vyhrievané a majú elektricky ovládané sklápanie opierok hlavy s funkciou mechanického odblokovania druhého radu sedadiel. Prakticky to znamená, že predné sedadlá, aj keď sú neobvykle tvrdé, sú veľmi pohodlné a ľahko udržiavateľné. Aj vďaka variabilite možnosti predĺženia sedadla a nastavenia bedrovej opierky sa dajú výborne nastaviť pre rôzne typy postáv.
Zadný rad je ideálne určený pre 2 dospelé osoby alebo 3 deti, nie naopak.
Motorizácia B5 AWD Mild hybrid skrýva pod prednou kapotou benzínový motor s objemom 1969 cm3 s maximálnym výkonom 184 kW (250 koní) a krútiacim momentom 360 Nm, ktorý je spárovaný s osemstupňovou automatickou prevodovkou Geartronic a pohonom všetkých štyroch kolies. Zrýchlenie z 0-100 km/h trvá podľa údajov automobilky 6,9 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 180 km/h.
Podvozok s aktívnym vzduchovým odpružením, ktorý mení úroveň komfortu, bol v balíčku príplatkovej výbavy nami testovaného čierneho exempláru za 2.430,- EUR. Aktívny podvozok so systémom samonastaviteľného vzduchového odpruženia všetkých štyroch kolies automaticky udržuje svetlú výšku a každý tlmič prispôsobuje aktuálnym jazdným podmienkam.
V prípade voľby jazdného režimu offroad sa zvyšuje svetlá výška, aby sa uľahčila jazda na nespevnených cestách. Vzduchové odpruženie zároveň má praktické využitie pri nakladaní a vykladaní do alebo z batožinového priestoru. V batožinovom priestore sa ukrýva tlačidlo, ktorým je možné znížiť zadnú časť vozidla. S objemom batožinového priestoru 483 litrov je možné tento elegantný šperk nazvať rodinne založeným.
Možnosť výberu jazdných režimov je potrebné zvoliť na 9 palcovom centrálnom displeji, kde sú na výber režimy Comfort, Off-road alebo Polestar. V prípade výberu dynamického jazdného režimu Polestar sa zmení softvérová konfigurácia motora. Pre každodenný komfort spojený s výchovne pôsobiacou dynamikou jazdy je najčastejšou voľbou jazdných režimov Comfort. Je vyvážený čo sa týka riadenia, práce prevodovky, ale aj brzdenia. Off-roadový režim je samozrejme k dispozícii, ale pochybujem, že práve tento elegantný šperk sa bude primárne využívať mimo spevnených ciest. Samozrejme, Volvo túto možnosť poskytuje.
Aj keď sme 80% našich ciest absolvovali v režime Comfort s výchovne dodržiavanými maximálnymi rýchlosťami povolenými v našej krajine, k avizovanej spotrebe 7,7 – 8,1 l/100 km sme sa nepriblížili. Priemerná spotreba na 21 palcových diskoch sa ustálila na hodnote 9,5 l/100 km.
Vodiča podporuje dlhý zoznam bezpečnostných asistentov (výstraha pred kolíziou zozadu, BLIS a výstraha pred križujúcimi vozidlami, systém ochrany pred zrážkou s protiidúcim vozidlom vo vedľajšom pruhu, informovanie o dopravných značkách, inteligentný asistent rýchlosti, upozornenie na klzkú vozovku, adaptívny posilovač riadenia a ....), ako aj technologické inovácie služby Google, aplikácia Volvo Cars, ale aj podpora a príjemné cestovanie vďaka audiosystému Harman Kardon Premium Sound, či bezdrôtové nabíjanie telefónov. Všetko, čo je tu uvedené, aj to čo nájdete v produktových listoch funguje bezproblémovo a spoľahlivo.
Už viackrát som v texte skloňovala slovo šperk, ktoré okrem luxusu, elegancie a určitého statusu v nás evokuje aj obavu z ceny. Každý šperk má svoju cenu. Tie, z lásky vytvorené majú nevyčísliteľnú citovú hodnotu, všetky ostatné sa dajú kúpiť. A ak sú kvalitné, málokedy sú lacné. Tak je to aj s týmto čiernym šperkom.
Cenotvorba XC60 Black Edition Plus vo farbe Onyx Black začína od 66 750,- EUR. Celková suma sa spolu s príplatkovou výbavou za Harman Kardon audiosystém, aktívne vzduchové odpruženie, zadné tónové sklá, 360° kamery, alarmu, balíku podpory vodiča a osvetlenia zaokrúhlila na 74 440,- EUR.
Na začiatku testu som písala, že ma svojou jednoliatou, nekomplikovanou eleganciou dokázalo zhypnotizovať. Je to šperk. A vieme aj to, že každý šperk predstavuje určitý status. Tak to bolo v minulosti, je to tak aj dnes a pravdepodobne sa to nezmení ani v budúcnosti. Aj keď sa cena Volva XC60 môže zdať vysoká, argumenty, prečo je to tak, si vie každý logicky vysvetliť. Zjednodušene povedané: „Taká je doba!“
Autor: Amy Zaťková, Foto: Erik Čarný