Miro Vilím

31.03.2023

Jakub Čajko

Volvo, ako prvá prémiová automobilka, už v roku 2019 avizovalo úplnú elektrifikáciu celého modelového portfólia.


Všetky nové vozidlá švédskej automobilky majú od roku 2019 elektrický motor, či už vo forme hybridného pohonu (mild-hybrid alebo PHEV) alebo od roku 2020 v podobe modelu XC40 Recharge aj vo forme batériového elektrického vozidla. Od roku 2030 plánuje Volvo predávať už len výlučne elektrické vozidlá.

V máji 2020 Volvo zároveň oznámilo plošné zavedenie rýchlostného limitu 180 km/h pre všetky svoje nové vozidlá. Dôvodom pre rýchlostný limit je snaha o vyššiu bezpečnosť na cestách.

Obidve rozhodnutia automobilky som pri ich oznámení nevnímal pozitívne, dnes, pri písaní testu najsilnejšieho sériového automobilu Volvo všetkých čias (so spaľovacím motorom) to vidím... trochu inak.

Model Volvo XC60 sa aj v roku 2022 stal bestsellerom, s počtom 195.338 kusov je celosvetovo najpredávanejším vozidlom značky. Na druhom mieste nasledovalo Volvo XC40 (169.206 kusov) a tretím napredávanejším modelom bolo Volvo XC90 (97.130 kusov). Ako je z predajných štatistík vidieť, niekdajšie legendárne hranaté švédske kombíky vo všetkých triedach a v obľúbenosti vystriedali modely SUV.

Vozidlám kategórie SUV sa darí aj na slovenskom trhu, v roku 2022 ich slovenský import predal 555 kusov. Domáci trh zodpovedá celosvetovým predajom, najpredávanejšie bolo Volvo XC60 (215 kusov), nasleduje Volvo XC40 (172 kusov) a Volvo XC90 je v tesnom závese na treťom mieste (168 kusov).

 

 

 

Volvo XC60 T8 Recharge eAWD

Čo priniesol facelift?

Volvo XC60 dostalo v roku 2022 ako najdôležitejší model automobilky facelift, ktorý sa veľmi podstatne venoval aj testovanému modelu XC60 T8 Recharge. Novinkou pre celý modelový rad sú predovšetkým novo tvarované predné a zadné nárazníky so skrytými koncovkami výfukového potrubia a predná maska.

Volvo XC60 T8 Recharge eAWD

Zásadnou novinkou pre XC60 T8 Recharge je výrazný update techniky. Základom hybridného pohonného ústrojenstva je aj naďalej benzínový motor (kódové označenie H5 / B4204T56) s objemom dvoch litrov (1.969 cm³), avšak na rozdiel od predchodcu je spaľovací motor prepĺňaný už len jedným turbodúchadlom. Mechanický kompresor úplne nahradil silnejší elektromotor v podobe CISG (Crankshaft Integrated Starter Generator) s výkonom 34 kW a silou 180 Nm. Napriek absencii mechanického kompresora má spaľovací motor veľmi pekný zvukový prejav pripomínajúci predchodcu. Pohonný systém dopĺňa elektromotor umiestnený na zadnej náprave poháňajúci zadné kolesá.    

Volvo XC60 T8 Recharge eAWD

Dvojlitrový benzínový motor dosahuje výkon 228 kW (310 koní) pri 6.000 otáčkach za minútu (+ 5 kW / 7 koní oproti predchodcovi), maximálna hodnota krútiaceho momentu je rovnakých 400 Nm dostupných v širokom pásme od 3.000 do 4.800 otáčok za minútu. Vzadu umiestnený elektromotor má maximálny výkon 107 kW (145 koní) pri 15.900 ot./min. a 309 Nm v rozsahu od 0 do 3280 otáčok za minútu. Výkon elektromotora vzrástol o 42 kW (57 koní) a 69 Nm. Celkový systémový výkon je teda 335 kW (455 koní) a 709 Nm. Oproti modelovému roku 2021 sa celkový systémový výkon zvýšil o 65 koní a 69 Nm, avšak pri uvedení na trh malo Volvo XC60 T8 Twin Engine systémový výkon až 299 kW (407 koní).   

