Atraktívna karoséria, benzínový motor s výkonom 150 koní a prekvapujúco agilné jazdné vlastnosti. Tri dôvody prečo sa pozrieť na nové Taigo podrobnejšie. Ten štvrtý si necháme na záver článku.
Volkswagen Taigo je európskou verziou modelu Nivus, ktorý sa už nejaký čas vyrába a predáva v Južnej Amerike. Európsky model však schádza z výrobných liniek v španielskej Pamplone spolu s príbuznými modelmi T-Cross a Polo, ktoré sú rovnako postavené na platforme MQB A0.
Taigo je podľa tvrdenia automobilky jej prvým SUV kupé pre európsky trh, no s ohľadom na rozmery a technický základ (len pohon predných kolies) bude presnejšie označenie crossover kupé. Nič to nemení na tom, že dizajnovo ide o veľmi podarené auto.
Dynamické proporcie profitujú nielen z klesajúcej línie strechy, ale predovšetkým z dlhšieho zadného previsu, ktorý sa podstatnou mierou podieľa na celkovej dĺžke 4.269 milimetrov. Bočný profil pôsobí veľmi vyvážene aj vďaka nižšej celkovej výške 1.499 milimetrov, mínus 60 milimetrov oproti modelu T-Cross. Taigo je však od T-Crossu dlhšie o 149 milimetrov a o pár milimetrov sa líšia aj hodnoty rázvoru (+3 mm) a šírky (-3 mm).
Priestorová ponuka v interiéri zodpovedá modelu T-Cross, dokonca aj na zadných sedadlách si aj do výšky 180 cm sadnete veľmi pohodlne. Batožinový priestor má základnú hodnotu 440 litrov, pri sklopení operadiel zadných sedadiel je to 1.222 litrov, čo je oproti T-Crossu len o 15, resp. 59 litrov menej. So štýlovejšou karosériou teda nestrácate úžitkovú hodnotu.
Samotný interiér svojou architektúrou zodpovedá modelom Polo, resp. T-Cross, palubná doska je v hornej a strednej časti tvorené mäkčenými plastami, uprostred je však veľká časť tvorená dekoračným prvkom z tvrdého lakovaného plastu vo farbe Deep Iron Grey. Už tradične potešia veľkoryso dimenzované a pohodlné športové sedadlá s výrazným vzorom a dobrým bočným vedením. Posed za volantom si vďaka širokému rozsahu nastavenia nájde každý, od dlháňov po priemerne vzrastených jedincov. Veľkým benefitom a dôvodom obrovskej popularity malých crossoverov je pohodlné nastupovanie a vystupovanie a lepší výhľad smerom vpred.
Štandardom pre všetky modely Taigo je digitálny prístrojový štít a napríklad aj LED osvetlenie vpredu aj vzadu. Z bohatej štandardnej výbavy verzie Style je potrebné spomenúť IQ.DRIVE Paket, ktorého súčasťou je adaptívny tempomat a aktívne vedenie v jazdnom pruhu a asistent jazdy v dopravnej zápche (Travel Asist), ako aj skvelé matrixové LED IQ.Light, ktoré si pre výbavu Life musíte priplatiť za 1.080,- EUR a dokonca aj pre výbavu R Line ide o príplatkovú položku za 880,- EUR. Automatická dvoj-zónová klimatizácia Climatronic je pre všetky výbavy za príplatok 340,- EUR. Ovládací panel je dotykový a poznáme ho už napríklad z modernizovaného Tiguanu.
Pohon nášho nenápadného sivého Taiga vo výbave Style zabezpečoval dobre známy koncernový motor 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 koní) a maximálnou hodnotou krútiaceho momentu 250 Nm dostupnou medzi 1.500 až 3.500 otáčkami za minútu. Malý crossover váži 1.336 kg a motor v spojení so štandardne dostupnosťou sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou dokáže Taigo zrýchliť z nuly na 100 km/h za 8,3 sekundy. Maximálna rýchlosť je 212 km/h. Jazdná dynamika je subjektívne ešte lepšia, agilným jazdným vlastnostiam pomáha relatívne nízka hmotnosť a našom prípade aj elektronická uzávierka XDS ako súčasť nastavenia jazdného profilu za 280,- EUR. Podvozok je skvele odladený, aj na osemnásťpalcových kolesách príjemne tlmil prekvapujúco nerovné cesty nachádzajúce sa v okolí nemeckého Ilsede.
Taigo je výborne vyzerajúci malý crossover, ktorému určite prospejú výrazné farby. Namiesto našej šedej rauch za 480,- EUR odporúčam krásnu červenú king (620,- EUR), ktorú vo výbave R-Line vidíte na úvodných fotografiách.
Záverom niekoľko slov k cenám. Taigo je na slovenskom trhu dostupné s dvomi motorizáciami a dvomi prevodovkami, nami skúšaný motor 1,5 TSI je kombinovaný výlučne so sedemstupňovým DSG a je dostupný pre výbavy Style za 23.490,- EUR a R-Line za 23.590,- EUR. Trojvalcový motor 1,0 TSI vo svojej výkonnejšej verzii (110 koní a 200 Nm) je dostupný aj pre výbavu Life, s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou za 17.990,- EUR, v kombinácii so sedemstupňovým DSG za 19.990,- EUR.
Autor: Miro Vilím, Foto: Juraj Hrivnák
PS: Tým štvrtým dôvodom pre článok o Volkswagene Taigo je možnosť spolu s ním vyskúšať aj nový Golf R Variant, z ktorého vám jazdné dojmy prinesieme čoskoro.