Volvo XC60 T8 Recharge eAWD

Celkový systémový výkon má pomerne ľahkú prácu s celkovou prevádzkovou hmotnosťou 2.201 kg, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 4,9 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 180 km/h. Prenos výkonu na predné kolesá zabezpečuje osemstupňová automatická prevodovka, kolesá zadnej nápravy a teda aj pohon všetkých kolies (eAWD) má na starosti elektrický motor.

Volvo XC60 T8 Recharge eAWD

Jazda

Teória čísiel hovorí o tom, že najsilnejšie Volvo má jazdné výkony v priamke na úrovni čistokrvných športových áut, aká je realita? Štyristopäťdesiatpäť koní a 709 Nm vnímate pri akomkoľvek zošliapnutí akcelerátora ako luxusný prebytok výkonu. Na veľmi svižnú jazdu vám stačí tak tretina jeho dráhy, ak sa chcete zabaviť, zošliapnite ho na podlahu. V takom prípade oceníte obmedzovač maximálnej rýchlosti, ktorý vás zastaví v rozlete už po niekoľkých sekundách. Plná akcelerácia z diaľničných pripájacích pruhov je parádnou disciplínou té-osmičky, pružné zrýchlenie je fenomenálne a vnímané s takmer rovnakou intenzitou až do maximálnej rýchlosti.

Volvo XC60 T8 Recharge eAWD

Silnejší elektromotor na zadnej náprave výrazne prispieva k vyváženému jazdnému prejavu, na rozdiel od predchodcu už auto pri väčšine jazdných režimov nepôsobí ako príliš silná predokolka. Výnimkou je prudká akcelerácia z miesta do „téčkových“ križovatiek, ale úprimne, chcete s vlastnou XC60 takto jazdiť?

Volvo XC60 T8 Recharge eAWD

Testovaný exemplár bol obutý na 20 palcových kolesách a tentoraz nebol vzduchový podvozok súčasťou konfigurácie, tlmenie mali na starosti pasívne tlmiče. Napriek tomu považujem komfort jazdy za veľmi dobrý, dokonca som ochotný tvrdiť, že podvozok síce pôsobí pevným dojmom, ale najmä krátke priečne nerovnosti filtruje snáď lepšie ako príplatkový vzduchový podvozok s adaptívnymi tlmičmi Four-C (2.430,- EUR) predchodcu. S dvadsiatkami sú zároveň spojené širšie pneumatiky s rozmerom 255/45 R20, ktoré poskytujú dostatok gripu aj pri dynamickej jazde. Práve dvadsaťpalcové kolesá sú pre model T8 Recharge rozumným kompromisom medzi vizuálnym zážitkom, jazdným komfortom a dynamickými vlastnosťami. Najmenšie devätnásťpalcové kolesá dostupné pre model T8 s rozmerom pneumatík 235/55 R19 síce poskytnú viac komfortu, ale už môžu mať väčší problém preniesť výkon najmä cez prednú nápravu a na povrchu s nižšou mierou priľnavosti. Pre slabšie motorizácie (vrátane modelu T6 Recharge vo výbave Core) sú dostupné aj osemnásťpalcové kolesá s rovnakou šírkou. Naopak, pre vyššie výbavy Plus a Ultimate sú k dispozícii aj 21 palcové kolesá s pneumatikami 255/40 R21. Vrcholom pre najvyššiu výbavu Ultimate sú dokonca 22 palcové (!) disky s pneumatikami s rozmerom 265/35 R22.

Volvo XC60 T8 Recharge eAWD

Volvo XC60 T8 Recharge je ako stvorené na dlhé cestovanie, ale užijete si ho aj pri dynamickejšej jazde na pokrútených okreskách. V žiadnom prípade nejde o športové SUV, no jeho jazdné vlastnosti sa na našom obľúbenom domácom kopci ukázali ako nádherne čitateľné. Prirodzené náklony karosérie a presné riadenie s nastaviteľným účinkom posilňovača riadenia (odporúčam normálny režim) umožňujú presne odhadnúť kedy už predná náprava stráca priľnavosť a za každých okolností sa pri výjazdoch môže spoľahnúť aj na pomoc zadnej nápravy. Model T8 Recharge teda na svoju triedu poskytuje aj prekvapujúco agilné jazdné vlastnosti. Zásluhu na tom má nepochybne aj predná náprava tvorená dvojitými lichobežníkovými ramenami, zadná viacprvková integrálna náprava a rozloženie hmotnosti v pomere 54:46 (vpredu / vzadu).  

Volvo XC60 T8 Recharge eAWD

Hybridný pohon, nabíjanie, jazdné režimy a spotreba

V mestskom a prímestskom prostredí a typicky pri jazde v kolónach je prínosom možnosť jazdy na čisto elektrický pohon (režim Pure), automobilka udáva dojazd v meste 83 až 94 kilometrov, v kombinovanom režime 67 až 78 kilometrov. S modelovými zmenami v minulom roku sa zväčšila aj kapacita batérie na 18,8 kWh, z toho je využiteľných 14,9 kWh (predchodca mal len 11,6 kWh, resp. 9,1 kWh).

Volvo XC60 T8 Recharge eAWD

Počas nášho testu sme batériu nabíjali na maximálne 80% jej kapacity, pretože relatívne slabý nabíjací výkon 3,7 kW znamená nabíjanie do plnej kapacity viac ako 5 hodín a tentoraz sme nemali príležitosť nabíjať doma. Nabíjanie z 10% na 80% trvá približne 3,5 hodiny, čo je čas, ktorý dokážete bežne minúť aj pri návšteve fitka a bežnom nákupe. Pri nabití na 80% predstavuje elektrický dojazd podľa aplikácie Volvo pre smartfón približne 47 kilometrov.

Volvo XC60 T8 Recharge eAWD

Počnúc začiatkom tohto roka sa však nové vozidlá XC60 Recharge objednávajú už ako modelový rok 2024 s nabíjacím výkonom 6,4 kW, ktorý by mal časy nabíjania skrátiť o polovicu. Aj tomto prípade však platí, že vozidlá PHEV je vhodné nabíjať počas noci na domácej zásuvke, evtl. na wallboxe a teda čas nabíjania nie je zásadný limitujúci faktor. Aj pri palubným počítačom vykazovanom nulovom elektrickom dojazde sa elektromotor v hybridnom režime zapája do pohonnej sústavy a teda teoreticky máte plný výkon aspoň na krátku chvíľu k dispozícii kedykoľvek.

Volvo XC60 T8 Recharge eAWD

Podobne ako pre všetky ostatné hybridné vozidlá nabíjateľné zo siete je ideálnym jazdným režimom Hybrid, ktorý optimálne využíva špecifické výhody hybridného pohonu. Ak však jazdíte bez nastavenie cieľa v navigácii, riadiaca elektronika má tendenciu využiť dostupnú elektrickú energiu na začiatku jazdy, s cieľom čo najnižšej spotreby paliva. Spôsob využitia elektrickej energie môžete nastaviť v troch stupňoch, okrem automatického môžete podržať stav nabitia akumulátora na využitie elektrickej energie v nízko emisných zónach (alebo jednoducho v meste). Treťou možnosťou je nabíjanie akumulátora spaľovacím motorom za cenu výrazne zvýšenej spotreby paliva. Asi nemusím zdôrazňovať, že takéto využitie odporuje cieľu dosahovať čo najnižšie emisie.

Volvo XC60 T8 Recharge eAWD

Okrem spomínaných režimov Pure a Hybrid sú k dispozícii ďalšie tri jazdné režimy. Jedným z nich je Off-road, ktorý zvyšuje účinok posilňovača riadenia a aktivuje kontrolu zjazdu z kopca pri nízkych rýchlostiach a spolu s nemalou svetlou výškou až 205 milimetrov ho využijete pri jazde mimo spevnené komunikácie, Constant AWD umožňuje trvalý pohon oboch náprav s optimalizovaným rozdelením výkonu na všetky štyri kolesá pre situácie, keď je potrebná konštantná trakcia (napríklad mokrý povrch, sneh).

Volvo XC60 T8 Recharge eAWD

Tým pre nás najzaujímavejším je športový režim Polestar, ktorý umožňuje využitie plného výkonu. Ako už názov jazdného režimu napovedá, nami testovaný exemplár mal softvérovú optimalizáciu Polestar Engineered, ktorá zahŕňa optimalizáciu motora a prevodovky. Úprava riadiacej jednotky motora zahŕňa rýchlejšiu odozvu na stlačenie akcelerátora, úprava riadiacej jednotky prevodovky zabezpečuje zlepšenie odozvy na povel akcelerátorom po brzdení, keď pre čo najlepšie zrýchlenie drží aj počas brzdného manévra zaradený optimálny prevodový stupeň. Podobne sú optimalizované aj časy radenia prevodových stupňov a riadiaca elektronika aj v zákrutách udržiava optimálny prevodový stupeň, teda prevodovka by nemala podradiť alebo odradiť uprostred zákruty. Radenie prevodových stupňov v automatickom režime v režime Polestar zodpovedá optimalizácii pre dynamickú jazdu, teda necháva častejšie zaradený nižší prevodový stupeň. Pre manuálne radenie prevodových stupňov žiaľ nie sú k dispozícii pádla pod volantom, no v polohe „B“, ktorá poskytuje silnú rekuperáciu, je možné prevodové stupne radiť voličom prevodovky (mínus smerom k vodičovi, plus smerom k spolujazdcovi). Pre komfortné radenie je samozrejme ideálny klasický režim Drive.     

Volvo XC60 T8 Recharge eAWD

Celková priemerná spotreba počas nášho testu sa ustálila na hodnote 7,5 litra, avšak reálna spotreba vždy záleží od dĺžky trasy, jazdného štýlu a stavu nabitia batéria. Moja typická cesta „jedným smerom“ má okolo 50 km a pri batérii nabitej na 80% som ju dokázal absolvovať s priemernou spotrebou 1,2 litra na 100 km. Na trase dlhej 115 kilometrov som dosiahol priemernú spotrebu 3,4 litra / 100 km a po nájazde prvých 300 testovacích kilometrov mi palubný počítač vykazoval priemernú spotrebu 6,1 litra na 100 km. Naopak, dynamický okruh z Bratislavy smerom do sedla Pezinskej Baby a naspäť, ukázal priemernú spotrebu 13,7 litra na 100 km. Spotreba sa teda javí primeraná výkonu a hmotnosti vozidla, pravidelné nabíjanie dokáže pri bežných denných nájazdoch ušetriť palivo; to samozrejme platí pre všetky PHEV.   

Volvo XC60 T8 Recharge eAWD

Dizajn a interiér

Vonkajší dizajn získal faceliftom hranatejšie tvary a to najmä vďaka novo tvarovaným nárazníkom, ktoré vzadu nepriznávajú koncovky výfukového potrubia. Inak Volvo XC60 v zásade zostalo v podobe, v ktorej ho poznáme od roku 2018 a to je úplne v poriadku. Práve dizajn mimoriadne tuho pôsobiacej karosérie je jedným z najpádnejších argumentov pre kúpu švédskeho SUV.

Volvo XC60 T8 Recharge eAWD

Testované prevedenie Dark v exteriéri nahrádza všetky chrómované prvky (prevedenie Bright) čiernym lesklým vyhotovením, ktoré v kombinácii s našou modrou Denim pôsobí decentne dynamickým dojmom. S tmavým exteriérom bol zladený tmavý interiér v čiernej farbe Charcoal so sedadlami v kombinácii kože Nappa, koženky a príjemného textilného čalúnenia.

Volvo XC60 T8 Recharge eAWD

Práve predné sedadlá sú mimoriadne pádnou odpoveďou na otázku, prečo Volvo XC60 bez pochýb patrí do prémiového segmentu. Nielenže vyzerajú fenomenálne, ale sedí sa v nich výborne aj na dlhých cestách. Zadné sedadlá poskytujú dostatok priestoru aj pre dvoch cestujúcich, sedenie pre tretieho komplikuje vysoký stredový tunel v ktorom je umiestnená batéria. Z batožinového priestoru teda symbolických 15 litrov oproti mild-hybridným verziám uberá len elektromotor a výsledných 468 litrov základného objemu je dostatočných aj pre štvorčlennú rodinu. Po sklopení operadiel zadných sedadiel je k dispozícii až 1395 litrov.

Volvo XC60 T8 Recharge eAWD

Multimediálny systém je založený na operačnom systéme Google Android Automotive a jeho ovládanie je mimoriadne prehľadné. Jednoduché menu nerozptyľuje vodiča prílišným množstvom nastavení, podobne zjednodušenú grafiku má aj digitálny prístrojový štít. Tu však mám výhradu voči prílišnému zjednodušeniu systému, pretože mi chýbal ukazovateľ priemernej spotreby elektrickej energie a zobrazovanie priemernej spotreby od natankovania / nabitia. Používanie auta to samozrejme nelimituje, ale ide o údaje, na ktoré sme už automaticky zvyknutí od konkurencie.    

Volvo XC60 T8 Recharge eAWD

Cena a záver

Základná cena pre model Volvo XC60 T8 Recharge eAWD začína na sume 75.950,- EUR (+950,- EUR oproti MY23) pre výbavu Plus, výbava Ultimate stojí 80.950,- EUR. S ohľadom na systémový výkon 455 koní / 709 Nm nemá model T8 porovnateľnú PHEV konkurenciu v prémiovom segmente a teda jeho jedinečnému postaveniu zodpovedá aj cena. Nami testovaný exemplár mal výslednú cenu 81.990,- EUR s DPH, pre maximalizáciu luxusu by ste ale ešte mohli priplácať za vzduchový podvozok (2.430,- EUR), ozvučenie Bowers & Wilkins (2.740,- EUR), laminované sklá bočných okien (990,- EUR), ďalšie prvky ako adaptívne LED svetlomety, Head-up displej a masážne ventilované sedadlá sú k dispozícii len vo výbave Ultimate ako štandardná výbava.

Volvo XC60 T8 Recharge eAWD

Ak by sme chceli porovnať priamu konkurenciu, za základ musíme s ohľadom na výkon zobrať model Volvo XC60 T6 Recharge CORE s výkonom 257 kW (350 koní) a silou 659 Nm s cenou od 70.260, EUR. Audi Q5 55 TFSIe quattro dostupné len ako S Line so systémovým výkonom 270 kW (367 koní) a maximálnym krútiacim momentom 500 Nm začína na sume 67.560,- EUR, BMW porovnateľný model (BMW X3 xDrive30e má len 215 kW (292 koní) a 420 Nm) vôbec nemá v ponuke a Mercedes-Benz GLC 400 e 4MATIC s výkonom 285 kW (388 koní) začína s cenou na sume 75.780,- EUR. Nepriamou konkurenciou pre Volvo XC60 PHEV však môže byť aj Lexus NX 450h+ AWD s výkonom 225 kW / 306 koní (od 69.400,- EUR) alebo dokonca Mazda CX-60 PHEV s výkonom 241 kW / 327 koní (od 50.760,- EUR). V porovnaní s konkurenciou má XC60 PHEV ako MY2023 pomalšie nabíjanie, ale jeho čisto elektrický dojazd (a aj nabíjací výkon pre MY24) je porovnateľný s ostatnými konkurentmi (s výnimkou Mercedesu, ktorý vyniká nielen najdlhším elektrickým dojazdom, ale aj možnosťou DC nabíjania).

Volvo XC60 T8 Recharge eAWD

Volvo XC60 T8 Recharge eAWD je výborným prémiovým SUV strednej triedy, ktoré vyniká dizajnom, veľmi dobrým komfortom a nadpriemernými jazdnými výkonmi a aj na slovenskom trhu má svoje nezastupiteľné miesto. Ako každý plug-in hybrid aj T8 Recharge má zmysel najmä pre niekoho, kto má možnosť domáceho nabíjania (prípadne nabíjania v práci), hľadá výnimočné SUV a nechodí príliš často na nemecké diaľnice. Nakoniec, ani maximálna rýchlosť limitovaná na 180 km/h nie je žiadnym problémom, na Slovensku rýchlejšie ako 130 km/h legálne jazdiť nesmiete a ani tie spomínané nemecké diaľnice často neumožňujú jazdu neobmedzenou rýchlosťou.   

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko

 


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.